Wij vermaken ons weer twee maanden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op 4 mei zijn we in Tsjechie gearriveerd.
Als eerste wilde ik het liefst naar het, vorig jaar door ons ontdekte ‘paradijsje’ in Zeliv.
Daar aangekomen bleek alles op slot. Wel was het gras keurig gemaaid. Op de deur van de ‘kantine’ stond een lijst met daarop het adres en telefoonnr. van de beheertster. Dat nummer gebeld, maar dat bleek verkeerd. Lag dit aan mij, of niet? Het adres bestond uit alleen maar een huisnummer en ja, ga dan maar eens zoeken. Dat is hier niet zo eenvoudig als het lijkt.

Teleurgesteld weer richting Pelhrimov gereden, op naar Moravec, naar Camp Valek.
Het leek even alsof Milos Valek ons verwachtte: met een breed gebaar opende hij het hek toen we aan kwamen rijden. We waren zijn eerste gasten dit seizoen.
Een jaar of vijf geleden zijn we hier voor het eerst geweest. Het is niet het soort camping wat onze voorkeur geniet. Maar soms kan je even niet anders.
Op de dag van aankomst viel de regen met bakken uit de hemel. En ook de volgende dag kregen we nog heel wat water over ons heen. Daarna werd het steeds beter.

Op vrijdag bedachten we weer eens naar Zeliv te rijden, zonder caravan, alleen maar zien of we de beheertster op de een of andere manier zouden kunnen vinden.
De camping was nog steeds verlaten. Maar de eigenaar van een vakantiehuis daar vlakbij was aanwezig. Hem aangeschoten en hem verteld van onze teleurstelling… Ook hij probeerde vergeefs het telefoonnummer… Maar hij vond maar dat we moeilijk deden ‘ gewoon de caravan neerzetten en lekker relaxen’. Op mijn tegenwerpingen; geen water, geen stroom, geen sanitair bedacht hij op slag oplossingen. Maar nee, een illegaal verblijf sprak ons niet zo aan.
We reden het dorp in, toch als een stelletje gekken alle nummers lezen op de huizen… Totdat ik twee oudere mensen zag. Die kennen vast iedereen in het dorp…
Ik liet ze naam en adres lezen: mevrouw vertelde hoe we moesten rijden, ze ging steeds harder praten. Dit hielp niet. Meneer zag mijn hulpeloosheid, bedacht zich niet, stapte in onze auto en gidste ons naar het juiste huis. Nou dat hadden we echt nooit kunnen vinden! Ik zag de vrouw in de achtertuin en riep haar. We spraken een tijd af wanneer we de volgende dag op de camping zouden zijn. Onze gids was echter al naar de overkant gelopen en kwam stralend terug met een jonge man die vloeiend Duits en Engels sprak.
De oudere heer wilde niet teruggebracht worden naar de plaats waar hij was ingestapt en verdween al zwaaiend een hoek om.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Loura, geniet ervan de komende weken. Ik ben benieuwd welke leuke tips ik dit keer aan jouw verhalen zal overhouden. Hopelijk valt het weer wat mee en staan er mooie uitstappen op het lijstje.
 

dennuzzz

Donateur
Hmmmm 2 maanden, 61 dagen, 1464 uur enz Tsjechie....Ik denk dat we allemaal erg jaloers zijn...Heel veel plezier daar! We lezen je verhalen wel denk ik op het forum?

grt,
Dennis:cheers:
 
Deze camping is van een autoclub en toen we hier de volgende morgen aankwamen stonden er zeker zeven Skoda’s. Iedereen was druk in de weer. De hutten werden uitgemest, het sanitair schoongemaakt…
Tegen enen was iedereen alweer verdwenen en hadden wij het rijk alleen. De zon stond stralend aan de hemel, in de rivier zwom moedereend met een paar nog heel kleine kuikens en de vogels zongen hun mooiste repertoire!

Vorig jaar is onze navigatieTruus (Medion ) gestolen. Sinds een paar maanden zijn we in ’t bezit van een Garmin Nuvi 350. Op deze dame ben ik een stuk minder gesteld. Hoewel wij haar wijs proberen te maken dat we ons in een vrachtwagen bevinden stuurt ze ons over de kleinst denkbare wegen of… door het centrum van Praag (en dat met zo’n lel van een caravan…).
Soms zorgt haar grillig karakter voor een extraatje. Toen wij zonder caravan naar Zeliv reden bracht ze ons i.p.v. naar het centrum naar een prachtige afgelegen plek aan een meer. Aan dat meer bevindt zich Penzion Trnavka, hetgeen ook een restaurant is. Daar hebben wij een paar dagen later gegeten met uitzicht over het meer. Werkelijk een schitterende locatie!

Vandaag (11 mei) moest dan toch eindelijk internet in orde worden gemaakt. Eerst naar Humpolec, dat valt mee, is maar 10 km. hier vandaan Bij de VVV naar de juiste winkel gevraagd. Wij daar heen. Daar bleken 2 jonge guppies te werken die geen letter over de grens spraken - mij wel bleken te begrijpen maar dat aanvankelijk niet lieten merken... De oudste van de twee sprak mij de oren van het hoofd. Geen punt, ik verstond er toch niets van. Hoofdschuddend nam hij een aantal malen mijn mobieltje ter hand en keek er dan met een vies gezicht naar. Maar op den duur vermoedde ik dat zij de gewenste kaart niet verkochten. Op naar Pelrihmov... zo'n 22 km. verder naar links...
Daar een dergelijke zaak binnen - leuke man, zei geen Engels te spreken maar allengs kwamen er steeds meer Engelse woordjes over zijn lippen. Verkocht de kaart ook niet maar gaf een boekje met daarin in ieder geval 2 plaatsen waar we zeker wel zouden slagen. Wij kozen voor Jilahva... kleine 50 km. naar rechts... Je moet er wat voor over hebben. Mijn partner zei plagend: " en dan zeggen ze dat internet niet duur is..."
Geeft niets. Onderweg hebben we gegeten. Hij een dikke biefstuk met patat en sla en zo- ik alleen sla met daarbovenop een klein stukje kip. Het was meer dan genoeg.
Onze tante Truus bracht ons gladjes naar het juiste adres. Grote zaak alwaar je een nummertje moest trekken. Ik had nummer 100! En kwam terecht bij een mooi meisje... wist net zoveel als de lelijke jongen naast haar. Dus het werkte niet.
De jongen zei dat het over een uur wel zou werken. Wat een onzin! Afijn. wij naar 'huis'. Ik na zeker 3 uur fröbelen de zaak aan het draaien en zie: ik heb internet en dat slechts voor 850 kronen een ganse maand. (is iets van 32 Euries geloof ik). Grappig wel: hij werkte pas nadat ik datum en tijd had ingevoerd. Ergens heel logisch omdat je voor een maand betaalt.
Nu leef ik mij uit. Je bent verslaafd, of je bent het niet. Ik maak er geen geheim van.
 
vakantie

loura wel erg leuk dat internet werkt. Blijkt toch een heel gedoe te zijn voor het werkt. Ik heb mij inmiddels aangemeld bij Tsjechië net. Ik weet niet of het nodig was, maar ik wil jullie belevenissen graag volgen. Ik ben bezig met mijn voorbereidingen voor Engeland. Wel leuk, is tenslotte al een jaar geleden mijn laatste vakantie.
Groet Egbert.
 
Gisternacht heeft het geregend en vanmorgen was de lucht betrokken. Echt weer om er op uit te gaan… We togen naar Lipnice n. Sazavou. Dat bleek een enig dorpje te zijn. De burcht, gesticht in het begin van de veertiende eeuw kijkt uit over de huizen. Hoewel groot en imposant maakt het geheel vooral een vervallen indruk.
lipnice.jpg
De straten zijn gelegd met hele kleine keitjes in een golvend patroon, erg mooi om te zien.
fiets.JPG
De fiets stond voor een, helaas nog gesloten, galerie.
naald.jpg
Wat te denken van dit eh… ding? Het lijkt me geen pestzuil, maar wat is het wel? Ik reken op Freddy!

Na wat te hebben rondgekeken op naar Havlíčkův Brod. Die plaats hebben we vorig jaar ook een paar maal bezocht en blijft gewoon de moeite waard.
We waren nog maar net op het marktplein of de zon begon zich uit te sloven. Niet zo zuinig ook. We hadden de honden bij ons en die kan je in een warme auto nu eenmaal niet achterlaten. Dus terug naar de camping via heel veel (zelf uitgekozen) smalle weggetjes zodat we erg hebben genoten van de omgeving.
 
Lipnice nad Sázavou is ook de laatste woonplaats van Jaroslav Hašek, de schrijver van de beroemde boeken over de tsjechische soldaat Schwek (Švejk). (je komt hem overal in Tsjechie tegen als standbeeld)
Ernstig ziek (Tuberculose, opgelopen in Wereldoorlog I) dicteerde Hašek er de laatste hoofdstukken van het laatste boek over Schwek dat uitkwam. Het verhaal in de serie boeken zou verder gaan, maar is nooit afgekomen. Hašek overleed in Lipnice in 1923.
Aan het begin van het dorp staat een afbeelding van Schwek langs de weg.
Jaarlijks (tot 2000) werd er in Lipnice een “Hašek-festival voor humor en satire” gehouden op en rond het kasteel.
Zie ook Hašek
 
Je hebt helemaal gelijk Keesi. Wij zagen soldaat Schwek in de vorm van een houten beeld. Dit stond in een speeltuin met mooi vormgegeven speeltuig - ook houtsnijwerk.

Zolang als ik internet heb, blijf ik schrijven hoor Unita - erg leuk dat je ervan geniet!
 
Hallo Loura,
Een internet verslaving kan soms lastig zijn, je moet er wat voor over hebben, maar het is ook één van de goedkoopste verslaving die er is... dus dat scheelt dan weer....:stout:
Wat grappig trouwens dat iedereen weer zo behulpzaam was. Veel plezier! En ik zal je verhaaltjes blijven volgen....:schrijven:...
 
He, Loura, leuk om zo de belevenissen van jullie te lezen.

En nog wel gelardeerd met foto's.

Twee maanden Tsjechie! Wat een straf moet dat zijn.

Ik zou niet weten hoe ik de tijd door zou moeten komen!

Over het algemeen valt er niet zo veel te doen in Tsjechie.

Maar ja, een mens moet wat.

Volgende week gaan wij voor slechts 6 weken op vakantie, daarna 2 weken thuis en dan weer voor een maand of twee, drie.

Tja, soms is het leven erg vervelend.

Blijf schrijven, helaas heb ik geen internet op vakantie maar blijf de thuisblijvers verblijden.

Een goeie groet van Kukel 100%.
 
plek.jpg
uitzicht.jpg

Dit is onze plek op de camping, met het uitzicht. (Vanuit de luifel gekiekt.) Precies dezelfde plek als vorig jaar. Nu maar hopen dat de ree weer jongen heeft en we hen ’s avonds weer een keer zien drinken.

Aan het begin van de middag zijn we, weer via ‘ het smalle pad’ naar Pacov gegaan. Hm. Geen plaats om vaker te bezoeken.

Bij een textielwinkel wilde ik theedoeken kopen. Ja, ja, daar heb ik te weinig van meegenomen. Heel dom.
Afijn, schappen vol textiel en zie allerlei soorten handdoeken. Ook keukenhanddoeken, de theedoeken konden niet ver weg zijn…
Hoe ik ook zocht, ik vond ze niet.
De tijd voor het handen en voetenwerk bleek dus aangebroken. Beeldt afdrogen eens uit. Ik zag het mezelf doen en voegde, overmoedig, afwassen ook maar even toe. De winkeldame bekeek de handelingen met gepaste ernst… (Heel knap!) Het zag er naar uit dat ik met lege handen de winkel zou verlaten. Plotseling echter liep ze bij me weg – rommelde in een kast en zie… de fleurigste theedoeken lachten me toe! Missie voltooid.

Bij de zaak er naast gekeken voor leuke kaartjes voor de kleinkinderen. Ach, wat een grappige hondjes… Wel met tekst… maar ja, ze zien er zo kinderlijk uit, zal wel goed zijn.
Bij de caravan het woordenboek erbij. Blijkt op het ene kaartje zoiets als ‘ ik brand van verlangen’ te staan en bij het andere blijkt er om contact te worden gebedeld.
Nou ja, het lijkt me een schone taak voor hun moeder om daar iets leuks bij te bedenken.
 
:lache:Ik heb medelijden met hun moeder! Ze moet ook al aan haar kinderen uitleggen waarom opa en oma toch steeds zo veel weg zijn... (opgepakt wegens te vaak het land verlaten:lmfao:) en dan als er een berichtje komt moet het woordenboek erbij... Ik :snotter: om haar.....
 
Hallo Loura
Leuk om je verhaal te lezen .ik las dat je in Havlickuv brod heb geweest leuk om te horen dat je het er de moeite vond als je er weer eens kom misschien kom ik je er dan tegen want wij hebben er een vakantie huisje .wij komen er niet zo vaak nederlanders tegen. misschien tot zien .

cobie
 
Hoi Loura,

Kom er eindelijk toe je verhalen te lezen.

Volgens mij is er weer veel te zien en te beleven in Tsjechië.

Arme moeder die aan haar kinderen moet verklaren waarom opa en oma zo'n kaartje sturen :lmfao:

Groetjes en een knuffel van mij.
 
Bovenaan