Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik dacht dat het te laat komen altijd het Twentse kwartiertje(lees zolang als nodig is) was. Maar misschien stammen de Oostnederlanders van dezelfde voorouders af. Hoewel in het oosten van Nederland bij weinig mensen de schoenen uit gingen,. En nu in het westen van Nederland weer bij meer mensen. Zelf denk ik altijd praktisch. Zand blijft minder aan je schoenen zitten dan klei.
Dus veel plakkende grond in Tsjechie?????
Hilde
 

Maria

Geroyeerd Lid
Zoals Laura al aangaf heb ook ik het idee dat Tsjechen vaker te laat komen dan te vroeg
Dat bedoelt Kukel volgens mij ook. Als je gezamenlijk weg wilt dan moet je de Tsjech iets eerder laten komen, zodat die uiteindelijk op hetzelfde tijdstip arriveert als de anderen en iedereen op tijd kan vertrekken. Of zie ik dit fout Kukel?
 
Hallo daar allemaal

Nu hebben we het over veel dingen gehad in dit onderwerp, mat name over eten maar hoe zit het nu toch met dat zweepje waar ze 2e paasdag mee aankomen? Ik kan er nu alweer tegen op zien want het is de bedoeling dat de vrouw een "aframmeling" krijgt, maar wat is nu toch de gedachte gang hierachter???

Oh ja we hebben het ook gehad over bierhalen met de kan. Nu hebben wij zelf een roegje alhier waar regelmatig Tsjechen mat de petfles langskomen, maar daar moeten dan als het half kan ook nog eens twee soorten bier in, ik heb het zelf nog nooit geproefd maar is dit nu echt lekker?:deuk:

Kruimel
 
Wie ik hiermee bedoel zijn mensen die een hand geven met hun andere hand in de broekzak en je nier aankijken, en dus ook mensen die toosten en naar het glas kijken en niet naar de persoon waar ze mee proosten.

Meer en iets anders bedoelde ik niet, als je het je persoonlijk aantrekt dan spijt mij dat.

(Misschien omdat ikzelf een boeren(arbeiders) achtergrond heb is dit een gebruikelijke uitdrukking bij ons in de familie!)
 
Ik ben ook opgegroeid op het boeren platte land, en zie boer ook absoluut niet als verkeerd woord of zo, ik zou niet weten waarom.
Maar er zijn mensen die om andere reden niet direct in andermans ogen durven te kijken, misschien word dat bedoeld?
 
Zie het als een uitdrukking. Ik denk dat deze uitdrukking stamt uit de tijd dat de stadse burgerij zich bekwaamde in etiquette in tegenstelling tot de plattelanders.

Maar misschien moeten we, in de huidige politiek correcte tijden, deze ook maar gaan schrappen net als de uitdrukkingen: zo zwart als een turk, steuntrekker, negerzoen, trekken van Drees, en verzin er nog maar een paar.


Oh ja, een boer heet tegenwoordig agrarier. wie kent de vertaling van Fallus Agrarius Giganticus
 
s'Lands wijs s'Lands eer , ieder land heeft zo zijn gewoontes.
Soms uit culturele of geloofs achtergronden.
Dat is het leuke van naar een vreemd land te gaan.
Ik bevond mij ook wel eens alleen etende ( wel de gastfamilie er bij aan tafel)
Dit waren streng Joodse mensen en vrienden.
Zij hadden al gegeten en wel kosjer, van kosjeren borden en bestek (zilver)
Daar ik onkosjer ben , kon ik na hun eten van niet kosjeren borden en uit niet kosjeren pannen.
De keuken was streng gescheiden.
Bij Berbers krijg je een hele schotel couscous , dit is eigenlijk hun eten voor een week.
Uit grote Gastvrijheid bieden ze dat aan, de bedoeling is dan dat je na twee handen ( je eet met je handen) zegt dat je zeer voldaan bent.
Moet je maar weten.
In Frankrijk eten de meesten Gastvrouwen niet mee, daar die het eten maken en serveren en opletten of je genoeg hebt.
Ze staan achter je stoel of bij de eettafel.
 

Maria

Geroyeerd Lid
s'Lands wijs s'Lands eer , ieder land heeft zo zijn gewoontes.
Soms uit culturele of geloofs achtergronden.
Dat is het leuke van naar een vreemd land te gaan.
Ik bevond mij ook wel eens alleen etende ( wel de gastfamilie er bij aan tafel)
Dit waren streng Joodse mensen en vrienden.
Zij hadden al gegeten en wel kosjer, van kosjeren borden en bestek (zilver)
Daar ik onkosjer ben , kon ik na hun eten van niet kosjeren borden en uit niet kosjeren pannen.
De keuken was streng gescheiden.
Bij Berbers krijg je een hele schotel couscous , dit is eigenlijk hun eten voor een week.
Uit grote Gastvrijheid bieden ze dat aan, de bedoeling is dan dat je na twee handen ( je eet met je handen) zegt dat je zeer voldaan bent.
Moet je maar weten.
In Frankrijk eten de meesten Gastvrouwen niet mee, daar die het eten maken en serveren en opletten of je genoeg hebt.
Ze staan achter je stoel of bij de eettafel.


Apolonia,
Ontzettend leuk altijd om jouw posts te lezen, je bent erg (cultureel) ontwikkeld en hebt zo te lezen een hoop meegemaakt en meegekregen, erg leuk!!
 
Leuk om te lezen dit!

Ik ben zelf pas 1x in Tsjechie geweest (met middelbare school) waaronder 3 dagen in een gastgezin in Pelhrimhov. Wat mij vooral opgevallen is: de gastvrijheid! Alles werd gedaan om de gasten het naar de zin te maken! we logeerde allemaal bij een ander gastgezin en de woonomstandigheden verschilde nogal maar de gast sliep altijd in een bed! Ook al moest er hierdoor iemand op de bank oid slapen. Verder werd er erg veel vlees gegeten, vooral schnitzel. 1 van ons kreeg 's morgens, 's middags (tussen brood) en 's avonds schnitzel. En nog flinke stukken ook! Zelf kreeg ik bij het avond eten ook veel drinken er stonden 3 volle glazen (bier, fris en water dacht ik). Ik wist niet helemaal wat ik er mee moest en kon me slecht verstaan baar maken, ik spreek slecht duits en zij spraken geen engels. Laatste wat mij opviel was de badkamer. Ze hadden alleen en bad met douche kop die niet vast aan de muur zat dus je kon niet echt douchen. Er zat ook geen douche scherm of douche gordijn dus volgens mij was dit ook niet de bedoeling. Er zat bovendien ook nog een raam zonder gordijn in de badkamer op kruis-borst hoogte dus je moest wel laag blijven!

Ik weet niet of dit allemaal typisch Tjechies is maar het viel me wel op. Net als de wc deuren die niet op slot kunnen natuurlijk!

Wat schoenen uit doen en comfortabele kleren aantrekken betreft, dit doe ik ook altijd. In huis heb ik nooit schoenen aan. Gasten houden hun schoenen trouwens wel altijd aan en als ik bij een ander ben doe ik dit meestal ook. Dus wat dat betreft is het inderdaad meer tjechies.

Enne, bij ons mag je meerdere koekjes pakken hoor!!:D
 
Bovenaan