Wij vermaken ons weer twee maanden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Lui(in)lekkerland

De laatste dagen weinig meer gedaan dan hier en daar wat boodschappen.
Veel gelezen en vooral veel gekeken naar de vogels en naar de rivier.
Vandaag zag ik met hoge snelheid een slang naar de overkant zwemmen. Hij was groen/geel gekleurd.
Vrijdagavond bleken alle hutten op de camping verhuurd te zijn aan drie verschillende groepen.
Dat betekende kampvuren en tot in de vroege morgen muziek. Vanmorgen was iedereen al voor tienen vertrokken.

------------------------------------

De Zelivka stroomt zo snel en zo gehaast
met stemverheffing raast ze langs
een paar keer per dag kalmeert ze
en stroomt ze als vloeibaar zilver
toch steekt ze ook dan af en toe haar kop op
en schuimt ze, naar het lijkt, van woede.

-------------------------------------

Vandaag is het plotseling erg warm.
 
Vandaag hebben we het kasteelpark van Vlasim bezocht.
Het is een erg groot park met een flink aantal romantische gebouwen en plekjes zodat we slechts maar een klein gedeelte hebben gezien. Heel jammer maar als mankepoot was ik al blij met dit deel.

In 1778 schreef J. Schaller in zijn boek “Topografie van het Boheemse koninkrijk “ , dat dit park met zijn schoonheid alle parken in Bohemen overtreft.
prieel.jpg prieel1.jpg

We gaan er beslist vaker heen om toch het meeste te kunnen bewonderen en te genieten van de bijzondere omgeving, vooral ook waar het de natuur betreft.

Er is ook een ‘Info’ met bijzonder aardige dames die ons werkelijk hebben overladen met brochures.
Op deze site kan je over het park lezen en een aantal foto’s bekijken: www.vlasimskypark.cz

Het onderhoud van dit park moet gigantisch veel werk zijn. Ik heb nog nooit eerder bomen op deze wijze behandeld gezien:
boomv.jpg
 
hopelijk gaat het goedLoura

Loura en Nico wat leuk om op deze manier jullie belevenissen mee te maken. Ik zit momenteel in Engeland en heb vanuit mijn hotel een internet verbinding, lang leve internet.:wow:
Morgen ga ik naar Cambridge. Nabij Cambridge is het vliegtuigmuseum. Vrijdagavond op de boot weer naar Nederland.
Groet Egbert.
 
Inderdaad vormt het kasteeltje de noordelijke in/uitgang van het park.
Ik heb nog een foto vanuit het park genomen. Staat in de fotogalerij.
 

Bijlagen

  • DSCF1383.JPG
    DSCF1383.JPG
    39 KB · Bekeken: 2
22 mei 2009 Gisteren was het ontzettend warm. Echt een dag om helemaal niets te doen.
Mijn man werd voor de tweede keer door een teek te grazen genomen. De teek heeft het, net als de eerste, met de dood moeten bekopen.

Aan het einde van de dag begon het plotseling geweldig te onweren. Bliksem en donder gingen naadloos in elkaar over – een prachtig schouwspel, gesluierd door een gordijn van regen. Het heeft bij elkaar nog geen uur geduurd en daarna rook alles weer heerlijk fris.
Eerder op die dag leek het vele malen te sneeuwen: kleine en grote pluizen zwevend als voorjaarskristallen tegen een strakblauwe hemel.

asneeuw.jpg

Vanmorgen leek het aanvankelijk weer net zo warm als gisteren te worden. Maar nee, de temperatuur daalde wat aan het einde van de ochtend. Echt weer voor een uitstapje. Dit keer naar Kutna Hora.

Eerst een bezoek aan het Ossuarium (beenderhuis) van Sedlec. Ik wilde het graag zien – weet achteraf niet zo goed wat ik er van moet vinden…
Het idee dat een kunstenaar, de beeldhouwer Frantisek Rint, de kapel heeft ingericht…
Een ietsiepietsie bizar vind ik dat wel. Ook dat zijn naam in botten op een muur is aangebracht…

beenderhuis.jpg

Ik heb het gezien en op dit forum is er al veel aandacht aan gewijd.
Zo ook aan de imposante gotische St. Barabara Kathedraal. Waar we daarna naar toe gegaan zijn.
Het gebouw stond gedeeltelijk in de steigers.

akathedraal.jpg

Maar binnen heb ik mijn ogen uitgekeken. Werkelijk heel bijzonder. Daar valt zo veel moois te zien. Je raakt er niet uitgekeken.

Voor we naar binnen gingen ook even over de prachtige brug met standbeelden gewandeld. Het deed me even aan Praag denken.

Weer buiten viel de regen met bakken uit de hemel. Geen jas – geen paraplu, dus als verzopen katten op weg naar de camping. Onderweg een prachtige regenboog gezien en eigenlijk was het toen alweer bijna droog.

boog.jpg
 
Blijft inderdaad vreemd, die botten enzo. Daar zijn wij met mijn schoonouders geweest. Die vonden dat geen prettig geheel en zijn niet naar binnen geweest.. wij natuurlijk wel.... nieuwsgierig als we zijn....:stout:...
 
25 mei 2009
Om 8 uur vertrokken we vanmorgen richting Marsov u Upice.
Omdat ik onze navigatietruus niet vertrouw en inmiddels zelfs een hekel aan haar heb, heb ik de avond voor ons vertrek de route bepaald aan de hand van een ouderwets degelijke kaart.

De reis verliep letterlijk op rolletjes. Totdat…. weg 304 van Mala Skalice naar Marsov afgesloten bleek.
Goede raad is duur en vele wegen leiden naar Rome, maar naar Marsov?

Truus toch maar ingeschakeld. Hoorde ik daar niet een spottend lachje, had haar stem geen honende klank?

Aanvankelijk leek het goed te gaan en rolden we over hoewel, een kleine weg, toch een goed begaanbare weg. Plotseling echter bevonden wij ons op iets wat niet meer was dan een karrenspoor!!!

Inmiddels stond de zon als een koperen ploert aan de hemel.
Links grazige weiden, rechts af en toe een huisje waar geen mens zich liet zien…
Het ’weggetje’ was smaller dan auto en caravan, stapvoets bewogen we ons voort… losse stenen, gaten, grind…

Plotseling zag ik twee stokoude mensen heel cliché op een bankje voor een nog ouder huisje…
Joepie! Mensen!
Ik er op af.
Gewapend met mijn detailkaart begon ik het ‘ gesprek’ . De oude heer stak veel tijd in het verbeteren van mijn uitspraak. Ik sprak het deel Marsov niet goed uit en bleek een slechte leerling.
De weg waarop wij ons bevonden bleek op de detailkaart niet voor te komen.
Maar ik begreep van hem en zijn vrouw die ook veel (voor mij onbegrijpelijke) zinnen toevoegde dat wij alsmaar rechtdoor moesten rijden tot het niet verder kon en dan rechtsaf.
Alsmaar…. Slik.
Wij hobbelden heel langzaam alsmaar rechtdoor… Terwijl het pad steeds ontoegankelijker werd.

Af en toe was er nu links een boerderij.
Ik zag een vrouw uit zo’n boerderij naar een soort open tuinhuisje wandelen. Hup, ik er naar toe en voor de zekerheid nog eens nagevraagd. Deze vrouw sprak Duits. Voor het plaatsje gingen we goed – zij verbaasde zich wel waarom wij de gewone weg niet hadden genomen (!!!!).
Die gewone weg konden wij inmiddels zien met daarop veel stevig doorrijdend verkeer.
Maar Tomscamping??? Nooit van gehoord – dat is daar niet – dat wist ze zeker . Ze vertelde wel over een andere camping… niet zo heel ver hier vandaan.

Afijn, wij weer op weg en na ‘ alsmaar’ rechtsaf geslagen. Niet lang daarna waren we in Marsov u Upice.
Het adres van de camping hadden we in Truus gepropt… Fris en fruitig gidste zij ons door het dorp. Toen wij op een zeker moment gesommeerd werden een smal weggetje naar boven in te slaan sloeg het wantrouwen in alle hevigheid toe.
De auto met caravan werd geparkeerd en mijn man ging naar boven om polshoogte te nemen. Het duurde erg lang, dat leek mij een goed teken…
Plotseling kwam er een scooter naar beneden rijden met achterop mijn kaarsrecht zittende man als een geschrokken konijn.
Ik rolde om van het lachen. Dacht eigenlijk dat het Tom was waarbij hij achterop zat, maar nee, het was iemand die hij na lang zoeken had gevonden en spontaan had voorgesteld ons naar Tom te gidsen.
Mijn man stapte af, startte de motor en kon de scooter amper bijhouden in dat smalle dorpsstraatje.
Even later reden we bij Tom het erf op.
 
Oh Loura, lachen zeg!! :lmfao:
Hebben jullie Truus soms gezegd dat ze de kortste route moest nemen?
Dan geeft onze Truus ook dit soort wegen aan. Maar als we de snelste weg intikken gaat het meestal gesmeerd over goeie asvaltwegen hoor!
Ik ben wel benieuwd naar de camping trouwens.
Wij gaan waarschijnlijk volgende week woensdag op weg naar Tsjechië en ik ben wel geïnteresseerd in die camping.
Je kan nu waarschijnlijk wel de coördinaten doorgeven, toch??
 
Ja, lach jij maar Corrie!
Het is trouwens niet voor het eerst dat we een navigatiesysteem hebben, we voeren, afgezien van snelste route, ook nog eens in dat we 'een vrachtwagen zijn'!!!

De coordinaten van Toms camping:
N 50 29 11.4
E 15 58 50.2

(Mijn leestekens doen het niet - sorry)
 
Bovenaan