Rondreis Tsjechië 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Hoe ziet een dag voor ons vertrek eruit

De weersvooruitzichten lijken fantastisch als we afgaan op de voorspellingen die de nieuwsberichten ons voorschotelen. Sterker, het lijkt tropisch warm te worden. Dit kan betekenen dat we ons drukke programma moeten terugbrengen naar een rustiger niveau.
We laten het allemaal heerlijk op ons afkomen. Vandaag zijn we na het opstaan direct begonnen om ons bed af te halen, zodat een 60° was gedraaid kan worden.
Gelukkig hebben we gisteren wat voorwerk verricht. Het huis is stofvrij gemaakt en gedweild.
Er zijn boodschappen gedaan en de auto is gewassen.
Marja moet vanmorgen nog even bij haar pedicure langs en als ze terugkomt kunnen de bedden weer opgemaakt worden.
Een laatste witte was wordt gedraaid. Na al deze werkzaamheden is het moment aangebroken om de koffers in gereedheid te brengen.
De middag wordt doorgebracht bij een kleindochter, die haar verjaardag viert. In een restaurant hebben we gereserveerd om de voorlopig laatste maaltijd op Nederlandse bodem te nuttigen.
Vanavond worden alle buren gedag gezegd en de auto ingepakt, zodat we morgen rond 7.00 uur kunnen vertrekken.

„Heerlijk, we zijn er klaar voor !“
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (10-6)

Een tropische dag als start van de vakantie


Het is zaterdagmorgen 10 juni 2023 als we om 7.30 uur vertrekken voor onze vakantie van bijna 5 weken door Tsjechië. Onze buren zijn in alle vroegte bezig om kramen te plaatsen, die gebruikt gaan worden bij de jaarlijkse garageverkoop in het dorp. Het leuke is we deze keer bij vertrek worden uitgezwaaid en de wensen voor een goede vakantie ons achterna komen.

1686470726495.png
Om 7.30 uur verlaten we ons huis voor een lange vakantie

Ons doel is het om vanmiddag aan te komen in Blankenburg voor 2 nachtjes slaap.
Twee jaar geleden hebben we hier ook overnacht. De plaats is te vinden in het Harz-gebied en de schoonheid ervan heeft ons diep geraakt. Bovendien ligt het voor ons halverwege naar Tsjechië op zo'n 400 kilometer.
Onderweg willen we een lange stop inlassen om een bezoekje af te leggen in de historische stad Hildesheim. Het is te vinden in Nedersaksen en ligt ongeveer 30 kilometer ten zuidoosten van Hannover. Deze stad ken ik van vroeger toen ik enkele malen de Hannover Messe voor mijn toenmalig werk moest bezoeken.

Nu gaan we ons richten op Hildesheim. Aangekomen rond 11.39 uur parkeren we in een parkeergarage vlakbij het centrum. Hier blijkt al heel snel dat de stad van circa 100.000 inwoners druk bezocht wordt door toeristen. We bereiken het Marktplein en zien een UNESCO-werelderfgoed.

1686471732819.png
UNESCO-werelderfgoed de Sint Michaeliskerk (Deze foto even gepikt van Google)

Deze kerk behoort sinds 1985 tot het culturele erfgoed. Wat blijkt, na z’n verwoesting op 22 maart 1945 vanwege een bombardement op de binnenstad door de geallieerden is de binnenstad steen voor steen in zijn oorspronkelijke situatie nieuw opgebouwd.
Wat mij opvalt is dat de gebouwen schitterend zijn om te zien, maar dat alles erg op elkaar gebouwd is. Dit heeft tot gevolg dat ik mijn foto’s moest maken met het toestel omhoog.

1686470842634.jpeg
Het Knochenhauer-Amtshaus met stadsmuseum

Ook is heel goed te merken dat alles in de plaats gericht is op het toerisme. Het Marktplein is één grote tentoonstelling van parasols, die de terrassen beschermen voor de zon en marktkramen, die toeristen allerlei goederen aan te bieden hebben. Ik waan mij er letterlijk in Amsterdam zo druk is het er. Na pakweg een uur hebben wij het er wel gezien en gaan terug naar onze auto die we hebben gestald in een parkeergarage. Ook hier blijkt weer de toerist, want ik moest € 4,50 afrekenen voor een uurtje parkeren.

1686470979171.jpeg
Het stadhuis verscholen achter marktkramen

Het moet gezegd: „Wat moet Hildesheim er fantastisch uitzien op een stil moment in het jaar“.

We verlaten Hildesheim om 12.40 uur en hebben dan nog circa 100 kilometer af te leggen voor we Blankenheim bereiken. Onderweg worden we meerdere keren omgeleid vanwege meerdere verbeteringen aan de weg. Heel erg is dit niet, want rijdend over provinciale wegen genieten we van het heuvelachtig landschap en de prachtige dalen.
Na in totaal 445 kilometer te hebben afgelegd bereiken we hotel & Pension Villa Laluna in Blankenburg om 14.30 uur.
Onze kamersleutels liggen klaar bij de receptie, zodat we onze bagage voor de komende 2 dagen in gereedheid kunnen brengen. Wij logeren op de 2e verdieping, maar gelukkig beschikt de accommodatie een lift.
De maaltijd genieten we, op enige afstand, bij Grieks restaurant Athene en besluiten op tijd te gaan slapen na deze toch wel vermoeiende dag.

Tot de volgende keer
 

Bijlagen

  • 1686471288070.png
    1686471288070.png
    84,9 KB · Bekeken: 1

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (11-6)

Op doorreis naar Tsjechië is een bezoek aan de Harz aan te bevelen.


Wij mochten van onze oudste kinderen, vanaf 2021, niet meer in één keer doorrijden naar Tsjechië. Nu wij dit advies inmiddels voor de 2e keer hebben overgenomen kan ik het iedereen aanraden. De regio Harz is werkelijk schitterend om even mee te nemen op de reis.
Na allebei van een goede nachtrust genoten te hebben melden we ons om 9.00 uur voor het ontbijt. Het staat opgediend in buffet vorm en je kunt het niet bedenken of het staat er klaar voor de gasten. Met lovende woorden zeg ik dat het prima verzorgd is, want Marja krijgt er zelfs haar geliefde aardbeien op de boterham.

1686511672375.png

Na eerst mijn dagboekverhaal van gisteren op het forum te hebben losgelaten, vertrekken we voor een kort rondritje met een eerste fotostop in Thale en voor drank voor m’n auto bij zo’n drankpomp in het bergplaatsje Friedrichsbrunn. Prijs per liter is er € 1,75 voor super.
Onderweg zien we enkele creatieve uitingen van de bevolking, zoals een modelspoorbaan in een tuin en een mini uitgevoerd kasteel.
Eigenlijk stond voor vandaag een bezoek aan Stolberg op ons to-do-lijstje, maar met heel wegwerkzaamheden zagen wij door de borden de weg niet meer. Via Blankenburg kwamen we in Ballenstedt. Een foto maak ik van een doorkijkje vanaf het Rathausplatz waar het slothotel „Bernstein“ is.

1686545578752.jpeg

Even verderop bevindt zich de burcht Ballenstedt. Het staat bekend als de bakermat van Anhalt en de stad van „Albrecht de beer“. We zien er een groot kasteelcomplex met kerk, torens, begraafplaats, museumruimtes en een heus nog in gebruik zijnd theater. Het theater dateert uit 1788 en werd als werkplaats gebruikt door Franz Liszt.
Ook in het park kan volop genoten worden van schitterende natuur. De burcht torent letterlijk ver boven het omliggende landschap uit.

1686545825944.jpeg
Het slot Ballenstedt met op de voorgrond een beeld van Albrecht met zijn beer

We besluiten ons ritje in het klooster Michaelstein en Blankenburg, dat is terug te vinden op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is echter dermate warm geworden dat Marja hier last van krijgt en we besluiten snel ons hotel op te zoeken.

1686512641133.jpeg
De intree tot klooster Michaelstein in Blankenburg

Na het ontbijt morgen vertrekken wij en krijgen een rit voor de kiezen naar Skalna in West-Bohemen. Jawel, we komen eraan. Morgen bereiken we Tsjechië.

Tot dan !
 

Bijlagen

  • 1686512546810.jpeg
    1686512546810.jpeg
    356,3 KB · Bekeken: 22
  • 1686512370886.png
    1686512370886.png
    2,6 MB · Bekeken: 21
  • 1686512251762.png
    1686512251762.png
    2,6 MB · Bekeken: 9
  • 1686512029607.png
    1686512029607.png
    3,3 MB · Bekeken: 8
  • 1686545104135.jpeg
    1686545104135.jpeg
    491,1 KB · Bekeken: 35
  • 1686545254421.jpeg
    1686545254421.jpeg
    491,1 KB · Bekeken: 2

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (12-6)

Het was te warm en we rijden zo snel mogelijk naar Tsjechië.


Voor een maandag zijn we best vroeg opgestaan, want om 6.30 uur waren we beiden ons bed al uit. We spreken af om nog voor het ontbijt alles in te pakken en naar de auto te brengen. Heerlijk is het na zo’n warm nachtje een douche te nemen waar we beiden gebruik van hebben gemaakt.
Na onze gastvrouw te hebben bedankt voor de goede zorgen tijdens ons verblijf, vertrekken we om 9.15 uur. Op het programma staat een bezoek aan Lutherstad Eisleben, doch gelet op de warmte besluiten we hier toch vanaf te zien.

1686601736067.jpeg

Om 10.10 uur zijn we Eisleben nog wel even ingereden, maar vanuit de auto zien we weinig bezienswaardigheden, die herinneren aan Maarten Luther. Hij is hier geboren en jaren later overleden.
We zijn de plaats nog niet uit of onze boordcomputer blijft stilstaan en reageert nergens meer op en dan is het toch lastig je doel te bereiken. Het is maar waaraan je gewend bent geraakt. Rond 11.00 uur komen we aan in Halle en zoeken er even een garage op.
De garagemedewerker die mij probeert uit te leggen waar ik een Peugeot dealer kan vinden, besluit toch nog even onze auto te starten en, niet te geloven, maar hij werkt gewoon weer.
Om even na 11.30 uur nemen we pauze in het wegrestaurant Osterfeld. Voor 2 glazen drinken betalen we € 7.00 euro, maar in deze hitte ben je bereid om alles te betalen.
Kennelijk had de politie geen last van de warmte, want om 13.30 uur halen ze ons van de autobaan af. Ik denk dat op de parkeerplaats tientallen aanwezig waren voor de controles. Na de vraag waar we weg kwamen reageerde ik: Uit Nederland, maar dat was zaterdag al. Nu komen we uit Blankenburg. Waarschijnlijk was dit antwoord voldoende om ons, zonder verdere inkijk van papieren, direct door te laten rijden.
Ze wensten ons een prettige vakantie in Tsjechië en een goede reis. Om 14.30 uur komen we aan in Skalna waar we de komende 5 nachten zullen logeren in Hotel Garni Vildštejn (www.hotel-skalna.cz)

1686602102201.jpeg

Nadat we ons hebben aangemeld en hebben betaald, ontvangen we de sleutel van wat blijkt een volledig appartement te zijn. Woonkamer met open keuken en een 2-persoons slaapkamer met een toiletkamer en een wat kleinere douche. Ik zeg eerlijk, we hebben dit nog niet eerder meegemaakt.
Ook de prijs is voor ons een echte verrassing en doet ons steil achterover slaan. Wij betalen voor 5 nachten, inclusief ontbijt, Czk 6700,- en omgerekend is dat € 56.40 per nacht.
Om jullie even te laten meegenieten van dit appartement op de begane vloer en de auto binnen een afgesloten parkeerplaats, laat ik wat foto’s zien.

1686602255510.jpeg
De eethoek

1686602308435.jpeg
De zithoek

1686602495343.jpeg
De tuin met zitjes en zwembad

Ondenkbaar en uiterst verrassend is het om zo’n luxe appartement aan te treffen in Skalna in West Bohemen. Een best goed restaurant „Restaurace Pohoda“ met internationale menukaart vinden we enkele tientallen meters van het hotel. De Wienerschnitzel was er heerlijk en men had er de uitstekende Tsjechische alcoholvrije biersoort „Birell“. Het is direct weer helemaal vertrouwd in Tsjechië.

Tot morgen !
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (13-6)

Wat is het fijn weer op onze plek te zijn.


Het is dinsdagmorgen 13 juni en de warmte dient zich in alle vroegte weer aan. Gelukkig laat m’n programma vandaag niet veel te rijden kilometers zien en toch zal ik nog enige wijzigingen opnemen. Vooral in de zon is het niet te harden, maar laat ik er niet over klagen. Marja kan er absoluut niet tegen, zodat ik wel genoodzaakt ben om het rustig aan te doen.

1686685484118.png

Wij beginnen vandaag met een bezoek bij het kasteel Seeberg. Het ligt heel dichtbij Františkovy Láznĕ. Het kasteel bestaat uit een romaans en gotisch paleis en aangebouwd is een renaissancevleugel met een schitterende arcadegang. De gemeente is de huidig eigenaar van kasteel Seeberg, waarin een museum is gevestigd.

1686685549654.png

Ook de omgeving rond het kasteel is een bezoek waard. Zo reden we aardig wat kilometers door de bossen en geregeld ontdekten we de schoonheid van een meer .

1686685640669.png

Na even wat boodschappen gedaan te hebben bij de Tesco in Cheb, gaan we hier nog even de stad in. We komen terecht in het centrum met z‘n marktplein, dat in het Tsjechisch „Náměstí Krále Jiřího z Poděbrad“ heet en omgeven wordt door karakteristieke vakwerkhuizen en panden met zadeldaken.
Lopend over het plein ziet iedereen direct het stadssymbool „Špaliček“, een groep van elf koopmanshuizen, gebouwd in de 13e eeuw.

1686685749910.png

Hoog boven alles uit zien we de torens van de heilige Sint Nicolaaskerk, die gebouwd werd tussen 1220 en 1230 als romaanse basiliek.

1686685828848.png

Na hier geweest te zijn is het inmiddels zo warm geworden dat het niet meer leuk is om rond te wandelen in zo’n stad en gaan we in rap tempo naar ons huis in deze periode.
In de avonduren blijkt de temperatuur een stuk aangenamer en gaan we nog een tijdje naar Frantiskovy Lazne. Veel eten hebben we vandaag ook geen trek in en dat wordt dus de Mac.

Tot morgen dan maar weer.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (14-6)

We worden ouder pappa !


Het is woensdagmorgen 14 juni, wanneer ik om 6.00 uur in de morgen wakker wordt van loeiende sirenes. De plaatselijke brandweer geeft hiermee aan dat ergens een brand is gemeld en dat de medewerkers naar de kazerne moeten komen.
Rond 9.00 uur meldt de politie zich met meerdere agenten bij ons hotel. Even later worden er 2 politiehonden met hun begeleiders aan het gezelschap toegevoegd.
Een uitgebreide training met de honden is het gevolg. Na het ontbijt dat hier prima is verzorgd, vertrekken we voor een bezoek aan Karlovy Vary.
Het is bijna 12.00 uur wanneer we de auto kwijt kunnen in een parkeergarage en op zoek gaan naar het centrum waar zich de kuuroorden bevinden.
De eerste die we te zien krijgen is het Elisabeth-Bad waarvoor een lange wandelpromenade met bomen is aangelegd. In de groenstrook is terug te vinden op welke datum we zijn aanbeland.

1686815974006.png

Na enig zoeken en vragen vinden we een route, die ons brengt langs de volledig gietijzeren Parkpromenade. Deze is gebouwd in 1881 door de architecten Ferdinand Fellner en Hermann Helmer uit Wenen.

1686816074440.png

We volgen de boulevard langs de rivier Tepla en bereiken na verloop van tijd het VVV informatiekantoor.
Even verderop zien we de kabelbaan, die mensen brengt naar de uitkijktoren Diana. Wij zijn bij ons vorige bezoek al een keer boven geweest, zodat we dit nu achterwege laten.

1686816181483.png

Terug wandelend langs de Tepla in de richting van de parkeergarage waar we onze auto hebben gestald, komen we meerdere koetsjes tegen die mensen door de stad rijden.
Bijna aan het einde van de wandeling passeren we de bekende kiosk van Becherovka, de overal bekende likeurdrank Becherovka.

1686816283443.png

Na zo’n wandeling, waarbij de temperatuur heerlijk was, slaat de moeheid toe en beseffen we dat we ouder worden. Aangekomen in ons hotel zijn we toe aan een middagdutje waar we driftig gebruik van maken. Hoe gaat dat liedje ook: we worden ouder schatje of was het pappa.
Zelfs dat weet ik niet meer precies en dat is dan een waarheid als een koe.

Tot morgen, voor zover ik dat nog weet !
 
Jouw zus kennende Ad, zal jij wel begrijpen dat zij direct het liedje "Je wordt ouder papa:wijs:" van Peter Koelewijn begint te zingen en bij deze weet jij direct hoe het liedje was. Fijn, dat de temperatuur in Tsjechië heerlijk is. Hier is het op dit moment gemiddeld 28 graden:warm: en wat ons betreft niet lekker. Prachtige foto's en een leuk verslag weer. Bedankt en tot morgen!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (15-6)

Wat een mooie dag, het is frisser.


Het is donderdagmorgen 15 juni en bij het opstaan is het al merkbaar. De zon heeft zich wat verscholen achter de wolken waardoor het een stuk frisser aanvoelt. Na het ontbijt dat, zoals gewoonlijk prima verzorgt is, gaan we op pad voor weer een nieuwe dag.
Ik begin in eigen dorp bij het kasteel van Skalna, dat gesticht werd in 1166 en daarmee een van de oudste kastelen is in deze regio. Het kasteel wordt nog vaak bij de oude naam genoemd: „Hrad Vildstejn“.
Het kasteel is volledig gerenoveerd en binnen vind je zalen voor middeleeuwse feesten, koninklijke ontvangsten en inzegeningen van huwelijken. Te vinden is ook een museum van materialen die de brandweer gebruikt. Bekend is het restaurant om zijn keuken met een riddermenu en de historische programma’s.

1686898105662.png

Voor ons dagelijkse ritje komen we terecht in Starý Hrozňatov in de direkte omgeving van Cheb. Op een hoge heuvel worden we min of meer verrast door het kasteel Kinsberk. Dit vroegere Romaanse kasteel werd gebouwd in de 12e eeuw.
We zien het resultaat van de laatste reconstructie uit de tweede helft van de 19e eeuw voor ons.
Na een rijke historie is het nu in handen van particulier bezit en ziet het er weer toonbaar uit, nadat het rijp was voor de sloop. Vermeldenswaard is dat de muren van de opvallende verdedigingstoren een dikte hebben van 3 meter.
Samen met de kapel wordt het kasteel nu beschermd als cultureel monument, maar is helaas voor het publiek gesloten.

1686898215794.png

Nu we het kasteel achter ons hebben gelaten realiseer ik mij dat we eigenlijk voor iets anders naar dit dorp gingen. Wellicht dat we dit morgen nog kunnen zien.
Inmiddels ben ik gefocust op de weg richting Waldsassen. Bij de grensovergang zien we nog een ouderwets grote Aziatisch/Vietnamese markt en we kunnen het niet laten er te gaan kijken. Wat fotootjes zijn snel genomen, want bijzonder blijft het. Wat een uitstallingen !!!

1686898287621.png

Gearriveerd in Waldsassen valt ons de grootsheid op van deze Rooms-Katholieke basis en vooral de Stiftbazilika, die één van de belangrijkste kerken is van Beieren. Het is niet alleen de grootste kerk, maar ook de kloostercrypte mag er zijn. De basiliek werd gebouwd in de jaren 1682 tot 1702.

1686898355008.png

Eenmaal binnen in de basiliek wordt je overdonderd door grootsheid, mede ingegeven door heel veel schilder- en beeldhouwkunst. Zo zie je op plafonds en muren schilderingen en in alle objecten van hout zijn figuren en kunst gesneden.
Veel vooraanstaande bouwers en kunstenaars hebben hun bijdrage geleverd aan de realisering van bouw en inrichting.

1686898418508.png

Vrijdag de laatste dag in deze omgeving voor we zaterdag vertrekken naar Melnik.

Tot dan maar weer !
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (16-6)

De laatste dag in West-Bohemen.


Het is vrijdag 16 juni en de laatste hele dag dat we ons ophouden in West-Bohemen. Deze dag moet ik toch terugkomen op ons bezoek gisteren aan Starý Hrozňatov.
In deze plaats aangekomen viel ogenblikkelijk mijn oog op een opvallende brede toren en een daarbij behorend kasteel.
Op geen enkele manier ben ik bij mijn programma opzet dit kasteel tegengekomen. In mijn programma stond slechts Starý Hrozňatov zonder verdere aanduiding. In mijn documentatiemap zat echter wel de informatie over de "Loreta" kapel.
Waarschijnlijk heb ik gedacht dat dit het enige en meest opvallende zou zijn in dit dorp. Ik noem het achteraf een complete misrekening, die absoluut goed gemaakt moet worden en daar zijn we vandaag voor gegaan.

1686944376112.png

Al in 1664 werd begonnen met de bouw van dit katholieke bedevaartsoord en de kruisweg die erbij hoort. Na 1949 gedurende de overheersing door de Russen en haar communistische partij begon het verval en veranderde het in ruïnes.

1686944448386.png

Het voorbeeld van de Loreto-kapel werd het Heilige Huis (Santa Casa) in de renaissancebasiliek in Loreto, Italië. De Heilige Hut is de naam die wordt gegeven aan het vermeende huis van de Maagd Maria in Nazareth, Palestina, waar de Aankondiging van de Verlosser werd geboren, Jezus werd grootgebracht en de Heilige Familie woonde. Volgens de legende werd het huis aan het einde van de 13e eeuw door engelen vanuit Nazareth naar Italië overgebracht.

1686944518506.png

Na de val van het communistisch regime kwamen de pelgrims weer in grote aantallen af op de ruïne en besloot men tot wederopbouw onder verantwoordelijkheid van de rector van Cheb’s Jezuïtencollege, Jan Jiři Dasselmann. Bij de wederopbouw speelde niet alleen Cheb een grote financiële rol maar ook de Duitse buurgemeente Waldsassen, waarover ik gisteren schreef.
Na deze goedmaker waarover ik blij ben dat ik dit gedaan heb, besluiten we nog een Kik op te zoeken. Het is vandaag toch wel frisser geworden en een vest biedt dan uitkomst.

1686944795688.jpeg

Morgen staat het vertrek te wachten in de richting van Melnik. Ik hoop ook daar wat verhalen door te geven en zeg dan ook, tot dan !
 
Leuk om te lezen, Ad.
Wij doen het heel anders.
Op de bonnefooi reizen we.
We zien wel waar we uitkomen.
We fietsen veel.
Prachtige bossen, verstilde dorpjes.
Wij maken amper foto's.
Kastelen bezoeken we niet, al te veel van gezien.
Musea slaan we over, oude meesters genoeg gezien.
Gewoon lekker op een bankje zitten en in een dorpje kijken hoe het er aan toe gaat.

Maar we genieten van je onderzoek en bijbehorende foto's.
Heel veel plezier met jullie reis.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (17 en 18-6)

We weten weer wat regen is, of was het een hoosbui.


Zaterdag de 17e hebben we gebruikt om te rijden van Skalna naar Melnik. Hier verblijven we 5 nachten in een terrasappartement op autocamp Melnik (www.campmelnik.cz). Zij bestaat uit een grote slaapkamer voorzien van intree, keukenhoek, een zit/werkplek en een eigen veranda en alles op de begane vloer. De auto heeft een eigen parkeerplaats bij de voordeur.
1687197198100.png

Voordat 's middags regen- en onweersbuien losbarstten waren we gelukkig op de plek van onze bestemming. Het werden echt gigantische buien met hagel en enorme donderslagen tijdens het onweer. Ik moet eerlijk zeggen dit niet vaak meegemaakt te hebben. We waren opgelucht niet meer op de weg te zijn, want die moeten na langdurige droogte, door regen behoorlijk glad en glibberig zijn.

Het is zondag 18 juni. Het weer is terug naar wat normalere temperaturen en we genieten van de natuur in het gebied rond het kasteel Kokorin. Bij het kasteel zijn we niet geweest, want zo’n 700 meter naar boven sjouwen is iets teveel van het goede.

1687197304433.png

In het gebied is het prachtig met een veel wisselend natuurbeeld. Het is er groen, maar de mooiste rotsen krijg je ook zomaar voor ogen. Veel fietsers laten zich op zo’n mooie zondag zien.

1687197362258.png

Op een meer, waar we een wandeling gemaakt hebben, zien we veel waterliefhebbers en op het strand zonaanbidders. Ook zien we hoe mensen in de rotsen konden leven. Zelfs een veranda kwamen we tegen, doch er zaten geen mensen meer op.

1687197446030.png

We eindigen de rit in Melnik voor een wandeling langs de boulevard en in het centrum over het plein voor het gemeentehuis. Ook hier lijkt het of het zomerseizoen is losgebarsten. Het is er druk.

1687197491128.png

Bij het verlaten van het plein kunnen we nog een shot maken van deze blitse kar. Nu moet ik even uitkijken dat ik niemand op de kast jaag. Bij zo’n auto krijg ik altijd een beeld voor mij van een man op leeftijd met naast zich een jonge dame. Maar goed, zo heeft ieder zijn meug.

1687197543196.png

Ik sluit af met een tot morgen dan maar weer !!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2023 (19-6)

Op maandagmorgen ontmoette ik een opstandige Tsjech.


Het is maandagmorgen 19 juni en ik ben er achter gekomen dat mijn vooraf opgestelde programma iets teveel van het goede is. Gisteren en vanmorgen de tochten wat aangepast. Zo stond voor vandaag Praag op het programma, maar we zien er mede gelet op het behoorlijk warme zomerweer , gewoon even vanaf. Per slot zijn we hier al vaker geweest en met warm weer is het plezieriger in de natuur te verblijven. De vraag is Praag in warme drukte of een korte rit en later rustig op ons terras/balkon. De keuze valt op de laatste.
1687280304762.png

Voor we vertrekken gaan we richting receptie om ons verblijf te betalen en wat handdoeken om te wisselen. Na de koffie vertrekken we voor de rit , die eerst gaat naar Veltrusy en haar kasteel. Aangekomen in het park zijn er filmopnames gaande, maar om foto’s te schieten van de mensen in historische kleding zijn we net te laat, want hun pauze gaat in en ze worden snel weggereden. De binnentuin van het kasteel willen we binnengaan via de poort die op de foto te zien is. Erg ver komen we niet want er staat een buldog van een man, die bewaker blijkt te zijn.
„Geschlossen“ roept hij van afstand en komt met grote passen op ons af. Ik probeer een praatje in het duits en vertel hem dat we nederlanders zijn. Zijn antwoord is „Geschlossen !!“
Ik vertel hem dat ik van de plek waar we staan toch wel wat foto’s kunnen maken, want de tuin met z’n beelden maakten toch wel enige indruk op me. Mijn stap vooruit maakt hem wild en hij maakt zich, met wilde boosheid in de ogen, breed tegen mij aan. Zo duwt hij mij naar achteren en roept „Geschlossen“. Ik was er zo door verrast dat ik mij er niet eens zenuwachtig over kon maken. In ronduit nederlands dacht ik, wat een ...
Om de rust en kalmte te bewaren zijn we, zonder foto’s te maken, vertrokken.

1687280446068.png

Het park van het kasteel is zeker een bezoekje waard. Veel mooie plekjes hebben we gezien, zoals uit de foto blijkt. Veel moeders zaten er met kinderen de boterhammen te eten en iets te drinken. Ik hoop niet dat ze ook die bewaker tegenkomen.

1687280847424.png

Wij rijden verder en komen in Tuhan, een klein dorp. Opvallend aanwezig is een gedenkplaats voor de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. In het park ook de sv.Anny kapel met in de zijmuur haar beeltenis gegraveerd met kind. Ze kijkt uit op een prachtige kindergedenkplek.
Op internet heb ik langdurig gezocht naar de achtergrond van dit emotionele en waardevolle monument maar ik heb het niet kunnen vinden.

1687280933339.png

Op weg naar Melnik komen we langs Byšice. We zien er een kasteel in zeer goede staat van onderhoud met hele mooie tuin.
Het blijkt in particulier bezit en er bevindt zich een hotel in.

1687281040670.png

Afsluitend morgen ook nog maar een wat aangepast programma. Laten we onszelf eens verrassen.

Tot later !
 
Bovenaan