Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Wij hebben volgens mij via het Tsjechisch verkeersburo het blad CYCLING FREE AND EASY (dat was wel een 2 jaar geleden denk ik)en daar staan 36 fietsroutes in door heel Tsjechie.
En ik heb een boekje van de ANWB genaamd TSJECHIE ACTIEF EN ANDERS en daar staan ook een aantal wandel en fietsroutes in. dus wie weet misschien is het ook iets voor jouw dat blad van het toeristenburo is super voor jullie denk ik.

Tsjechisch Bureau voor Toerisme

Voor toeristische vragen over Tsjechië kunt u contact opnemen met het Tsjechisch Verkeersbureau.

CzechTourism
Gatwickstraat 11
1043 GL Amsterdam

Tel: 020-5753014
Fax: 020-5753015
E-mail: info-nl@czechtourism.com
Website: http://www.czechtourism.com
 

Vodnik

† In Memoriam
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Er wordt veel toeristisch gefietst hier (zelfs door mij-:))Ik kan je de volgende atlas aanraden:
CYKLOATLAS Cesko schaal 1:100.000 zie: www.cykloatlas.cz
Deze atlas telt 99 routes ISBNnr: 90-7224-414-0
Veel plezier!

Pieter
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Ik heb de atlas ook bekeken, althans de site ervan. Is deze ook te bestellen (eventueel via internet) en zo ja, wat zijn de kosten? Alvast bedankt voor de info.
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Semabyt,

Altijd als ik voorzichtig roep dat ik in Praag zelf zou willen fietsen, roept mijn schoonfamilie ter plekke driewerf 'NEE' en beschouwen zij het voorstel gelijkwaardig aan zelfmoord. Heb je zelf ervaringen op dit gebied?
Ik ben in Amsterdam toch wel wat gewend, dacht ik; behoorlijk wendbaar en zo. Maar is Praag dan echt andere koek?

Ik zou zo graag eens wat buurten gaan verkennen waar ik anders vele, vele uren wandelen voor nodig heb...

Bart
 
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Hé Bartiku, nou ga ik natuurlijk voor mijn beurt praten maar wij hebben al in diverse grote buitenlandse steden gefietst. Het is inderdaad zo dat de buitenlandse stadse automobilist geen rekening houd met fietsers. Puur om het feit dat ze geen fietsers gewend zijn. Andersom zijn wij fietsers die dat weten en wij houden rekening met dat soort automobilisten. Omdat wij gewend zijn om op te letten op andere weggebruikers. Zet mij maar in een willekeurige buitenlandse plaats in het verkeer en ik kom er ongeschonden uit. Je moet je soms wel een beetje "onbeschoft" gedragen en hier en daar voorrang opeisen. Ik heb daar dan niet zo'n moeite mee. Ik moet dit dan wel 's avonds nog even recht praten met mijn partner!!
 
Fietsen in Tsjechie

Hi. Kwam even langs voor fietsinfo in Tsjechie.
Meteen maar lid geworden. Wil graag weten hoe de fietsmogelijkheden in Tsjechier zijn inclusief bepakking.

Steil, pittig? Aanbevolen routes?

Gr! Corneille
 
Re: Fietsen in Tsjechie

Er zijn een paar verschillen tussen fietsen in NL en fietsen in CZ.
In CZ zou ik er rekening mee houden dat automobilisten je niet altijd de voorrang zouden verlenen .. ook al zij dat zo eigenlijk zouden moeten doen.

Anders nog: heuvels, heuveltjes en bergen - nou, zeker als je een van de fietsroutes gaat volgen (in Tsjechie zijn goede toeristische kaarten te koop met daarop ook de fietsroutes aangegeven) kom je onderweg altijd ten minste een grote berg tegen.

Meestal geen echte fietspaden. Geen verharde paadjes, soms moet je gewoon op de weg met auto's. En dan opletten.
 
Re: Fietsen in Tsjechie

Hi!

Heel mooie routes zijn in de omgeving van Adrspach, Nachod, Ratiborice en Nove Mesto nad Metuji.

Hier vind je een lijst, helaas maar in het Tsjechisch:
http://www.branka.cz/cyklo.htm

Misschien kun je daar even emailen, want zij hebben zeker brochures die zij aan jouw kunnen sturen.

Groetjes,
Andrea
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Fietsen in Tsjechie

Fietsen in Tsjechië .

In Tsjechië?
Een vraag die hoort bij de relatief grote onbekendheid van Tsjechië als vakantieland. Voor veel Nederlanders houdt de bekendheid op bij de inderdaad schitterende hoofdstad Praag. Maar de republiek heeft heel wat meer te bieden op allerlei gebied.

Schilderachtige landschap
Zo valt er voor fietsers al trappend veel te genieten in het gevarieerde vaak schilderachtige landschap. Prachtige natuur, culturele en historische bezienswaardigheden. Te zien als je kiest uit een aanbod van meer dan dertig fietsroutes.


Soms pittig klimmen
Soms is het pittig klimmen bijvoorbeeld als je het imponerende Reuzengebergte doorkruist. Maar rustigjes aan doen kan ook op vlakke routes langs rivieren zoals de afwisselende route langs de Morava of langs de Elbe.

Er zijn routes die Praag aandoen. Of gewijd zijn aan de componist Smetana. Keus zat. Toerfietsers en mountainbikers komen in Tsjechië aan bod. Liever het eigen karretje thuis laten? Geen bezwaar. Er kunnen fietsen gehuurd worden. Tsjechië is voor de echte fietser een ware uitdaging.

Er bestaat een speciale brochure over fietsen in Tsjechië. Deze is aan te vragen bij het Tsjechische Bureau voor Toerisme in Amsterdam, 020-575 30 14, of stuur een e-mail naar info-nl@czechtourism.com met het verzoek en vermeld naam en adres.

Gratis overzichstkaart campings
Een landkaart van Tsjechië met daarop de lokatie van ruim 500 campings is gratis verkrijgbaar bij het Tsjechisch Bureau voor Toerisme. Circa 60 campings zijn aangesloten bij een vereniging en zijn geklassificeerd van één tot en met vier sterren.
De kaart fungeert tevens uitstekend als autokaart. Stuur een e-mail naar het Tsjechisch Bureau voor Toerisme (info-nl@czechtourism.com) voor een gratis exemplaar van de campingkaart.


www.czechtourism.cz (ned)

www.camp.cz (ned
 
Re: Fietsen in Tsjechie

fietsen Ongelooflijk! prachtige routes, door bergen en dalen. Je ziet er veel moutainbikers. Doe ik ook. Dwars door de bossen, door weilanden en beken heen. Om met mijn neven te spreken: Mountainbaiken in Nederland is niet leuk meer na het avontuur in Tsjechie!Gewoon doen en zoek de spanning op. Niet vergeten: helm op.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Info over fietsen in Tsjechië?

Ikzelf heb helemaal geen ervaring met fietsen, maar ik meende me vaag te herinneren dat er een fietswinkel bestaat in Woerden, dus toen ik op 'fietswinkel en Woerden' zocht kwam ik de volgende links voor je tegen:

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/
http://www.slowakije-veenstra.nl/fiets_vakantie_in_tsjechie.htm (reisverslag van fietstocht)

fietsforum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1299&highlight=tsjechie en http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=707&highlight=tsjechie

kaarten:
http://www.cykloserver.cz/CykloServer/CsSIZbr.Asp?intRubrKis=1005 en
http://www.shocart.cz/en/digitalni-mapy/internetove-aplikace.php
op deze beide sites zijn diverse kaarten/atlassen en digitale kaarten te vinden

over de kaarten:
Shocart-fietskaarten Tsjechië 1:75.000 De ideale fietskaarten voor Tsjechie. Ingetekende bestaande routes, hoogtelijnen, campings enz. Ook begeleidend boekje met dagtochten incl. hoogte profiel

Shocart-fietskaarten Tsjechië 1:100.000 Deze Shocartactive-serie met een schaal van 1:100.000 is een fiets/wandelkaart. De interregionale fietsroutes zijn alle ingetekend. Tevens zijn hoogtelijnen aanwezig op de kaart. De kaart heeft een zeer prettig kleurbeeld. Tevens zeer veel toeristische info en vermelding van de campings.


Bij Shocart kosten deze kaarten ongever 80 kronen, en bij de fietswinkel bijna 5 euro per stuk.
(Belangrijk is dus om te weten naar welke streek je wilt, want anders koop je onnodig kaarten.
Het zijn er nl resp. zo'n 70 en 20 stuks.)

Bij shocart hebben ze ook nog andere fietsatlassen op de website staan.
De engelse website van hun werkt bij mij niet, dus alles is in het Tsjechisch.
Ga steeds even terug via de startpagina (titulní strana), dat werkt het makkelijkste.

Vaak zijn deze kaarten echter ook bij de plaatselijke 'toerist info', boekhandel of grotere tankstations te koop.

Gebruik ook eens de zoekfunctie en de links van dit forum voor de algemene Tsjechie sites.
Ik hoop dat ik jullie weer een eind verder op weg heb gehoplen.
En er zal ongetwijfeld meer te vinden zijn op internet.

Veel plezier met jullie voorbereiding en fietstocht en laat je ervaring weten op het forum, zodat anderen hier ook weer wat aan hebben.

groetjes

Jeanne
 
Nieuwe fietsroutes in Praag

* Troja - grens van Praag: 1,8 km nieuwe route langs zoo, een veerpontje voor fietser in Sedlec (sinds juni)

* Praha 10, Greenway Botič: sinds januari Vrsovice treinstation - Petrohradská ulice/straat

* Libeň-Kyje: route werd vanuit Freyova ulice tot Kyjsky rybník (vijver) verlengd

* Modřany-Zbraslav: Povltavská stezka (route langs Vltava)

* Fietsroute bij hotel Hilton: verbinding met Povltavská stezka (nog niet klaar)

* Hvězda-Ladronka: Praha 6 wil een brug over Bělohorská ulice laten bouwen om de route vanuit Ladronka naar Hvězda te verbinden

* Křižovatka Ovenecká: een speciale rijstrook voor de fietser

Bron: Idnes
 
S

sacha

Guest
Fietsverhuur.........

Deze zomer gaan wij een week naar Zuid Bohemen, een 2 weken naar het Reuzengebergte.
Vorig jaar voor het eerst naar Tsjechie geweest, dit jaar dus weer!
Nou lijkt het ons zo leuk om b.v. een weekje fietsen te huren, is dat eigenlijk wel mogelijk in Tsjechie?? Alle voorgaande jaren gingen we naar Oostenrijk, daar is het huren van fietsen, net als alle andere dingen enorm duur, 10 euro voor een halve dag b.v....
Heeft iemand enig idee of het kan en wat het ongeveer kost?
Verder nog leuke ideeen voor kinderen? 12 en 16 jaar, jongens? zoals, raften, survival dingen, zwembaden.......
Sacha
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Fietsverhuur.........

Sacha,
Ik heb geen idee of je er uberhaupt wel fietsen kunt huren, op de schaal zoals wij dit kennen.
Ik weet één camping waar ze fietsen verhuurden (kolo=fiets) en dat was in Prihrazy (ik schrijf de naam ongetwijfeld fout) in Cesky Raj. Voor de rest heb ik het eigenlijk nog nooit gezien en er wordt ook niet zo vaak gefietst als bij ons. Als de mensen gaan fietsen is het meestal op een mountainbike de bossen in.

Alvast heel veel plezier in Tsjechië

Jeanne
 
Re: Fietsverhuur.........

Ja inderdaad, volgens mij wordt er hartstikke weinig gefietst in Tsjechië. Die tijd dat ik in Praag ben geweest heb ik misschien een stuk of 20 fietsers gezien, en dat in 4 dagen.
 
Re: Fietsverhuur.........

weinig fitesen???????????in praag niet zoveel maar daar buiten.je wilt niet weten hoeveel fietsroutes er zijn.als je die allemaal wilt fietsen ben je wel evn bezig.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Fietsverhuur.........

Hier de allernieuwste fietsroutes rond Praag,

* Troja - grens van Praag: 1,8 km nieuwe route langs zoo, een veerpontje voor fietser in Sedlec (sinds juni)

* Praha 10, Greenway Botič: sinds januari Vrsovice treinstation - Petrohradská ulice/straat

* Libeň-Kyje: route werd vanuit Freyova ulice tot Kyjsky rybník (vijver) verlengd

* Modřany-Zbraslav: Povltavská stezka (route langs Vltava)

* Fietsroute bij hotel Hilton: verbinding met Povltavská stezka (nog niet klaar)

* Hvězda-Ladronka: Praha 6 wil een brug over Bělohorská ulice laten bouwen om de route vanuit Ladronka naar Hvězda te verbinden

* Křižovatka Ovenecká: een speciale rijstrook voor de fietser

Bron: Idnes

Gepost door Aja op 24-04-2005
 
Bovenaan