Kunst Alfons Mucha

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

leuke tip. Ik wil nog eens een keer naar Rotterdam (ben pas 1 keer daar geweest) met mijn vrouw. We vinden allebei de kunst van Alfons Mucha wel mooi en houden van zalm dus dat lijkt me een heel leuk etentje.
 
Het zal mij deugd doen, indien het Slavisch Epos (weer) in Praag zelf verschijnt

Slovanská epopej (Freddy #36) is voor mij de echte topper van Mucha. Een beetje rommelig daar, in het kasteel van Moravský Krumlov, maar groots en indrukwekkend.
Ook de tentoonstelling in de Kunsthal van Rotterdam, enkele jaren geleden, was zeer kompleet en waardevol.

Mijn gevoelens liggen in het verlengde van U. Naar ik in het verleden, bij een bezoek aan Praag, begreep, was het plan om het gebouw van de Wereldtentoonstelling aldaar te gaan benuten voor het opstellen van de 20 grootse werken.
Dit plan is. getuige een medeling van een ander forumlid, kennelijk onder in de la geschoven (nu ligt dat gebouw van de Wereldtentoonstelling (mooi pand overigens) inderdaad niet erg centraal, maar het zou wel een mooie locatie zijn, althans in mijn optiek).
Het zal mij hoe dan ook deugd doen, indien Mucha recht wordt gedaan zijdens de begiftigde door deze werken een passende en ruim publiek toegankelijke plek in Praag te geven. Het Epos verdient het.
De tentoonstelling in de Kunsthal te Rotterdam (al wat jaren terug, time flies) vond ik echt geweldig. Voor mijn gevoel hingen er meer werken, dat in het museum te Praag.
Ik heb Jut en Jul mee genomen naar die tentoonstelling in Rotterdam om deze kennis te kunnen doen nemen van de werken van Mucha (Mucha? Wie is dat?), waarvoor mijn belangstelling al meer dan 50 jaar naar uitgaat (ik ben nu 59 jaar en ik ben mogelijk te laat geboren).
Chapeau voor Mucha. Ik houd van veel kunstenaars en kunstwerken, maar Mucha zit bij mij aan de top, gelijk bijv. Antoni Gaudi, waarvan de bakermat in Barcelona ligt en bijv. Salvador Dali.
Zeer aansprekend werk, waarvoor ik mijn petje zou afnemen. Zou, omdat ik geen petje draag, noch een hoed, maar niettemin Chapeau, hoed af voor deze kunstenaars, die het leven op aarde iets lichter maken.
 

Freddy2005

† In Memoriam
1000 tal mensen protesteren tegen verhuis Slavisch epos

In Moravský Krumlov hebben vandaag een duizendtal mensen tegen de verhuis van het beroemde werk van Alfons Mucha, Slavische epos", geprotesteerd. Ze wandelden tot op het binnenplein van het kasteel. Zij hadden ook de gelegenheid om een petitie te ondertekenen en tegen vijf uur waren er zo'n dreiduizend handtekeningen.

Maandag zouden de eerste werken verhuisd worden. De hele operatie zou vijf tot tien dagen duren.

radio.cz

idnes.cz

novinky.cz

NOS34af19_p201007250270401.jpg


BOR34af9f_185630_10061872.jpg
 
Dezerzijds bestaat er veel voorstellingsvermogen bij, dat de locale bevolking van Moravský Krumlov er enorme moeite mee heeft, indien de werken van Mucha worden verplaatst (waarheen is voor mij de vraag; naar ik mag veronderstellen toch naar Praag?). Ik heb de betreffende plaats nimmer bezocht, maar ik denk dat de schilderijen van Mucha veel mensen trekken en dus in economisch opzicht een (relatief, of mogelijk zelfs grote) economische impuls geeft aan (de omgeving van) Moravský Krumlov. Gelet op de omvang van de mensen op de door Freddy geplaatste foto's, lijkt het qua eten een welvarende omgeving, waar Schraalhans geen keukenmeester is. De gedragen kleding lijkt er anderszins op te duiden, dat het geen vetpot betreft.
Naar mij voorkomt, is een en ander van overheidswege beslist en op zich blijf ik het een juiste beslissing vinden, indien deze werken van Mucha in Praag worden tentoongesteld. Dat heeft de maker (denkelijk) ook gewenst, gelet op het vele werk, dat hij voor Praag (zo niet het land) heeft gedaan.
Neemt niet weg, dat zo'n zelfde overheid in dat geval een compenserende economische impuls moet geven aan Moravský Krumlov.
Gekke gedachte misschien, maar wat mij aangaat zou het Mucha Museum, dat nu in Praag is, in zodanig verband mogen verhuizen naar Moravský Krumlov. Deze gedachte zal mij niet in dank worden afgenomen. Ik geloof echter niet, dat er 3.000 mensen in Praag op de been komen, indien een dergelijke gedachte wordt verwezenlijkt. Kolen en geiten, hoe kan je ze besparen.
 
Slovanská Epopej blijft voorlopig in Moravský Krumlov, dit heeft de gemeente van Moravský Krumlov besloten nadat hierom de advocaat van de familie van Mucha een verzoek heeft ingedient om de verhuizing te verbieden. Naar hun mening is Mucha nog steeds de eigenaar, omdat Praag haar woord niet gehouden heeft en geen galerij voor de schilderijen heeft gebouwd.

http://www.novinky.cz/domaci/206891-slovanska-epopej-zatim-zustane-na-morave.html

Als een bewoner van Moravský Krumlov ben ik het ermee eens dat de epopej in Moravský Krumlov moet blijven, als Moravský Krumlov er niet was, bestond de epopej al lang niet meer. Toen gaf er niemand zo om.... Nu Praag er winst mee kan maken, is het weer van belang.
 

Pelhřimov

Donateur
In het museum van Decin is nog tot 15 november een Mucha tentoonstelling te zien uit een particuliere verzameling van Zdeňek Plíhal ter ere van de 150ste geboortedag van Mucha.
Volgens een suppoost in het museum is Zdeňek Plíhal een ver familielid van Mucha.

(Met je entreebewijs heb je tevens toegang tot de andere exposities, waaronder glas, keramiek en porcelein; vogels; foto's van Decin toen en nu; en tot 31 Januari 2011 werken van Josef Stegl, een schilder uit de streek. In het museum is ook een scheepvaarttentoonstelling, maar die is vanwege waterschade helaas gesloten tot januari)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Slavisch epos blijft voorlopig in Moravský Krumlov

De nieuw verkozen burgemeester van Praag, Bohuslav Svoboda, en zijn collega van Moravský Krumlov, Tomáš Třetina, hebben een overeenkomst bereikt waarmee de werken van Alfons Mucha voorlopig niet naar Praag verhuizen. Een nieuw termijn voor de geplande verhuis werd ook niet vastgelegd.

BOR364eb4_140545_1898464.jpg


radio.cz

idnes.cz
 
Slavisch epos weer geopend

Het Slavisch epos, een kunstwerk van de wereldbekende schilder Alfons Mucha, wordt weer aan het
publiek tentoongesteld. Het geheel is te bezichtigen op twee locaties. Tot februari werden alle doeken
tentoongesteld in het kasteel in Moravský Krumlov (regio Brno), maar vijf schilderijen werden verplaatst
naar Praag. Alfons Mucha heeft zijn kunstwerk aan Praag geschonken onder de voorwaarde dat de
Tsjechische hoofdstad een speciale ruimte daarvoor zou bouwen. Vanaf eind maart tot 22 mei zijn ze te
zien in het Malá Dvorana van Nationale Galerij in Veletržní Palác. De 15 andere doeken blijven
voorlopig in Moravský Krumlov en worden in april weer tentoongesteld aan bezoekers.
Meer info: www.epopej.cz , www.meksmk.cz, www.praha.eu

Bron:Nieuwsbrief van CzechTourism Benelux MAART 2011
 
aanvulling

Lijst van alle 20 schilderijen

Voor het eerder niet mogelijke transport van de schilderijen die de stad tegengehouden heeft, zou de stad zich zo schuldig hebben gemaakt met tegenwerken aan de uitspraak van de rechtbank en Moravský Krumlov krijgt dus een boete van 80.000 kronen.

Nadat de vijf schilderijen in Praag Malé dvorany zijn aangekomen, is geconstateerd dat de schilderijen in goede staat verkeren en zullen gerestaureerd worden. Daarna zullen de schilderijen weer vanaf eind maart tot 22 april te bezichtigen zijn.

De resterende 15 schilderijen zijn nog niet te bezichtigen.

De vijf schilderijen die zich nu in Malé dvorany bevinden:

Zavedení slovanské liturgie na Velké Moravě
Car Simeon Bulharský (Jitřenka slovanského písemnictví)
Jan Milíč z Kroměříže
Mistr Jan Hus káže v kapli Betlémské
Po bitvě u Grunwaldu

bron:praha.eu
 

kuurgast

Donateur
Nog enkele weken zijn de schilderijen te zien in Moravský Krumlov. De tentoonstelling eindigt 31 oktober waarna de 15 doeken zullen worden overgebracht naar Praag.
Er was/is ook sprake van een tentoonstelling in Tokio in 2014. Als dat doorgaat is het de eerste keer dat alle doeken buiten Tsjechië te zien zullen zijn.
Bron:rozhlas.cz.

Er wordt gesproken over dat alle schilderijen tentoongesteld gaan worden in een ruimte van het centraal station in Praag.
Bron:praguemonitor.com.
 

Ad Verschoor

Donateur
amants-1895.jpg

Nieuwe Mucha tentoonstelling in Chrudim.
Op 27 september opent in het Regionaal Museum in Chrudim een nieuwe tentoonstelling met werken van Alphonse Mucha. De meeste werken zijn afkomstig uit de tijd, dat Mucha leefde en werkte in Parijs.
Speciaal voor deze tentoonstelling zijn de expositieruimten gemoderniseerd en uitgerust met moderne audiovisuele en lichttechniek. De hele collectie van 42 litho's is nu beschermd tegen zonlicht, stof en vocht.
Zelf heb ik onlangs in Jihlava enkele Mucha werken mogen bewonderen in het Wagner huis. Ik kan dan ook een uitgebreidere expositie, zoals straks in Chrudim, van harte aanbevelen.
 
Bovenaan