Ik had hier ook wat vraagjes uitstaan over invoeren van een auto in CZ.
Lijkt me nu handig even een actuele ervaring te delen.
Want zoals met alle regeltjes verandert er vaak een boel in een korte tijd.
Eerst de samenvatting: invoeren in Tsjechie en 24 uur later alles rond, rijden maar!
Ik heb mijn Smart van 2003 naar CZ gebracht. Daarvoor al in NL de platen ingeleverd bij de RDW en had dus naast m'n papieren een exportdocument. Het autootje is op een aanhanger naar CZ gegaan.
Ik had nog geen CVO bij de Smart, dus die nog geregeld bij de Mercedes dealer (151 eu rip-off, dus let bij aanschaf van een auto van na 1997 altijd op of dit er bij zit).
Afgelopen woensdagochtend om 8 uur bij de STK in Mlada Boleslav de auto naar binnen gereden.
Chassisnummer werd gecontroleerd, foto's gemaakt en een "APK" uitgevoerd. Dat laatste was lachwekkend. Ik had nog van tevoren de hoogteverstelling van de koplampen voorzien van nieuwe motortjes, daardoor stonden de lampen te hoog. Bij de controle met het testapparaat niks over vernomen! Daarna de emissietest. Het motor type konden ze niet aflezen van de CVO, de mannen waren te lui om onder de auto te kijken. Smart is niet eens binnen geweest, toch een testrapport gekregen.
Je gaat er bijna iets van denken...! De keuring kostte 800 kronen, de emissietest 450. Geen smeergeld of foute contacten gebruikt. Als bedankje ook achteraf nog wat tulpenbollen achtergelaten.
Daarna de verzekering geregeld op naam van m'n schoonmoeder.
Direct door naar het Magistraat van de stad. Alle papieren ingeleverd, inclusief de oude nederlandse. De ambtenaar vroeg nog om een verkoopcontract. Die hebben we ter plekke even geschreven. 800 kronen afrekenen en wachten op telefoontje.
Dat telefoontje was er later die middag: volgende ochtend om 8 uur lagen de nieuwe platen met de tsjechische papieren klaar!
A je to... keuring en registratie in totaal 2000 kronen. Geen eco belastingheffing gehad, ondanks dat de auto 12 jaar oud is.
Schoonmoeder heel blij ....
Lijkt me nu handig even een actuele ervaring te delen.
Want zoals met alle regeltjes verandert er vaak een boel in een korte tijd.
Eerst de samenvatting: invoeren in Tsjechie en 24 uur later alles rond, rijden maar!
Ik heb mijn Smart van 2003 naar CZ gebracht. Daarvoor al in NL de platen ingeleverd bij de RDW en had dus naast m'n papieren een exportdocument. Het autootje is op een aanhanger naar CZ gegaan.
Ik had nog geen CVO bij de Smart, dus die nog geregeld bij de Mercedes dealer (151 eu rip-off, dus let bij aanschaf van een auto van na 1997 altijd op of dit er bij zit).
Afgelopen woensdagochtend om 8 uur bij de STK in Mlada Boleslav de auto naar binnen gereden.
Chassisnummer werd gecontroleerd, foto's gemaakt en een "APK" uitgevoerd. Dat laatste was lachwekkend. Ik had nog van tevoren de hoogteverstelling van de koplampen voorzien van nieuwe motortjes, daardoor stonden de lampen te hoog. Bij de controle met het testapparaat niks over vernomen! Daarna de emissietest. Het motor type konden ze niet aflezen van de CVO, de mannen waren te lui om onder de auto te kijken. Smart is niet eens binnen geweest, toch een testrapport gekregen.
Je gaat er bijna iets van denken...! De keuring kostte 800 kronen, de emissietest 450. Geen smeergeld of foute contacten gebruikt. Als bedankje ook achteraf nog wat tulpenbollen achtergelaten.
Daarna de verzekering geregeld op naam van m'n schoonmoeder.
Direct door naar het Magistraat van de stad. Alle papieren ingeleverd, inclusief de oude nederlandse. De ambtenaar vroeg nog om een verkoopcontract. Die hebben we ter plekke even geschreven. 800 kronen afrekenen en wachten op telefoontje.
Dat telefoontje was er later die middag: volgende ochtend om 8 uur lagen de nieuwe platen met de tsjechische papieren klaar!
A je to... keuring en registratie in totaal 2000 kronen. Geen eco belastingheffing gehad, ondanks dat de auto 12 jaar oud is.
Schoonmoeder heel blij ....