Auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo iedereen,
Ik ben bezig om mijn auto op Tsjechisch kenteken te laten zetten, maar ze zijn nog niet op de hoogte van ons nieuwe kentekenbewijs. Ze blijven maar vragen naar het oude papieren kentekenbewijs deel 2, maar daar is een overschrijvingscode voor in de plaats gekomen. De man van het STK die mij er mee helpt, gaat het nu na lang aandringen uitzoeken. Heeft hier verder al iemand ervaring mee? Dit nieuwe kentekenbewijs is per 1 januari 2014 ingevoerd en bestaat uit een plastic kaart, zoals een bankpas en een overschrijvingscode. Ze weten er hier nog geen goed raad mee. Als iemand nog ideeën heeft hieromtrent wil die dan hierop reageren?
Prettige avond allemaal.
 

kuurgast

Donateur
Vond onderstaande tekst op website uamk.cz onder kop Řidiči a vozidla ,onder 9.3 bij "Adresy pro další informace".
Osvědčení o registraci nového vozidla v roce 2014

Od 1. ledna 2014 je osvědčení o registraci vozidla vydávané v Nizozemsku ve formátu kreditní karty. Tato nová karta postupně nahradí 2-dílné papírové osvědčení o registraci vozidla. Očekává se, že v roce 2019 budou všechna papírová osvědčení o registraci vozidel nahrazena registračními kartami. Další informace jsou k dispozici prostřednictvím nizozemského ministerstva silniční dopravy (RDW):
Daarbij kan hij/zij het in Engels lezen op rdw.nl.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, Kuurgast.

Goedemorgen,
Gisteren is mijn vriend van de STK niets opgeschoten. Hij is er nu wel van overtuigd dat mijn verhaal klopt, maar hij stoot tot nu toe overal zijn neus. Ik hoop vandaag meer te horen als hij het niet opgeeft uit frustratie, hahaha.
Wordt vervolgd.
Fijne dag allemaal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen,
Vandaag voor alle zekerheid naar de Nederlandse RDW gebeld, volgens hun moet het zo kunnen dus met kenteken card en tenaamstellingscode, wat ik zelf vermoed is dat ze vanaf Tsjechische kant een uitvoer verklaring verwachten maar volgens de RDW is dat niet verplicht daar dit achteraf kan, pppppfffff,
 

Vodnik

† In Memoriam
Aha, je hebt dus nog geen uitvoerdocument! Dan lukt het niet (meer).
"vroeguh" kon je een (nederlands) voertuig op tsjechisch kenteken zetten zonder dit document, met als gevolg dat een voertuig (onder andere de mijne!) twee kentekens kon hebben (een NL en CZ kenteken) Het uitschrijven uit het nederlandse register kon je namelijk "vergeten". Niet dat dat slim is want dan blijf je in NL wel houderschapsbelasting betalen.

In de procedure instructie van een STK-station staat duidelijk welke papieren nodig zijn (inclusief voorbeelden). Waarschijnlijk heb je dit procedure boek wel gezien bij STK.

Nog even:
Dit exportdocument kan je van de RDW krijgen als je de oude kentekenplaten opstuurt. Op de site van RDW staat hoe (document wordt niet naar een willekeurig "wens" adres gestuurd, maar naar het nederlandse adres van de eigenaar van het voertuig).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen Vodnik,
Hartelijk bedankt voor je input. Dat is mij bekend, maar dan moet de auto eerst geïmporteerd worden, dan kan ik met het nieuwe Tsjechische kentekenbewijs de auto in Nederland uitschrijven. Dit alles volgens de regels RDW indien een auto reeds in het buitenland is.
 

Vodnik

† In Memoriam
??
IK heb één/twee jaar geleden een motorfiets "uitgevoerd", motor was al in CZ en uitsluitend door de kentekenplaten in te leveren heb ik een uitvoer document gekregen.
(ik had ook eerst geprobeerd te registreren zonder uitvoer document, maar dat lukte niet. De STK-manager liet me vervolgens hun procedure boek zien waarin stond wat er nodig is om in CZ te registreren. Dit alles gebeurde bij STK Krasna Lipa.)
 

Pelhřimov

Donateur
Een vriend uit Tsjechië wil graag een gebruikte auto kopen in Nederland of Duitsland omdat de auto's bij hen te duur zijn.
Kan iemand in het Tsjechisch schrijven hoe hij te werk moet gaan of een link geven waar hij dit kan vinden?
(Hij spreekt alleen Tsjechisch)
 
Ik heb één/twee jaar geleden een motorfiets "uitgevoerd", motor was al in CZ en uitsluitend door de kentekenplaten in te leveren heb ik een uitvoerdocument gekregen.
(ik had ook eerst geprobeerd te registreren zonder uitvoerdocument, maar dat lukte niet. De STK-manager liet me vervolgens hun procedureboek zien waarin stond wat er nodig is om in CZ te registreren. Dit alles gebeurde bij STK Krasna Lipa.)
Volgens Nederland is dat uitvoerdocument niet nodig daar ik het met de nieuwe Tsjechische registratie achteraf uit kan schrijven bij de RDW.
Maar ja, als Tsjechie het wel nodig vindt, zal ik me daar bij neer moeten leggen en kost het me weer een trip naar Nederland om het daar eerst te regelen en een uitvoerdocument te krijgen.
Wederom bedankt voor de informatie.
 
Volgens Nederland is dat uitvoer document niet nodig daar ik het met de nieuwe Tsjechische registratie achteraf uit kan schrijven bij de RDW.
Maar ja als Tsjechie het wel nodig vind zal ik me daar bij neer moeten leggen en kost het me weer een trip naar Nederland om het daar eerst te regelen en een uitvoer document te krijgen.
Als het goed is, heb je het niet nodig inderdaad. Ik heb mijn auto pas geleden uitgevoerd en die was ook al in Tsjechië. Ze hebben hem gewoon kunnen overzetten, de Nederlandse platen kreeg ik terug, de papieren hebben ze wel gehouden, die mochten ze niet teruggeven. Met een kopie van de nieuwe papieren heb ik de auto toen laten uitschrijven in NL. Let wel even op dat ze dit doen vanaf de datum dat de aanvraag tot uitschrijving binnen is en dus niet met terugwerkende kracht. Ik dacht dat hij zou worden uitgeschreven vanaf de datum die op het nieuwe kentekenbewijs stond, maar dat was dus niet zo. Maar goed, het enige dat ik van de RDW heb gekregen is een brief waarin ze bevestigen dat de registratie is stopgezet en dat ze me erop wijzen dat ik zelf zorg dien te dragen voor de vernietiging van de platen. Een kopie van deze brief heb ik gebruikt om de verzekering in NL op te zeggen.
 
hoi Myrte, waarschijnlijk had jij nog het oude kentekenbewijs, ik ben nu helemaal de weg kwijt, willen ze nu het "oude papieren kentekenbewijs of willen ze een bewijs van uitschrijving van de Nederlandse RDW, dat ga ik nu uitzoeken, ze hebben het over een groen formulier???????? Maar bedankt voor je reactie, zoals het bij jou gegaan is zou het nu ook moeten gaan volgens mijn gegevens.
 
Ah ja, ik had inderdaad het oude kentekenbewijs, dat is een groen formulier. Ik heb ze deel 1 en 2 gegeven en dat was voldoende (deel 3 kennen ze volgens mij niet eens hier?). Maar goed, het probleem ligt er dus in dat ze het nieuwe kentekenbewijs niet snappen en als zodanig herkennen?

Het is sowieso een heel gedoe. Doe je het allemaal zelf? Bij mij heeft de man van de garage het gedaan en als ik zie waar hij allemaal langs is geweest om alles op orde te krijgen ben ik blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben. Overigens zei hij dat het ook nog best lastig was geweest voor hem, in welk opzicht weet ik niet. Zo goed ben ik de taal niet machtig en heb dus niet echt verder gevraagd. In elk geval veel succes!
 
Een man van het STK regelt het voor mij, althans hij doet zijn best, maar hij komt er ook niet helemaal doorheen, hij heeft nu informatie gevraagd bij het ministerie van transport en die hebben 30 dagen de tijd om te antwoorden, dus ik denk dat het nog wel even kan duren.
 
Eindelijk mijn auto op CZ kenteken, Vodnik had helemaal gelijk, zonder uitvoerdocument is het niet mogelijk om een auto in te voeren, ik heb alles naar een vriend in NL gestuurd en deze heeft hem uitgevoerd bij de RDW, dus ik hoefde niet zelf naar NL, het uitvoerdocument heeft hij teruggestuurd en toen was alles in nog geen week gepiept, ik heb geen idee hoe Myrte het voor elkaar gekregen heeft zonder uitvoerdocument, dus eind goed al goed, groeten aan iedereen.

Ps. alles bij elkaar incl STK, platen en documenten was ik 6000 kronen kwijt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Gefeliciteerd! Weer een STK station dat de regeltjes volgt:top:.
Hoewel . . . . regeltjes . . . gaat onze ex minister van BZ daar niet iets aan doen op "Brussel" niveau?
Minder regeljes = meer omgelijkheid (in de ruimste zin) Willen we dát?
 
Ik heb onlangs onze NL auto aan mijn schoonouders in CZ verkocht en alles ging zoals Myrte omschreef, bij de STK in Mladá Boleslav. Eveneens met "papieren" autopapieren. Kosten lagen rond Kč 5.000. Veel makkelijker dan de methode met exportkenteken en -verzekering. Enige nadeel is dat de auto ongeveer 10 dagen twee inschrijvingen had, waardoor ik nog MRB en verzekering in NL betaalde.

Bijkomende tip: kopieer je NL autopapieren voor je ze afgeeft, ik had ze later nog nodig. Ik had namelijk een vignet voor het hele jaar op het raam zitten, maar uiteraard nog met NL kenteken. Met het bewijs dat de auto met het CZ kenteken hetzelfde chassisnummer (VIN) heeft kon ik voor Kč 50 een nieuw vignet krijgen op een groter postkantoor. Scheelt toch weer!
 
Bovenaan