Wonen in Tsjechië: kleine woning en hulp gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Huren was ook mijn bedoeling, maar waar vindt ik de goede site's voor deze woningen? het lefst zit ik vlak bij de duitse grens .... En haha mijn AOW 1265,00 netto per maand hier in Nederland en geloof me veel ouderen komen nu hiermee in de financiele problemen / schulden1
goh ik dacht dat de nederlandse AOW toch beduidend meer was :(
Of is het pensioen beter , ik ben zolang weg uit nl en dus geen flauw benul.
Afgezien van de paar pensionados die ik persoonljk ken ,en hun huis verkocht hebben ,hier iets leuks gekocht hebben .
dan heb je meeeer dan genoeg aan 1265 euro
Maar goed ,ook op de grens zal je beduidend meer betalen ,daar wonen nl de grensarbeiders die wonen in cz en werken in de brd.
Misschien zijn er meer forumleden op de grens. Alleen is maar alleen en je komt snel in een isolement.
 

kuurgast

Donateur
veel ouderen komen nu hiermee in de financiele problemen / schulden1
Ook in Tsjechië rijzen de prijzen voor boodschappen, gas en elektra de pan uit.
Daar is de inflatie nog hoger en komen niet alleen de ouderen in financiële problemen.
Voor 300 euro krijg je een flat en geen woning met tuin. Let goed op of stookkosten daarbij inzitten anders kan je daar de hoofdprijs voor betalen.
Ze denken dat als je uit NL komt je heel rijk bent (Bezos de baas van Amazon) en alles gemakkelijk kan betalen.
Als je het land en de taal niet kent en geen vertrouwd persoon hebt die de taal machtig is, zal er gewoon misbruik van gemaakt worden.

1 ding weet ik zeker, ik wil weg uit Nederland!
En wat nederland betreft het word hier alleen maar slechter (helaas)
Bedoel je financieel of zit er nog iets anders achter? Gelukzoekers en dan zelf gelukszoeker worden in Tsjechië?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of u een Facebook-account heeft, anders moet u maar eens op marketplace kijken en een locatie invullen waar u in de buurt zou willen wonen.
Bijvoorbeeld Sluknov of Varnsdorf met een omtrek van 20 km.
Dit is in het Noorden van Tsjechië (recht boven Praag) tegen de Duitse grens aan met veel winkelmogelijkheden in Duitsland en op plusminus 8 uur rijden van NL.
Op 'marketplace' worden ook vaak appartementen aangeboden. Op dit moment zelfs een éénkamer-appartement voor 6.000 kc/mnd.
 
Ben je handig ,zou ik voor een chata chalupa(buitenhuisje in the middle of nowhere) met huis nr gaan.
Want een flatje met gas verwarming gaat niet lukken tegenwoordig.
 
Wat dacht men wat dat nu wel niet kost....en all dat hout wat per 1 winterlang noodig is en onderhoud van kachel en als de waaterpomp in de put het begeeft....ik geloof niet dat het iets voor een stadmens is. Niet iedereen kan de eenzaamheid van middle van nowhere aan. Ik geloof niet dat het een goede op[osing is .Hij zou besst toch voor een huurflat op immoscout.de in de buurt van een grenzovergang naar Polen mogen kijken want daar is openbaar vrvoer ,winkels ,cafeesc en uiteraardt de veel goedkoopere benzine en gas voor de auto en ook garage voor de reparaties en de levensmiddelen zijn in Polen veel goedooper dann in CZ.Ik weet dat het hieer Tsjechisch forum heet maar helaas ....de mannen van Holandske Bistro in Frydlant ziin Nederlanders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
https://www.svb.nl/nl/aow/nieuws/nieuwe-aow-bedragen-vanaf-juli-2022

Als je met twee bent dan is het € 863,88 per persoon netto
Alleen als beide partners de Aow gerechtigde leeftijd hebben krijg je beide de Aow uitkering.

Met jongere partner krijgt alleen de persoon die de Aow leeftijd heeft Aow. Dus die 863,88 netto.

Een paar geleden kreeg je ook voor een jongere partner geld zeg maar. Dat is dus afgeschaft nu.
Mensen die nog in de oude regeling zitten hebben dus nog geluk met een jongere partner.

In mijn geval over vier jaar Aow voor mij en 9 jaar later Aow voor mijn (Thaise) vrouw vanaf het moment dat ze in Nederland officieel stond ingeschreven.
 
@curious Is moeilijk om een huurwoning te vinden c.q sites maar geef niet op! heb jij een paar leuke plekken in Tsjecie dan?
Met jongere partner krijgt alleen de persoon die de Aow leeftijd heeft Aow.
Haha, een jongere partner heb ik niet meer, werd te oud en ben inmiddels 5 jaar single ..... een goede reden voor mij om te gaan emigreren.
Bedoel je financieel of zit er nog iets anders achter? Gelukzoekers en dan zelf gelukszoeker worden in Tsjechië?
Nee geen gelukszoeker. Ik wil genieten van alle jaren die ik nog heb.
Ik weet niet of u een Facebook-account heeft, anders moet u maar eens op marketplace kijken .....
Ok. heb jij misschien een link van deze site? nee ik heb geen f.b.
Hoi Christine, beetje moeilijke site pffff maar blijf zoeken!
 
@mazackova Begrijp je redenering.
Alleen niet waarom je 2x naar een fastfood restaurant verwijst !!!!
Daar hoort men nieuws van de heele streek welk de oficielle kanaalen niet haalt .Komt U nooit in zo een leuke zaakje om te horen wat er aktueel gaande is? Ik wel .Bovendien oefen ik er twee of meer taalen en leer er mensen kennen en kom met hun mischien tot zaaken . Hebt U er last van dat ik het 2x aangevoert heb sorry dan maar.
 
Jan, oriënteer je op Oost Duitsland.
We woonden in het ertsgebergte maar deden boodschappen in Duitsland, was goedkoper dan in Tsjechië.
En je kan je daar makkelijk redden met de taal.
Dokters of ziekenhuis bezoek is prima te doen.
En de restaurantjes hebben het prijsniveau van Tsjechië.
Neus eens rond in Oost Duitsland.
Succes.
 
Jan, ik ben het helemaal eens met Kukel. In jouw geval kun je je het beste op Oost Duitsland oriënteren. Je zoekt iets niet duur en dicht bij de Duitse grens. Dan is Zittau ideaal. Genoeg goedkoop aanbod daar (zie de link in mijn vorige bericht). Meer aanbod en zelfs goedkoper dan in Tsjechië. Bovendien een leuk stadje en minder taalproblemen etc. En Tsjechië op loopafstand.

Vroeger zag ik wel eens aanbiedingen staan van huurwoningen in Zittau bij een makelaar in de etalage als ik daar moest overstappen. Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden was er genoeg goedkoop aanbod daar. En direct aan de Tsjechisch/Poolse grens. Met de trein ben je binnen een half uur in Liberec. En dat is heel goedkoop als gepensioneerde (OV in Tsjechië).

Ik vond ook nog een link van de WohnBauGeselschaft Zittau🙂 En nog steeds genoeg aanbod onder de 400€ zo te zien. Er staan zelfs appartementen voor 150€ te huur. Voor die prijs vind je ze niet meer in Tsjechië.
 
Hallo Jan,
Reken je niet rijk vwb je aow van €1265, ik heb ooit begrepen dat als je naar het buitenland gaat niet meer dan 50% van je aow krijgt.
Ik ben niet 100% zeker, maar is het navragen waard.
Succes met je eventuele overstap.
 
Bovenaan