Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
HTT wil hyperloop bouwen tussen Slowakije en Tsjechië

Hyperloop Transportation Technologies (HTT) ligt misschien een stap achter op zijn concurrent Hyperloop One, maar het bedrijf maakt wel gewoon zijn eigen plannen om wereldwijd te gaan met het toekomstig transportsysteem. Te beginnen met een overeenkomst voor de eerste Europese Hyperloop van Slowakije naar Tsjechië.


unspecified-1024x553.jpeg


HTT heeft een akkoord getekend met de stad Brno, Tsjechië om een hyperloop te bouwen. Brno is een van de grootste steden in Tsjechië en is een doorgang voor veel mensen in de regio. Door de eerdere overeenkomst met Bratislava kan het bedrijf nu gaan bekijken of het zin heeft om verbinding te bouwen tussen Brno in Tsjechië (128 km) en Bratislava in Slowakije en ook één tussen Brno en Praag, de hoofdstad van Tsjechië (225 km).

Abu Dhabi
Volgens HTT hebben zij ook een overeenkomst met Abu Dhabi en heeft het bedrijf een vooronderzoek gedaan in Melbourne, Australië. Beiden transportbedrijven, zowel Hyperloop One als HTT, hebben het afgelopen jaar contact opgenomen met overheden van over de hele wereld om zo geld op te halen en relaties op te bouwen voor eventuele systemen in overige landen.

Dirk Ahlborn, CEO van HTT, vertelt in een statement dat er nu druk wordt gezocht naar samenwerkingsverbanden met verschillende overheden.

Nu dat we alle technische problemen hebben opgelost, is het cruciaal om samenwerkingen aan te gaan met regeringen over de wereld. Er zijn nieuwe reglementen en kaders nodig voordat we überhaupt kunnen beginnen met het bouwen van de Hyperloop o.a. in Slowakije, de Emiraten en hopelijk nog meer die aansluiten in de toekomst.

In Tsjechië zal het enige tijd duren voordat het systeem daadwerkelijk gebouwd kan worden, maar theoretisch gezien zou de hyperloop heel veel opleveren voor het openbaar van Brno; die stad heeft één van de oudste treinstations in Tsjechië, waar dagelijks meer dan 50.000 passagiers komen.

Bron: numrush.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Nog maar vijf suikerfabrieken in Tsjechië, bietentelers krijgen Europese steun

Tien Europese lidstaten geven extra steun aan hun bietentelers, nu de suikerquota op het punt staan te worden afgeschaft. Dat blijkt uit gegevens van de Europese Unie.


Lidstaten hebben binnen het gemeenschappelijk landbouwbeleid de mogelijkheid om steun te geven aan sectoren die in moeilijkheden verkeren. In 2015 bedroeg de steun naar schatting ongeveer €174 miljoen in tien landen.

De lidstaten die gebruikmaken van de optie zijn Tsjechië, Griekenland, Spanje, Finland, Hongarije, Kroatië, Italië, Polen, Roemenië en Slowakije.

De Tsjechische Europarlementariër Stanislav Polčák heeft in vragen aan Europees Landbouwcommissaris Hogan zijn zorgen geuit over de ontwikkeling na de afschaffing van de quotering.

Sinds de jaren negentig is het aantal suikerfabrieken in Tsjechië volgens Polčák afgenomen van 70 tot vijf, waarvan een aantal in Oostenrijks of Frans bezit zijn. Hij vraagt hoe kan worden voorkomen dat die eigenaren hun productie verplaatsen naar hun eigen land, waardoor Tsjechische boeren in de problemen komen. Hogan antwoordt dat de afschaffing van de suikerquotering de boeren juist de mogelijkheid biedt om zich te ontwikkelen in een meer concurrerende en marktgeoriënteerde sector. Daarbij wijst Hogan erop dat Tsjechië gebruikmaakt van de regeling om gekoppelde steun te geven aan de bietentelers.

Bron: boerderij.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische fabrikant van hefbruggen betreedt Nederlandse markt.

De Tsjechische hefbruggenfabrikant AMI betreedt via CBX Nederland de Nederlandse markt. De importeur uit Geldermalsen levert het merk als tweede lijn, naast de producten van het Italiaanse Apac.

Bezoekers kunnen met AMI (Auto Motive Industrial) kennismaken tijdens de vandaag begonnen driedaagse huisshow van CBX. De Tsjechische fabrikant levert sinds 1997 elektro-hydraulische hefbruggen, als twee- of vierkommer met hefvermogens variërend tussen de drie en acht ton. Schaarbruggen ontbreken vooralsnog, maar key accountmanager Petr Skrivanek zei vandaag dat AMI komend jaar ook dit product zal gaan leveren.

AMI verzorgt in eigen huis de R&D en de productie. Daardoor kunnen de levertijden stukken korter zijn dan gebruikelijk in de markt. De fabrikant noemt de korte opbouwtijd als een van de USP’s. Onder meer de luchthaspel en elektronica zijn in de fabriek voorgemonteerd, zodat volgens Skrivanek de installatie binnen ongeveer drie uur gereed kan zijn. Verder biedt de fabrikant, in Tsjechië aanwezig in zo goed als alle Skoda-werkplaatsen, tien jaar garantie op het hydraulisch systeem. Voor de hefbrugpads - rondom de stempel gevulkaniseerd, zodat ze niet blijven kleven aan het voertuig - geldt een ongebruikelijk lange levensduur van vijf jaar.

Op de Nederlandse markt wil AMI het opnemen tegen gevestigde merken als Nussbaum, Ravaglioli en Stertil-Koni.

Bron:aftersalesmagazine.nl
 
De invoering van de elektronická evidence tržeb, roept bij mij nogal wat vragen op.
Uiteraard heb ik zelf het nodige bij elkaar gegoogled, maar wie heeft hier ervaring mee en/of kan daar kommentaar op geven?
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische valutareserves nemen fors toe, maar het einde lijkt in zicht
De Tsjechische valutareserves zijn in februari aangegroeid tot $111,7 mrd. Daarmee is in 2017 deze post op de balans van de Tsjechische centrale bank (CNB) met 30% toegenomen.

De sterke groei van de valutareserves is te wijten aan de zwakke euro. Om binnen bereik van de inflatiedoelstelling te blijven heeft de CNB naast het rentewapen ook een wisselkoersdoelstelling geformuleerd. De kroon moet bij benadering 27 keer in de euro gaan. Om die doelstelling te bereiken pleegt de centrale bank interventies op de valutamarkten. Dat komt neer op het verkopen van nieuw uitgegeven kronen tegen vreemde valuta's. Dat zorgt voor meer liquiditeit in het financiële systeem en — analoog aan de rest van de wereld die aan monetaire versoepeling doet — tot lagere rentes.

De Tsjechen zijn overigens niet van plan de 'vloer' onder de eurokroon-koers eeuwig vast te houden. De CNB heeft al aangegeven dat de wisselkoersdoelstelling in elk geval in het eerste kwartaal van dit jaar wordt gehandhaafd, maar dat het waarschijnlijker zal zijn dat er in het gehele eerste halve jaar geen wijziging zal worden doorgevoerd.

De vraag is of dat zo blijft. Donderdag worden de nieuwste inflatiecijfers gepubliceerd. Volgens analist Anders Svendsen van Nordea is het zeer waarschijnlijk dat voor de derde achtereenvolgende maand de inflatie hoger zal uitkomen dan de doelstelling van 2%. Daarmee lijkt de centrale bank het streven naar een houdbare terugkeer naar deze doelstelling binnen bereik te hebben.

'Dat betekent dat de eurokroon-vloer niet meer nodig is', aldus Svendsen. Hij erkent dat gouverneur Rusnok vorige week nog zei dat halverwege het jaar de meest waarschijnlijke optie zou zijn om die wisselkoersdoelstelling los te laten, maar hij denkt dat de drie tussenliggende monetaire beleidsvergaderingen 'extreem interessant' kunnen zijn. Hij denkt dat als er gewacht wordt tot de vergadering van 29 juni de druk op de CNB te hoog zal worden en tot speculatie in de munt kan leiden. 'Een beslissing op de vergadering van 4 mei of tussen vergaderingen door lijkt meer waarschijnlijk', aldus Svendsen.

Svendsen verwacht dat als de wisselkoersdoelstelling wordt losgelaten andere wapens worden ingezet om de stijging van de kroon te temperen, zoals negatieve rentes. Hij verwacht dat de eurokroon-koers op het einde van dit jaar rond de 26,75 zal liggen.

Economische groei
De economische groei in Tsjechië lag in het vierde kwartaal lager dan de voorspellingen van de markt en ook de CNB. De groei kwam uit op 1,9% op jaarbasis en 0,4% gemeten kwartaal op kwartaal.

Zwakkere investeringen waren de oorzaak van die tegenvallende groei. Dat kostte 1,5 procentpunt aan groei op jaarbasis. Aan de andere kant groeide de consumptie van huishoudens met 2,9%. Die was goed voor 1,4 procentpunt van de groei op jaarbasis.

'Alles bij elkaar is de lager dan verwachte groei in het vierde kwartaal niet iets negatiefs, omdat die van een hoge basis moest komen en werd gedreven door een langzamere start van investeringen in de nieuwe programmaperiode', schreef ING-analist Jakub Seidler in een reactie. Volgens hem blijven de economische ontwikkelingen positief. Hij verwacht dat de Tsjechische economie in 2017 met 2,6% gaat groeien.

Bron: fd.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische loonkosten vertonen opmerkelijke stijging.

De Europese loonkosten in de industrie en dienstensector stegen in het derde kwartaal van 2016 met 1,9% ten opzichte van hetzelfde jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers die vandaag door het Duits bureau voor de statistiek werden gepresenteerd. Uit dezelfde cijfers blijkt dat Nederland met een stijging van 1,8% dicht bij het gemiddelde blijft. Er zijn echter in de EU grote verschillen te zien, ook in de grotere economieën. Zo daalden de loonkosten in Italië met een half procent, terwijl in Duitsland er een stijging van 2,3% viel te noteren. Oost-Europese landen tekenden voor de hardste stijgingen en dalingen. Zo daalden de loonkosten in Kroatië met 5,5%. In Tsjechië en Roemenië daarentegen stegen de loonkosten met respectievelijk 9% en 14,4%.

Der Spiegel ziet in een artikel zowel voor- als nadelen aan de bovengemiddelde stijging van de loonkosten in eigen land: “De vergelijking tussen Europese landen laat opnieuw zien dat arbeid in Duitsland snel duurder wordt dan in bijvoorbeeld Zuid-Europa. Hoge loonkosten zijn slecht voor het concurrentievermogen van een economie. Het laat echter ook zien dat de arbeidsmarkt goed functioneert en dat de arbeidsproductiviteit hoog is.”

Bron: metaalkrant.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
‘Binnen drie jaar kan de eerste hyperloop worden uitgeprobeerd’

Hoe realistisch zijn de plannen voor een hyperloop? Volgens Dirk Ahlborn, ceo van Hyperloop Transportation Technologies staat alles klaar om het nieuwe transportsysteem uit te rollen. Goedkoper dan de huidige treinen en metro's. Al moeten we daar zelf wel enkele vraagtekens bij plaatsen.


"Er is geen enkele treinverbinding in de wereld die winstgevend is," laat Ahlborn aan het begin van zijn keynote op Bosch Connected World weten. Daarmee is de toon gezet: Hyperloop Transportation Technologies (HTT) heeft de ambitie om openbaar vervoer te transformeren, en dat kan beter dan de volgens hem zwaar verouderde sporen waarop onze metro's en treinen rijden.

"Een van de redenen dat we het zuiniger kunnen en wèl winstgevend kunnen zijn, is omdat we zelf energie produceren. Maar het kan ook goedkoper in gebruik. Denk aan dertig dollar voor een ritje tussen San Francisco en LA (zo'n 500 kilometer of een klein uurtje vliegen, nvdr)." Die energie komt onder meer van de zon, zeker in het zomerse Californië. "En die ontwikkeling gaat door. Alternatieve energie wordt elk jaar beter en goedkoper!"

Ahlborn, een Duitser die momenteel in LA woont, wijst op de verschrikkelijke files die er onder meer in LA zijn. "Waar je woont bepaalt vandaag waar je werkt en zelfs wie je gaat daten. Als die persoon aan de andere kant van de stad woont dan is het gewoon onhaalbaar om elkaar regelmatig te zien."

Breder dan een paardenkont

De ceo van Hyperloop Transportation Technologies ziet vervoer door een vacuüm buis als de moderne versie van de trein die volgens hem al honderd jaar grotendeels hetzelfde is. Zijn bedrijf heeft de ambities om grote afstanden te overbruggen. Maar denkt ook na over private, tragere stedelijke (inter-suburb) verbindingen.

"Rails zijn vandaag 1,435 meter breed. Dat heeft een reden. Het is infrastructuur die letterlijk is gebaseerd op de dikte van een paardenkont! Dat moeten we veranderen, maak dat breder en je kan meer mensen veiliger verplaatsen. We hebben de technologie al. We kunnen pylonen maken, we kunnen buizen maken en ook een vacuüm is geen probleem. Bij de Large Hadron Collider (de deeltjesversneller) doen ze dat constant en een deel van dat team werkt ook voor ons."

We moeten nuanceren dat Ahlborn tijdens zijn speech op Bosch Connected World vooral zijn nieuw vervoersmiddel komt promoten. Er is geen tijd voor vragen en zaken als prijzen en concrete trajecten zitten nog in een bijzonder vroeg stadium. Maar hij benadrukt dat de hyperloop wel degelijk komt en winstgevend zal zijn.

"We nodigen je uit: binnen drie jaar mag je de eerste hyperloop komen proberen." Dat zou neerkomen op 2020. Dat magische jaar waarin, dixit menig technologisch orakel, de wereld 5G zal hebben en zelfrijdende wagens mainstream zijn. We zijn enigszins sceptisch, al is het maar omdat een commerciële hyperloop volgens uitspraken van het bedrijf twee jaar geleden nog tien jaar zou duren. Maar plannen zijn er wel degelijk.

"We zijn in 2013 begonnen. Eind 2014 hebben we een studie afgerond over de leefbaarheid en vandaag zijn er meer dan veertig bedrijven actief bezig met de hyperloop. We hebben zelf afdelingen in Spanje, Frankrijk, Tsjechië, de Verenigde Arabische Emiraten, Slovakije... We voeren momenteel een leefbaarheidsstudie uit in Indonesië.

Bron:executive-people.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië geeft maximumkoers voor kroon op

De centrale bank van Tsjechië heeft donderdag de maximumkoers voor de kroon ten opzichte van de euro losgelaten. Daarmee hoopt de bank een einde te maken aan de brede in stroom van speculatief kapitaal in het land.

Na drieënhalf jaar kan de kroon stijgen boven een koers van 27 kroon in een euro. Dat gebeurde donderdag ook meteen. De kroon steeg met zo'n 1,4% tot 26,7 kronen in een euro. Dat is de sterkste stijging van de Tsjechische munt in meer dan vijf jaar. Tsjechische staatsleningen met een looptijd van twee jaar stegen met 31 basispunten in koers waardoor het effectief rendement uitkwam op iets onder de nul: -0,06%. Ook de munten van andere Centraal-Europese landen profiteerden. Zo wist de Poolse zloty een klein koersverlies om te zetten in een winstje.

De stap van de centrale bank kwam niet als een volledig verrassing. Het was al duidelijk dat de bank een steeds grotere inspanning moest leveren om te voorkomen dat de koers van de kroon over het maximum heen zou schieten. Alleen al in maart heeft de centrale bank voor € 8,5 mrd moeten interveniëren om een appreciatie van de kroon te voorkomen. De valutareserves zijn daardoor verder gestegen. In de afgelopen vier jaar is er voor € 47,8 mrd geïntervenieerd om de kroon relatief zwak te houden.


De centrale bank heeft donderdag duidelijk gemaakt dat het voorlopig in het midden laat of, en zo jaar op welk niveau, er eventueel opnieuw geïntervenieerd zal worden. Handelaren in de valutamarkt gingen er donderdag vanuit dat dit niet zal gebeuren zolang er geen grote fluctuaties van de kroon plaatsvinden.

De centrale bank van Tsjechië heeft ingegrepen in een poging een einde te maken aan een brede stroom van speculatief kapitaal dat buitenlandse investeerders massaal in Tsjechische obligaties stopten. Ze gokten erop at die obligaties meer waard zouden worden door een als onvermijdelijk geziene appreciatie van de kroon.

De relatief lage koers van de kroon had voor alle invoer door Tsjechië het nadeel dat deze relatief duur bleef en tegelijkertijd het voordeel dat de export relatief concurrerend was. Toeristen die op de schoonheid van Praag afkwamen deden er ook hun voordeel mee.

Een cruciaal afweging voor de centrale bank was dat het gevaar van deflatie is overwonnen. Vanwege de vrees voor een periode van dalende prijzen wilde de centrale bank voorkomen dat door een steeds sterkere kroon de binnenlandse prijzen nog eens extra onder druk zouden komen. Inmiddels is de inflatie boven de 2% gekomen. De inflatie is gestegen van 0,5% in september vorig jaar naar 2,5% over februari.

Bron:fd.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Retailer Globus behaalt omzetstijging van 4,7% in eerste halfjaar
De Globus group is het boekjaar 2016/17 (1.7.2016 tot 30.6.2017) succesvol gestart en sluit het eerste halfjaar (pijldatum 31-12-2016) met een omzet van 3,81 miljard euro (+4,7 procent) en een EBIT van 162,4 miljoen euro (+2,4 procent) af.

De Globus vakmarkten blijven aanhoudend sterk. Zij sloten het eerste halfjaar met een omzet van 837,5 miljoen euro en een plus van vijf procent af. De vijftien Tsjechische vestigingen kwamen op een omzet van 13,9 miljard Tsjechische kroon (+0,7 procent). In Rusland behaalden de inmiddels twaalf vestigingen een omzet van 48,4 miljard roebel. Dat betekent een omzetgroei van 14 procent. De opening van nieuwe vestigingen en de voortdurende modernisering van bestaande winkels leidt in Rusland tot investeringen die zo'n 60 procent hoger liggen dan in het voorgaande jaar. In z'n totaliteit investeerde de Globus group circa 172,8 miljoen euro in nieuwbouw en verbouwingen. Dat is ongeveer evenveel als in het voorgaande boekjaar.

De groei van de Globus group weerspiegelt zich ook in het aantal medewerkers. Per 31 december 2016 telt de Globus group in totaal circa 45.500 medewerkers en daarmee zo'n 1.800 meer dan in 2015. Daarvan werken 19.100 medewerkers in de Duitse hypermarkten, 8.600 medewerkers in de bouwmarkten, 8.100 medewerkers in Tsjechië en 9.700 medewerkers in Rusland.

Bron:agf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Werkloosheid in eurozone naar laagste peil in 8 jaar

De werkloosheid in de eurozone is in acht jaar niet zo laag geweest. Naar schatting zat in maart 9,5 procent van de beroepsbevolking zonder werk. Vorig jaar lag het percentage nog op 10,2, meldt Eurostat.

In de negentien landen van de eurozone zitten 15,5 miljoen mensen zonder werk, aldus het Europese statistiekbureau. Voor de hele Europese Unie met 28 lidstaten is het werkloosheidspercentage 8, wat neerkomt op 19,7 miljoen werklozen. Vergeleken met een jaar geleden zijn dat er bijna een miljoen minder.

Tsjechië heeft met 3,2 procent het laagste werkloosheidscijfer, gevolgd door Duitsland (3,9 procent) en Malta (4,1 procent). Nederland staat met 5,1 procent op de zesde plek.

In het voorjaar van 2013 piekte de werkloosheid in de eurolanden nog op meer dan 12 procent.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
In Tsjechië zijn steenkolen passé, tot vreugde van Polen
763

In 2023 sluit de laatste kolenmijn in Tsjechië.
Terwijl Tsjechië kolenmijnen sluit, investeert Polen 250 miljoen euro om de sector overeind te houden.

De een zijn dood, is de ander zijn brood. Daniel Ozon wil het niet zeggen, maar de directeur van het Poolse steenkoolbedrijf JSW kan een glimlach niet onderdrukken als Tsjechië ter sprake komt. "Ja, wij maken plannen hoe we de markt kunnen overnemen." De Tsjechische regering heeft besloten dat in 2023 de laatste kolenmijn gesloten wordt. Dat geeft de mijnen aan de Poolse kant van de grens wat lucht. Dat is hard nodig, want de wet van vraag en aanbod is onverbiddelijk. De prijs van steenkool is de laatste jaren sterk gedaald.

De Tsjechen gooien de handdoek in de ring. Tot vreugde van de Polen. Dat wil zeggen, van de 200.000 mensen die werken in de kolenindustrie. De nationalistische regering doet er alles aan dit electoraat te vriend te houden. Staatsbedrijven in de energiesector hoesten 250 miljoen euro op om de sector overeind te houden. De gewone Pool betaalt het gelag in de vorm van een hogere energierekening.

De Tsjechen besloten al in 2004 dat de markt zijn werk moest doen. De mijnen werden geprivatiseerd door de huidige premier Bohuslav Sobotka, indertijd minister van financiën. Maar de vrije markt is ook niet alles. Tunelovat - letterlijk: tunnelen - heeft niets met graven te maken. Het is een Tsjechisch neologisme voor het leegpompen van geprivatiseerde staatsbedrijven.

Dat overkwam ook OKD, het conglomeraat van Tsjechische mijnen dat voor 130 miljoen euro eigendom werd van zakentycoon Zdenek Bakala. Een jaar na de privatisering schatten zakenbanken de waarde van zijn aankoop tien tot twintig keer zo hoog in. Alleen al de 44.000 bijbehorende woningen die de staat voor gemiddeld 1500 euro per stuk van de hand deed, waren op de vrije markt ruim een miljard euro waard.

Herstel
Op een grote luchtfoto van zijn gemeente wijst burgemeester Petr Badura het wijkje - 'Bakala-woningen' - in Paskov aan. Hij maakt zich zorgen over de toekomst van zijn stadje. Op 1 april ging hier de laatste mijn dicht. "De tijd van kolen en staal is voorbij." In Paskov wonen 3900 mensen. In de mijnen werkten er bijna 1300. Mensen die bijna aan hun pensioen toe zijn, kunnen nog even door in OKD-mijnen elders, die later worden gesloten. Aangezien de Tsjechische economie draait als een tierelier, zal de rest elders wel aan het werk komen, denkt de burgemeester. Zijn probleem is dat woordje 'elders'. "Bedrijven vinden hier geen gekwalificeerde arbeidskrachten." Wat ze wel vinden, zijn afgedankte kolenmijnen.

"Wie gaat er betalen voor het herstel van deze gebieden?" Niet OKD, dat vorig jaar faillissement aanvroeg en nu in een soort sterfhuisconstructie is overgenomen door de staat. "Investeerders willen een greenfield, letterlijk. Geen oude industrieterreinen, of grond die op elk moment kan verzakken." Zonder nieuwe bedrijvigheid loopt het stadje langzaam leeg. "Jongeren trekken weg."

Terwijl de Tsjechische belastingbetaler opdraait voor de palliatieve zorg, moet de Poolse belastingbetaler betalen voor een infuus. "Geen sterke Poolse economie, zonder sterke Poolse steenkoolmijnen", verzekert premier Beata Szydlo de mijnwerkers. Voor JSW - steenkoolbedrijf Jastrzebie - zit daar een kern van waarheid in. Maar JSW is de witte raaf in een pikzwart kolenland. Het is weliswaar ook een staatsbedrijf, maar in Jastrzebie rooien ze het zonder steun.

Politiek groot gevaar
Onder het stadje aan de Tsjechische grens liggen kolen waar cokes van worden gemaakt, de brandstof voor hoogovens. "Om een auto of een windmolen te bouwen, heb je staal nodig. Geen staal zonder cokes", concludeert directeur Ozon.

Dat is een heel ander verhaal dan de noodlijdende mijnen die stookkolen voor huizen en elektriciteitscentrales produceren. Daarover houdt de directeur van JSW wijselijk zijn mond. "Wij hebben productieplannen tot 2030. Tot 2050 gaat de kolenwinning zeker door."

Als grootste cokesproducent in de EU vreest hij niet de concurrentie. Zelfs niet van Australië, waar de kolen letterlijk voor het opscheppen liggen en na een wereldreis nog goedkoop zijn. Het grootste gevaar is de politiek, de EU die de verbranding van kolen verder wil belasten. "Wat doen we als meneer Mittal straks in Londen voor zijn wereldbol zit en tot de conclusie komt dat hij in Ghana en Oekraïne die kosten niet heeft?"

In de staalfabrieken van Mittal werken alleen in Polen al 10.000 mensen. Bij JSW zijn dat er 20.000. Directeur Ozon legt uit dat je deze getallen met een factor vijf moet vermenigvuldigen door alle bedrijvigheid eromheen. "Als je die industrie dichtgooit, waar haal je dan zoveel nieuwe banen vandaan?"

Bron: trouw.nl
 
Nou, ik klik wel vind ik leuk aan, maar ik vind het niet zo leuk. Ik stook kolen en Tsjechische kolen zijn van veel beter kwaliteit dan Poolse kolen. Dus nog 6 jaar Tsjechische kolen stoken en dan is het afgelopen. Nou ja, dan kijken we dan wel weer, misschien andere kachel kopen en op hout overgaan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Qatar Airways blijft groeien in Europa

DOHA - Ondanks het uitdagende economische klimaat vanwege de ruzie met een aantal buurlanden blijft Qatar Airways uitbreiden. De luchtvaartmaatschappij kondigt aan per eind augustus lijnvluchten te starten naar Praag en Sohar.

Praag is al de vierde Europese bestemming die Qatar Airways dit jaar toevoegt aan het netwerk. Eerder werden ook al lijndiensten opgestart naar Dublin, Skopje en Nice. De Tsjechische hoofdstad wordt vanaf 21 augustus dagelijks aangevlogen met een Airbus A320.
 
Bovenaan