Kunst Alfons Mucha

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

..... Er was/is ook sprake van een tentoonstelling in Tokio in 2014. Als dat doorgaat is het de eerste keer dat alle doeken buiten Tsjechië te zien zullen zijn.
Deze informatie (dit is de eerste keer, dat ...) lijkt mij niet geheel juist. De doeken zijn eertijds gefinancierd door een Amerikaanse mecenas (Charles Richard Crane, een industrieel uit Chigago) en de doeken zijn toentertijd (bij mijn weten) een keer tentoongesteld in Amerika.

Ander punt. Er waren naar mijn mening 20 doeken. Zit ik er naast ter zake van het Slavisch Epos?
 

kuurgast

Donateur
Expositie Mucha posters in Praag.

De uitgebreide collectie Mucha posters van de Tsjechische ex-tennisser Ivan Lendl wordt in april tentoongesteld in het Praagse Representatiehuis. Alfons Mucha werd beroemd dankzij de sierlijke theateraffiches die hij onder andere maakte voor Parijse theaterstukken. Het is de eerste keer dat zo’n groot deel van de collectie te zien is.

De Tsjechische kunstenaar Alfons Mucha (1860 -1939) werkte in het tijdperk van de Belle Époque en de Art Nouveau. Zijn werk bestaat voornamelijk uit affiches voor toneelstukken, maar hij maakte ook decors, meubelen, kostuums en juwelen. De posters kenmerken zich door de sierlijke lijnen, frisse pastelkleuren en weelderige motieven.

Ivan Lendl (* 07 maart 1960 in Ostrava), een beroemde Tsjechische tennisser, startte zijn collectie Mucha posters in 1980. Toentertijd behoorde hij tot de top tien beste tennissers ter wereld. Er wordt geschat dat er 154 posters door Mucha gemaakt zijn, 151 zijn er in het bezit van Lendl. Samen met Mucha expert Jack Rennert heeft hij een unieke collectie samengesteld. Ook zal hij persoonlijk rondleidingen geven aan bezoekers.

De tentoonstelling is te bezoeken van 10 april tot en met 31 juli in het Praagse Representatiehuis (Obecni dum).
Voor informatie zie website lendl-mucha.com.
Bron:tsjechie.nl.
 
Er is nu in het Obecni Dum (Praag) een Art Nouveau tentoonstelling tot december 2015. Mooi en natuurlijk is Mucha ook vertegenwoordigd (maar ook Toulouse Lautrec en spullen uit het museum voor decoratieve kunst). Ik ben geweest en ik vond het zeer de moeite waard.
 

kuurgast

Donateur
Er is toestemming dat ze in 2017 onder strikte voorwaarden maximaal 3,5 maand aan Japan worden uitgeleend.
Slavisch Epos gaan volgend jaar naar Japan en China tot mei 2017.
Het is nog niet duidelijk of de 20 schilderijen daarna naar Zuid-Korea en Amerika gaan voordat ze terugkeren in Praag.
Bron radio.cz/en.

Op de website staat dat de expositie van de Slavische Epos tot 31 december nog te bezichtigen is in Praag.
 

kuurgast

Donateur
Mucha erfgenaam wil Slavische Epic terug.

Kleinzoon van grote Tsjechische schilder Alfons Mucha zegt Slavische Epic mag geen deel uitmaken van een "reizende circus". "Mijn grootvader maakte de Slavische Epic als een geschenk aan Praag en de mensen, niet voor andere plaatsen," zei John Mucha.
"Helaas zijn we momenteel bezig om samen met onze advocaten een formele rechtszaak tegen de stad Praag te beginnen. We willen daarmee zeggen dat ik meer dan twintig jaar ernaar streef om het artistieke erfgoed van mijn opa te respecteren, te behouden en toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld door het Mucha Museum in Praag en door middel van tentoonstellingen."
Bronnen radio.cz/en ,radio.cz/de + praguepost.com/czech-news.

Als de Slavische Epos op tournee gaat dan zullen de doeken niet eerder dan 2019 terug zijn in Tsjechië.
 

Ad Verschoor

Donateur
Alponse Mucha, de Tsjechische aanvoerder van de Art Nouveau

Alphonse Mucha was een van de belangrijkste kunstenaars van de Art Nouveau. Vooral zijn litho’s met zwierige lijnen en pasteltinten maakten het wereldberoemd. Het Steendrukmuseum in Valkenswaard schenkt aandacht aan hem.

Lady Gaga een diva? Bijvoorbeeld vanwege de ‘slijmjurk’ die de Eindhovense designer Bart Hess voor haar ontwierp of door al die andere buitenissige kledingstukken en uitspraken? Niet om haar tekort te doen, maar wat Sarah Bernhardt deed in haar tijd, zo rond de vorige eeuwwisseling, dat was pas écht bijzonder. De beroemde Franse actrice liet zich - bijvoorbeeld - graag fotograferen met een (dode) vleermuis, had tijdens haar rondreizen steevast haar doodskist bij zich en gedurende de tour door Amerika sleurde ze zelfs een alligator mee. Als huisdier. Als zo’n hardcore diva je vraagt een poster te ontwerpen voor het toneelstuk waarin zij de hoofdrol speelt, dan zeg je uiteraard niet nee. En dat deed Alphonse Mucha dan ook niet. Sterker; hij maakte in no time de poster voor het stuk Gismonde met Bernhardt als superster, en werd zelf ook prompt beroemd. Zodanig, dat zijn manier van werken ‘Le style Muchal’ werd genoemd.

Bloeitijd voor de kunsten
Dat alles speelde in het Parijs rond 1900, het fin du siècle; steevast een tijd vol reuring, veranderingen. Bloeitijd voor de kunsten. Waarin de opkomende industrialisatie en handel de welvaart opstuwden. Maar het is ook de tijd van het teruggrijpen op wat vertrouwd is, wat men al kende. Zo ontstond eind 19e eeuw onder meer het neo-classicisme en de neo-gotiek. Stijlvol? Nee, niet echt, eerder protserig. Dat een en ander vaak werd gedaan met slecht materiaal, hielp ook niet echt. Maar alles om te voldoen aan de toegenomen vraag van de almaar uitdijende burgerij.

Dat vroeg om een reactie en die kreeg het in de vorm van Art Nouveau (zie ook kader), die op haar beurt weer schatplichtig was aan de eerder ontstane Arts and Crafts-Movement van Willam Morris. Die beweging stond voor ambachtelijkheid, eerlijke materialen en vertrouwde, niet gemechaniseerde productiemethoden. Maatschappelijk was het niet zo’n succes maar het zette zoals gezegd wel de toon voor de Art Nouveau. Een stijl die werd toegepast in de kunst en in de vormgeving (incluis mode) en die bestond uit een ornamentele vormtaal, die gebruik maakte van organische, vaak plant- en diermotieven. Uit die tijd komt de zogeheten ‘zweepslaglijn’, zo kenmerkend voor deze zwierige, optimistische kunstvorm.



Alphonse Mucha in zijn atelier. © Nederlands Steendrukmuseum

Ook Alphonse Mucha (1860-1939) houdt van die vrolijke, kleurrijke en sierlijke stijl en geeft er een eigen draai aan. En werd er uiteindelijk wereldberoemd mee.

Mucha wordt geboren in Ivančice, een dorpje in het zuiden van wat nu Tsjechië heet. Hij krijgt, ondanks zijn tekentalent, geen studieplek op de kunstacademie van Praag, wordt leerling decorschilder bij de opera van Wenen en weer wat later kan hij dankzij financiële steun van derden, studeren aan de kunstacademie in München, en vervolgens in Parijs, aan de Académie Julian. Hij wordt lid van de Boheemse kring, waar hij onder anderen Paul Gauguin leerde kennen, met wie hij wat later een atelier zal delen.



Alphonse Mucha, affiche van het stuk 'Lorenzaccio', met Sarah Bernhadt in een mannelijke hoofdrol. © Nederlands Steendrukmuseum

Hij gaat aan het werk bij drukkerij Lemercier in de Franse hoofdstad en daar stapt, een paar dagen voor Kerstmis 1894, dé steractrice van Frankrijk van dat moment binnen: Sarah Bernhardt. Binnen een paar dagen zou het toneelstuk Gismonde in première gaan en daar had zij reclameaffiches voor nodig. En rap, graag. Mucha, vanwege de feestdagen een van de weinigen vormgevers die nog aanwezig is in de drukkerij, krijgt de opdracht en ontwerpt in no time het affiche. En overdondert daarmee alles en iedereen. Bijna levensgroot – het werk meet maar liefst 213 x 75 centimeter – staat Bernhardt op de litho. Statig, monumentaal bijna, maar voor alles sierlijk, met forse contouren en lichte pasteltinten op de steen aangebracht, vraagt La Diva Bernhardt aandacht voor het Griekse stuk.

Vijfjarig contract
Het affiche is zo populair dat mensen het van de zuilen en muren halen; collectors items worden het en dat zegt veel over populair het werk is. Maar, belangrijker voor de maker, ook Bernhardt is buitengewoon enthousiast: zij biedt de ontwerper prompt een vijfjarig contract aan. Die verbintenis leverde uiteindelijk zeven grote theater-affiches op, ontwerpen van decors voor haar theaterstukken, haar kostuums én ook speciaal voor haar ontworpen sieraden. En dat alles in ‘Le style Mucha’: helemaal Art Nouveau, met een eigenzinnig sausje er overheen: ferme contouren en fijne pasteltinten.


Alphonse Mucha, ontwerp voor poster. © Nederlands Steendrukmuseum

De dan 34-jarige Mucha krijgt vervolgens flink wat opdrachten en ook tentoonstellingen aangeboden. In 1897 heeft hij solo-exposities in Parijs en in Praag. En als voorlopig hoogtepunt is werk van hem ook te zien op de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs: in opdracht van de Oostenrijks-Hongaarse regering ontwerpt hij het paviljoen van Bosnië-Herzegovinia.

De andere opdrachten zijn vooral voor affiches voor theaters, maar ook maakt hij uitnodigingen voor feesten en ontwerpt boeken. Ook ruimtelijk werk komt op zijn pad, van tafelserviezen tot de complete inrichting van een winkel aan toe: Boutique Fouquet in Parijs. Mucha ontwerpt het in 1901, niet alleen het interieur, maar ook de voorgevel. Alles tezamen is het een groot feest, een soort hoogmis van Art Nouveau. Je buitelt van de ene sierlijke lijn naar de andere waaiervorm en van de ene pauw naar de andere mystieke figuur. Van plafond tot vloerkleed en van haard tot toonbank, alles beweegt en omhult de bezoeker in fijn bewerkt marmer en warm hout. Mucha is hier helemaal los gegaan, zoveel is duidelijk. De boutique is in 1923 ontmanteld, maar is weer opgebouwd, en nog altijd te zien in het Carnavalet Museum in Parijs.

Op naar Amerika
Mucha steekt dan, Sarah Bernhardt volgend, de grote sloot over en probeert in Amerika voet aan de grond te krijgen. En ofschoon de actrice op voorhand al posters en tekeningen van de kunstenaar op belangrijke plekken heeft laten zien, duurt het even voor hij succes krijgt.


Alphonse Mucha, beeld uit 'Le Pater'. © Nederlands Steendrukmuseum

Belangrijk is dan het contact dat hij krijgt met de Amerikaanse filantroop Charles Crane. Die biedt hem voldoende geld om de lang gekoesterde wens van Mucha uit te laten komen: hij wil een epos maken. Hét epos beter, over de Slavische volkeren. Het lukt hem om die serie monumentale wandschilderingen te maken, tussen 1911 en 1926. Twintig enorme schilderijen zijn het, sommige meten zes bij acht meter. Het werd in 1928 aan Praag aangeboden. De nationalist Mucha steekt zijn ziel en zaligheid in dit werk dat bol staat van symboliek, mystiek en heroïsche vertellingen. Het is geschilderd in een stijl die wat realistischer is dan we van hem gewend zijn, maar toch nauw verwant is aan de Art Nouveau, de stijl die hij mede op de kaart heeft gezet.

Alphonse Mucha, meester van de Art Nouveau. Nederlands Steendrukmuseum, Oranje Nassaustraat 8C, Valkenswaard. De expositie is nu uiteraard gesloten, maar loopt tot 28 september.

Art Nouveau of Jugendstil?
Het werk van Mucha wordt vrijwel altijd gerekend tot de Art Nouveau en dat heeft veel met de locatie te maken waar het is gemaakt. Jugendstil wordt vaak gebruikt voor het werk uit Oostenrijk en Duitsland, Art Nouveau situeert men vooral in Frankrijk en België. Beide stijlen zijn optimistisch, levendig en met een voorliefde voor ornamentiek. Daarbij zie je vaak motieven op basis van planten en vogels terug. De Jugendstil is vaak wat gestileerd, Art Nouveau dikwijls uitbundig. Bekende kunstenaars: Gustav Klimt, Victor Horta, Hendrik Berlage en Jan Toorop.


Alphonse Mucha, ontwerpen voor sieraden. © Nederlands Steendrukmuseum

Bron: ed.nl
 

kuurgast

Donateur
Alponse Mucha, de Tsjechische aanvoerder van de Art Nouveau. ..... Het Steendrukmuseum in Valkenswaard schenkt aandacht aan hem.
IN THE MUCHA PICTURE: CYCLES PERFECTA

Helaas kunnen we onze deuren nog steeds niet openen en kan de bijzondere Mucha expositie niet worden bezocht. Daarom brengen we een aantal spectaculaire litho's van de Meester van de Art Nouveau naar je toe!

Alphonse Mucha is een van de bekendste Tsjechische artiesten. Hij is geboren in Moravië en zijn werken zijn bijna synoniem met de stijl van Jugendstil. Het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard bereidde zich voor op een tentoonstelling over Mucha, die helaas geen kans kreeg om te openen voor publiek. Het museum besloot om enkele werken van Mucha virtueel op hun Facebook-pagina te presenteren.

Een van de topstukken in de tentoonstelling is Cycles Perfecta, reclameposter uit 1902.
Als je meer jugendstil-posters wilt zien, bekijk dan de Facebook-pagina van het museum.

Bron facebook.com/NederlandsSteendrukmuseum
en facebook.com/TsjechischCentrumNederland
 

Ad Verschoor

Donateur
Steendrukmuseum vanaf 2 juni weer open!
Langverwachte expo over kunstenaar Alphonse Mucha van start


Hoera! Het Nederlands Steendrukmuseum gaat weer open! Na maanden van sluiting openen we dinsdag 2 juni om 13.00 uur weer onze deuren, uitsluitend via vooraf gekochte tickets. Vanaf dan is ook, ruim twee maanden later dan gepland, de bijzondere en langverwachte expositie Alphonse Mucha, Meester van de Art Nouveau in het museum te bezoeken. Voor het eerst in ruim vijftien jaar is een groot overzicht van het lithografische werk van deze belangrijke Tsjechische kunstenaar weer in Nederland te zien.

Coronaproof museum
Om een bezoek zo veilig en aangenaam mogelijk te maken, treffen we de nodige maatregelen conform de richtlijnen van het RIVM en het protocol van de Museumvereniging. Dit betekent onder meer dat je uitsluitend online tickets met een tijdvak kunnen kopen, is een looproute aangebracht en word je via banners geïnformeerd over de coronamaatregels in het museum. Een link naar alle coronamaatregelen vind je hier: Coronamaatregels NSM.

Expositie Alphonse Mucha
Ruim een eeuw geleden veranderde Alphonse Mucha de kunst voorgoed. Rond 1900 lanceert hij zijn eigen stijl in Parijs. Met zijn innovatieve litho uit 1894 voor Sarah Bernardt wordt Mucha direct beroemd. Zijn werken met sierlijke lijnen, weelderige motieven en sensuele vrouwen groeien uit tot de iconen van die tijd. La Style Mucha wordt synoniem voor de Franse Art Nouveau. Een dwarsdoorsnede van zijn lithografische werk is van 2 juni tot en met 27 september bij ons te zien. Meer informatie over deze bijzondere expositie en de activiteiten vind je hier, expo: Alphonse Mucha.

We zijn ontzettend blij dat we weer open mogen en we je deze bijzondere expositie eindelijk kunnen laten zien. We heten je dan ook van harte welkom in ons museum.

Bron: steendrukmuseum.nl
 

kuurgast

Donateur
Het Slavische epos van Alfons Mucha zou in het centrum van Praag kunnen worden tentoongesteld.

Het Slavische epos van Alfons Mucha zou tijdelijk kunnen worden tentoongesteld in het Savarin Palace, dat in 2015 werd overgenomen door het bedrijf Crestyl. Het canvas zou verhuizen na een lening van vijf jaar aan Moravský Krumlov en voor maximaal 25 jaar.

Het Slavische epos (Tsjechisch: Slovanská epopej) is een cyclus van 20 grote doeken, geschilderd door de Tsjechische art nouveau-schilder Alfons Mucha tussen 1910 en 1928. De cyclus toont de mythologie en geschiedenis van Tsjechen en andere Slavische volkeren.

In 1928, na het voltooien van zijn monumentale werk, schonk Mucha de cyclus aan de stad Praag op voorwaarde dat de stad er een speciaal paviljoen voor bouwt.

In 2012 werden alle 20 werken verplaatst en tot 2016 samen tentoongesteld op de begane grond van het Veletržní-paleis, in een tentoonstelling georganiseerd door de National Gallery in Praag.

In december heeft de rechtbank van Praag zich uitgesproken tegen de hoofdstad in een zaak met betrekking tot de cyclus van schilderijen. De rechtszaak werd aangespannen door de kleinzoon van de kunstenaar, John, die beweerde dat de stad de voorwaarden van een overeenkomst uit 1913 tussen Mucha en zijn weldoener, de Amerikaanse filantroop Charles R. Crane, had geschonden, waarin werd bepaald dat de werken op voorwaarde van dat de stad een paviljoen bouwde om hen te huisvesten.
“Het Slavische Epos is een van de culturele symbolen van dit land. Ruzie maken en discussiëren over hen is een schande en onzin. Daarom zijn we met alle partijen gaan samenwerken en ik hoop dat we snel tot een rationele oplossing zullen komen”, zei gemeenteraadslid Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Mucha, die in 1939 stierf, verwierf internationale bekendheid met zijn opvallende posters en illustraties, die tegenwoordig tot de meest iconische stukken van de art nouveau-beweging behoren.

Reizen door de Balkan inspireerden hem tot het maken van een verslag van de regio, die in 1928 culmineerde als de cyclus van 20 schilderijen die bekend staat als het Slavische epos. De enorme doeken verbeelden de mythologie en sleutelgeschiedenissen van het Slavische volk.
Hij beschouwde het Slavische epos als zijn meesterwerk en vertelde een menigte bij het debuut van de eerste 11 doeken in 1919: "Laat het aan buitenlandse vrienden - en zelfs aan vijanden - aankondigen wie we waren, wie we zijn en waar we op hopen." De verzekeringswaarde van de groep werken wordt geschat op ongeveer 280 miljoen CZK.

Savarin-project
Crestyl Real Estate is van plan te beginnen met de bouw van het 39.000 m2 grote Savarin-herontwikkelingsproject voor gemengd gebruik in het historische centrum van Praag. Het project, gebaseerd op de plannen van de Heatherwick Studio, omvat de bouw van nieuwe kantoor-, winkel-, vrijetijds- en amusementsruimte in het oorspronkelijke barokke paleis, de manege en de binnenplaatsen.
Bron praguemorning.cz.
 
3d3a56de-70a5-4a9b-b4f2-7014b2c70dae.jpg


Alfons Mucha: een schilder die de wereld een nieuwe stijl gaf

De Europese art nouveau wordt ook wel Le style Mucha genoemd, naar een schilder, graficus en ontwerper (1860–1939) die oorspronkelijk uit de Moravische stad Ivančice kwam. Als onbekende kunstenaar van Tsjechische afkomst die in Parijs woont, verwierf Mucha onmiddellijk roem in december 1894, toen hij de opdracht accepteerde om een poster te maken voor de beroemdste actrice van die tijd, Sarah Bernhardt.

Art Nouveau-schilder, graficus en ontwerper Alfons Maria Mucha werd geboren op 24 juli 1860, Moravië . Van kinds af aan hield hij van tekenen en schilderen, maar toen Mucha zich in 1878 aanmeldde bij de Praagse Academie, werd hij afgewezen "wegens gebrek aan talent". Hij gaf zijn tekenwerk echter niet op en verdiende extra geld met het schilderen van decors voor verschillende theatergezelschappen. Hij schilderde ook landschappen in Wenen, waar hij in 1879 verhuisde.

Graaf Karla Khuen-Belassi leerde over zijn talent, die Mucha uitnodigde om zijn kasteel in Hrušovany nad Jevišovkou te versieren met fresco's volgens zijn vaardigheid. De graaf was zo enthousiast over zijn werk dat hij Mucha naar de Academie voor Schilderkunst in München stuurde om te studeren.

Mucha's ster begint te rijzen in Parijs
In 1887 verhuisde Mucha naar Parijs , waar hij zijn studie voortzette aan verschillende andere academies (Julian en Colarossi). Nadat de graaf hem niet meer ondersteunde, vond hij zijn eerste "schilder" baan, in het theatermagazine Le Costume au theater , waarvoor hij verschillende illustraties en commercials tekende. In 1890 richtte hij zijn eigen studio op en een jaar later ontmoette hij de beroemde Paul Gaugin , die de studio zelfs een tijdje met Mucha deelde. Mucha's ster begon te stijgen in 1894, toen hij een poster maakte voor de beroemdste actrice van die tijd, Sarah Bernhardt.. Zij en Mucha "trokken de aandacht" in termen van werk en sloten een exclusief contract met een Tsjechische kunstenaar voor reclameposters voor toneelstukken, kostuumontwerpen en zelfs sieraden of decors. De Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900 werd gekenmerkt door zijn kenmerkende " Art Nouveau ". Zijn veelzijdige talent omvatte andere artistieke disciplines, van beeldhouwkunst en fotografie tot theater.

Tussen 1906 en 1910 was Mucha overzee, in de Verenigde Staten. Daar gaf hij schilderlessen en maakte hij een aantal portretten, die voornamelijk werden gedomineerd door dames uit hogere kringen. In 1921 had Mucha een grote overzichtstentoonstelling in het Brooklyn Museum of Art.

Mucha's leerboeken
In 1902 publiceerde Mucha zijn boek Documents Décoratifs , dat een soort handboek was voor kunstenaars, schilders en ambachtslieden, en het belangrijkste leerboek van Art Nouveau-ornament werd. In 1905 verscheen het boek Figures Décoratives , waarin Mucha's principes bij het tekenen van figuren werden gepresenteerd.

Terugkeer naar Tsjecho-Slowakije
Mucha keerde in 1910 terug naar Tsjecho-Slowakije en wijdde de rest van zijn leven aan het maken van een epische serie van 20 schilderijen die de geschiedenis van de Slaven uitbeelden, het Slavische epos . Mucha droomde er zijn hele leven van om deze grootformaat schilderijen te maken uit de mythologie en geschiedenis van het Slavische volk. Hij vervulde zijn droom toen hij het werk in het kasteel van Zbiroh creëerde . Dit zijn twintig grote schilderijen , die op tien daarvan Tsjechische legendes en vroege geschiedenis weergeven; nog tien doeken zijn dan gewijd aan geheel Slavische thema's. Op 1 september 1928 schonk hij het volledige werk aan de stad Praag , op voorwaarde dat hij een nieuwe galerie voor de schilderijen zou exposeren (wat nog niet is gebeurd).

Na de oprichting van een onafhankelijk Tsjecho-Slowakije in 1918 raakte Mucha gewillig betrokken bij de opbouw van een nieuw thuisland. Voorstellen voor nieuwe postzegels , het verschijnen van nieuwe politie-uniformen en bankbiljetten van de jonge staat
kwamen uit zijn hand .

Het einde van Mucha's leven werd gekenmerkt door een trieste periode van bezetting van Tsjecho-Slowakije door nazi-Duitsland in 1939. Het werk van Alfons Mucha was een doorn in het oog van de nazi's, aangezien zij de Slaven als een inferieur land beschouwden. Mucha was een van de eerste kunstenaars die door de Gestapo werd gearresteerd en ondervraagd. Mucha stierf op 14 juli 1939 in Praag aan een longinfectie . Hij werd begraven in Slavín in Vyšehrad .

bron, kudyznudy.cz
 

kuurgast

Donateur
Slavische Epos te zien in Moravský Krumlov.

Het meesterwerk van schilder Alfons Mucha het Slavische Epos is na 10 jaar teruggekeerd naar het kasteel van Moravský Krumlov. Bezoekers kunnen vanaf zaterdag 31 juli de serie van 20 schilderijen met de Slavische mythe en geschiedenis bekijken. Veertien van de twintig doeken zijn te zien in de Ridderzaal. Door de grootte was het echter niet mogelijk om de cyclusvolgorde te volgen. Toch probeerde de curator de logica te behouden, de meest bekende delen zitten bij elkaar.
De toegang is 250 kronen (iets minder dan tien euro), en het is aan te raden om je tickets online te reserveren ivm beperkte aantal mensen die nu per uur naar binnen mogen.

De schilderijen zullen de komende vijf jaar worden tentoongesteld in Moravský Krumlov, waarna de beheerders van plan zijn ze terug te brengen naar Praag, waar ze 25 jaar zullen worden tentoongesteld in het Savarin-complex op het Wenceslasplein.

Het Slavische Epos was vanaf 1963 te zien in Moravský Krumlov, maar werd in 2011 overgebracht naar Praag. Sindsdien heeft de stad miljoenen kronen uitgegeven aan de wederopbouw van het plaatselijke kasteel om de schilderijen terug te krijgen.
Bronnen oa english.radio.cz + seznamzpravy.cz.
Website en tickets online bestellen op mucha-epopej.cz/en.
 
Praag kan het Slavische Epos voor 25 jaar in het Savarin-paleis plaatsen

De hoofdstad kan het Slavische epos van Alfons Mucha voor 25 jaar in het Savarin-paleis op het Wenceslasplein plaatsen met een optie van vijf jaar. Tegelijkertijd wordt het geschil met een van de erfgenamen, John Mucha, beslecht en komt er in de omgeving ruimte voor de tentoonstelling van de familiecollectie.

De werking en administratie zullen worden beheerd door de ontwikkelaar - Welwyn, of een van zijn bedrijven. Dit volgt uit de ontwerpovereenkomst tussen Praag, de Mucha Foundation en Welwyn, die vandaag door de Praagse raadsleden is goedgekeurd.

De cyclus bestaat uit 20 grote doeken die Alfons Mucha sinds 1910 18 jaar schildert. Sinds vorig jaar worden ze voor de komende vijf jaar uitgeleend aan Moravský Krumlov, waar het in het verleden is tentoongesteld.

"We hebben een contract met Praag tot eind 2026. Tot die tijd wil Praag een eigen tentoonstellingsruimte vinden voor het epos en het Savarin-paleis een van de opties. We hebben een epos zoals in katoen, en als Praag geen ruimte heeft, zullen we graag onderhandelen over een mogelijke verlenging van de tentoonstelling in Krumlov, "zei Krumlov-burgemeester Tomáš Třetina

De huurtermijn wordt 25 jaar en het kapitaal heeft de mogelijkheid om de huurtermijn eenmaal met vijf jaar te verlengen, onder dezelfde voorwaarden, tenzij gemeente en ontwikkelaar anders overeenkomen.

Volgens de bewoordingen van de overeenkomst zal Welwyn de bouw van de permanente tentoonstelling voltooien binnen vier jaar na het verkrijgen van een definitief besluit over de locatie van het Savarin Palace-gebouw. Het bestemmingsplan is in maart 2020 afgegeven, maar is nog niet in werking getreden.

De overeenkomst maakt een einde aan een langlopend geschil tussen John Mucha en de hoofdstad over de eigendom van de doeken. Als de overeenkomst wordt ondertekend, volgens de bewoordingen ervan, verbindt Mucha zich ertoe het eigendom van de doeken van de stad te erkennen en haar rechtszaken binnen 30 dagen na ondertekening in te trekken.

Integendeel, Praag verbindt zich ertoe de schilderijen niet anders te verplaatsen dan naar zijn eigen tentoonstellingsruimten die alleen bedoeld zijn voor het epos, zoals de schilder Alfons Mucha wenste.

De expositie zal ook een ruimte omvatten voor een tentoonstelling van de familiecollectie. Geen van de andere onderdelen van de permanente tentoonstelling mag echter de artistieke indruk van het epos verstoren, zowel technisch als artistiek.

Volgens het document moet de zaal waar het epos zal plaatsvinden 23 meter breed en meer dan 60 meter lang zijn. De doeken dienen tegenover elkaar te worden geplaatst, met een tussenruimte van ongeveer vijftien meter.

De opbrengst gaat naar de exploitatie en het beheer van de tentoonstelling​

Opbrengsten van de exploitatie van de permanente tentoonstelling, dat wil zeggen van de verkoop van tickets en andere activiteiten, zullen worden verzameld door de exploitant voor Praag, of de Galerij van de hoofdstad, en de Mucha Foundation. Het geld zal worden gebruikt om de directe kosten van de exploitatie en het beheer van de tentoonstelling te dekken.

Volgens het document worden de kosten voor het exploiteren van een permanente tentoonstelling geschat op 539 kronen per vierkante meter per maand. Ze omvatten onder meer geschatte personeelskosten, inclusief beveiliging en veiligheid, onderhoud, inclusief eventuele restauratie en monitoring van werken, of marketing.

De eerste 11 doeken van het epos werden in 1919 tentoongesteld in het Praagse Clementinum en van 1920 tot 1921 oogstte ze succes op tentoonstellingen in New York en Chicago.

Het hele epos werd voor het eerst tentoongesteld in 1928 in het Trade Fair Palace in Praag en de schilderijen kwamen onder het beheer van de Galerij van de hoofdstad Praag.

In 1933 werden de doeken opgerold en in een depot gedeponeerd. Pas in 1963 werd het opnieuw tentoongesteld in het kasteel in Moravský Krumlov. Na 1989 raakte het kasteel, waarin vroeger een spoorwegschool was gevestigd, echter in verval.

bron: idnes.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Het Parijs van Alphonse Mucha
Tsjechische kunstenaar Alphonse Mucha staat symbool voor de art nouveau stijl


De Tsjechische kunstenaar Alphonse Mucha (1860-1939) vertrekt eind negentiende eeuw naar Parijs. Met zijn affiche Gismonda (1894), zeven jaar na zijn vertrek, wordt hij in een klap wereldberoemd. Zijn carriêre in Parijs krijgt een kickstart en Mucha wordt het boegbeeld van de Art Nouveau stroming.

Art Nouveau
Mucha’s werk is te herkennen aan weelderige illustraties van sierlijke vrouwen, omringd door gestileerde bloemen en zwierige lijnen. Zijn doorbraak Gismonda ontwierp hij voor Sarah Bernhardt, een van de theatersterren uit de 19e eeuw. De Art Nouveau stroming zou daarna nog lang het straatbeeld in Parijs domineren.

L-114-Reverie-1897-432x575.jpeg

Alphonse Mucha, Rêverie, 1897, kleurenlithografie (copyright Mucha Trust)

Parijs in Den Haag
Het Kunstmuseum Den Haag presenteert in samenwerking met de Mucha Foundation een rijke selectie van Alphonse Mucha’s werk. Niet alleen schilderwerken, maar ook kleurrijk glas en spectaculaire kostuums zijn te zien in de tentoonstelling. Het museum geeft een uniek beeld van het Parijs van Mucha.

De tentoonstelling is van 5 februari t/m 3 juli 2022 te zien.

Bron: zin.nl
 

kuurgast

Donateur
Praag kan het Slavische Epos voor 25 jaar in het Savarin-paleis plaatsen
Het Slavische Epos blijft tot 2026 in Moravský Krumlov
Tot die tijd zou Praag een waardige plek moeten kunnen bouwen waar de doeken kunnen worden tentoongesteld, volgens de wens van de auteur, Alfons Mucha, die de hele serie aan Praag schonk. Echter, op voorwaarde dat de stad een galerij zou bouwen speciaal voor de Epic. Dat is nog niet gebeurd sinds 1928 toen het geschenk werd overhandigd.

Bron visitczechrepublic.com.
 
Bovenaan