Rondreis Tsjechië 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (20-6)

In Nederland code oranje en hier is het heet.


Bij het opstaan blijkt al dat dinsdag 20 juni een hele warme dag gaat worden. Het voelt behoorlijk klam aan en alles blijft aan de armen plakken. Bah !
Na het ontbijt met uiteraard een scrumbled egg en het opstellen van een boodschappenlijstje vertrekken we voor een korte rit om nog iets te zien van
dit wonderschone land.
De eerste bezienswaardigheid, die we in het plaatsje Hlavenec tegenkomen, is een monument ter ere van keizer Karel VI. Het is een geschenk van graaf František Antonin Spork om de keizer te bedanken voor de jacht op 3 november 1723. Matthias Braun heeft hiervoor een uitzonderlijk barok monument gemaakt in 1724-1725.

1687366454542.png

We vervolgen onze rit en komen aan in Stará Boleslav. Het is een oud bedevaartsoord dat verband houdt met het martelaarschap van de belangrijkste patroonheilige van de Tsjechische landen, St. Wenceslas. Elk jaar op de sterfdag van St. Wenceslas, op de nationale feestdag op 28 september, worden hier St. Wenceslasvieringen gehouden.
De vroegbarokke Basiliek van de Hemelvaart van de Maagd Maria werd aan het begin van de 17e eeuw gebouwd door de Italiaanse bouwer Giaccomo de Vaccani, met de hulp van A. Leuther en KI Dientzenhofer. Binnen in de kerk wordt het Palladium, een symbool van bescherming voor ons en bescherming van de Tsjechische Republiek bewaard - een verguld reliëf van de oude Boleslavische Madonna.

1687366569988.png

Het kasteel in Lysá nad Labem doet sinds 1961 dienst als bejaardentehuis, alleen de kasteeltuin is open voor het publiek. Waarschijnlijk is het kasteel een geschenk geweest van keizer Karel VI aan graaf Spork voor zijn verdienste tijdens de dertigjarige oorlog.

1687366626386.png

Tijdens de wandeling door de tuin zien we dat de sculpturen van de twaalf maanden van de studenten van Matyáš Bernard Braun niet zijn te vergelijken met de beelden die we kennen van Braun bij het ziekenhuis in Kuks.


1687366670883.png

Na de nodige boodschappen bij Kaufland zijn we lekker vroeg terug in Melnik en verblijven de rest van de dag in het restaurant om iets te eten en op ons terras om de warmte tot ons te nemen.

Tot onze volgende rit maar weer !!
 
@Ad Verschoor ik las dat gisteren flink onweer is geweest in een groot deel van Tsjechië. Ook gemerkt ?
Vandaag wordt er ook zwaar onweer verwacht. Pas dus op...
Kijk maar echt uit Ad, doe voorzichtig, blijf desnoods een dagje lekker gezellig binnen om te rusten, kan je er wellicht de volgende dag weer flink tegenaan!

 

Ad Verschoor

Donateur
Plank en Rainbow bedankt voor jullie waarschuwingen en het meebeleven van de reis. Wij hebben van het noodweer nog niets meegekregen.
Wel hebben wij spannende dagen meegemaakt, waardoor het voor mij onmogelijk werd om het forum op te gaan. Gelukkig zit ik nu op een fantastische plek en vandaag hoop ik de verslagen weer wat in te halen. Door de laatste dagen zijn we behoorlijk moe dus blijven we op de plek waar we nu zijn. Je zult me dus vaker op het forum zien, tenzij ik hier van mijn plek afwaai
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (21-6)

Een verkorte rit, vanwege hitte, lang door wegomleidingen.


Er zijn wel eens van die dagen waarop alles tegenzit. Nou we hebben hem gehad in de vakantie. Ik had een rit gepland van ongeveer 80 kilometer, terwijl we uiteindelijk bijna 130 kilometer hadden gereden. Het was de ene omleiding na de andere en onze Truus, want zo noemen we de vrouw van onze boordcomputer, was het eveneens volledig kwijt. Je gaat dan rijden op pijlen, die de omleiding aangeven. Ja, had je gedacht, niet dus. Je rijdt steeds verder weg van je uiteindelijk doel. Het is dan ook nog heet in de auto, je gaat boos worden op alles wat los en vast zit. Nou ja, zo‘n dag was het. Het moet afschuwelijk ook zijn voor mijn metgezel.

1687517256391.png

Onderweg hebben we nog wel wat plaatsen aangedaan. Zo kwamen we terecht in Velvary. Op Námĕsti Krále Vladislava is het Mariabeeld de opvallendste bezienswaard. Deze werd gebouwd in de jaren 1716-1719 door Frantisek Tollinger en steenhouwer Antonin Falke. Bovenin is een beeltenis van de maagd Maria te zien. De zuil is gebouwd als dank dat de pestepedimie van 1713 voorbij was.
Links op de achtergrand is het barokke stadhuis te zien, dat werd gebouwd tussen 1721 en 1724 door de bouwer Volf en na 1795 aangepast door Ignác Palliardi.

1687517356126.png

Goed zichtbaar achter het stadhuis is de gotische kerk van de heiliin 1580ge Kateřina uit de 14e eeuw. Hij bestaat uit een schip met een toren. Aanpassingen vonden meerdere malen plaats vooral na een grote brand in 1580. In de kerk bevindt zich een laatgotische Madonna van Velvarská van rond 1510.
De stop is feitelijk van korte duur, vanwege de hitte en snel willen we de reis weer voortzetten.
Richting Melnik komen we terecht in Budyne nad Ohři. Een stad met een beschermd oud centrum.
Mijn oog valt op een vesting waar een reeks concerten plaatsvind.

1687517557074.png

Het is wat een waterkasteel genoemd wordt, een vroeggotische vesting uit het einde van de 13e eeuw. Ene Jan Zajic uit Házmburk gaf opdracht hem te bouwen. De familie Házmburk bleef tot aan het begin van de 17e eeuw eigenaar en gedurende deze periode bereikte het kasteel zijn grootste welvaart. Momenteel is een museum over alchemie in het kasteel gehuisvest.

Tot de volgende keer dan maar weer !
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (22-6)

Het kan allemaal nog veel gekker. Wat een toestand !!!


„Er zijn wel eens van die dagen waarop alles tegenzit. Nou we hebben hem gehad in de vakantie“ en dat schreef ik de 21e. We hebben het geweten.
Ik was om 7.00 uur uit bed en na alle ochtendrituelen wilden we om 8.00 uur ontbijten. Jammer, maar dat gaat even niet door. Het wordt een halfuurtje later. Helaas heeft dit in zich dat we later kunnen vertrekken voor een reis van ongeveer 3 uur naar Sternberk bij Olomouc. Even voor 9.00 uur kunnen we de sleutel inleveren bij de receptie (bij directeurtje voor de insiders) van autocamp Melnik en rijden we weg. Na zo’n kilometer of 30 komen we in Chotĕtov en mij valt bij het binnenrijden de trap op naar de plaatselijke kerk. Een hoge stenen trap met bovenaan een poort. Volgens mij niet heel erg gebruikelijk voor een kerk.

1687688822654.png

De kerk wordt gedomineerd door een prismatische toren met een uien-dak en een barokke toegangspoort. Sinds 1967 is de kerk beschermd als cultuurmonument van de Tsjechische republiek.

1687689017931.png

In iedere plaats die we passeren kijken we uit naar een bankomat, want er is weer enig cashgeld nodig. Zo’n ding kom je altijd in veelvoud tegen, maar als je ze nodig hebt, ho maar. Eindelijk in Podebrady aangekomen kunnen we weer voldoende geld regelen voor de komende dagen. Het is trouwens een aardige stad en leuk genoeg om er een terrasje te pakken voor een kopje koffie en uiteraard moet daar een gebakje bij. Het is er met dit hete weer best wel druk, maar wat wil je in wat een kuuroord is.
Vanaf het terras hebben we zicht op het kasteel, dat vele malen verbouwd is. Wat we nu zien komt voort uit de barokke reconstructies die in de jaren 1723 - 1780 werden uitgevoerd, onder meer vanwege het bezoek van de toenmalige keizer. Na de eerste wereldoorlog begon een kuuroord exploitatiemaatschappij het te beheren en exploiteren. Nu herbergt het kasteel een museum en het Instituut voor taal- en beroepsopleiding voor buitenlandse studenten van de Karelsuniversiteit.

1687689181980.png

Om 12.00 uur komen we aan in Kutna Hora. We hadden het idee hier nog wat te wandelen door het centrum, maar tijd en hitte van 34° deden ons besluiten om door te rijden. Hier kwam niet heel veel van terecht, want op de route kwamen we steeds weer een omleiding tegen. Pijlen die dan de omleiding moeten aangeven leiden je overal naar toe behalve in de goede richting.
Even na Chrudim worden we volgens mij geflitst op snelheid en nu de omleidingen minder worden krijgen we te maken met filevorming. Ongeveer bij iedere rotonde is het weer raak en het wordt later en later. Marja laat me inmiddels weten niet meer in juni met vakantie te willen, zo’n moeite heeft ze met de warmte.
Even terugkijken op deze dag laat zien dat we om 9.00 uur vertrokken uit Melnik en dat we in Sternberk aankomen om 16.00 uur en 301 kilometer hebben afgelegd. Ga ik dit berekenen dan is het iets meer dan 40 kilometer per uur en dat in 34°.
We hebben nog niet alles gehad, want als we aankomen bij het hotel-restaurant dat we in september 2022 hadden besproken, blijkt hier een verbouwing gaande en krijgen we van de nieuwe eigenaren te horen dat zij het nu bezitten en absoluut geen plek hebben voor ons. Zij stelden wel voor ons even te vergezellen naar een pension in Sternberk waar nog wel plaats zou zijn. Marja zat er volledig doorheen na deze dag en dit allemaal werd echt even teveel.
Het pension zag er bovendien verlopen uit en niet om te zeggen: Goh, wat zullen we hier gaan genieten de komende dagen. Dit soort situaties werkt bij mij altijd als de bekende rode lap op een stier. Ik ken dan geen vermoeidheid meer en ben één en al actie. Het resultaat is dat ik om 17.00 uur in de auto ben gestapt. Ik wist dat ik ongeveer 200 kilometer zou moeten rijden om Dolni Brusnice te bereiken en het hotel Pod Zvicinou van Nancy en Erik. Toen ik mijn besluit had kenbaar gemaakt was er eerst heftig commentaar, maar per afgelegde kilometer kwam de lach en de rust weer terug bij mijn meissie.

1687689423140.png

Aangekomen zijn we in Dolni Brusnice na 488,3 km, die we op deze dag in totaal hebben afgelegd. We werden ontvangen zonder een enkel moment van nadenken of er wel plaats zou zijn. We kregen direct de kamer die toch al over 5 dagen voor ons was gereserveerd.
Ogenblikkelijk werd ook nog even een maaltijd, kipschnitzel met patat en salade, verzorgd en geserveerd. Ook dat is voor ons niet normaal op dit uur van de dag, want het is inmiddels 20.00 uur geworden.
Hier blijven we nu 15 dagen in alle rust vakantie vieren en genieten van ons dagelijks uitzicht. We weten ook dat we een dag als vandaag niet meer rap zullen meemaken.

Tot de volgende dagen !!
 
Net als in Nederland wordt het ook in Tsjechië minder warm de komende dagen, met vanaf het weekend meer regen (volgens de huidige voorspellingen).
Vooraf kan je nooit weten in welke zomermaand het heet wordt. Dan moet je dus echt buiten de zomer op vakantie gaan, om hitte te voorkomen.

Wat goed van je, Ad, om snel te besluiten en door te rijden naar Dolni Brusnice. Genieten de komende tijd !
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (23, 24 en 25-6)

Wat kan genieten van rust toch heerlijk zijn !!!


Na afgelopen donderdag merk je toch dat jaren gaan tellen en vermoeidheid een rol gaat spelen. We kunnen niet meer alles ongestraft doen en daarom hebben we voor enkele dagen de pauzeknop ingedrukt. We gingen dus voor een lang weekend tot maandag om vanaf het terras te genieten van het uitzicht.

1687845452345.png

Zo begonnen we vrijdag met uitslapen waarna een gezellige dag zou volgen. Twee groepen met schoolkinderen, die hier een week logeerden als schooluitje, gingen weer op huis aan.
Dit vertrek werd opgevolgd door een bruiloft. Een hele familie is hierbij betrokken. Dit begint met het versieren van feestzaal en terras. De toekomstige bruid arriveert met een gevolg en gaat worden opgemaakt en van bruidskleding worden voorzien. Tussen de bedrijven door wordt veel gegeten en champagne gedronken.
Nadat de burgemeester voorzien van ambtsketen met haar ambtenaar is gearriveerd kan het huwelijk worden voltrokken, zoals dat zo mooi heet.

1687845538593.png

De bruidegom komt het terras op en wordt begeleid door zijn broer, terwijl aansluitend de bruid met haar vader langs de gasten het terras betreedt. Ceremonie en feest kunnen gaan beginnen en wij ? Wij hadden inmiddels genoeg te zien en te beleven.
De volgende morgen met het ontbijt bleek het met gezelligheid en drukte nog niet voorbij, want op zo’n bruiloft blijven alle gasten gewoon slapen in het hotel. Oppas problemen kende men niet, want op de bruiloftsavond liep men geregeld met de babyfoon naar de slaapkamers.

1687845659894.png

De zaterdag viel de drukte op van wandelaars, fietsers en terrasbezoekers. In tegenstelling tot Nederland heb ik het idee dat veel mensen juist deze dag gebruiken voor ontspanning en uitstapjes.
Op zondag is het een stuk rustiger en wandel ik de Zvicinou maar eens wat naar beneden om een overzichtsfoto te maken van het hele hotelcomplex, hoewel ik de kapel en de huizen er niet op kon krijgen.

1687845732765.png

Tot de volgende keer maar weer !
 
Ha Marja en Ad. We "schrijven" vandaag 27 juni 2023, hetgeen betekent dat Ad vandaag 76 jaren oud :wijs:geworden is.
Van harte gefeliciteerd met dit heugelijke feit:beleefd: en maak er een mooie en vooral rustige dag van.
Na alles wat jullie recent in Nederland hebben moeten doormaken, lijkt het ons zinvol dat jullie nu de rust verkiezen boven alle drukte,
want hier leent Tsjechië zich ook voor!!!!
 
Bovenaan