Doden door illegaal gestookte alcohol

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Moravie is bij een 45 jarige man 6.158 liter "foute" alcohol gevonden.
341406-original1-5yxt3.jpg
Bij ruim de helft van de flessen is dodelijke methanol gevonden.

Bron: novinky
 
Lidl verkoopt nog steeds mondjesmaat sterke drank, maar bij Penny weer volop verkrijgbaar. (in Tyn nad Vltavou tenminste)
 
Pas op! Ook bij Makro staat alkohol weer volop in de schappen. Ik weet niet welke regeling zij met de staat hebben getroffen, maar bij navraag bleek de voorraad met flinke kortingen "voor eigen gebruik" verkocht te worden. Alleen de "nieuwe" oude voorraad (die dan alleen per doos aan te schaffen is) krijgt een attest/certificaat van echtheid mee, en mag dan verkocht worden in bars en restaurants e.d.. De "losse" flessen (van overigens dezelfde merken) met LOT-codes van NA 2012 zijn dus niet voor de weder-verkoop, allen voor eigen gebruik. Althans, zo heb ik de uitleg bij MAKRO begrepen. Ik heb vanuit mijn magazijnvoorraad een beperkte hoeveelheid terug op de plank kunnen plaatsen doordat de LOT code van voor 2012 was. De meerderheid echter was OF zonder LOTcode, of met een LOTcode van na 2012. Dan heb je dus alleen de optie van laten testen voor een certificaat (Ik heb bedragen gehoord van 50, tot 300 per fles) of mee naar huis nemen. De staat geeft 60 dagen de tijd hiervoor. Daarna mag geen enkele "ongeldige" fles nog op voorraad te vinden zijn, of er komen torenhoge boetes. ...Ik denk dat bij de LIDL ze ook gewoon hun huiswerk hebben moeten doen: LOT codes bestuderen. Ik kan dus mezelf prive eens goed bevoorraden vanuit de zaak....:sterretjes:
Overigens ben ik nog steeds van mening dat de hele aanpak er een van totale paniek was. Dit was een puur Tsjechiesch probleem, van ilegale stokerij tot en met de goedkope (maar dodelijke) alkohol erin gemengd. IMHO hadden ze de gehele bonafide import erbuiten moeten laten (Denk je nu echt dat er methanol wordt gevonden in mijn 12/15 jaar oude whiskey's van Dimple, of HAIG, J&B en noem ze maar op? Niet dus. Of in geimporteerde Finlandia, Absolut, Morgan, Havana, Courvoisier of noem ze maar op? Niet dus! Enfin as I said: een persoonlijke mening die menigeen die horeca runt op torenhoge kosten jaagt doordat alles van na 2012 ofwel getest, ofwel nieuw moet worden ingekocht, en nu per doos!
 
Tsjechië vindt veel gifdrank bij inval

16/10/12 − bron: ANP

De Tsjechische politie heeft bij een inval 7600 flessen rum gevonden met giftige alcohol. De sterke drank bevatte zo veel methanol, dat die kon leiden tot de dood van duizenden mensen, aldus de voedsel- en warenautoriteiten dinsdag in Brno.

De flessen rum lagen bij een illegaal distributiecentrum in het zuidoosten van het land. De fabrikant was al langer verdacht. In Tsjechië stierven sinds eind september minstens 26 mensen die drank met giftig methanol hadden gedronken.
 
Sink, wanneer je van je leverancier een "geboorte" akte krijgt, mag je ook de drank gebotteld in 2012 verkopen.

En door de vondst van vandaag worden de controles weer sterk aangescherpt. Dus verwacht vandaag of morgen weer bezoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sink
De "accijns" die je hebt betaald over de flessen die je niet mag verkopen, die vernietigd dienen te worden, kan teruggevraagd worden.
 
Politie arresteert Pavel Čaniga, jednatel van Likérka Drak

De vondst eerder deze week met duizenden flessen (50% methanol) zeer giftige alcohol bevatte flessen met etiketten van Drak.
Drak heeft altijd beweerd dat ze met de giftige alcohol niets te maken hebben. Politie denkt nu echter anders over.

Knipsel.JPG

Er is ook een arrestatie bevel uitgevaardigd tegen jednatel (zaakvoerder) van distributiebedrijf Verdana, Robert Sedlařík. Hij is nog spoorloos.

Bron: ceskatelevize.cz
 
Sink, wanneer je van je leverancier een "geboorte" akte krijgt, mag je ook de drank gebotteld in 2012 verkopen.

En door de vondst van vandaag worden de controles weer sterk aangescherpt. Dus verwacht vandaag of morgen weer bezoek.
Helaas is er geen button "Vind ik niet leuk", anders had ik 'm vast aangeklikt :( haha..
Maar ik heb begrip voor de controles...Ben wel benieuwd hoe de politie al die wirwar aan certificaten, die ik inmiddels via MAKRO verkregen heb, dan wel opgespoord en uitgeprint, op fles gaat controleren.
Ik heb er maar een excel sheet van aangelegd, met de LOT codes van iedere fles die ik thuis kon brengen en het certificaat erbij..ik verlies het overzicht anders bijna zelf al...
Inmiddels al veel certificaten opgesnord via http://www.certifikacelihovin.cz/certifikace-lahve-druhy-krok ..
Helaas alleen de gangbare alkohol, dure flessen zijn niet terug te vinden..

De "accijns" die je hebt betaald over de flessen die je niet mag verkopen, die vernietigd dienen te worden, kan teruggevraagd worden.
Dan liever mee naar huis nemen.... En dan neem ik het er thuis een keertje van ;) op kosten van de zaak ;)
 
OK, ik heb lang geaarzeld, maar weet nu niet wat ik moet doen.
Ik heb in mei voor de meeting van 10 november 6 halve liters Becherovka en 1 liter Fernet Stock Citrus gekocht.
Is er enig risico, dat deze flessen besmet zijn?
Hoe kan ik dat achterhalen?
Kan iemand me daar meer over vertellen of zekerheid geven?
Bvd.
 
Heb eveneens in mei zo'n achttal flessen van een liter Becherovka meegebracht uit Tsjechië. Als ik het goed begrepen heb zijn ze ok als ze van 2011 zijn?:denk:
 
Voor 2012 gemaakte drank is ok. Drank gemaakt in 2012 moet een oorsprongscertificaat hebben. Bij Becherovka en Fernet kun je vrij gemakkelijk achterhalen wanneer het gebotteld is. De datum staat op de fles.
 
OK, ik heb lang geaarzeld, maar weet nu niet wat ik moet doen.
Ik heb in mei voor de meeting van 10 november 6 halve liters Becherovka en 1 liter Fernet Stock Citrus gekocht.
Is er enig risico, dat deze flessen besmet zijn?
Hoe kan ik dat achterhalen?
Kan iemand me daar meer over vertellen of zekerheid geven?
Bvd.
volgens mij ging het alleen om alcohol van zeer vreemde komaf ,5 liter plasic vodka flessen.
ook kun je een kleine hoeveelheid 200ml verhitten tot 70 C ,methyl alcohol verdampt bij 65 C
dus als de temp stijgt zonder onderbreking tot 70-75 C is er geen methyl aanwezig.
stopt de thermometer bij 64 C is er waarschijnlijk wel methyl aanwezig.

maar als je 100 % zekerheid wilt ,gewoon niet drinken.
 
Wat is / waar staat de LOT code A.U.B.
Heb twee flessen waarvan ik de datum terugvind op de lijst, maar weet niet wat ik verder moet checken.
Bedankt bij voorbaat!
 
De LOT code kan overal op de fles voorkomen, maar meestal onder het etiket, op de flessenhals (of op het lood om de flessenhals) en begint altijd met de letter L en dan wat cijfers en letters. Soms gedrukt op het achter-etiket. Altijd kleine letters, vaak met laser op het glas gebrand. Voorbeeld hierbij als plaatje.
Succes!
 

Bijlagen

  • LOT.png
    LOT.png
    207,3 KB · Bekeken: 16
Dank u, eigenlijk komt dat overeen met de datum en mag ik er van uit gaan dat mijn flessen veilig zijn!
 
Bovenaan