Accenture

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu ben je wel een beetje aan het fabuleren, char. 10 anderen Nederlandssprekenden? In een week?
Wat is er zo vreemd aan, als je in Tsjechie woont, tegen een Tsjechisch salaris te werken? In de winkel en in de horeca en in de sportschool, noem maar op, betaal je dus ook Tsjechische prijzen, of niet?
 
Tsjechisch ontslagrecht komt over het algemeen overeen met het NL ontslagrecht vanwege de EU, toch? Of heb ik het verkeerd?

Ik zit alleen met het 'costs for improvement of Employee' (CZK80,000 !!) in mijn maag. Kan iemand vertellen of ik deze kosten ook terug moet betalen als ik binnen mijn proeftijd ontslag neem? en hoe zit het binnen 18maanden?
 

char

† In Memoriam
Nu ben je wel een beetje aan het fabuleren, char. 10 anderen Nederlandssprekenden? In een week?
Wat is er zo vreemd aan, als je in Tsjechie woont, tegen een Tsjechisch salaris te werken? In de winkel en in de horeca en in de sportschool, noem maar op, betaal je dus ook Tsjechische prijzen, of niet?

Daar heb je gelijk in!!.. En ik overdrijf de dingen een beetje.. Daar kom ik eerlijk voor uit.

Maar je blijft, in verhouding, een goedkope arbeidskracht daar.... Tenzij je wat hoger in de boom kunt klimmen...Maar daar worden de takken steeds dunner,..en het is er overvol!!.. Je ligt zo weer beneden,..of zelfs uit de boom...

Char.
 
Tsjechisch ontslagrecht komt over het algemeen overeen met het NL ontslagrecht vanwege de EU, toch? Of heb ik het verkeerd?

Dat heb je inderdaad verkeerd. Op dit gebied volgt Tsjechie zijn eigen regels, zoals de meeste andere EU landen.
Bij een contract voor onbepaalde tijd geldt in Tsjechie standaard een opzegtermijn van drie maanden. Ook voor mensen met een lang dienstverband (bijv. 10 jaar). Werknemers in NL zijn dus wel degelijk beter beschermd dan in CZ.
 

char

† In Memoriam
GOED!!... En nu ga ik het anders aanpakken!!... Gewoon eerlijk en zonder bijbedoelingen...

Ik heb twee simpele vragen,...

Vraag 1:.. Alyssa,.. waarom wil je daar werken?..

Vraag 2:.. Sander,... waarom wil je graag dat zij bij jullie komt werken?...

Char.

Jullie hebben een dag of drie,..niet langer!!.. om te reageren.
 
@ Marc CZ:
Ik heb gesolliciteerd voor de functie van HR Administrator (daarvoor ook aangenomen), maar krijg een contract met als functie Customer Service Clerk. Ik heb dit aangekaart maar kreeg als antwoord dat het volgens tsjechisch wet makkelijker is om dat als functie neer te zetten zodat een nieuw contract niet nodig is mocht ik doorgroeien of een ander functie binnen Accenture beoefen. Weet jij of het in Tsjechie gebruikelijk is om een globaal woord als functie in een contract neer te zetten dan de functie die je daadwerkelijk ervoor gesolliciteerd hebt en aangenomen bent?

@ Char:
Lijkt mij een mooie uitdaging en wil namelijk graag verder in de HR, maar ik twijfel nog steeds vooral met name 1) functienaam op mijn contract verschilt met de functie waar ik op gesolliciteerd heb, 2) ik denk dat ik in het begin meer geld kwijt ben (kosten van hotel, huur etc.) dan wat ik krijg, het moet niet zo zijn dat ik mijn spaargeld hiervoor ga gebruiken, 3) het contract een soort van 'wurgcontract' is, als je weggaat dan moet je zoveel kosten terugbetalen (qualification costs van CZK80,000/vliegticket/relocation bonus van CZK24,000), ik heb zovaak nagevraagd of het ook geldt als Accenture zelf het arbeidscontract ontbind en of het ook geldt als ik zelf ontslag neem binnen mijn proefperiode, maar een helder antwoord heb ik tot op heden nog niet van ze gekregen...
 
Beste Alyssaaa. Het bovenstaande is heel herkenbaar.
Ik ken 2 Tsjechen die een tijdje bij Accenture hebben gewerkt. Er werden veel dingen beloofd, maar geen enkele van die beloftes werd door Accenture nagekomen. Dus als je er aan de slag gaat, zorg dan in ieder geval dat alles 100% goed op papier staat, anders kom je ongetwijfeld voor minder leukere verassingen te staan.
 

char

† In Memoriam
Hé...hé!!!... Eindelijk een medestander!!..

Bedankt, Tieske!!...

Char.

ps. En nog geen reactie van Sander!!... Maar hij heeft nog even de tijd!!...
 
Ik werk intussen ook al 4,5 jaar bij Accenture en zonder problemen. De functie Customer Service Clerk wordt voor alle level G (waarin iedereen begint, soort salarisschaal) functies gebruikt, dus wees niet bang, als je aangenomen bent als HR administrator dan ben je dat ook. Het is voor Accenture makkelijker om alles onder een noemer te gooien want in elk project heeft zo'n soort functie een andere naam. Dat hangt van de klant af. Wat het werk verder inhoudt zul je met je recruiter / supervisor moeten overleggen.

Iedereen kent wel iemand die door een werkgever slecht behandeld is, het is allemaal van horen zeggen en je hoort vaak maar een kant van het verhaal.
Natuurlijk gaat hier wel eens iets mis en ik ben de laatste die zou zeggen dat Accenture perfect is (verre van dat). Maar ook ik heb genoeg verhalen gehoord over andere bedrijven, het is nergens perfect.
 

char

† In Memoriam
Het gaat mij er absoluut niet om, om één bedrijf neer te sabelen!!...
Het gaat mij er om, dat een jonge meid niet in de (financiele) problemen komt!!
Ik ken haar verder niet, en ik ken jou niet, Sylvia...
Maar om de een of andere reden gingen mijn nekharen omhoog staan!!..
Dat kwam door Sander,... die heeft het e.a. nog niet zo goed begrepen..in het leven.
Sander ken ik verder ook niet,.. maar gezien zijn taalgebruik en zijn houding t.o.v. nieuwe medewerkers/ondergeschikten moet hij nog veel, heel veel, leren!!..
Jammer!!..

Char.
 

kuurgast

Donateur
Ben benieuwd wat Alyssaaa uiteindelijk besloten heeft dat is hier het belangrijkste. :wijs:
Met dank aan forumlid BO791 kwam ik een artikel tegen over dit soort bedrijven en vacatures uit de lidovky.cz waarvan hier een klein stukje vertaling:
Overgeschoolde werknemers "is een vrij grote discrepantie tussen de kwalificaties en functieomschrijvingen. Wij verwachten dat de mensen die vloeiend te spreken in twee of drie talen. Dergelijke voorzieningen zijn meestal hoogopgeleide mensen, die vervolgens wordt aangeboden, maar routinematige administratieve werkzaamheden.
De rest kunnen jullie zelf lezen al dan niet met google translate.
 
Ben benieuwd wat Alyssaaa uiteindelijk besloten heeft dat is hier het belangrijkste. :wijs:
Met dank aan forumlid BO791 kwam ik een artikel tegen over dit soort bedrijven en vacatures uit de lidovky.cz waarvan hier een klein stukje vertaling:

De rest kunnen jullie zelf lezen al dan niet met google translate.

Kuur, van deze vertaling kan ik geen chocola maken..
Misschien is het handiger om Pepo of Freddy het stukje te laten vertalen..??:confused:
 

kuurgast

Donateur
Pes het kwam in dit artikel erop neer dat er een te hoge opleiding gevraagd werd voor lager geschoold werk en er een grote vraag is naar anderstalige werknemers.Het liefst willen ze mensen die een Tsjechische partner hebben en niet alleen maar even voor het avontuur komen.
 
Na lang nadenken heb ik besloten om niet voor Accenture Praag te gaan werken. De reden hiervoor is voornamelijk omdat ik mijn sociale netwerk in Nederland op dit moment belangrijker vind, en wonen en werken in Praag toch niet goed aansluiten op mijn toekomstplannen die ik op dit moment heb. Bovendien is er een onverwachte maar blije gewenste situatie ontstaan in mijn leven waardoor ik moeilijk naar Tsjechie kan verhuizen.

Ik wens ieder die bij Accenture Praag gaat werken veel succes in zijn/haar carriere.

Groetjes,
Alyssa
 
Bovenaan