Wij vermaken ons weer twee maanden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heel veel beterschap Nico en fijn Laura dat Esthertje meteen actie heeft ondernomen. Hopen dat hij snel weer fit is want het zonnetje schijnt nu wel heel erg lekker.
 
Hoe lang duurt nou zo'n kuur? Ik hoop dat je snel weer opknapt.

Deze kuur is voor 10 dagen.
Maar een beetje wonderlijk vind ik het wel. Hij heeft namelijk Norfloxacine - 20 tabletten.

Een of twee keer per jaar krijg ik ook een kuur Norfloxacine, maar dan 28 tabletten. (Voor iets heel anders.) Ik geloof dat de verpakking in Nederland standaard 28 tabletten is.

Hij moet om de 12 uur een tablet innemen.
In Nederland moet men de tabletten ten minste 1 uur voor of 2 uur na een maaltijd of na het drinken van zuivelproducten innemen.

Interessant die verschillen.
 
Vandaag (10 juni) afscheid genomen van Tom…
gtom.jpg
We reden richting Turnov en kregen voor de zoveelste keer te maken met een wegomleiding. Na Jicin bij een rotonde waren alle namen van de borden doorgekruist behalve die van Mlada Bolesav. Tja, we hadden geen keus, dus vooruit.

De bedoeling was dat we naar camping Jadran in Osecna zouden gaan. Daar zijn we nog nooit geweest. Hoe dichter we bij Turnov kwamen, hoe meer ik ging twijfelen of Mala Skala toch niet leuker zou zijn. Dichtbij Zelezny Brod, dus dichtbij de fabriekswinkel van Krystalex en natuurlijk het glasmuseum en de glasschool.

Dus op het laatste moment de plannen gewijzigd en op naar Mala Skala.
Vorig jaar kwam het er niet van om hier nog even langs te gaan. Het sanitair blijkt vernieuwd, zo ook de receptie en een aantal verhuurcaravans.

We zaten nog niet zo lang aan de koffie of de rust werd verstoord: een frisbee tegen de caravan, een bal…
Hier zijn altijd veel groepen jongeren. Vroeger waren hier regels en mocht er niet tussen de caravans worden gevoetbald ed.
Echt ontspannen kan je dit niet noemen.

Een beetje onrustig gingen we aan het begin van de middag toch naar Zelezny Brod.
De fabriekswinkel van Krystalex, al vele jaren gevestigd op het plein, was een paar jaar geleden al verhuisd van het plein naar een straat een stukje verderop en heette toen plotseling Outlet store of iets van die strekking. De ruimte was toen gehalveerd.
Nu, konden wij geen Krystalexwinkel meer vinden! Op het plein en directe omgeving kan doordat er kermis is, niet worden geparkeerd zodat ik ook geen informatie kon inwinnen. Daarop alleen maar boodschappen gedaan en teruggereden.

Mogelijk gaan we hier al veel eerder weg dan we van plan waren. Een beetje afhankelijk van hoe de jeugd zich gedraagt.

Ook moet ik snel achter een nieuwe SIM-kaart aan want de huidige loopt morgen af en dan ben ik van internet verstoken.
 
Hoop dan maar dat je snel weer online bent... en leuke verhaaltjes kan blijven schrijven. Met Nico gaat het vast wel goed anders waren jullie wel op dezelfde camping gebleven of richting huis gegaan. Ben wel nieuwsgierig hoe Mala Skala er nu dan uit ziet... Daar zijn wij zo'n 11 jaar(?) geleden geweest....
Hoop dat je het glas nog kunt vinden! :zwaai:
 
..... De fabriekswinkel van Krystalex, al vele jaren gevestigd op het plein, was een paar jaar geleden al verhuisd van het plein naar een straat een stukje verderop en heette toen plotseling Outlet store of iets van die strekking. De ruimte was toen gehalveerd.
Nu, konden wij geen Krystalexwinkel meer vinden!
Dat kan alles hiermee te maken hebben:

http://www.tsjechie.net/board/f21/economisch-nieuws-4750/index49.html#post260230
http://www.tsjechie.net/board/f21/economisch-nieuws-4750/index50.html#post261732

De Tsjechische glasindustrie, ook Crystalex, maakt barre tijden door. Niet alleen door de economische crisis, maar ook door de moordende concurrentie uit China. Niet dat de kwaliteit van het Aziatische (fabrieks)glas ook maar in de buurt komt van het Tsjechische vakmanschap, maar het is wel stukken goedkoper.
 
Ik wist wel dat Crystalex in heeft moeten krimpen en er veel ontslagen zijn gevallen.
Maar ik dacht dat er nog wel voldoende over zou zijn voor ja, precies die winkel waar veel stukken van meesterglasblazers te koop waren.

Het viel me op dat de fabriek van Crystalex in Zelezny Brod er nu ook veel stiller uitziet.

Straks is er het Glas festival in Novy Bor. Daar gaan we natuurlijk ook naar toe. Dat is trouwens de reden dat we nu al weer in dit gebied zijn. Ik hoop maar dat er nog veel te zien en te koop is.

Ik ben nu ook erg benieuwd naar Ajeto, de galerie van Sipek.
Die bezoeken we ook ieder jaar.

Het zou verschrikkelijk zijn als dit belangrijke cultuurgoed uit Tsjechie zou verdwijnen.
 
Jee wat erg! Afgelopen Oktober zijn we daar nog geweest,
we wilden een rondleiding maar dat moet je een week van te voren
al bespreken. We zijn toen wel in de winkel naast de fabriek geweest en hebben leuk glas gescoord. We zouden nog een keer terug gaan voor de rondleiding, maar die kunnen we waarschijnlijk wel vergeten.:snotter:
 
15 juni
Gisteren reed er met hoge snelheid een auto met caravan de camping op. Gewoonlijk stappen mensen uit en wandelen dan rond of ze een leuk plekje zien. Deze meneer niet: hij reed naar links, hij reed naar rechts, achteruit, vooruit en dit alles alsof de duivel hem op de hielen zat. Achterop de caravan, links bovenin stond met grote plakletters OPA & OMA ON TOUR. Wat een rust zullen kinderen en kleinkinderen nu hebben. Hij bleek namelijk net zo gejaagd als zijn rijstijl en bemoeide zich, als het even kon, met iedereen.
Op de camping was het gisteren rustig. Geen groepen meer en af en toe druppelde er een caravan of camper binnen.

Een jaar of 15 geleden ontdekten wij in dit gebied een heel gezellig restaurant. Met de toenmalige eigenaars raakten wij bevriend. Inmiddels is het restaurant al vaker van eigenaar verwisseld. Maar ben je in de buurt dan is het zeker de moeite waard om daar eens langs te gaan. Het eten is niet bijzonder, maar een pilsje of iets anders op het terras glijdt gemakkelijk naar binnen en de omgeving is echt adembenemend. Maar ook even binnen gaan kijken hoor, want daar is de legende van de spiegelgeit als muurschilderingen weergegeven.
hgeit2.jpg
hgeit1.jpg
Als je zin hebt om naar Turnov te wandelen, dan parkeer je daar je auto en wandel je verder. Ook erg leuk om een keer te doen. Bovendien zie je onderweg nog heel veel moois! Daar vandaan wandel je na 3 km. Turnov binnen.
Elk jaar moeten we hier minstens 1x naar toe!

Je vindt dit restaurant als je bij de camping linksaf slaat de brug over, de weg naar Rakousy kiest (prachtige weg) na Rakousy goed opletten – rechts is er op een zeker moment een kleine wegverbreding met in het groen een bord met daarop 2 geiten en de verwijzing naar het restaurant. Je volgt dan het kleine weggetje naar beneden. Dit weggetje rij je tot het einde – rechts zie je de Jizera en links verschijnt dan het restaurant.
 
Tegen tienen verlieten we Mala Skala om naar de camping van Jablonne v. Podjestedi te gaan. Hier verblijven we ieder jaar minstens een week om een aantal glasblazers te bezoeken. Helaas worden het er ieder jaar minder. Ze kunnen de oven niet brandend houden. De energieprijzen zijn hoog en voor hun producten krijgen ze steeds minder.
Ook bezoeken we altijd de galerie Ajeto in Novy Bor.
Dit jaar kunnen we ook het Glasfestival weer eens meemaken.

De campingbeheerder herkende ons onmiddellijk en begroette ons enthousiast.

Het was vandaag een hete dag. Heel veel jongelui vermaakten zich in het zwembad. Totdat het om een uur of zes ontzettend hard ging regenen. Dit heeft ca. anderhalf uur geduurd.

Deze camping heeft een mooie indeling: aan de ene kant is er een dicht begroeide heuvel waar de hutten zijn (die kan je dan ook niet zien) aan de andere kant is een lagere veel minder begroeide heuvel voor de kampeerders en in het midden het grote natuurzwembad en de speelvelden. Ook is er een restaurant met een leuk en gezellig terras. Het enige nadeel is dat de camping vrijwel direct aan de weg ligt.
 
Hoi Loura,

Heerlijk om weer twee berichten van je lezen. Als ik het goed begrijp vermaak je je weer uitstekend.

Hoe is het afgelopen met de herrieschoppers op de camping?

Groetjes Gerda
 
Bovenaan