Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

volgens mij is geen gordijnen hebben een tsjechische gewoonte?
(laat ik het zo zeggen: in de 4x dat ik er geweest ben heb ik ze niet gezien).

Mijn ervaring is juist dat (voornamelijk in kleinere dorpen) overal gordijnen zijn, zodat niemand door de ramen kan kijken.
Maar ook in de steden zie ik veel meer gordijnen voor de ramen dan hier in nederland.
 
Ik heb problemen met schoenen,dat mensen hier meestal hun schoenen aanhouden,in huis ook. en ook dat men in nederland de broek die men s'ochtends naar werk aan doet s'avonds bij aankomst thuis niet verwisseld voor een gemakkelijke broek.
 
Ik heb problemen met schoenen,dat mensen hier meestal hun schoenen aanhouden,in huis ook. en ook dat men in nederland de broek die men s'ochtends naar werk aan doet s'avonds bij aankomst thuis niet verwisseld voor een gemakkelijke broek.

hahaha... is dat dan een typisch Tsjechische gewoonte wist ik niet eens. Hier doet iedereen meteen een trainingsbroek aan als we thuis komen zit toch veel beter :D
 
Ik heb problemen met schoenen,dat mensen hier meestal hun schoenen aanhouden,in huis ook. en ook dat men in nederland de broek die men s'ochtends naar werk aan doet s'avonds bij aankomst thuis niet verwisseld voor een gemakkelijke broek.

Ik werk gewoon in een makkelijke broek en die wordt niet vies van mijn werk. Ik heb inmiddels geleerd mijn schoenen uit te trekken als ik in Tsjechie op bezoek ga. Overigens kennen we dat in Nederland ook bij binnenvaartschepen. Schoenen uit als je de stuurhut of accomodatie in stapt.

Overigens valt mij op dat toen ik in een klein Duits dorp woonde bij mijn toenmalige vriendinnetje ook de schoenen uit gingen, ik nooit koffie kon drinken zonder 5 of 6 stukken Kuchen naar binnen te werken (zelfs vlak na het eten) en ook als ik bleef eten zaten mijn vriendin en ik alleen aan tafel terwijl moeders in de keuken bleef.

En tot slot: de reden dat wij ook binnen onze schoenen aanhouden is omdat wij onder de zeespiegel wonen. Als de dijken breken moeten we rennen voor ons leven, schoenen aantrekken duurt dan te lang. Vroeger was het anders, toen liepen we nog op klompen en die bleven inderdaad in het klompenkot en kwamen niet binnen.
 
Jeetje geen wonder dat ik me zo thuis voel in Tsjechie.
Ik loop thuis altijd in 'n gemakkelijke broek en op pantoffels, 'n koekentrommel is bij mij niet veilig en 3 biertjes bestel ik met m'n duim en 2 vingers.Oja en eten doen we met z'n alle gezellig samen.;)
 

Tabe

† In Memoriam
Ik heb een Tsjechische "gewoonte"overgenomen, hier in Nederland. Doe nu mijn schoenen uit bij de voordeur, terwijl dat vroeger niet zo was. Dan stapte ik gewoon naar binnen, zelfs zonder voeten te vegen. Tegenwoordig hangt er een schoenlepel aan een touwtje aan de kapstok.

Helaas..... De kinders willen deze gewoonte niet overnemen. Batsen gewoon met hun blubberschoenen naar binnen.
 
Tsjechiese gewoonte:


Afspraken niet na komen.
Geen nee durven zeggen.
Als je zegt: 12.00 uur vertrekken we, moet je het tijdstip met een half uur vervroegen. Anders kom je niet op tijd bij je afspraak.
Afspraken niet na komen.
Behulpzaam.
Afspraken niet nakomen.

En u denkt natuurlijk: wat negatief.
Welnee.
Daarvoor kom ik zo graag in Tsjechie.
En een buitengewone goede gewoonte is het scheppen van mooie meiden.


En uit gewoonte: een goeie groet van Kukel.
 
Ik ben in Tsjechië meerdere malen een bad/douche combinatie tegen gekomen. Enkel in hotels hadden ze een 'echte' douche.
En de eerste indruk lijkt enigszins afstandelijk, al ben ik erg goed opgevangen door mijn 'schoonfamilie' aldaar.

Wat geen gewoonte is (i.t.t. in NL) is het geven van kerstpakketten op het werk bijvoorbeeld. Eigen inbreng van medewerkers word lang niet altijd gewaardeerd heb ik begrepen, en een feest geven voor je medewerkers zoals wij bijvoorbeeld een personeelsuitje kennen, is er ook niet bij.

Dit is wat ik begrepen heb, verbeter me als het anders is!
 
Schoenen gaan bij ons ook meestal uit. Sowieso van de kinderen. Ik hou ze meestal nog wel aan, dat als de kinders aan t buiten spelen zijn en er is iets ik snel naar ze toe kan.
's Avonds als ik de deur niet meer uit hoef trek ik ook een heerlijke joggingbroek aan. En als ik 3 vingers opsteek zijn dat ook altijd mn duim, wijsvinger en middelvinger. Ik krijg kramp als ik die andere optie gebruik.
 
Ik ben in Tsjechië meerdere malen een bad/douche combinatie tegen gekomen. Enkel in hotels hadden ze een 'echte' douche....

In meeste huizen in Tsjechie heb je een bad. Dit stamt mischien uit de tjd dat je geen onbeperkt stromend warm water had. Dat moest eerst opgewarmd worden. Alle kinderen gingen dan soms in een bad achter elkaar.
Ik heb nog ergens een badkamerkachel (op kolen of hout) zien verkopen waar in je moet eerst stoken om warm water te hebben. :) En op is op.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Tsjechiese gewoonte:


Afspraken niet na komen.
Geen nee durven zeggen.
Als je zegt: 12.00 uur vertrekken we, moet je het tijdstip met een half uur vervroegen. Anders kom je niet op tijd bij je afspraak.
Afspraken niet na komen.
Behulpzaam.
Afspraken niet nakomen.

En u denkt natuurlijk: wat negatief.
Welnee.
Daarvoor kom ik zo graag in Tsjechie.
En een buitengewone goede gewoonte is het scheppen van mooie meiden.


En uit gewoonte: een goeie groet van Kukel.

Volgens mij is m´n zus stiekum een Tsjechiese...
 
Bovenaan