Accenture

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi

Hey Alyssa,

Er zijn verschillende functietitels in omloop; de oorzaak ervan is dat Accenture een groot bedrijf is waarbij verschillende takken verschillende namen hanteren. Het salaris is standaard gedefinieerd. Al met al denk ik dat het salaris ondergeschikt is aan de ervaring en de ontwikkeling die je hier kunt opdoen. Met een relatief kleine investering qua tijd kun je (heel) veel kennis en ervaring opdoen. Twenties are for learning, thirties are for earning ;).
Er is inderdaad een standaard proefperiode van drie maanden waarbij de werknemer en de werkgever zonder verplichting per direct kunnen opzeggen.

Als je meer vragen hebt raad ik aan je recruiter te contacteren. Zij kan ook deze vragen verder toelichten of je in contact stellen met iemand zoals jij die de stap eerder gemaakt heeft.

Met betrekking tot eerdere negatieve berichtgevingen op het forum: deze stammen uit een verleden waarin bepaalde zaken nog niet goed gedefinieerd waren. Tevens lijkt het erop dat bepaalde personen hun eigen falen op het bedrijf willen botvieren. Mijn tip: ga op je eigen indrukken af.

Groeten Sander
 

MartinaK

Moderator
Accenture = Dankt je, maar nee dank je!

Als je toch het verhaal over ENRON en auditor´s kent, later SOX (Sarbanes –Oxley) Act, je weet alles waarom heb ik ''Dank je, maar nee dank je'' gezegd.
 

char

† In Memoriam
Hey Alyssa,

Er zijn verschillende functietitels in omloop; de oorzaak ervan is dat Accenture een groot bedrijf is waarbij verschillende takken verschillende namen hanteren. Het salaris is standaard gedefinieerd. Al met al denk ik dat het salaris ondergeschikt is aan de ervaring en de ontwikkeling die je hier kunt opdoen. Met een relatief kleine investering qua tijd kun je (heel) veel kennis en ervaring opdoen. Mijn tip: ga op je eigen indrukken af.

Groeten Sander

En na hoeveel maanden heb je, in de baas z'n tijd, deze indrukken verzameld??..

Char.
 
Hoi Sander,

Thanx voor je berichtje.

Ben je nog werkzaam bij Accenture Praag? Weet jij toevallig of Customer Service Clerk HR voor Unilever een soort call center iets? Want dat wil ik namelijk niet! Kan je met 28000CZK goed rondkomen daar of moet je zelf geld meenemen om te kunnen overleven?

Groetjes,
Alyssa
 
Hi

Hey Alyssa,

Ik werk er inderdaad nog steeds. Ik kwam over om een jaartje te blijven, maar nu, 2,5 jaar later heb ik het nog steeds erg naar mijn zni en ben ik overtuigd dat dit de best mogelijke carrierestart was. Misschien zal dat inet voor iedereen gelden, maar het is dus zeker mogelijk.

Het contact centre is een team dat telefoons en emails beantwoordt, maar de materie is te complex om dit een call centre te noemen. Ik ben in dit team begonnen en voor mij bleek het de ideale basis te zijn; je legt er snel een breed fundament qua HR kennis van waaruit je verder kunt groeien.

Ik ken jouw levensstijl niet, maar in Praag kon ik prima rondkomen van het salaris. Grote reizen of wekelijks een nieuwe spijkerbroek kopen zal er niet vanaf kunnen, maar met een beetje verstand lukt het prima. Rijk zul je met dit salaris niet worden, maar dat is ook vast niet je doel ;)
 
Hey Sander,

Nu hoor ik dat die 24.875CZK+4000CZK bruto salaris is, wat inhoud dat mijn netto salaris ong. 21.870CZK wordt (800euro!!), was dit ook bij jou het geval? Hoe zit het met doorgroeimogelijkheden en salaris verhoging?

Over accomodatie, heb je een shared accomodatie of een eigen appartement? Hoeveel is de huur ong per maand voor een eigen appartement? Is dat incl. gas, water en licht?

Groetjes,
Alyssa
 
Hi

Ja dat was bij mij ook het geval.

Huurprijzen kunnen uiteraard sterk verschillen. Momenteel heeft de huurder de macht en kun je terecht voor zo'n 200-400 euro per maand, vooral afhankelijk van of je deelt en de lokatie. Kijk ook eens op www.expats.cz aan de linkerkant onder "accommodation" om te zien wat er momenteel beschikbaar is.
 
Haha

Dat is zeker een brutale vraag ;)
Salaris beweegt natuurlijk mee met verantwoordelijkheden.

Ik kan geen bedragen noemen maar laat ik zeggen dat ik vrijwel iedere week een nieuwe spijkerbroek koop en het saldo op mijn spaarrekening inmiddels gestaag groeit ;)

Groeten Sander
 
Hi

Ik weet niet exact op wat voor functie je doelt, maar het kan inderdaad voorkomen dat goede mensen het geluk hebben dat ze binnen een jaar al een stap omhoog kunnen maken.
Voor meer specifieke werkgerelateerde vragen raad ik je aan om de recruiter even te mailen.

Groeten Sander
 
heyy sander,

Ik stel liever de vragen aan iemand die daar werkt of gewerkt heeft dan een recruiter bij Accenture zelf, de reden hiervoor is dat een recruiter geneigd is om alles mooi te verwoorden dan het daadwerkelijk is. Ik ben nog steeds met ze aan het onderhandelen over de functie, morgen heb ik weer een gesprek met ze. Ik ben namelijk bang dat het een soort van call center functie is dat HR Contact Center, wil namelijk niet qua functie achteruit gaan en moet dit wel als een investering zien in mijn carriere. Ik wil niet teveel inleveren en dat ik daar tegenover niet veel terug krijg. Het is voor beide partijen geven en nemen.

Over het startsalaris hebben ze al aangegeven dat het niet te onderhandelen valt, weet jij of dit ook zo is of moet ik toch maar steeds proberen? Mijn streven is een startsalaris van CZK30.000. Ik vind alles zo snel gaan, binnen 1 week heb ik een aanbod gekregen, alles ging zo makkelijk misschien te makkelijk waarvan ik denk dat er vast een 'adder onder het gras' ligt. Gesprekken gingen heel makkelijk en hoefde niet eens een selectie/analytische test of iets dergelijks te doen.

Mag ik vragen welk functie je nu hebt en met welk je functie je bent begonnen?

Groetjes,
Alyssa
 
Hi

Hi,

Het salaris ligt inderdaad vast. Het proces loopt snel omdat het een administratieve functie betreft waarvoor geen al te hoge eisen zijn. Mensen met grotere capaciteiten kunnen hiernaast langzaamaan andere activiteiten ontplooien of doorgroeien, maar doen dat uiteraard pas na het leggen van de basis en na zichzelf bewezen te hebben.

Ik heb de recruiter gevraagd een telefoongesprek tussen voor ons op te zetten zodat we morgen e.e.a. rustig kunnen doornemen.

Groeten Sander
 
heyy Sander

ik heb nog een vraag; hoe heb jij het geregeld mbt je ziektekostenverzekering? kan ik via Accenture een ziektekostenverzekering afsluiten? weet je tevens welke buurten in praag prettig is om te wonen? weet je ook een goed sportschool waar ik me lid kan maken?

groetjes,
Alyssa
 
Hi

Hey, ik heb je even geprobeerd te bellen, dat leek mij wat makkelijker.

Ziektekostenverzekering krijg je van het bedrijf, het is een verzekering die standaard is in Tsjechië en je kan er overal mee terecht.

Sportscholen zat hier! Van luxe en modern tot traditioneel en oud. Van gemixt tot alleen voor vrouwen. Kortom, het hangt er vanaf wat je zoekt.

Wat betreft wonen: er zijn bij mijn weten niet echt slechte buurten om te wonen. Veel mensen wonen in de buurt van IP Pavlova of in de wijk Vinorady (Praag 3); dat is redelijk centraal en vrij gemakkelijk om het werk vanuit te bereiken.

Voel je vrij om mij later nog even te bellen, als het goed is heb je mijn nummer nu.

Groetjes Sander
 

char

† In Memoriam
Ik heb er nooit gewerkt, Alyssa...
Maar ik ken er wel een paar..
Je bent mijn dochter niet....maar ik zou het haar verbieden!!..
Lees het bericht van Sander nog eens goed!!... en dan niet éénmaal, maar rustig tienmaal....
Er zijn overigens twee berichten van mij verdwenen hier,... dit zal wel het derde worden...

Char.
Hi,

Het salaris ligt inderdaad vast. Het proces loopt snel omdat het een administratieve functie betreft waarvoor geen al te hoge eisen zijn. Mensen met grotere capaciteiten kunnen hiernaast langzaamaan andere activiteiten ontplooien of doorgroeien, maar doen dat uiteraard pas na het leggen van de basis en na zichzelf bewezen te hebben.
Ik heb de recruiter gevraagd een telefoongesprek tussen voor ons op te zetten zodat we morgen e.e.a. rustig kunnen doornemen.
Groeten Sander
 
Char, je moet het ook niet weer demoniseren. Het is kantoorwerk, je zit op kantoor achter de computer, de hele dag opgesloten. Niet meer, niet minder. Je werkt en krijgt er geld voor, redelijk genoeg voor Tsjechische begrippen. Het is een grote firma, met veel vestigingen over de hele wereld. Als je van kantoorwerk, werken in open space kantoren met veel mensen, niet houdt, moet je het niet doen.
 

char

† In Memoriam
Dank!!.. Lesnenka,... je schrijft precies wat ik bedoel!!.. Dat is, in mijn ogen, toch geen goed leven!!..En dan ook nog eens tegen een salaris waar je in NL de schouders voor zou ophalen!!... Ze verwachten een 150% Nederlandse inbreng, en betalen naar Tsjechische maatstaven. En gezien het Tsjechische ontslagrecht, voor zo ver je daar onder valt, zijn er in één week 10 anderen voor jou!!...

Sorry!!,... op één dag, natuurlijk!!..

Char.
 
Bovenaan