Wij vermaken ons weer twee maanden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

16 juni
Vandaag naar Novy Bor geweest. Daar bestaat Krystalex ook niet meer! Jeetje wat word ik hier treurig van.
Toen naar Sklana Slavia – ook daar komen we ieder jaar. Dit jaar dus voor het laatst. Ook dit bedrijf blijkt gesneuveld.
Toen naar de winkel van de glasschool, tja die scholen zijn er nog. Maar voor hoe lang?
Bij deze school hebben we dit ‘koninklijk’ stelletje gekocht.
istel.jpg

In Ajeto weinig nieuws. Het lijkt wel of ze daar weinig anders doen dan zichzelf herhalen. Jammer. Vooral het werk van de meester zelf begint ons te vervelen.
Wij zijn altijd op zoek naar figuren. Maar nee, op wat slordige vissen en een paar al duizend maal herhaalde paardjes was er op dit gebied verder niets te koop.

In het restaurant was het bijzonder druk. Ook wij hebben daar gegeten, terwijl de glasblazers hard aan het werk waren.
iajeto1.jpg
ajeto3.jpg
Op de terugweg in Chikov toch heel eigenwijs naar de Krystalexfabriek aldaar gereden…
Uitgestapt en rondgelopen – in de lege fabriek was het angstvallig stil. Het bordje van de shop hing nog op de deur. Die deur bleek niet op slot… Geen mens te bekennen. Beneden niet en boven evenmin… je kon zo de fabriek inlopen. Maar niet gedaan – dus weer naar beneden en naar buiten. Vlak voordat we in de auto stapten kwam er een vrouw uit een loods. Er bleek nog het een en ander te koop… Wij achter haar aan.
Ze vertelde dat alle fabrieken nu gesloten zijn. Op, in totaal, 40 man na(van de afd. groothandel) is iedereen ontslagen.
De magazijnen worden nu leegverkocht.
Mevrouw hoopt dat er op tijd nieuwe investeerders komen, wij hopen met haar mee, maar zien het somber in.
Met pijn in het hart hebben we er nog het een en ander gekocht.
 
Mooi koninklijk stelletje heb je gekocht Loura! Ik ben geen glasverzamelaar, maar we hebben wel een paar leuke dingen in huis staan. Als ik jouw verhaal zo lees over het verdwijnen van deze handgemaakte objecten, dan moeten we daar dus extra zuinig op zijn.
 
Dat had ik uiteraard wel begrepen hoor Gerda. :) Op deze manier gaat het inderdaad op een oude ambacht lijken, die je straks alleen nog op speciale gelegenheden voorbij ziet komen. Dat fabrieksspul is hier inderdaad niet mee te vergelijken.
 
17 juni
Vandaag naar de glassschool in Kamenicky Senov (Stredni umeleckoprumyslova skola sklarska – heel vervelend dat de lettertekens niet werken) gereden.

Dat was weer een feestje!

Ze hebben het daar opvallend goed georganiseerd. Als je naar de galerie/glaswinkel wilt, dan word je er via een omweg heengeleid. Die omweg loop je graag omdat je dan langs vitrines wordt geleid met werkstukken van de studenten. Je loopt dan door de kelder (met links en rechts vitrines) onder de weg door naar een ander gebouw aan de overkant. Hier was heel veel nieuw werk te bewonderen. Bij de winkel is ook een tentoonstellingsruimte, ook daar valt heel veel te zien.

In de winkel was niemand en op de bel werd niet gereageerd.
Een docente belde naar de verkoopster, zij was aan het lunchen en het zou nog een kwartiertje duren voor ze terug was.
Daarop nodigde de docente ons op de koffie in haar kantoortje. De deur naar het lokaal stond open – de studenten waren heel ontspannen aan het werk. Er heerste een prettige sfeer, zowel in het lokaal als in het kantoortje.
We hebben het natuurlijk over het glasfestival gehad en we zullen elkaar daar zeker nog tegenkomen. Voor de zekerheid toonde ze ons nog even het programma.

De verkoopster kwam ons op een zeker moment ophalen. Het kwartiertje was meer dan verdubbeld, maar daar hadden we niets van gemerkt. Ze herkende ons direct. We komen er al heel lang.

We hebben er een vrij groot stuk gekocht. Het ziet er heel bijzonder en veelbelovend uit. Helaas kan ik er geen foto van maken en ook de naam van de maker weet ik niet meer. Het is heel dik en stevig ingepakt, pas thuis mag het ‘naar lucht happen’.

Voor we bij de school waren, kwamen we langs een zaak waarvan we dachten daar al eens eerder te zijn geweest. Dat bleek achteraf niet zo te zijn. Ze bleken daar uitsluitend kroonluchters te verkopen.
We kregen een rondleiding en waren van een aantal kroonluchters bijzonder onder de indruk. Er mochten helaas geen foto’s worden gemaakt.

Behalve dan bij de receptie… en zie, precies het plafonnetje wat ik al jaren zoek:

plafond.jpg
 
18 juni
Gisteravond zouden we voor ’t gemak in het restaurant op de camping eten.
Er is een nieuwe eigenaar…
Afijn, de kaart bleek heel klein, iets van 5 of 6 hoofdgerechten.
Mijn man nam kip met gekookte aardappels en als groente komkommer.
Ik koos voor stukjes varkensvlees met zuurkool en aardappel-knedelik…
Het eten was ongelofelijk slecht – slecht is zwak uitgedrukt - het was uiterst smerig! Zowel de kip als de stukjes varkensvlees leken in verre staat van ontbinding, terwijl de stukjes op mijn bord voornamelijk uit vet bestond: griezelige dril, als ik er aan denk, word ik weer misselijk. Alles wat op onze borden lag was smerig. Hoewel we om de komkommer moesten lachen – het waren namelijk slechts 2 schijfjes!
De bediening was alleraardigst en het bier smaakte goed.

Vandaag in Sloup gegeten, op het terras van een pension waar we veel vaker hebben gegeten. Daar is het eten goed en lekker.

Doordat we tamelijk veel bezoekjes afleggen kan ik het niet meer zo goed in een tijd plaatsen. Vandaag is het toch pas 19 juni, maar zo veel gedaan!

Wat ik het leukste vind tot nu toe is ons bezoek aan de glasblazer Jiri Pacinek. Een zeer sympathiek mens die de mooiste objecten maakt.

jirizelf.jpg

Helaas zijn de mooiste stukken op dit moment in Cesky krumlov, daar heeft hij een expositie. In december heeft hij een expositie in Maastricht.

jiri1.jpg jiri2.jpg

Hoewel hij hard aan het werk was nam hij toch ruim de tijd om ons rond te leiden en ons van alles te vertellen over zijn werk en over het glasblazen in het algemeen. Jiri heeft 16 jaar bij Ajeto gewerkt en werkt sinds 5 jaar zelfstandig.
Hij heeft zijn werkplaats, woning en galerie in een prachtig gerestaureerd oud huis in Lindava.

Nu we daar toch waren ook maar weer even naar Ajeto. Daar blijken ze de schuur tot taveerne te hebben omgebouwd en ook daar wordt op kleinere schaal ‘en public’ glasgeblazen. De werkplaats is gewoon nog steeds in het er naast staande gebouw. Maar de taveerne ziet er mooi uit en de parkeerplaats ruim voldoende voor een busladingen toeristen.

jtaveerne.jpg

Wat ik persoonlijk heel jammer vind is het lelijke toeristenglas wat in de taveerne wordt verkocht.

Vandaag zou er markt zijn in Novy Bor… we hebben er ’s morgens en ’s middags gekeken, maar het enige wat op tijd leek afgebouwd waren de bier- en eetkramen en het podium. Vanavond zal het daar wel ‘los zijn gegaan’ maar ik ben te moe.
Morgen is er weer een dag.
 
20 juni
Vandaag was de markt ‘compleet’, dus veel stalletjes met heel veel verschillende soorten glas en ook 3 glasscholen waren vertegenwoordigd.
Een van de glasscholen van Novy Bor demonstreerde het glasschilderen, glasblazen en Tiffany.
De glasschool van Kamenicky Senov demonstreerde het graveren.

kgraveren.jpg

Natuurlijk werden er ook veel werkstukken te koop aangeboden.

kschoolstand.jpg

In een van de galerieën demonstreerde David Wunsch zijn aparte manier van werken met laboratoriumglas. De bijzondere kleuren verkrijgt hij door het gebruik van mineralen.

kdavid.jpg
 
22 juni

Gisteren zijn we de hele dag op stap geweest.
We hebben een aantal plaatsen bezocht waar we jaren geleden zijn geweest maar ook veel over, voor ons, nieuwe weggetjes gereden.
Op een zeker moment bleken we grensoverschrijdend: we reden al een poosje in Duitsland. Nou ja, vooruit, dat was wel even grappig…
Totdat we weer terug wilden. Wat we ook deden, we kwamen er niet.
Tante Truus liet ons maar rondjes rijden, wijzelf bakten er ook niets van.

Uiteindelijk (met ingehouden wanhoop) iemand aangeklampt “ Oh, dat is heel eenvoudig” lachte deze mevrouw: “ derde straat rechts, doorrijden tot de kerk, dan weer rechtsaf en dan alsmaar rechtdoor”.
Dat derde straatje rechts zouden wij uit onszelf niet zijn ingeslagen, een heel smal straatje met aan weerszijden keurige huisjes met dito tuintjes als uit een prentenboek.
Zo waren wij ook absoluut niet gekomen. Maar we kwamen er uit en slaakten een zucht van verlichting toen alles wat rommeliger en duidelijk Tsjechisch werd.

Vandaag naar het museum van Ajeto. Dat museum is zondag geopend. Ziehier het stuk waaraan 20 bekende glasblazers, uit verschillende landen hebben gewerkt.
Ons land werd door Bernard Heesen vertegenwoordigd:
lajeto1.jpg
In werkelijkheid is het natuurlijk vele malen mooier. Nu kan je de details niet zien. Je zou er heel lang naar kunnen kijken en steeds weer nieuwe figuurtjes ontdekken.

Nog een kleine impressie van de kunstwerken in het museum:
lajeto2.jpg
Het museum is boven het restaurant, nu kan je dus ook van boven naar beneden in de glasblazerij kijken:
lajeto3.jpg

Aansluitend zijn we weer op pad gegaan over de kleinste weggetjes. Dit keer geheel en al zonder te verdwalen.

We hebben genoten en al met al was het ondanks de regen, een heel geslaagde dag.
 
Vergeet ik nog te vertellen dat ik vandaag ben uitgescholden door een Vietnamees. Wij liepen door Hrensko. Langs het water is daar een vrij grote Vietnamese markt. Wij zijn daar niet zo in geïnteresseerd, integendeel eigenlijk. Maar we waren op zoek naar een restaurantje.
Het was er doodstil. In totaal liepen er misschien 5 andere mensen.
Achter elkaar werden we aangesproken/lastig gevallen door de opdringerige verkopers.
Een man hield maar vol en drong mij sigaretten op. Naar waarheid zei ik hem dat ik die al had gekocht. Hij vroeg welke en wat ik had betaald. Ik noemde het merk en het bedrag. Nou die kostten bij hem slechts € 1,20! Ik moest er een beetje om lachen, maar zei dat ik dan wel een box wilde hebben. Nee hij had nog betere sigaretten die moest ik kopen. Dat wilde ik niet – ik wilde alleen die sigaretten van dat bepaalde merk. Zowel mevrouw (die ik tot op dat moment nog niet had opgemerkt) als meneer ontstaken in grote woede en riepen “scheiss Kunde” ik mocht niets bij hen kopen. :deuk:
 
Een tip koop geen sigarretten bij vietnamees.
Vaak liggen deze al maanden in hun shop zijn nat geweest,en nepmerken,lopen leeg,maar roken veel meer als normaal.
Roken is slecht voor gezondheid,maar van dat bocht poe poe.
 
Bovenaan