Doden door illegaal gestookte alcohol

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Even een kleine kanttekening over methanol: het spul is slechts bij grote hoeveelheden dodelijk. U neemt het dagelijks zonder enige problemen tot u.
Als u een glas rode wijn drinkt bijvoorbeeld, of een (aspertaan) zoetje in uw koffie doet. Een blikje Cola light drinkt. Maar ook bij het eten van een hamburger. Een glas fruitsap is helemaal een fikse hoeveelheid methanol, nog net iets minder dan elk glas alcohol, maar toch.
Je gaat er dus niet dood aan, slechts aan grote hoeveelheden. En daarin onderscheidt het zich in niets van gewone alcohol.
 

kuurgast

Donateur
Methanol is giftig bij inname: één van de gevolgen is blindheid en eventueel de dood. De dodelijke dosis is ongeveer 25 gram. Het wordt toegevoegd aan spiritus. Om die reden is spiritus ondrinkbaar en hoeft er geen drankaccijns over te worden betaald. Bij ondeskundige bereiding van alcohol ontstaat wel eens methanol als bijproduct, waardoor een zeer gevaarlijke drank ontstaat.

De vergiftigingsverschijnselen van methanol lijken enigszins op dronkenschap door ethanol, en zijn zelfs over het algemeen lichter dan die bij een soortgelijke hoeveelheid ethanol. Na ongeveer 30 uur zal de ophoping van mierenzuur (hoofdzakelijk in de vorm van formiaationen), ten gevolge van de oxidatie van de methanol in het lichaam, leiden tot een giftige bloedspiegel. De geïntoxiceerde kan plotseling het gezichtsvermogen geheel of gedeeltelijk verliezen, en sterft bij een voldoende hoge dosis aan ademstilstand.

Bron: wiki.

(nu weet ik wel dat wiki door mensen geschreven en zo nodig gecorrigeerd wordt maar vind het redelijk betrouwbaar.)
 
Een glas niet expres met methanol vervuilde alcohol levert desondanks nog 60 tot 100 miligram methanol op. Ik ben slecht in rekenen, maar om de 25 gram te halen zul je dus in een tijdsbestek korter dan 30 uur (ivm mierenzuur) minimaal 2500 glazen alcohol moeten nuttigen.
Ik denk dat het daarna niet zo heel veel meer uitmaakt waar je dan aan gestorven bent en dat iedereen er vrede mee kan hebben dat je aan een immens zuipgelag bent heengegaan.

Methanol is dus giftig bij zeer grote inname. Met die restrictie: onder normale omstandigheden. En die zijn er dus niet als iemand bewust gaat lopen rommelen.
 

kuurgast

Donateur
Een glas niet expres met methanol vervuilde alcohol levert desondanks nog 60 tot 100 miligram methanol op.
En daar zit de clou....het is expres vervuild met methanol. Alleen wisten ze waarschijnlijk niet hoe sterk die verhouding en daardoor dodelijk was.
De politie gaat ook niet uit van een grote georganiseerde groep is maar een grote misrekening van kleinere criminele zaakjes die rommelen met alcohol en een foute dosis hebben gebruikt.
(misschien dachten ze dat het ethanol was)

*edit* Er zit in de gevonden voorraden 10X de toegestane hoeveelheid methanol. Bron: radio.cz/en.
 
Het is wel even wennen, al die lege schappen in het cafe!
Gisteren een dansavond in het dorp gehad, normaal zie je constant mensen van de zaal naar het aangrenzende cafe lopen om even een (sterk) drankje te doen, nu was het stil in het cafe!

Het is zeker wennen! De politie is inmiddels tot nog toe elke avond bij mij binnen geweest om te controleren of de drank met percentage van boven de 20 uit de bar is weggehaald. Ik moet stempelen en tekenen voor de controle. Ook bij de Makro is een muur gebouwd van pallets om de drank aan het zichtveld te onttrekken. Zelfs de reklame op de tafels moest bij mij weggehaald!
 
Hier hetzelfde, elke avond controle. Een stempel voor akkoord en men gaat verder. Wat ik wel interessant vind is dat we ook dagelijks een mail krijgen met de vraag, wat het niet verkopen van sterke drank voor gevolgen heeft voor ons als bedrijf en hoe de inspecteurs ons te woord staan ??
 
En wat gebeurd er met al die drank als de criminelen gepakt zijn? Alsnog opgedronken?

De politie gaat ook niet uit van een grote georganiseerde groep is maar een grote misrekening van kleinere criminele zaakjes die rommelen met alcohol en een foute dosis hebben gebruikt.
(misschien dachten ze dat het ethanol was)

*edit* Er zit in de gevonden voorraden 10X de toegestane hoeveelheid methanol.
Denk ik ook, pak je het op grotere schaal aan, doe je het slimmer. Vervuil je op een niet dodelijke manier.
En aangezien die kleine criminelen (inmiddels zeer zware criminelen) hun zaken niet op orde hebben, kan je je afvragen of ze nog weten waar en wat ze geleverd hebben.
Dus wat doe je dan? Alles vernietigen?

De reputatie van Tsjechische drank loopt een flinke jaren aanhoudende dreun op. Een langdurige kater.
 
Hier hetzelfde, elke avond controle. Een stempel voor akkoord en men gaat verder. Wat ik wel interessant vind is dat we ook dagelijks een mail krijgen met de vraag, wat het niet verkopen van sterke drank voor gevolgen heeft voor ons als bedrijf en hoe de inspecteurs ons te woord staan ??
Pff, wat een ramp. Naast de vele doden en gewonden die er te betreuren zijn kost het de maatschappij ook nog eens handenvol geld. De omzet ligt stil en ook al die maatregelen die uitgevoerd en gecontroleerd moeten worden door oa agenten, kosten miljoenen.
 
Tsjechië legt drankexport stil na 23 doden

PRAAG - De Tsjechische regering heeft per direct een verbod ingesteld op alle export van sterke drank naar de Europese Unie.

Aanleiding is dat 23 mensen zijn gestorven door zelfgemaakte drank met het giftige methanol. De Tsjechische premier Petr Necas heeft dat donderdag gezegd.

In Tsjechië zelf is de verkoop van sterke drank in winkels en cafés sinds vorige week vrijdag verboden. Het plan is om de binnenlandse verkoop medio volgende week te hervatten voor flessen met nieuwe accijnszegels en certificaten.

Bron: ANP
 

kuurgast

Donateur
Ik ben slecht in rekenen, maar om de 25 gram te halen zul je dus in een tijdsbestek korter dan 30 uur (ivm mierenzuur) minimaal 2500 glazen alcohol moeten nuttigen.
Als er 50% methanol in de drank zit gaat het wel heel erg snel.
Er is een fles rum aangetroffen met 50% methanol die was gekocht in Lomnici nad Popelkou.Bron:denik.cz.
 
Even een kleine kanttekening over methanol: het spul is slechts bij grote hoeveelheden dodelijk.....
Je gaat er dus niet dood aan, slechts aan grote hoeveelheden. En daarin onderscheidt het zich in niets van gewone alcohol.
ben je een scheikundige of wetenschapper dat je dat soort onzin hier durft te posten??

methanol heeft een MAC waarde van ongeveer 250 ppm = dat is behoorlijk giftig !

in een borrel van 0,5 dl rum met 50% methanol zit dus ongeveer 8 gr puur methanol

dus als 25 gr dodelijk is zou je theoretisch 3 flinke borrels die je achter elkaar opdrinkt niet meer overleven.

uit een halve liter fles haal je ongeveer 10 borrels uit dat is dus een redenen dat 3 mensen na het drinken van 1 fles in het ziekenhuis belanden met zware vergiftigingen.

(NB 1: giftigheid van methanol is afhankelijk van gewicht, geslacht, de mate van je lever aantasting, of je er ethanol bijdrinkt etc...)

MAC waarde van ethanol is 500 ppm, dus methanol is ongeveer 2 keer zo giftig als ethanol. Het is echter niet de methanol die doodt, door de oxidatie verandert methanol in het lichaam in formaldehyde en vervolgens in methaanzuur.
Menselijk lichaam kan helaas niet tegen methaanzuur, maar wel tegen ethaanzuur die door de oxidatie van het gewone alkohol ontstaat. Trouwens als mensen alkoholhoudende drank nuttigen, het is het acetalgehyde en niet het ethanol waar we van dronken worden.
 
Ik had het over de normale hoeveelheid die in drank zit. Op het moment dat iemand gaat lopen toevoegen, is er dus geen sprake meer van de gangbare aanwezigheid van methanol, zoals die in onder andere wijn, tomatensap en lightfrisdranken zit.

Het is als vele andere soorten gif, kleine hoeveelheden kan je aan, zelfs strychnine. Heroïne is ook alleen dodelijk in een grote dosis, net zoals je de radioactieve straling die je dagelijks binnen krijgt gewoon overleeft. Anders is het echter als je aan een atoombom wordt blootgesteld. Of kilo's nootmuskaat naar binnen werkt, terwijl het prima over de spruitjes kan.

Iets anders dan dat, heb ik niet gezegd.
 
In mijn krant van gisteren: Pernod stopt tijdelijk met productie van de Tsjechische drank Becherovka en verliest naar eigen zeggen miljoenen Tsjechische kronen per dag.
Heb laatste voorraad Becher gekocht in mei, zal wel nog veilig zijn zeker !?:confused:
Je zou aan alles beginnen twijfelen.:slik:
 
Vandaag gelezen dat het volgende week weer verkocht gaat worden met een ander keurmerk , of zuksowat.
 
Och we hebben n paar vrienden, die kwamen niets te kort, er was wat (genoeg) ingeslagen in Ned. en vervolgens overgevlogen met n postduif, ze jo Honza a martina :yess::sterretjes::stom:
 

kuurgast

Donateur
Keurmerk of "Birth certificates" zie ceskenoviny.cz/news.
Rusland heeft ook een import verbod ingesteld voor sterke drank uit Tsjechië.
Becherovka is nog niet in verband gebracht met de methanol-vergiftiging.
 
Tja, het was toch een merkwaardig gezicht, die lege schappen in de winkels.
Tegelijkertijd vroeg ik mij af of dat de illigale stokerijen juist een handje helpen.
Het is nou toch echt curieus dat de Tsjechen nu naar Duitsland gaan om drank te kopen.
Of niet?
Toch naar de illigaal getogen.....
Ik had niet de indruk dat de Tsjechen gebukt gaan onder het verbod.
De tijd zal het leren.
Oh ja, afgelopen vrijdag de laatste drup geperst uit een groene fles.
Nog even de hals uitgelikt en hup weg met de fles.
Ik stop gelijk met drinken.

Groet van een nuchtere Kukel.
 
Bovenaan