Zacler

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij ook!!

Wij gaan volgende week vrijdag ook naar Bobr. Jippie!!!!:party!:
Drie weken vakantie vieren in het huis van de familie Liebery!!
Zo te lezen, kunnen we nog meer mensen van dit forum tegenkomen!:lache:
 
Vakantie Zacler (Bobr) in juli/augustus

We gaan op vakantie vanaf 25 juli t/m 8 augustus naar Zacler (Bobr). We hebben daar een huis gehuurd Pension Bobr. Wie kan ons meer vertellen wat er rond die tijd te doen is? Of heeft leuke ideeen. Het is onze 2e keer dat we daar naar toe gaan.

Ik ben benieuwd.

Groeten,

Eric
 
Coos deze jaarmarkt is ALTIJD op 5 juli dus dit jaar inderdaad op zondag. Helaas is Romano dan jarig en heeft hij nog geen vakantie dus ook dit jaar niet mogelijk te gaan kijken.

veel plezier zondag ;)
 
Ben blij dat ik het gevraagd heb ik had hellemaal in mijn hoofd Zaterdag .Zie je ons al staan terras naar buiten hellemaal klaar voor de drukte die komen gaat :feestje:moet ik alles zelf op eten :kok:ha ha ha :deuk:bedankt voor de reacties hoor :beleefd:,het zal weer een gezellige drukte worden.
 
het zal weer een gezellige drukte worden.

Klopt helemaal, het was weer een gezellige drukte met mooi weer toen ik er was.
Coosnaampje stond hard te werken met Ray en Dave, het terras was open en het was erg druk. Lekker wat drinken met pizza en een broodje hamburger en ook de senseo koffie ging als een trein.
Vanavond zijn er tot ongeveer 12 uur optredens op een podium en daarna vuurwerk.
Kortom weer een leuke jaarmarkt.
 
Vandaag is in Zacler een steenkolenmijn officieel geopend voor publiek.
Een attractie erbij in het Reuzengebergte.
Voor meer informatie de site: www.hornickyskanzenzacler.cz

Je kunt de toren en de mijn bezoeken. Voor kinderen onder de 10 jaar is dit niet mogelijk, maar bovengronds is er natuurlijk ook van alles te bekijken.
 
Een steenkolenmijn bezoeken is zeer de moeite waard. Dat kinderen onder de tien niet naar beneden mogen, is heel verstandig. Velen boven de tien, zouden zich ook moeten afvragen of ze wel naar beneden durven. Ik heb bomen van kerels in hun broek zien doen toen ze eenmaal onder waren (terwijl je dat in de mijn overigens op een schep hoort te doen).
 
Ik heb al hoogtevrees met twee paar sokken aan, dus de toren gaat niet door.
En kolenhokken moet ik niets van hebben, moest vroeger al vaak genoeg de kolen naar de uitgang scheppen in het kolenhok.
wat er overblijft doen we een keer tussendoor, "misschien" komen we nog eens terug in die buurt?
 
Volgens mijn bescheiden mening hebben wij deze mijn al jaaaaren geleden bezocht. Ondergronds gegaan met kleding welke ons verstrekt werd , was interessant maar helaas voor ons alleen in de Tsjechiesche taal. Ik heb in de kast nog een stukje steenkool liggen wat ik ondergronds gevonden had. Best een aanrader!!!
 
De site (die op internet, niet de mijnbouwsite) is ook alleen in het Tsjechisch. Maar dat alles mag de pret niet drukken, het gaat vooral om je eigen indruk en de sfeer.
Of je gaat eerst in Limburg naar een van de mijnmusea of de kolenmijn bij het Belgische Blegny-Mine. En is er in Winterslag ook niet een? Met die kennis begrijp je de rondleiding in het Tsjechisch ook wel!
Ik wil ook wel meegaan voor een rondleiding, maar dan wordt het een dubbele sjiech (maar dat merk je ondergronds toch niet).
 
Na het lezen van dit topic besloten wij om tijdens onze vakantie in juli de mijn weer op te zoeken. Een jaar eerder stonden we ook al voor de deur, maar toen waren rondleidingen niet (meer?) mogelijk.

Rondleidingen worden gegeven om 9.00, 11.00, 13.00 en 15.00 uur, duren een kleine 2 uur en zijn enkel in het Tsjechisch. Wij hadden het geluk een tsjechisch-duits sprekende bezoeker in de groep te hebben die maar wat graag wilde vertalen.
De prijs is 100kc voor volwassenen, 60Kc voor studenten en kinderen.
Voordat de rondleiding begint krijg je een stofjas, helm en handschoenen uitgereikt. Deze ga je nodig hebben ook. Ik heb zelf geregeld mijn hoofd gestoten en de leuningen van de trappen zijn roestig en kunnen scherp zijn.

De mijn staat onder water, dus onder de grond kom je NIET. Enkel een heel klein stukje naar beneden om je te laten ervaren door wat voor kleine mijnschachten de mijnwerkers naar beneden moesten. Dit is pas aan het eind van de rondleiding.
Je krijgt de mogelijkheid om de toren te beklimmen. Dat is een flinke klim, maar wel een prachtig uitzicht:

IMG_1709.JPG IMG_1712.JPG
 
Bovenaan