Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Laten we liever andere gewoontes zoekken.
Ik bied er paar aan:

1) Naar een kroeg gaan om bier te halen met een kan (of tgewordig met een PET fles) om het dan thuis opdrinken. Het kan bij het eten, met vrienden thuis of in de tuin. Er zijn vaak kinderen gestuurd of wordt er een(bier) voor onder weg aan de tap gedronken.:cheers:

2) Hebben jullie ooit een dansfeest in een dorp megemaakt?
Gewoonte was boreltjes gaan drinken met je danspartner in galkamer. Staande bij de tap. Dan weer aan het dansen of terug bij je tafel gaan.:proost:

3) Kleine koekjes voor de Kerst bakken. Ik zelf bak alleen rond 10 soorten maar er bestaan wel tientallen meer. Hele kookboekken vol.:lekker:
Kerstavond is het belangrijkst familie feest in Tsjechie. Kinderen komen bij ouder thuis of grootouders gaan naar kinderen eten en kadootjes uitpakken. Ik ben nog nooit zonder mijn moeder geweest.

4) Naar een theater in feestkleren gaan. En ook vaak gaan. Uit dorp zij busreisen naar stadstheaters georganiseerd.:zwaai:

Bekkend met dezen?
Rena
 
Mooie gebruiken Rena, vooral over dat halen van een kan bier kan ik je een heel mooi verhaal vertellen...
En ga je het doen?
Ik heb ook er een:
Ik was 5 jaar oud. Mijn ouders wilden mij taken in gezin geven en zo mocht ik alleen bier met kan gaan halen. Geen probleem een kroeg was op de hoek. Maar het hing niet als gepland. Na meer dan half uur waren mijn ouders al wanhoop nabij toe ik trots terug kwam. Alleen bier was zonder shuim want de kroeg op de hoek was dicht en ik ben andere gaan zoekken die te ver bleek. :oeps:

Rena
 

Vendula

Actief Lid
En eentje van mij:

Op zondag eigen cake ( buchty, babovka, kolace ) bakken.
Dat is heel gewoon denk ik, want meestal komt op zondag middag iemand op bezoek en er moet toch iets lekkers op de tafel staan.
Dit heb ik echt bij elke familie, die ik in Tsjechië kent, meegemaakt. :oeps:
 
Ja dat van dat bier halen in een kan viel ons ook op de eerste keer dat we ergens zaten te eten.
en inderdaad wordt het ook aan kinderen meegegeven.
dat was voor ons heel vreemd.
maar er zijn ongetwijfelt talloze dingen die wij doen(of juist niet doen)waarvan de tsjechen denken,wat raar.
 
1 februari met het jaarlijkse brandweerbal,iedereen was in feestkleding en de galajurken vlogen je om de oren...gedanst tot in de kleinste uurtjes...om 3.30 speelde de live-band nog vrolijk door...na iedere dans met onze buren of iemand anders gingen we weer een borreltje halen!..wat een feest was dat,de volgende dag lag heel Lubnik plat en zelfs de Potraviny was gesloten :D

Of als we bij onze lerares Tsjechisch onverwachts naar binnen worden gesleurd voor een overheerlijke maaltijd etc,of bij vrienden waar je MOET drinken,was in Ned vaak wel anders.

En dan die karper in dat bad,en op kerstavond naar de nachtmis met zijn allen,mannen/jongens die de vrouwen met pasen met een zweepje op hun kont slaan,hiervoor zelfs een borreltje krijgen.
De heksenverbrandingen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
 
hallo,

ik heb een beetje laat ondekt dat er over de gewoontes geschreven werd. ik heb alle berichten met veel belangstelling doorgelezen. zeer interessant. want er zou over de gewoontes gesproken worden, maar eigenlijk schrijven de meeste over de ervaringen. ik heb het nou voornamelijk over de "gewoonte" om niet samen met de gasten te eten. ik kom er een beetje laat mee, ik weet het, maar toch wil ik nog mijn ervaring met jullie delen.
mijn moeder kon ook urenlang in de keuken staan als er gasten kwamen om te eten. heeerlijke maaltijden. ons gezin heeft altijd met de gasten meegegeten, maar...mijn ouders, vooral mijn moeder heeft altijd heel weinig gegeten, want... stel voor dat de gasten niet genoeg zouden krijgen! dat kon niet. maar helemaal niet eten vond ze niet beleefd. vaak zat ze wel aan een andere tafel te eten (mijn vader ook), de reden hiervan was, dat de tafel gewoon niet groot genoeg was. de gasten kregen ook altijd de grootste en "beste" stukken vlees. en wat was mijn moeder toch blij als iedereen echt overvol zat van het eten (2 keer opscheppen zat er dik in) en nog lekker had gegeten. en zodra we klaar waren met de lunch, zat ze al te denken wat ze bij de koffie zou aanbieden en oh ja, wat koken we vanavond? en het liefst gaf ze nog eten mee voor in de auto (2 uurtjes rijden naar huis). soms dacht ik, het is genoeg geweest, maar nou denk ik, laat maar, ze doet het zo graag!!
en zo heeft iedereen weer een eigen ervaring. als mijn man een paar jaar geleden iets meemaakte, dan dacht die vaak : oh, dat is zeker iets tsjechisch, dat heb ik nog nooit eerder gezien, maar het hoeft niet altijd te betekenen dat het een gewoonte is.
ik kan niet zo goed schrijven, maar ik wilde toch een bijdrage leveren aan dit interessant onderwerp ;)
 

pepo

† In Memoriam
Ik dacht, ik zal een vraag stellen: wat hebben die uitgenodigde Nederlanders uitgespookt, dat de Tsjechen niet met ze samen willen eten. Maar ik durf dat nu niet meer te vragen ..
 

Vendula

Actief Lid
hallo,


ik kan niet zo goed schrijven, maar ik wilde toch een bijdrage leveren aan dit interessant onderwerp ;)

Stania, ben je gek??? Niet goed kan schrijven??? ;) Integendeel :ja:

Maar idd, als wij in Tsjechië zijn, moeten we natuurlijk veel familiebezoekjes "doormaken" :lmfao: en het is echt erg verstandig om wat RENNIEs in je tas te hebben, anders redt je het niet, aangezien de hoeveelheid en variaties van de tsjechische keuken.
 
bij het teruglezen van wat ik net had geschreven, schrok ik even, want er was nergens over koffie gesproken, maar des te duidelijker voor mij dus dat de gewoonte om een koekje uit de trommel te presenteren bij een bakkie koffie of thee hoort.
 
.. dat de Nederlanders ze alleen één koekje uit de trommel aanbieden.

Oh ja, zo heb ik, toen was ik pas een paar weken in Nederland, ook een blunder gehad:
We zaten met z'n drieën aan thee en de vrouw des huizes ging rond met een miniscuul bordje waarop 3 koekjes. Ik dacht dat die koekjes voor mij waren en heb het hele bordje voor mezelf willen pakken.
Maar niet, ik mocht maar een koekje pakken, helemaal rood in m'n gezicht was ik toen!
En nu nog steeds: als ik de beroemde koekjestrommel zie (dus maar 1 koekje pakken en niet meer!) dan moet ik heel veel m'n best doen om niet hard te lachen!

In Tsjechië zet men het hele bord met koekjes op tafel en pak maar hoeveel je wilt!
Als m'n oma "vdolky" maakt zou ik haar diep kwetsen als ik alleen maar 1 vdolek nam en niet het hele bord opat!
 
Sorry, als ik me had misdragen. Er moest een reden zijn om deel van mijn bericht te verweideren.
Het gaat over gewoontes in Tsjechie en niet in Nederland. Als het over het eten gaat hier nog er een:

Warm lunchen. Iedereen en overal. Kinderen op school, werkers in een fabriekskantine. In elke kroeg kan je lunch menu voor Eur 3-4 vinden.

Rena
 

Vodnik

† In Memoriam
Wat je nooit, maar dan ook NOOIT in een pup moet doen, is het restje bier uit je glas in je nieuw gebrachte glas gieten! Dan wordt het opeens heeeel stil in de kroeg.......en heb je wat ui te leggen, anders leggen zij je er wel uit!
Mischien dat je met een rondje of wat je gezicht kan redden!
 

Vodnik

† In Memoriam
Geen gordijnen hebben een tsjechische gewoonte??
Volgens mijn (tsjechische) echtgenote is dat een nederlandse gewoonte, ze geniet ervan als we in NL zijn en overal naar binnen kan kijken.

Ik ben in Praag duur buren aangesproken of het Hollands is om geen (of open) gordijnen te hebben, ja dus.
 
Bovenaan