Rondreis Tsjechië 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als wij foto's van steden en dorpen in Tsjechië zien, valt het altijd op dat de straten zo schoon zijn:toppie:; wordt de straat net voor het maken van de foto schoon gemaakt of is het altijd zo proper? Gisteren moesten alle medewerkers van de reinigingsdienst Rotterdam, na het bezoek van de koning en zijn gevolg, ingezet worden om de stad weer een beetje schoon te krijgen en dit was niet alleen vuil van die dag👎.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 7)

Nog 6 dagen Splzov aan de Jizera.

Vrijdag 7 juli. Het is op zich maar een klein eindje dat we vandaag te rijden hebben. Het is slechts 66 kilometer van Dolni Brusnice naar Splzov. Na een laatste ontbijtje genuttigd te hebben in hotel pod Zvicinou vertrekken we in de loop van de ochtend. Vanzelfsprekend niet na afscheid genomen te hebben van de mensen waar we nog steeds graag komen en altijd welkom zijn.
De eerste stop op de rit heb ik gepland in Lomnice nad Popelka. Een stad met zo'n 6000 inwoners, een kasteel gebouwd in 1737 en een best opvallend stadhuis uit 1864. We kunnen ook zeker niet voorbij gaan aan het oorlogsmonument dat in 1971 werd onthuld.
De volgende plaats die we aandoen is Rovensko pod Troskami en jullie raden het vast al. Het is de plaats waarvan het kasteel al van heel ver is te zien door zijn torens gebouwd op twee heuvels.

1683039723835.png
Hrad Trosky met z'n beide torens

Op de weg ernaar toe is een hotel met daar tegenover betaald parkeren. De loopafstand van de parkeerplaats naar het kasteel is 423 meter met een hoogteverschil van 42 meter. Dat moet toch lukken denken wij. We gaan er vanuit dat we genoeg tijd overhouden om de kasteelruïnes van Rotštejn te bezichtigen. We komen er toch langs op onze weg naar Splzov. Hier logeren we nog 6 nachten in pension Formanka (www.formanka.cz)

Zaterdag 8 juli. Op het programma Liberec en z'n dierentuin. Het wordt waarschijnlijk al de tweede dierentuin die we gaan bezoeken. Het zorgt evenwel voor een moment om weer wat tot rust te komen. Met een wandeling in deze tuin en in het centrum van de stad met z'n bijzondere stadhuis kunnen we weer een flinke hoeveelheid stappen tellen.

Zondag 9 juli. Ook vandaag een niet te lange autorit van 110 km. We beginnen bij het kasteel en brouwerij Svijany met één van de bekendste biermerken van Tsjechië. Wij vervolgen onze rit, via kasteel en Loreta in Kosmonosy, naar Mlada Boleslav. In het historisch centrum bevindt zich een gotische burcht waarin een museum is gevestigd. Terug naar ons pension gaan we langs Hradiste nad Jizerou, Mnichova Hradiste, Cesky Dub, Hodkovice nad Mohelkou en de burcht Frýdštejn.

1683039840820.png
De Loreta in Kosmonosy

Maandag 10 juli. Het eerste dorp dat we aandoen is Vesec u Sobotby in de buurt van Liberec. Dankzij de unieke volksarchitectuur werd dit dorpje in 1995 verklaard tot beschermd dorpsgezicht. Vandaar gaan we naar Krystofovo Udoli. Een aardig dorp met een houten klokkentoren, een stenen spoorwegviaduct met meerdere bogen en een astronomische klok geplaatst in een oud transformatorstation.
Op de terugweg rijden we langs Chrastava, Jablonné v Podještědi en Český Dub. In Jablonné zijn wat aardige bezienswaardigheden te zien, die uitnodigen tot een stop. Zo zijn er de kastelen Lemberk en Falkenburk, een kleine basiliek en op het centrale plein een barokke pestzuil.

Dinsdag 11 juli. Szklarska Poręba is een stad en skigebied aan de Poolse kant van het Reuzengebergte. Even verder krijgen we dan Świeradów-Zdrój en deze plaatsen samen bieden de nodige kuuroorden, die een heilzame werking hebben op het functioneren van het lichaam. Nu we dit uitstapje achter ons hebben keren we terug naar Tsjechië waar het kasteel Frýdlant op ons wacht.

1683040154044.png
Frýdlant kasteel en chateau

Om in Splzov terug te keren rijden we langs Hejnice,Jizera en Desna Vysoké nad Jizerou. De laatst genoemde plaats is één van de hoogste bergsteden van Tsjechië. Dankzij deze hoge ligging biedt het op meerdere plaatsen prachtige vergezichten in alle richtingen.

Woensdag 12 juli. We blijven dichtbij onze verblijfplaats in Splzov en willen proberen of we boven kunnen komen bij Mala Skala het "Vranov - Pantheon". Zo achter mijn bureau blijft dit de grote vraag. We zullen het zien.

1683040483413.png
Vranov - Pantheon bij Malá Skála (tussen Turnov en Železný Brod)

Donderdag 13 juli. Na het team van Formanka gedag te hebben gezegd en bedankt voor al die jaren (12 à 13 keer) dat we hier hebben mogen logeren, vertrekken we naar Blankenburg in de richting van Nederland.

wordt vervolgd. Deel 8
 
Ad, Allereerst bedankt voor je uitgebreide reportage en fotoos.
Maar eigenlijk is je gezondheid het eerste wat nu telt wat ik lees. Dat gaat blijkbaar weer lekker momenteel dus houden zo.
Pfff.. Beste lijst met dingen die jullie elke dag willen gaan doen. Elke dag ingepland lees ik en qua slapen ook.
Denk dat ik dit niet kan als ik wegga. Plan eigenlijk nooit iets en zie meestal wel per dag waar we of ik terecht komen.

Zodra je weer gaat schrijven over jullie trip lees ik weer lekker mee in ieder geval.
Wat je nu geschreven hebt qua planning was al vrij uitgebreid vindt ik en er staat veel bij wat ik nog niet ken.

Gr Arie
 

kuurgast

Donateur
De loopafstand van de parkeerplaats naar het kasteel is 423 meter met
een hoogteverschil van 42 meter.
Je kan nog een stop maken op het terras voordat je laatste klimmetje moet nemen .
willen proberen of we boven kunnen komen bij Mala Skala
het "Vranov - Pantheon".
Misschien mag je dichterbij parkeren als je het vraagt aan Správce hradu=Bewaarder van het kasteel
Scheelt heel stuk klimwerk, zie route mapy.cz
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (Deel 8)

De voorbeschouwing zit erop, gelukkig moet de vakantie nog beginnen.

Donderdag 13 juli. Er staat ons bij het verlaten van Splzov een boeiende rit te wachten, die ons voert langs Ceský Dub, Nový Bor, Česká Kamenice naar Hřensko. Hier ben ik echt wel een beetje nieuwsgierig, hoe de natuur er uitziet na die verschrikkelijke brand in juli van 2022. De rit vervolgen wij langs de Labe richting Dresden.
We ontkomen er niet aan om te stoppen bij Kurort Rathen. Er ligt een rotsformatie, die 305 meter hoog is, met een platform dat uitzicht biedt op het Elbedal. Het behoort tot één van de meest bezochte toeristische attracties van Saksisch Zwitserland. We zien er ook de Basteibrug, die rotsen met elkaar verbindt. De brug heeft een lengte van 76 m en zijn 7 bogen overspannen een 40m diepe kloof, de Mardertelle.

1683707646547.png
De Basteibrug over de kloof, de Mardertelle

Na 411 kilometer te hebben afgelegd, bereiken we Blankenburg voor de overnachting. Op de heenreis deden we dat in dezelfde plaats, maar nu wel in een ander hotel het Landgasthaus Zander. We blijven er 2 nachten, zodat we de thuisreis wat spreiden en er korte ritten van ongeveer 400 kilometer ontstaan.
Na het avondeten eerst maar een wandeling door het dorp Heimburg waar ons hotel te vinden is, of even per auto naar Blankenburg, dat op 6 km. afstand te vinden is.

1683707698117.png
Het raadhuis van Blankenburg

Vrijdag 14 juli. Allereerst staat op het programma een rit per stoomtrein door de Harz vanuit Wernigerode. Het is het populairste treintje van de Harz en heet "De Brockenbahn". Het bezoek sluiten we af met een wandeling door het historisch centrum van de stad Wernigerode met al z'n bezienswaardigheden, zoals het raadhuis. Twee jaar geleden hebben we al het kasteel bekeken. Het staat op een heuvel en een treintje heeft ons er toen naar toegebracht.

Zaterdag 15 juli. Vandaag doen we het kalm aan. Voor het ontbijt breng ik alvast de spullen naar de auto, zodat we op ons gemak onze boterham kunnen nuttigen. Na de maaltijd en de koffie wordt het dan tijd om in de auto te stappen. Via Hildesheim dat we tijdens de heenreis hebben bezocht rijden we naar Hameln. Het staat bekend om z'n rattenvanger. Na deze stop en 410 kilometer zijn we blij weer thuis te komen.
 

Ad Verschoor

Donateur
We gaan ervoor, de voorbereidingen (25-5-2023)

Het is vandaag donderdag 25 mei 2023 en dat betekent dat we over 2½ week met vakantie gaan. Zo’n periode voor de vakantie geeft altijd een drukte van belang. Langzaam beginnen we met het verzamelen van spullen die mee moeten. Want ja, het zijn toch bijna 5 weken die we weg zijn.

Zo ben ik lang bezig met het onder controle krijgen van de laptop, zodat ik mijn dagboek weer kan verzorgen. Jaarlijks blijkt dat steeds een crime voor iemand bij wie computeren niet hoort tot zijn dagelijkse bezigheden. Gelukkig heb ik een schoondochter, die dan wat tijd wil vrijmaken om me te helpen. Dit beperkt ze niet alleen tot tijd, maar ze kan ook heel goed overweg met de moeilijkheden die je tegenkomt met het gebruik van de laptop. Na een hele dag gemarteld te hebben met tekstverwerking, had ik het aan het einde van die dag toch weer aardig onder controle. Inmiddels lukte het me ook om foto’s op te slaan, vanaf het fototoestel naar de laptop.

1685015754699.jpeg
Geregeld neem ik tussendoor tijd om naar buiten te gaan en het jonge eendengezinnetje even te observeren.

Voor zo’n vakantie heeft iedereen te maken met huis en eventueel een tuin. Bij ons gaat het huis in deze voorbereidingsperiode voor een grote schoonmaak en de tuin verdient enig onderhoud. Gelukkig maaien de kinderen tijdens onze afwezigheid ons grasveld en houden ze de post bij, zodat deze niet te lang in de hal blijft liggen.

Klaar is de aankoop van ons e-vignet. Dit gaf wel een klein probleempje, omdat ik graag wilde inschrijven voor het 30-dagen vignet. Wij verblijven echter 32 dagen in Tsjechië. Nu logeren wij de eerste 5 dagen in Skalna, dat net over de grens in West-Bohemen ligt. In deze streek zijn geen wegen te vinden waarvoor het vignet vereist is, zodat ik dit 2 dagen na aankomst kon laten ingaan, dus vanaf 14 juni 2023.

Handig is het om de laatste handelingen voor vertrek vooraf af te spreken. Je hebt dan meestal de mogelijkheid om je moment zelf te bepalen. Zo heb ik telefonisch afspraken gepland bij de garage voor de vakantiebeurt van de auto, voor Marja met de diabetesverpleegkundige, voor mezelf met de pedicure en voor ons beiden bij de kapper. Oh ja, we halen ook nog even de auto door de wasstraat heen.

1685016065412.jpeg
1685016373158.jpeg
Soms is weggaan moeilijk uit zo’n mooi wijkje

Voor we toe zijn aan de laatste dag voor vertrek, moet ik nog even melden dat er eerst in die week nog van 3 kleinkinderen verjaardagen moeten worden gevierd.
Druk hebben we het vooral op de laatste dag voor vertrek. Koffers inpakken en de auto laden, uiteraard een rondje langs kinderen, klein- en achterkleinkinderen.
We sluiten de voorbereidingen altijd af in restaurant de Riete in Dwingeloo met onze vrienden. Het leuke is, dat het van die mooie gewoontes zijn geworden.

Fantastisch is het om op zaterdagochtend 7.00 uur, ons huis af te sluiten en de volgepakte auto naar buiten te rijden.

Hoera, het is Vakantie !!!!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Wij zoeken nog jaarmarkten, historische optochten etc.

Zoals hieraan voorafgaand te lezen is, verblijven wij in juni en juli in Tsjechië. Het programma dat ik al bekend gemaakt heb is:
Skalna in regio West-Bohemen: maandag 12 t/m zaterdag 17 juni
Melnik in regio Centraal-Bohemen en Praag: zaterdag 17 t/m donderdag 22 juni
Sternberk (Olomouc) in regio Noord-Moravië: donderdag 22 t/m dinsdag 27 juni
Dolni Brusnice (Hradec Kralove, Nachod en Jicin) in de regio Oost-Bohemen: dinsdag 27 juni t/m vrijdag 7 juli
Splzov (Zelezny Brod, Liberec en Trutnov): in de regio Noord- en Oost Bohemen: vrijdag 7 t/m donderdag 13 juli

1685358177691.png

Ik heb de laatste tijd mijn best gedaan om in de verschillende periodes wat jaarmarkten, historische optochten en/of riddergevechten te vinden. Helaas blijkt het aanbod karig in deze regio's en gedurende de genoemde periodes dat wij daar zijn. Misschien zijn er onder onze lezers mensen die mij kunnen helpen. Als afstand vanaf de verblijfplaats ga ik uit van ongeveer 50 kilometer.

Alvast bedankt voor jullie reacties !!
 

kuurgast

Donateur
Heb even wat dingen die aardig zijn om te zien bij elkaar gezocht voor jullie:

Mělnická Jizerská 50
17 juni Hilarische "ski" -race in het centrum van Mělník. Dit is de 30e keer en tevens de laatste!
Het begint om 17.00 uur en daarna muziek van AC/DC Revival Špejbls Helprs.

Paddle Fest Jizera
17 + 18 juni Podlázky, Mladá Boleslav van 9.00 tot 14.00 uur.

Rýmařově Den města 2023
23 juni van 10.00 uur tot middernacht op het plein van Rýmařov.

Loukotě a řemeny v Jičíně
30 juni 15.00 uur t/m 2 juli 13.00 uur. Auto's tot bouwjaar 1918 en motorfietsen met riemaandrijving ongeacht de leeftijd.
Op vrijdag 30 juni zijn alle voertuigen vanaf 20.30 uur te zien op het Valdštejn-plein voor de vrijdagavondrit. Daarna komen ze in het donker weer terug op het plein. Zaterdag 1 juli is op het Valdštejn-plein weer een korte tentoonstelling van machines om ongeveer 9.00 - 9.30 uur, daarna rijden ze door het Boheemse Paradijs.

Trhy Tuhaň – auto-moto-farmářské a bleší trhy
zondag 2 juli in Stružinec - Tuhaň net boven Lomnice nad Popelkou.
Zoals de meeste markten beginnen ze vroeg..... om 7.00 uur tot 13.00 uur.

Den lidových řemesel
5 juli Žacléř vanaf 9.30 uur tot vuurwerk om middernacht.
Řemeslný jarmark volksambachten jaarmarkt.

Sváteční jarmark v kukském údolí.
5 - 9 juli Jaarmarkt Kuks van 10.00 tot 17.00 uur

8 juli Farmářské trhy v Lázních Libverda.
Boerenmarkt in Lázně Libverda. Markt van groenten, fruit, bloemen, honing, paddenstoelen, en handwerk. In het kuurpark elke eerste zaterdag van de maand van april tot september van 9.00 tot 15.00 uur.
 

Ad Verschoor

Donateur
Het wordt heel spannend nu we gaan aftellen

We zitten nog maar enkele dagen af van onze vakantie en eigenlijk is het raar dat de spanning dan gaat oplopen. Temeer omdat we er zo’n zin in hebben en er echt naar uitzien.
Aan de andere kant loopt de leeftijd op (75 en 76 jaar) en mogen wij ons gelukkig prijzen dat we nog samen kunnen genieten van vakanties in Tsjechië.
Helaas ging het vorig jaar allemaal niet door, vanwege een langdurige logeerpartij en meerdere operaties in het ziekenhuis.
A.s. zaterdag is ons vertrek en laten we historie achter ons. Ik hoop, gedurende 35 dagen, gewoon weer dagelijks mijn verhaal (dagboek) te presenteren met onze belevenissen.
We tellen af met maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag naar zaterdagmorgen 7.00 uur om dan met veel getoeter en kabaal op reis te gaan.

Uiteraard meld ik mij als gedurende deze week dingen gebeuren die aardig zijn om te vertellen.
 
Bovenaan