Auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Zoals velen wel zullen weten ben ik volop bezig om zo snel mogelijk in Tsjechie te gaan wonen.

Het zal al een keer vermeld zijn op het forum maar ik kon het niet echt vinden in al die onderwerpen hierover, maar kan ik mijn Opel Vectra B 1.6 16V uit, lees oktober, 1997 laten over zetten op Tsjechisch kenteken? en wat zullen de kosten hier voor bedragen?

Greetz Henk
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Volgens mij heb je net pech, de auto mag niet ouder zijn dan 8 jaar. Okt 1997 tot Jan 2006 zijn net 3 maandjes teveel! Vraag me niet waarom, misschien dat iemand anders je dit uit de doeken kan doen. Er is idd weleens over geschreven maar ik weet ook even niet meer waar precies. Dat wordt autootje verkopen en een Tsjechisch pronkstukje op de kop tikken, hebben wij ook gedaan. ;)
 
volgens mij willen ze geen auto's van 8 jaar en ouder meer importeren (met uitzondering van echte oldtimers) omdat ze geen milieuprobleem willen importeren. Auto's van 8 jaar en ouder zijn veel milieuvervuilender dan de jongste auto's. Het liefst zou men alle oude auto's verbieden, maar dat kun je de eigenaren niet aandoen en daarom heeft men een importverbod gemaakt.Maar misschien kun je, je Vectra eerst gewoon blijven rijden met nederlands kenteken en je wegenbelasting schorsen. Ik weet echter niet of dat juridisch en technisch mogelijk is
 
Hoi,
Als je gaat in Tsjechië wonen dan ben je een uitzondering (volgens mij).
Ik weet niet, waar kan je meer info vinden - een e-mailtje schrijven aan Tsjechische Ministerie van Verkeer?

Die 8 jaar regel is geldig voor Tsjechen die in het buitenland auto willen gaan kopen. Maar als die auto "homologatie ES" heeft (geen idee wat dat is) kan je ook ouder auto importeren.
Zie deze website (in het Tsjechisch).

Succes,
Vladimír
 
Het was zo, dat als je volledig in Tsjechië ging wonen, je zonder problemen je persoonlijke eigendommen een bepaalde tijd mee kon nemen. Dus zonder al teveel papierwerk enzo, gewoon in de verhuiswagen en hoppa. Maar ja, tegenwoordig is dat toch al geen probleem meer.

Maar daar hoorde ook de auto bij, die moest minimaal een half jaar of jaar al op jou naam staan en dan kon je hem makkelijk meenemen.
Maar nu is het toch al simpel om een auto daar in te voeren. Niet ouder dan 8 jaar, iets van 200 a 300 euro en je bent klaar.

Maar misschien hebbie geluk dat ze de 8 jaar regel niet zo hanteren, in het geval van imigratie. Denk t zelf eigenlijk dat t nu niet meer zo zal gaan, maar wie weet.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nou ja, ik kan je alleen zeggen, en dit was anderhalf jaar geleden zo. Dat wij de auto (ouder dan 8 jaar) mee mochten nemen en er een half jaar in mochten rijden, toen hebben we de auto afgemeld in nederland, kentekenplaten ingeleverd en we hopen nu nog steeds dat iemand hem wil kopen (voor de onderdelen) of tsjechische papieren kan regelen voor de auto. Hij staat dus nog altijd hier op de parkeerplaats en we kunnen er alleen naar kijken. Misschien was het handiger geweest om hem in Nl al te verkopen, maar ja de prijs was een beetje laag die we ervoor konden krijgen. Dus dan maar een half jaartje nog rondcrossen.
 

Vodnik

† In Memoriam
O ja, en "regelen" is niet mogelijk! Ik heb hier (praag) nog een Felicia staan die ik met geen mogelijkheid op CZ kenteken krijg, dus maar weer terug naar NL of iemand moet er interese in hebben.
(het schijnt overigens voor te komen dat auot's ouder dan 8 jaar om-gekat worden, illegaal en niet goedkoop, ik heb een aanbieding gekregen om dat voor 20.000 te doen)
 
Natuurlijk is omkatten illegaal.

Maar als het om een schadeauto gaat, waarvan de papieren kunnen gebruikt worden om een auto zonder papieren weer een nieuw leven in te blazen, heb ik er nix op tegen.

Dus zoals in jullie gevallen.

Zo lang het maar niet met gestolen auto's ofzo gedaan wordt.

Maar je kan idd kijken om papieren te bemachtigen, kosten vaak wel iets van 20.000 kc ja. Of je probeerd een auto te zoeken zoals je eigen die totalllos is gereden en koopt die incl de papieren. Maar ja, meestal vragen ze daar dan nog wel wat voor, aangezien ze ook wel weten wat je dan wilt gaan doen haha...
 
Henk, mischien toch maar gewoon je Vectra in Nederland verkopen! En dan een nieuwe occassion in CZ kopen. Heb ik ook gedaan. Kocht in Tsjechie een "nieuwe" 2e hands Vectra (toevallig), en 3x raden waar deze vandaan kwam...........
juist ja NL... hahaha...
 
Ik heb een verblijfsvergunning voor Tsjechie.
Kan ik een Ned. auto naar Tjechie brengen en daar laten registreren, dus van een Tsjechisch nummerbord voorzien.
Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Hallo allemaal.
Stel dat je een leuke amerikaanse Chevy Van ( auto ) vanuit amerika naar Tsjechie wil invoeren, wat zijn dan de bijkomende kosten??
Ik ga ervan uit dat ze in Tsjechie geen BPM onzin kennen.
Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?
Hoe zit het met wegen belasting en verzekeringen?
Wat kost een auto verzekering ( bijvoorbeeld in verhouding tot bij ons in NL )?
Alvast bedankt voor de mogelijke reacties en de genomen moeite.
Groetjes allemaal.
Armando
 
In princiepe gaat dat niet Armando!

Een kennis had een oude Amerikaan naar Tsjechie genomen en die had gewoon pech. Uiteindelijk, niet helemaal legaal, maar ja, hij moest toch wat, heeft hij hem op kenteken gekregen. Maar dat was alleen mogelijk in Praag. Want in princiepe gold ook gewoon de regel, ouder dan 8 jaar komt er niet meer in...

:(
 
Auto invoer en BTW & BPM

Er is ondertussen al veel over geschreven maar wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, is het volgende.

Stel ik heb een verblijfsvergunning in CZ. Ik woon daar dan ook daadwerkelijk en ik ga een auto kopen in Nederland die ik wil exporteren naar CZ. Wij zoeken naar een 9-persoons busje. Die zijn genoeg te koop maar worden vaak exclusief BTW en BPM aangeboden.

De vraag is:
1. Kan ik als Nederlander die in CZ woont gewoon een auto en NL kopen en die voor eigen gebruik exporten (ik geloof van wel) en
2. Moet ik in Nederland BTW en BPM betalen of betaal ik alleen BTW (in CZ)

Met name de 2e vraag is interessant. BTW in NL en CZ zijn hetzelfde maar in CZ kennen ze volgens mij de typisch Nederlandse BPM niet. Dit scheelt een behoorlijk bedrag. Misschien is kopen in Duitsland een betere oplossing aangezien ze daar een lager BTW tarief hebben en ook geen BPM. Een vergelijk op Internet leert dat de prijzen daar een stuk lager liggen. Iemand ervaringen mee?
 
Antwoord 1:
Iedereen kan in Nederland een auto kopen.
Iedereen kan een auto uit NL uitvoeren.
Met iedereen bedoel ik dus Nederlanders en niet-Nederlanders.
En het maakt niet uit of het voor eigen gebruik is of niet.

Antwoord 2.
BPM betaal je alleen op een nieuwe auto en als je een auto in NL importeerd (een deel dan afh van hoe oud de auto is)
Maar je krijgt geen BTW of BPM terug als je een auto uit voert uit NL.

Prijzen liggen in Duitsland idd lager.
Of de prijzen zijn redelijk gelijk, maar dan krijg je in Duitsland veel meer luxe.

In Tsjechie betaal je geen BTW, invoerrechten en dat soort dingen.
Je bent alleen een 200 euro kwijt aan keuren, platen etc.

Als je een bedrijf hebt ligt het met de BTW waarschijnlijk wel wat anders. Ben hier uit gegaan van een partikulier.

Cusek Erik.
 
Erik schreef:
Iedereen kan in Nederland een auto kopen.
Iedereen kan een auto uit NL uitvoeren.
Met iedereen bedoel ik dus Nederlanders en niet-Nederlanders.
En het maakt niet uit of het voor eigen gebruik is of niet.
Maar niet elke auto krijg je in elk land weer op kenteken.
Persoon met hoofdverblijf in Nederland mag niet in een buitenlands gekentekend auto in Nederland rijden (op een paar uitzonderingen na).
 
Hai Anavi, er staat nergens in zijn vraag dat hij met een Tsjechische auto in NL wil rijden. En ook niet de vraag over welke auto's er ingevoerd kunnen worden in CR. Lijkt me dat iedereen dat nu al weet aangezien dit topic vol staat met het 8 jaar verhaal ;)
 
Bovenaan