Wij vermaken ons weer twee maanden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vind dat glas heel kunstig! Knap hoe ze het die belletjes bijvoorbeeld zo mooi op een rij krijgen. Ik heb begrepen dat alleen de Tsjechen dat op die manier kunnen. En dan is het natuurlijk helemaal jammer als dat zou verdwijnen!
 
Ik vind het zo jammer dat ook in Tsjechie de oude ambachten zo onder druk komen te staan.

We zijn van plan om de komende vakantie nu echt eens te gaan kijken.

We verblijfen vlak bij Frydlant. Welke moeten we echt zien,nu het nog kan.


Hilde
 
'Vroeger' was er een glasinformatiecentrum in Kamenicky Senov, van hen kreeg je dan legio adressen van glasblazers, galerien, ed.
Helaas is dit centrum er niet meer.

Ik zou zeker naar de school van Kamenicky Senov gaan.
In Novy Bor naar Ajeto... als je daar bent kan je niet alleen in de galerie kijken, maar nu dus ook in het (kleine maar splinternieuwe) museum en... je kunt er fantastisch eten terwijl je naar de werkende glasblazers kijkt.
In Novy Bor zijn nog een aantal galerien, bijvoorbeeld aan het plein.

Wat ik vaak heel leuk vind is gewoon door ' alle' straten rijden... dan zie je vanzelf her en der glasshops... Soms is het een kamertje in een gewoon woonhuis.

Beide glasscholen in Novy Bor hebben een winkel...

Ben je daar dan is Lindava maar een paar km. verwijderd... ik zou dan zeker de galerie en werkplaats van Jiri Pacinek bezoeken.
In diezelfde plaats is er de 'gewone' glasfabriek van Ajeto.

Bij het VVV in Novy Bor kan je ook veel adressen vinden.

Dan zijn er nog de glasmusea. Zowel in Novy Bor als in Kamenicky Senov.
 

27 juni
De afgelopen dagen hebben we ons tot gisteren nog voornamelijk bezig gehouden met het bezoeken van glasblazerijen.
We hebben genoten.

We ontdekten min of meer bij toeval dat Sklarna Slavia gelukkig nog bestaat!
Voorheen bezochten wij ze ieder jaar in het centrum van Novy Bor.
Shop en magazijn bevinden zich nu gewoon in de fabriek. Een slimme bezuiniging lijkt me – alleen jammer dat ze dat niet vermelden bij de nu leegstaande gebouwen.
Bij dit bedrijf hebben ze een opvallend andere werkwijze. Gewoonlijk zie je aan 1 oven een meester met een hulp.
Hier zie je 4 mensen met deze rolverdeling aan 1 oven. Je weet niet wat je ziet. Het podium is klein en dan zoveel mensen, wij telden er 10. Dat ze elkaar af en toe niet verbranden!
Bij Ajeto hebben we vaker botsingen gezien, niet dat ze elkaar branden maar wel met gloeiend heet glas tegen iets van de ander klapten.
Op het moment dat wij toekeken werd er met grote stukken gewerkt. Er was een opvallend goede sfeer. Veel vrolijkheid. Het was ook een zeer gemêleerde groep mensen.
Wij zagen daar ook dat iedere glasblazer zijn eigen kast heeft met daarin zijn eigen blaaspijpen.

Verder hebben we weer heel veel mooie weggetjes gereden en dorpjes bezocht.
Ook plaatsen bezocht uit nostalgie en daardoor gezien dat helaas niemand geïnteresseerd is in hotel Cerna Louze. Wij hebben daar zulke mooie herinneringen aan…
Het staat al een jaar of 6 leeg – onbegrijpelijk – zo’n mooie plek. Wel worden de (bijbehorende) hutten daar opgeknapt dus blijkbaar is daarin wel iemand geïnteresseerd.

Morgen gaan we op pad voor onze laatste toertjes door dit prachtige gebied.
Ook vandaag zijn we op pad geweest en daarna de laatste inkopen gedaan. Nogal wat likeurtjes en kruiden ingeslagen…

Ons genieten in Moravec, Zeliv, Marsov u Upice en zelfs Mala Skala lijkt al heel lang geleden.
Zo gaat dat. Maar gelukkig is er straks het foto-album en de film, zodat we het eindeloos kunnen herhalen en opnieuw beleven.

We zijn van plan om maandag richting huis te rijden. Wij doen het heel kalm aan met nog een overnachting in Duitsland en als de camping erg leuk/mooi of interessant is, ach dan blijven we daar nog een dagje extra of zo.

Iedereen bedankt voor de aardige en soms lieve reacties.

Misschien volgend jaar weer – of misschien wel niet want inmiddels heb ik begrepen dat het nogal stom is om zo duidelijk aan te geven ‘niet thuis’ te zijn.
 
Mijn vader is Nederlander.
Hij was eigenlijk wetenschappenlijk glasinstumentmaker van zijn beroep, maar sávonds maakte hij allerlei werk in opdracht.
Kon van alles en nog wat zijn, vazen, bloemen maar ook pipetten e.d.
Was altijd leuk om te zien, ik heb het (ooit) ook nog wel eens gedaan maar ben er niet mee doorgegaan.
 
Het enige wat ik nog heb is een contra barometer.
Hij werkte met een vlam, het is natuurlijk alweer even geleden aangezien hij inmiddels 80 jaar is.
Zelf vond ik het toen wel leuk om een keertje te doen maar heb nu niet de behoefte het nog eens te doen.
Vroeger ( misschien nu nog wel, ik heb geen idee ) was het gewoonte dat er elk jaar op de lagere school een glasblazer kwam die het een en ander liet zien, elk jaar was ik dus de pineut om ook te laten zien wat ik kon!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wat te denken van dit eh… ding? Het lijkt me geen pestzuil, maar wat is het wel? Ik reken op Freddy!
Het is een kunstwerk met verschillende symbolieken. het stelt een hapje voor aan een prikstok. Zoiets als "De apotheose van de Consumer Lifestyle", ook is er een verwijzing naar een bepaalde passage in het verhaal van soldaat Svejk.

Deze link vertelt er meer over: ucho.hyperlink.cz

jednohub_odhal2L.jpg
 
:deuk:Wat grappig! Ter ere van de shaslick?!! Klinkt als slapstick!
Of mis ik nu een diepzinnigere betekenis......?

Freddy... knap dat je dat vindt! Ben ook wel nieuwsgierig hoe je dat doet.....:dank:
 
Bovenaan