Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Re: Fietsverhuur.........

Cor, het is ons nooit echt zo opgevallen. Maar ja, we rijden natuurlijk niet met de auto over de fietspaden, maar vaker eigenlijk op de kleinere weggetjes hoog in de bergen.
Maar inderdaad, we hebben wel fietsroutekaarten gezien in de boekwinkels.

Jeanne
 
Re: Fietsverhuur.........

langs de weg staan van die gele bordjes met een fiets en de pijlen geven de richting aan.het is wel meer mountainbikers.niet voor een fiets zonder versnellingen
 
Re: Fietsverhuur.........

Als je een huisje huurt via Topic Travel kan je ook fietsen huren voor min. een week, deze worden dan bij het vakantiehuis afgeleverd... Verder worden er een hoop huisjes verhuurd incl. fietsen.....

Misschien moet je eens contact op nemen met Topic Travel, zij zullen die fietsen heus niet uit Nederland laten overkomen, maar ook gewoon in Tsjechië huren...
 
Re: Fietsverhuur.........

Wij kennen in het Reuzengebergte verschillende fietshuurplekken. Bovendien zijn er bij ons in de buurt (Ponikla tussen Rokytnice en Vrchlabi) veel mountainbikeroutes. De routes zijn goed beschreven, maar houdt wel rekening met stevige klimmetjes!
Veel plezier!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Fietsverhuur.........

Gevonden op deze site


It is very easy to rent a bicycle – all what you have to do is to show two of your personal identity documents (e.g. identity card, driver’s licence, passport, etc.) for the purpose of making a lease agreement, to deposit a returnable security for the bike (CZK 500 or CZK 1000) and to pay the rental (CZK 100 to CZK 200 per day). The security will be returned back to you on your returning the bike, even in other listed stations than the one where you have rented the bike.

Dit is fietsverhuur bij de spoorwegen.


Levels of rental for one bike:

up to 3 hours … CZK 50
up to 6 hours … CZK 100
up to 12 hours … CZK 150
up to 24 hours … CZK 200

Dit geeft een idee wat het zou kunnen kosten.
 
S

sacha

Guest
Re: Fietsverhuur.........

Dank voor de reaktie!
Nu heb ik dus een makkelijk oriëntatiepunt, de spoorwegen!
Lijkt me best leuk voor een dagje of dagdeel rondtoeren op de fiets!
Gaan we zeker (ook) doen!
Nog zo'n maandje of 2 ik verheug me er nu al op en tel de weken af!
Sacha
 
Re: Fietsverhuur.........

Hruska schreef:
Vandaag las ik het volgende op de site van České Dráhy (Tsjechische spoorwegen). Ik weet niet of het iets nieuws is, maar voor sommigen vast wel interessant om te weten:

Bike hire service of Czech Railways

Czech Railways has introduced a new service in the regions attractive for tourists - a bike hire service. Simply and without any worries about your bicycle, you will arrive by train at a centre of popular cycling and tourist regions and right at the station you can rent a bike. You can book a bicycle from the hire service in advance by phone or through the Internet. If you want to make your journey easier afterwards, you can have the rented bike transported by train free of charge on selected lines closer to the destination place of your journey with the use of services offered by Czech Railways - such as preparation of accompanying luggage or luggage deposit during transport. You can have the bicycle deposited at all stations on selected lines free of charge as well. After an all-day-long trip made to know the beauties of our natural attractions and cultural monuments you do not have to return the bicycle at the place where you have borrowed it - it can be simply returned also to other listed stations where you can travel by train, again without having to pay the transport fee for the bike rented.customer fare.

How to rent a bike

It is very easy to rent a bicycle - all what you have to do is to show two of your personal identity documents (e.g. identity card, driver's licence, passport, etc.) for the purpose of making a lease agreement, to deposit a returnable security for the bike (CZK 500 or CZK 1000) and to pay the rental (CZK 100 to CZK 200 per day). The security will be returned back to you on your returning the bike, even in other listed stations than the one where you have rented the bike.

Bike hire service facilities of Czech Railways are open every year from 1st April to 31st October.


Advantages of this service:
[*]You need not worry about transport of the bike to the place of the trip
[*]You will save money for the bike transport to the place of the trip
[*]On selected railways you can transport the bike free of charge
[*]You can deposit the bike free of charge at any luggage deposit facility of Czech Railways
[*]You can return the bike at a place different from the one where you have rented it
[*]You can book the bike from the hire service in advance
[*]Low prices of bike rental (CZK 50 to CZK 200)

Bike hire service facilities of Czech Railways can be found at the following regions:

[*]Southern Bohemia - Tábor, Veselí nad Lužnicí, Jindřichův Hradec, Třeboň and České Velenice
[*]Czech Paradise and Tanvald region - Turnov, Tanvald and Jičín
[*]Eastern Bohemia - Česká Skalice
[*]Litovel region of the Morava river - Olomouc, Litovel
[*]Moravskoslezské Beskydy - Frenštát pod Radhoštěm, Ostravice

All bike hire service facilities of Czech Railways are equipped with high-quality trekking bikes with professionally performed servicing. For additional information please feel free to contact the staff of our hire services or visit the web site: www.cd.cz/pujcovnykol

Bron: http://www.cd.cz/static/eng/bikehireservice.htm
 
Lipnomeer: de fietsen mee?

Wij zijn echte hollanders en vinden het altijd leuk om een stukje te gaan fietsen (geen mountainbikes maar gewone fietsen met een paar versnellingen)tijdens de vakantie. Maar..............ik hoorde dat rond het lipnomeer niet mee valt dus wij weten nu niet of we de fietsen thuis moeten laten of wel meenemen !!!
Wie heeft er ervaring.???
 
Re: Lipnomeer: de fietsen mee?

Behalve in Nymburk waar het vrij vlak is heb ik nog nooit een Tsjech gezien op een gewone fiets, wel ernaast lopend met de boodschappen eraan. De meesten rijden op mountainbikes en niet zonder reden.
Direct langs het meer zal het logischerwijze moeten gaan, de omgeving is tot zo'n 1200 meter.
 
Re: Lipnomeer: de fietsen mee?

Wij zijn vorig jaar aan het lipno geweest,en gewoon fietsen zal niet mee vallen,overigens in Tsjechie zie je haast niemand op een gewone fiets.
Het landschap leend zich hier nou eenmaal niet voor,alles is heuvelig of bergachtig en met een mountainbike is dat toch prettiger neem ik aan.

Ik zou de fietsen maar gewoon thuis laten en toch een mountainbike daar huren met een fietskaart,je kunt nog kiezen uit verschillende graden,en in de bossen een leuke route uitzoeken,en dan de conditie uittesten.
Veel succes en een fijne vakantie!
 

Marcel

Moderator
Re: Lipnomeer: de fietsen mee?

om de verwarring groter te maken in verschillende ervaringen/antwoorden.
wij fietsen gewoon met onze huis-tuin-keuken fietsen met een paar simpele versnellingen in tsjechie.
e.e.a. zal liggen aan conditie en leeftijd .......
giggle.gif

dus : gewoon meenemen !

marcel
 
Wij zijn al een aantal jaren naar tsjechie geweest. Afgelopen jaar hebben we overgeslagen en zijn we naar buurland Oostenrijk geweest. We hebben deze vakantie onze fietsen mee genomen. Dit is ons zeer goed bevallen. Niet alleen dat we ze mee namen maar ook om er op te fietsen ;) Wie kan mij helpen aan fiest routes in Tsjechie of in ieder geval waar is het goed en mooi fietsen in Tsjechie.

Alvast bedankt!!!

Groeten Jelle!!!
 
Hallo Jelle,

Een tijdje geleden dachten wij al dat het leuk zou zijn als er bij ons in de buurt fietsroutes zouden zijn. We wisten wel dat er genoeg te mountainbiken was in het Reuzengebergte, maar fietsroutes die een beetje glooiend zijn, zijn voor veel mensen ook aantrekkelijk.
Afgelopen week maakten wij een wandeling en tot onze verbazing blijkt dat er nu overal bordjes met fietsroutes zijn geplaatst. Veel van deze routes zijn door glooiend landschap. Om te fietsen lijkt mij dit ideaal. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd door de grote hoeveelheden sneeuw op dit moment, maar ben van plan om dit zeker te proberen.
 
In alle grote warenhuizen zijn afdelingen met alle soorten kaarten kunt kopen, ook in de "papier" winkels zijn veel kaarten te koop en, net als in Nederland, in de (kantoor)boekhandels verkopen ze kaarten.
 
Bovenaan