Rondreis Tsjechië 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 1)

Wat eraan vooraf ging


Wanneer ik de eerste letters van mijn nieuwe verhaal op papier zet is het Paasmaandag 10 april 2023. Het is nog vroeg half 8 om precies te zijn en de vogeltjes rondom mij laten zich alweer horen. Heel veel soorten zien we vrij geregeld, zoals kraaien, duiven, merels, huismussen, goudvinken, boomklevers en roodborstjes. Hoog bovenin de bomen vliegen spreeuwen heen en weer, die druk zijn met hun nest. Dan zijn er nog de ekster, gaai, koolmees en niet in de laatste plaats onze eekhoorntjes. Het egelpaar, die hun huis hebben in de groene afvalberg zien we wat minder, maar zijn ook weer van de partij.

1681132133672.png
Een groene omgeving op slechts 5 minuten lopen naar de supermarkt en andere winkels

We hebben een periode achter ons liggen, waarin ik bijna 4 maanden in het ziekenhuis heb gelegen. Een bacterie vond het aardig om mij, een jaar na mijn hartoperaties, te bezoeken. Hij of zij lijkt nu, na 6 operaties, afscheid genomen te hebben.
Ik ben oprecht blij dat het erop lijkt dat de bacterie uitgeroeid is, alhoewel garanties niet gegeven kunnen worden. Het weerhoudt mij er niet van om toch weer op vakantie te gaan, waarbij ik hoop weer wat conditie op te bouwen.

We nemen een lange pauze in Duitsland.

We hebben er een gewoonte van gemaakt om voor vertrek op vrijdag 9 juni te gaan eten in restaurant de Riete in Dwingeloo. Het betekent de start van onze vakantie. De reis begint zaterdagmorgen rond een uur of 8, waarbij we ongeveer 400 kilometer voor de kiezen krijgen. Onderweg bezoeken we Hildesheim met zijn historische marktplein en kerken, die terug te vinden zijn op de lijst van Unesco werelderfgoed.
Na ongeveer 400 kilometer gereden te hebben overnachten we in villa Lalauna in Blankenburg. Een stad in de Harz, waarvan de burcht zich hoog boven de stad laat zien en een klein slot beschikt over een prachtige tuin.
Op zondag bezoeken we wat plaatsen in de omgeving van Blankenburg.

1681132208372.png
Het kleine kasteel in Blankenburg met de terrasvormige tuin

Op maandag 12 juni rijden we richting Skalna in West-Bohemen. Het is een afstand van ongeveer 311 kilometer en dus is er genoeg tijd om onderweg nog wat bezoekjes af te leggen. Dit gaan we doen in de geboorteplaats van Maarten Luther de Lutherstadt Eisleben. Hierna breng ik Marja naar Skalna in het gebied West-Bohemen van Tsjechië.
De komende 5 nachten logeren we hier in Hotel Garni Vildstejn (www.hotel-skalna.cz)

wordt vervolgd. Deel 2
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 2)

Hè, hè,Tsjechië, zou het allemaal weer lukken ?

Na aankomst in Tsjechië hopen we op een goede nachtrust en gaan er vanuit dat dit wel zal lukken. Wat een rust en blijdschap zal het geven om hier weer te zijn. Naast gebouwen, die we kennen van eerdere reizen zullen we ook veel nieuwe dingen gaan zien.

Dinsdag 13 juni. We gaan deze dag voor de eerste rondrit door het land waar we al jaren zo graag komen en velen zullen,als het aan ons ligt, nog volgen.

1681320586410.png

Vlakbij Skalna gaan we even kijken naar de ruïnes van het kasteel van Starý Rybnik, die te vinden zijn op een rotsig gebied tussen twee vijvers. Op de route zijn ook meerdere uitkijktorens te vinden, zoals Rozledna Zamecek, Salingburg en de Bismarck uitkijktoren bij Cheb. Tenslotte staat het kasteel Liebenstein in Liba op ons lijstje. Een kasteel dat in de tweede helft van de vorige eeuw sloopwaardig was geworden. Rond 1990 kwam het in particuliere handen en begon een volledige verbouwing.

Woensdag 14 juni. We zijn er al meerdere malen geweest en toch blijkt, ook voor ons, Karlovy Vary aantrekkelijk om nog even langs te gaan. Een stad met prachtige kuuroorden en de daaraan gekoppelde colonnades. De één nog mooier dan de ander en wat te zeggen van het theater, het Bristol Palace en de Russisch-orthodoxe kerk.

Donderdag 15 juni. Grootse plannen voor deze dag. Het is er één, die al jaren op mijn verlanglijstje staat. Het gaat om een tripje naar Svatošské skály, dat in 2007 is uitgeroepen tot nationaal natuurmonument.

1681320699642.png
De Svatoš rotsen langs de rivier de Ȍhre tussen Cheb en Doubi

Een probleempje dat we hier tegenkomen is hoe er te komen. We kunnen wandelen vanuit Doubi is dat 3 kilometer heen en dan dezelfde route en afstand weer terug. Voor ons is dat te ver en dus ga ik op zoek naar een mogelijkheid om 2 e-bikes te huren in de omgeving. Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat heel graag !!!

Vrijdag 16 juni. Een langere rit wacht ons na het ontbijt. Ongeveer 215 kilometer krijgen we voor de kiezen. Via de historische stad Cheb gaan we naar de Loretokapel, die te vinden is in Starý Hrozňatov. Boeiend lijkt me een manege in Světce, die sinds 2010 de vermelding van rijksmonument heeft gekregen. Via Střibro, Teplá, Sokolov en Březová gaan we terug naar Skalná.

Zaterdag 17 juni. Afscheid van Skalná en op voor de volgende 5 nachten en een autorit van 264 km. naar autocamp Melnik (www.campmelnik.cz)

wordt vervolgd. Deel 3
 

kuurgast

Donateur
Goed om te lezen dat het beter gaat @Ad Verschoor en je plannen aan het maken bent. :lezen:
.....op zoek naar een mogelijkheid om 2 e-bikes te huren in de omgeving. Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat heel graag
Op zaterdag 1 april 2023 start České dráhy het nieuwe seizoen van de populaire ČD Bike fietsverhuur. Op 68 plaatsen in het land wordt het dit jaar mogelijk om op het station een fiets te huren en van daaruit een fietstocht te maken. Hiervan is het mogelijk om e-bikes te huren in 23 verhuurwinkels en steps in 19. De meeste fietsverhuurders zijn open tot 31 oktober. Na deze datum blijven in totaal 18 vestigingen in bedrijf.
U kunt fietsen 30 dagen tot 24 uur van tevoren reserveren.
Agogs en Lectron elektrische fietsen zijn verkrijgbaar bij de stations Františkovy Lázně, Cheb, Karlovy Vary en Mariánské Lázně.
celodenní nájemné za elektrokolo=huur voor een hele dag voor een elektrische fiets 390,- Kč
vratná kauce za elektrokolo=borg voor een elektrische fiets 2500,- Kč
Dagelijkse huur is meer dan 6 uur, max. tot middernacht van de gegeven dag.
Bij het huren van een elektrische fiets voor twee of meer dagen, het al dan niet lenen van een fietsoplader.
Helm voor volwassenen / dag 30 Kč
Huur van een mobiele telefoonhouder voor een fiets / 1 dag 20 Kč.
Bronnen cd.cz/en + cd.cz/dalsi-sluzby/pujcovny-kol-cd-bike + karlovyvary.cz/de/cd-bike-karlsbad-fahrradverleih.
....naar autocamp Melnik
De Pokoj terasa=terraskamer van autocamp Mělník is perfect en goed restaurant. 👍
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 3)

Steeds een stukje dieper het land in.

Zaterdag 17 juni. We hebben een hele tocht voor de boeg voordat we aankomen in Melnik. Uiteraard brengen we toch nog enkele bezoekjes af aan bezienswaardigheden, die we tegenkomen en soms willen we er zelfs voor omrijden.
Eén van de eerste plaatsen die we aandoen is Luková. Een dorpje waar zich een spookkerk bevindt, die internationaal bekendheid heeft gekregen en veel toeristen aantrekt.

1681738328539.png

Vervolgens gaan we langs een 3-tal kastelen te weten: Burg Křivoklát, Zamek Zbiroh en Burg Karlštejn. Na 311 km. hopen we in Melnik aan te komen, maar wel nadat we eerst nog bij de Lidice Memorial geweest zijn. Een monument ter herinnering aan de moord op 340 inwoners van dit dorp door de gewetenloze nazi's. Meerdere malen zijn we hier al geweest, omdat het steeds weer een diepe indruk achterlaat.

Zondag 18 juni. Op het programma staat een bezoek aan het beschermde landschapsgebied Kokořinsko. Het bestaat volledig uit de mooiste bossen en is rijk aan zandsteenrotsen, waarin ook rotswoningen te vinden zijn. In de verschillende dorpen is een houten volkscultuur (woningen en schuren) zichtbaar. Het is vooral het gebied dat we bezochten in 2007 met een 8-daagse reis van Bolderman. We verbleven er in hotel Bezdez aan het Macha-meer in Doksy. Na deze reis besloten wij om dit land vaker te gaan bezoeken.

1681738391511.png
Het Macha-meer op een zomerse dag

Zo ook in 2010 toen we weer in hotel Bezdez terecht kwamen, omdat Marja rust moest houden met een enkel die ze gekneusd had. Nooit vergeten wij een Tsjechische arts, die op de gang al een trauma vaststelde en ons doorverwees. Gelukkig moesten we even wachten, zodat we konden zien dat iedereen de schoenen uittrok voordat men bij een arts naar binnen ging. In Nederland hadden we dit nog nooit gezien en waren dus met enige domheid geslagen.
Uiteraard zijn ook wij op kousenvoeten bij de dokter naar binnen gegaan, die een zalf voorschreef. Bij de apotheek aan de overkant kon dit worden opgehaald, doch het moest wel even gemaakt worden en zou ongeveer een uur duren. Het moet na gebruik gezegd, dat het leidde tot een snelle verbetering van de kneuzing.
De zojuist vertelde geschiedenis gaan we vandaag herbeleven met bezoeken aan Macha-meer en hotel Bezdez. Op de route bekijken we nog de plaatsen Mšeno, Houska (kasteel) en het centrum van Mladá Boleslav

Maandag 19 juni. Op korte afstand van het autocamp is een bushalte waar ook de bus stopt, die ons naar Praag centrum zal brengen. Een ideale situatie, want we kunnen de auto thuis laten. Waar we uitkomen in Praag, ach we zien het allemaal wel. Een rondvaart lijkt me ook nog wel leuk.

Dinsdag 20 juni. De tocht voert langs Slaný en Louny dat een vriendschapsband heeft met het Nederlandse dorp Barendrecht. In Žatec draait alles om de teelt van hop, dat gebruikt wordt bij de bierproductie. Via Most en Libochovice bereiken we tenslotte Roudnice nad Labem waar we o.a. het Lobkowicz paleis gaan opzoeken.

1681738501849.png
Lobkowicz paleis in Roudnice nad Labem

Woensdag 21 juni. Het heeft al meerdere keren op ons programma gestaan, maar we zijn er nog nooit aan toegekomen. Hopelijk lukt het dan eindelijk deze keer. Ik heb het over kasteelpark Průhonice. In Kutna Hora gaan we het centrum even in griezelen we van wat we in het Ossuarium van Sedlec te zien krijgen. Op de terugweg gaan we langs Poděbrady, Nymburk met zijn stadsmuur en het kasteel met park in Lysa nad Labem.

Donderdag 22 juni. Het doel deze dag is een rit van 280 kilometer naar Hotel Muflona (u-zlateho-muflona.hotel.cz) in Sternberk waar we eveneens 5 nachten zullen verblijven.

wordt vervolgd. Deel 4
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 4)

Noord Moravië en Silezië hebben alles voor toeristen.

Donderdag 22 juni. We gaan voor een rit die ons naar het oosten van Tsjechië leidt. Deze laatst genoemde plaats is een pittoresk historisch stadje, dat wordt omgeven door een mooie middeleeuwse stadsmuur.
We krijgen na vertrek uit Melnik 281 kilometer voor de kiezen. Het is een weg, die ons voert langs Brandys nad Labem/Stara Boleslav - Chrudim - het kasteel van Nove Hrady en Policka.

1681991646712.png
De langste stadsmuur van Europa?

We gaan voor het laatste stukje naar Sternberk en doen dan Moravská Třebová nog aan. Boeiend om te zien zijn hier het kasteel in het centrum, het stadhuis, het pestmonument en de kruisweg met kapellen, alsmede een monumentale beeldengroep "Kalvarie". In Sternberk logeren wij de komende 5 nachten in hotel Muflona (www.uzlatehomofluna.cz).

Vrijdag 23 juni. Een stad waar we in al die jaren nooit geweest zijn, is Ostrava. Op afstand zagen we altijd wel de industrie met zijn schoorstenen. Inmiddels zijn de steenkoolmijnen al sinds 1994 gesloten en is de metaalindustrie verdwenen. Tijd om nu dan toch deze schone stad te gaan bezoeken. Om er te komen heb ik een toer uitgezet, die ons brengt langs de kastelen van Hradec nad Moravici, Raduň en Kravaře. Na Ostrava zijn er nog Bίlovec, Fulnek bekend als geboortestad van Comenius, Odry en het kasteel van Potstat. Na ruim 200 km te hebben afgelegd, hopen we daarna weer terug te keren in Sternberk.

Zaterdag 24 juni. In een wielerwedstrijd zeggen ze: vandaag is de bergetappe. Wij gaan ervoor in de auto en komen verschillende wegen tegen met aardige haarspeldbochten. Voor mij, als chauffeur, betekent het ultiem geluk, want ik hou ervan!
Via Bruntal met kasteel, kruisweg en uitgedoofde vulkaan bereiken we Karlova Studánka.
Het is op 800 meter het hoogst gelegen dorp in deze buurt en de luchtzuiverheid is er hartstikke schoon. Logisch dat het nu bekend staat als kuuroord.

1681993205051.png
De historische papierfabriek van Velke Losiny

Na een spectaculaire weg komen we terecht in de bronnenbadplaats Velké Losiny. Het staat in de belangstelleng door een renaissance kasteel en ambachtelijke papierfabriek, die voor het publiek is opengesteld. Voor we weer terug zijn in Sternberk komen we nog langs het kasteel Bouzov, dat gebouwd werd eind dertiende, begin veertiende eeuw.

Zondag 25 juni. Zomaar een dag om het even rustig aan te doen. We leggen vandaag niet meer dan 60 kilometer in de auto af, waarbij nog genoeg te zien is. Via Huzova bereiken we Jiřίkov u Rýmařova.

1681991793091.png

We gaan er op zoek naar de gallery "U Halousků". Een tentoonstelling van kerststallen van Moravische houtsnijders, waarin 's werelds grootste kerststal met 250 levensgrote figuren Tenslotte nog een kort klimmetje, dat ons zal brengen bij kasteel Sovinec en in Unicov moet een aardig stadhuis zijn, dat wij daarom niet zullen overslaan.

Maandag 26 juni. Nu we toch in Stenberk zijn kunnen we er niet onderuit om naar Olomouc te gaan. Onderweg komen we langs Svaty Kopecek (Heilige Berg)met op deze heuvel de bazilika minor Navšveni Panny Marie. Het complex is op grote afstand al zichtbaar. Ik denk dat ik bij de VVV in Olomouc ga vragen om een wandeling langs alle bezienswaardigheden, al hebben we er uiteraard al enkele gezien bij vorige bezoeken. Eigenlijk gaan we gewoon op de bonnefooi de stad in.

Dinsdag 27 juni. Voor vertrek eerst maar eens koffie met gebak nuttigen in verband met mijn 76-jarige verjaardag. Na alle operaties ga ik het maar groots vieren. Na een rit van 216 km. komen we vandaag aan bij Hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz) in Dolni Brusnice waar we inmiddels voor de 11de keer gaan logeren. Het blijft fijn hier weer te zijn !!!!

wordt vervolgd. Deel 5
 

kuurgast

Donateur
Zondag 25 juni. Zomaar een dag om het even rustig aan te doen.
Pffff.....ik dacht al wanneer gaan ze een dagje dichtbij blijven en van hun rust genieten. ;)
Jullie hebben vakantie en dan is het goed om af en toe tijd voor rust te nemen.........⛱️ 😴
Je maakt er wel een heel druk programma van met iedere dag uren in de auto rondrijden.
Gelukkig gaan jullie voor een gezellig en goed verjaardagsdiner naar Nancy en Eric. 🥳
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 5)

Op de Zvicinou is het goed toeven.

Dinsdag 27 juni. De tocht die ons vandaag vanuit Sternberk naar Dolni Brusnice moet brengen gaat uiteraard gepaard met enkele bezienswaardigheden en stops. De eerste is in Kopeček waar zich een bedevaartsoord bevind op de berg Matky Boži.
Uiteraard willen wij graag een stukje lopen over de langste hangbrug ter wereld, die we kunnen vinden in de buurt van Dolni Morava. Hij heeft een lengte van 721 meter en is in mei 2022 in gebruik genomen.

1682361760091.png

De volgende stops heb ik gepland in het centrum en bij het uitkijkpunt van Nachod en wat kilometers verderop bij het Bozena Němcová museum in Česká Skalice. Aan het eind van de middag hopen we dan te arriveren bij hotel pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz) in Dolni Brusnice voor een verblijf van 10 dagen.

Woensdag 28 juni. Na een korte autorit maken we bij Broumov een wandeling naar de heuvel Hvězda waarop de Onze-Lieve-Vrouwe Sneeuwkapel te vinden is en omringd wordt door een stenen omloop. We blijven een beetje actief vandaag, want bij de rotsen van Adršpach willen we eveneens wandelen en dat combineren met varen. We denken dat rekening houdend met de tijd van het jaar het niet zo druk zal zijn met toeristen.

1682361888045.png
De boten liggen klaar voor een tocht bij Adršpach

Donderdag 29 juni. Via de plaatsen Miletin, Horice en Lázně Bělohrad bereiken we Jičin waar we een bezoekje willen brengen aan de plaatselijke kerstballenfabriek. In Lázně Behlorad is de fabriek van Amedea ,die prachtig gezaagde houten figuren maakt en waar we zeker ook even kijken.
De weg terug voert langs Dolni Kalná, Dolni Olešnice en Mostek. Mogelijk dat we nog even gedag zeggen bij camping de Sprookjesmolen.

Vrijdag 30 juni. We gaan bij Bernartice de grens over naar Polen. Hier gaan we eerst naar Kreszow om er de basiliek te zien. Vervolgens staat Rogoźnica op onze te bezoeken lijst. In 1941 werd hier het concentratiekamp Groß Rosen in gebruik genomen, waar gedurende de oorlog 40.000 gevangenen om het leven kwamen. Het mooiste kasteel van Polen is het kasteel Ksiaz of slot Fürstenstein. Er omheen is een prachtig landschapspark aangelegd. We sluiten de rit af in Broumov met z'n houten kerk en in Hronov met z'n Jirásek-theater.

1682362146535.png
Het slot Ksiaz bij Walbrzych in het zuiden van Polen

Zaterdag 1 juli. In de regio Hradec Kralové om precies te zijn bij Chlum u Sadové wordt in dit weekend de slag Chlum 1866 herdacht. Men is er gekleed in gevechtstenue van die tijd en de slag wordt nagespeeld. Het is een jaarlijks terugkerend spektakel, dat veel bezoekers trekt.

wordt vervolgd. Deel 6
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 6)

Hotel pod Zvicinou is steeds weer feest !!!

Zaterdag 1 juli. We gaan voor een korte tocht richting Hradec Kralové om er met eigen ogen een militaire slag te aanschouwen. Van anderen hoorden wij dat het er best wel spectaculair aan toe kan gaan. We hebben het over de slag bij Chlum u Sadové, die in 1866 werkelijk heeft plaatsgevonden tussen Oostenrijk en Pruisen. Vandaag zien en horen we een slagscѐne, een parade van historische troepen, een promenadeconcert met oude muziek, een parade van troepen in de kleding van toen. Al met al teveel om op te noemen en zeker voor ons teveel om allemaal mee te maken.
Ach, wie weet gaan we toch nog langs de stad Jaroměř op de samenloop van de rivieren Metuje en Elbe. Zij staat bekend om een groot defensie complex. Het stadsdeel waar de vesting te vinden is, is vanaf 1948 omgedoopt in Josefov.

1682669556220.png
In het centrum van Jaroměř een Mariabeeld van Mathias Braun

Zondag 2 juli. De plaats Kuks en ook al zijn we er eerder geweest het blijft, althans voor mij, enorme aantrekkingskracht houden. De hele antieke apotheek en de beelden van Braun laten steeds een diepe indruk op mij achter.

Maandag 3 juli. We hopen op heel mooi terrasweer,want we zijn echt van plan om deze dag niets te doen.

Dinsdag 4 juli. Op ruime afstand van Dolni Brusnice vinden we het indrukwekkende renaissancekasteel van Opočno, waarbij bovenal het binnenhof opvalt door zijn loggia van 3 etages hoog. In het kasteelpark staat een zomerhuis in Franse stijl uit 1602. Het centrum van Opočno wordt gevormd door het kasteel en een tweetal pleinen. Hier zien we burgerhuizen uit de renaissance- en barokperiode.

1682669681941.png
Het kasteel van Opočno

Woensdag 5 juli. Een paar dagen terug waren we in de omgeving van Hradec Kralové voor het oorlogsspektakel, maar nu willen we ook de stad zelf nog even bezoeken. Ik weet nog niet of we naar het oude of nieuwe deel gaan. Zeker is dat je op zo'n grote stad (met bijna 100.000 inwoners) niet zo snel uitgekeken raakt. Steeds weer ontdekken we toch weer nieuwe plekjes.

Donderdag 6 juli. We hebben er een gewoonte van gemaakt om steeds wanneer we afscheid nemen van Dvur Kralové, we de zoo-safari bezoeken. Het staat bekend in geheel Tsjechië en is ook de grootste dierentuin van het land waar je dus gewoon niet omheen kunt. In het park zien we veel Afrikaanse zoogdieren als zebra's, antilopen, giraffen en witte neushoorns. Steeds weer is het een klein feestje om hier te zijn.

1682670242403.png
Avonturen in het safaripark van Dvur Kralové

Vrijdag 7 juli. Vertrekdag uit Dolni Brusnice, waarbij we ons toch wel afvragen wanneer het de laatste keer zal zijn dat we hier weggaan. Wat hebben we het hier altijd naar onze zin. Genoeg redenen om terug te keren. We vervolgen de reis naar penzion Formanka (www.formanka.cz) in Splzov, ons volgende logeeradres, aan de weg van Zelezny Brod naar Turnov.

wordt vervolgd. Deel 7
 
Bovenaan