Auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zoals Paula ook al twee keer heeft vermeld staat er echt geen einddatum op de MTP.

In 5 jaar kan er een hoop veranderen: een hoop dingen worden makkelijker en eenvoudiger gemaakt, waardoor je als buitenlander steeds meer zonder externe adviseur je dingen kan regelen.

Het is dus best jammer dat veel mensen hier op dit forum nog steeds oude, niet meer actuele informatie posten.

Ik controleer altijd voor het posten of wat ik schrijf nog actueel is. Dit om nodeloze verwarring en tijd- en geldverspilling te voorkomen. (zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van 134 euro en tijd kostende exportplaten + verzekering) Een goed advies komt altijd voort uit actuele kennis.
 
auto importeren in Tsjechië

In principe kan iedere auto ingevoerd worden in Tsjechië ook al is deze ouder dan 8 jaar. De keuringseisen zijn bij oudere auto,s anders geregeld dan bij jongere auto's
Afmelden doet u in Nederland samen met de kenteken delen 1-2-3 en de daarbij behorende originele nummerplaten.
Als de auto reeds in Tsjechië is dan is dit geen probleem maar u mag er past weer mee rijden als deze aldaar geregistreerd is of u vraagt een tijdelijke rijvergunning aan samen met een toelatingsnummer.
De tweede mogelijkheid is dat u de auto afmeldt in Nederland en voor 14 dagen in Nederland een extra uitvoernummer aanschaft met W.A. verzekering.
Alle informatie voor het aanmelden van uw auto in Tsjechië verkrijgt in de gemeente waar uw stad of dorp onder resulteerd.
De totale kosten bedragen gemiddeld 6000 kronen.
Verzekeren in Tsjechië is heel verschillend.
De auto verzekeren kan of W.A. of All risk, de premie wordt berekend naar de nieuwprijs van de auto.
U hiermee van dienst te zijn geweest
groetjes Teunis
 
Cvo

Het Certificaat van Overeenstemming is de bron geweest van informatie voor de heren van de keuringsinstanties in de CZ.Alle gegevens die hierop stonden zijn overgenomen en staan nu op de osvedceni o registraci vozidla cast i. mijn auto staat sinds 31-08-09 op Tsjechiesch kenteken .Ik heb voor het exportkenteken gekozen en het uitvoerbewijs [dat in de CZ ingenomen is door de gemeente Susice,diezelfde gemeente heeft mij mijn kenteken+platen gegeven.]Zodoende kon ik permanent over mijn auto beschikken.

ff een vraagje moet je een aanhangwagentje apart verzekeren off zit het net als in de NL mee in het pakket?
 
Afmelden doet u in Nederland samen met de kenteken delen 1-2-3 en de daarbij behorende originele nummerplaten.
Als de auto reeds in Tsjechië is dan is dit geen probleem maar u mag er past weer mee rijden als deze aldaar geregistreerd is of u vraagt een tijdelijke rijvergunning aan samen met een toelatingsnummer.
De tweede mogelijkheid is dat u de auto afmeldt in Nederland en voor 14 dagen in Nederland een extra uitvoernummer aanschaft met W.A. verzekering.

Laten we het nu alsjeblieft niet moeilijker en verwarrender maken dan het al is. Zoals al eerder hier vermeld en ook te lezen is op de site van de RDW, kun je een auto gewoon uitvoeren als hij al in Tsjechie is. Zonder exportkenteken, export WA verzekering en ander overbodig gedoe. Je kunt totdat je dat gedaan hebt ook nog op je Nederlandse kenteken blijven rijden, net als dat je op vakantie in Tsjechie ook gewoon op je Nederlandse kenteken kunt rijden. Bij mijn weten heb je daar geen tijdelijke rijvergunning voor nodig. Al ben ik wel nieuwsgierig waar je zo'n rijvergunning aan zou moeten vragen en wat je daar voor nodig hebt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een aanhanger is CZ heeft altijd een eigen kenteken en moet dus ook altijd apart verzekerd zijn!

Ja, dat is heel waar en heeft consequenties voor het rijden met een tsjechische auto en nedrlandese aanhanger!
De aanhanger moet een eigen kenteken hebben (ook <750kg) én een eigen verzekering.

Het is NIET mogelijk een auto met nederlands kenteken in CZ te verzekeren, maar een aanhanger (met eigen kenteken!) kan je WEL in CZ verzekeren.

Er is een probleem met nederlandse aanhangers <750kg, die hebben immers geen eigen kenteken en zijn niet te verzekeren dus ook niet achter een tsjechische auot "te hangen".
Ik heb dit is opgelost door een boottrailer (<750kg) in te verzekeren op bouwnummer/asnummer, dit lukte maar bij aanhouding deed politie moeillijk omdat er geen eigen trailer-kenteken getoond kon worden, uiteindelijk was de verzekering belangrijker en kon ik doorrijden.
 
Camper en personenauto invoeren

Ik heb mijn camper nu ingevoerd en op kenteken gezet in Tsjechië .
Omdat er weinig typegegevens zijn is het een heel gedoe geweest .
Heb uiteindelijk www.dovozvozidel.cz het laten doen ,scheelde me een hoop ellende .Baalde wel dat ik 10.000 kronen ecotaks extra moest betalen omdat de motor niet milieuvriendelijk is :kwaad:.
Technisch moest er ook het 1 en ander aangepast worden aan de Tsjechische wetgeving .:slik:

De personenauto met cvo en de nieuwste techniek [zeer jonge Peugot MPV] kwam zonder problemen door de keuring .:top:
 
Heb een 10 jaar oude Audi uit USA ingevoerd via NL, de auto is conform EU regels aangepast.
En de auto is deze week door de TUV Nord Duitsland goedgekeurt voor EU toelating.
ik heb intussen ontvangen:

Zulassungsbescheinigung 1 + 2.
Duits kenteken nummer Hannover toegewezen.
TUV Gutachten.
COC zit erniet bij en heb ik zeker nodig , maar op het moment ga ik daar nog achteraan.

Nu wil ik de auto naar CZ brengen om daar op kenteken te zetten.

1 maand Duits uitvoerkenteken kan ik voor zorgen
Huur Accomodatie word voor gezorgd.
Ik ga me inschrijven bij immigratie en ontvang een Id nummer tussen 0-30 dagen.

Als ik het Id nummer heb ontvangen kan ik auto op mijn naam schrijven.
Nu een bedrijf in de armen nemen die alles aan CZ zijde regelt zonder hoofdpijn tekrijgen.
En CZ kenteken kan in 2-3 dagen gepiept zijn ?
 
was het maar zo mooi !!!!
ik heb al een paar voertuigen ,vrachtwagen ,auto,quad,motor ingevoerd.
en vele verassingen gehad
zodra het voertuig origineel niet uit De EU komt gaan de problemen beginnen.
herkeuring ministerie van verkeer ,invoer en evidence stk. en hier gaat heeeeel lang overeen.
voorbeeld auto uit Zwitserland was een bureaucratische hel .
2e quad uit BRD meer als 15 KW reg als LOf duurde maanden voordat het hier op kenteken stond .
veel extra keuringen.
maar standaard is de import in 2 weken geregeld.
de grootste problemen krijg je als de auto een lpg installatie heeft die ze hier niet kennen.
het voertuig origineel buiten de EU vandaan komt.
als het ex btw gekocht is en je bent particulier.
de auto 10 jr of ouder is .
De stk een groot probleem vindt.( ja de TUV zegt niets.)
(persoonlijk had ik nooit zo n oude bak ingevoerd)
 
De auto is officeel een Duitse auto en uitgevoerd naar USA en weer terug geimporteerd, alleen achterlichten moeten worden omgewisseld naar EU ( Plug en Play ) van rode knipperlichten naar Gele ( Amber )
Het is nu officieel weer een auto gebouwd in Duitsland , heeft nu weer een Duits kenteken.
Zou voor STK geen probleem meer moeten zijn.
In NL/BE word die zo op kenteken gezet.
 

Vodnik

† In Memoriam
Met Curiuos samen wens ik je veel succes! (maar niet gaan klagen dat het in Tsjechië zo'n puinhoop is)

In een ander draadje wordt gesproken over export uit CZ, wat is nu eigenlijk de bedoeling?

Een ander nog niet genoemd probleem maar mogelijk niet van toepassig: Een ingevoerde (in CZ) auto proberen in te ruilen bij aankoop van een nieuwe auto (in CZ) Probleem is dat er geen BTW over die in te ruilen auto in CZ betaald is.
(ervaring uit 2008)
 
Ik spreek niet over export uit CZ.
Een prive ingevoerde wagen valt niet onder het BTW stelsel.
En denk ook dat de handel van tweedehands prive auto's tussen prive personen niet onder het BTW stelsel vallen.
Is dat anders dan hoor ik dat graag.

In Belgie en Nederland is de marge regeling voor handelaren.
 
Zijn er nog recente wijzigingen in de wetgeving?
De vader van mijn Tsjechische vriendin heeft gisteren een ongeluk gehad (tegen een hert gereden). Zijn oude autootje total-loss. Helemaal verdrietig om het verlies van zijn wagentje.
Mijn vriendin (tsjechische nationaliteit, nederlandse verblijfsvergunning- al 18 jaar) heeft nog een oude, kleine Daihatsu. Nederlands kenteken dus, op haar naam in Nederland.
Ik opperde om deze aan haar vader te schenken. Het blikje is inmiddels 10+ jaar oud, maar volledig APK-goedgekeurd.

Is het nog eenvoudig mogelijk om deze aan hem te doneren/overschrijven? De dagwaarde van de auto is niet hoog meer, dus ik vraag me af of het nog wel rendabel is.
thanks!
 
hoi tinko, ik denk ff grof geschat ong 5000kc voor keuren + tenaamstellen en zo'n 5000kc voor eko-tax. dit was wat een kennis me ff voorrekende voor een vectra '97 diesel. wens je veel suc6. en anders weet ik nog wel een paar gunstig geprijzde auto's voor je.
gr paul
 
Dag Pavliku,

Ben je toevallig ook op de hoogte hoe de regelgeving is rondom de V (Veteran) kentekens?
Bijna een zelfde situatie als Tinko schrijft, maar dan met een auto uit 1983.
Het liefst koop ik deze in NL en laat hem in CZ op naam van mn Tsjechische schoonvader zetten. Zelf ben in nederlander en nog woonachtig in NL, wil gewoon een speeltje rondom het vakantiehuis :D

Wat zijn de voorwaarden om een auto op Veteran registratie te krijgen (ik denk aan leeftijd)
Wat zijn de voordelen (ik denk aan lagere verzekeringspremies, STK eenmaal per 2 jaar oid)
Wat zijn de beperkingen (alleen zelf rijden, maximaal aantal km, sommige maanden van het jaar niet, alleen benzinemodellen)
Zijn er nog verdere verplichtingen (lidmaatschap oldtimerclub, originaliteit)

Een CVO is niet verkrijgbaar voor een auto van voor 1997, maar het betreft een voertuig (Lada NIiva) die wel bekend is en was op de Tsjechische markt.

Alvast hartelijk dank!
Bart
 
Hallo mensen,
Ik heb recentelijk een auto ingevoerd in Tsjechië (althans, de garagehouder heeft het voor me gedaan) en kan als er behoefte aan is de kosten wel even op een rijtje zetten. Ik heb alle bonnetjes nog, dus laat het maar weten!
 
Bovenaan