Wonen in Tsjechië: kleine woning en hulp gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, ik wil in Tsjechie gaan wonen, wie kan en wil mij hierbij helpen? In 2023 word ik 70 en wil nog lang genieten ..... heb AOW + kleine aanvulling. Belangrijk nu is het vinden van een kleine woning.
 
Hallo, ik wil in Tsjechie gaan wonen, wie kan en wil mij hierbij helpen? In 2023 word ik 70 en wil nog lang genieten ..... heb AOW + kleine aanvulling. Belangrijk nu is het vinden van een kleine woning.
Als pensionado kun je hier leven als een koning.
Kun je geen Tsjechisch ga dan op de grens wonen met duitsland/oostenrijk .
Daar kunnen ze meestal wel duits.
Anders kom je in de taal problemen......
Ga eerst huren ,probeer te integreren , hier gaat alles om kontakten.
De taal zal wel niet meer lukken,maar een paar woorden helpen al.
Laat je niet te snel overhalen ,Tenslotte ben je de nieuwe Bezos(baas van Amazone) die in de buurt komt wonen...
 
Dag Jan, ik woon aan de grens met Duitsland in Tsjechië. Een woning heb ik niet direct voor je, maar voor de rest kan en wil ik je best wel helpen met info die je zoekt.
Wat Cor ook al zegt: ik hoop dat je weet waar je aan begint en dat je veel, het liefst alles, goed hebt uitgezocht.
 
Hallo ......? Aardig dat je mij wilt helpen, kan ik wel gebruiken! Ik zoek een goedkope kleine woning, liefst niet duurder dan € 300,00, moet het doen van mijn AOW en een kleine aanvulling. Verder heb ik een internetwinkel en die wil ik aanhouden ...... en nee, ik weet nog niet wat ik allemaal moet gaan doen c.q uitzoeken. Maar 1 ding weet ik zeker, ik wil weg uit Nederland!
Als pensionado kun je hier leven als een koning.
.....
Laat je niet te snel overhalen ,Tenslotte ben je de nieuwe Bezos(baas van Amazone) die in de buurt komt wonen...
hallo, dank voor informatie, ik kan alle hulp gebruiken! Wat bedoelde je met: Bezos(baas van Amazone) ???? Groeten: Jan
 
..... Ik zoek een goedkope kleine woning, liefst niet duurder dan € 300,00, ..... 1 ding weet ik zeker, ik wil weg uit Nederland!
Hoi Jan, ik neem aan dat je € 30.000,- bedoelt?
Waarom kies je voor Tsjechië? Ben je er wel eens geweest, ken je het land?
Bedenk wel: weg willen uit Nederland is niet per sé een garantie dat je het ergens anders beter gaat krijgen. Elk land, ook Tsjechië, heeft z'n tekortkomingen en Nederland is zo slecht nog niet, hoor. Maar goed, ik ken jouw drijfveren natuurlijk niet en het is jouw keuze. ;)
 
Hoi Jan, ik neem aan dat je € 30.000,- bedoelt?
Daar vind je ook alleen maar een "woning" voor die je dan nog helemaal moet opknappen. Of je dat wilt als je de 70 aantikt???
.... en nee, ik weet nog niet wat ik allemaal moet gaan doen c.q uitzoeken.
Oeps.... dan zou ik daar asap maar eerst eens mee beginnen. Je loopt anders keihard met je hoofd tegen weet ik hoeveel muren aan.
 
Of 300,00€ wanneer het huur betreft. Hoewel voor die prijs ook niet veel aanbod is tegenwoordig.
Da's waar, huren zou ook nog kunnen. :ja:
Ik vrees dat je voor dergelijke bedragen zelfs in Tsjechië te laat bent, als je tenminste een nette woning op een redelijke locatie wilt hebben. Das war einmal...
 
En wat vind men van Görlitz of Hagenwerder of Ostritz of noch zuideliker ? Flatwohning 360,00 Euries per maand , borgsom 3x maandhuur . Dat vind men alles op immoscout.de en men heeft daar geen last van geoblocking wat wel aan het ander rechtse oever van de Neisse is. Benziene en Gas voor polse prijzen wel rechts van de Neisse . Dat is toch niet gek toch....
 
Hoi Jan, ik neem aan dat je € 30.000,- bedoelt?
Waarom kies je voor Tsjechië? Ben je er wel eens geweest, ken je het land?
Bedenk wel: weg willen uit Nederland is niet per sé een garantie dat je het ergens anders beter gaat krijgen. Elk land, ook Tsjechië, heeft z'n tekortkomingen en Nederland is zo slecht nog niet, hoor. Maar goed, ik ken jouw drijfveren natuurlijk niet en het is jouw keuze. ;)
Haha, klein misverstand ik wil alleen maar huren en niet kopen! Dus 300,- klopt wel. Heb uberhaupt op dit moment geen idee wat mogelijkheden zijn van huren dus vandaar oproep op deze site.En wat nederland betreft het word hier alleen maar slechter (helaas)
 
Dit aleen noch even ter aanvulling....Logisch huuren....en een doktor zult men ook af en toe noodig zijn heb ik bedacht. Bij een deutsche tandarts is het makkelijker ondertekomen en in een deutsch ziekenhuis of arts ook.
 
Als pensionado kun je hier leven als een koning.
Kun je geen Tsjechisch ga dan op de grens wonen met duitsland/oostenrijk .
Daar kunnen ze meestal wel duits.
Anders kom je in de taal problemen......
Ga eerst huren ,probeer te integreren , hier gaat alles om kontakten.
De taal zal wel niet meer lukken,maar een paar woorden helpen al.
Laat je niet te snel overhalen ,Tenslotte ben je de nieuwe Bezos(baas van Amazone) die in de buurt komt wonen...
Huren was ook mijn bedoeling, maar waar vindt ik de goede site's voor deze woningen? het lefst zit ik vlak bij de duitse grens .... En haha mijn AOW 1265,00 netto per maand hier in Nederland en geloof me veel ouderen komen nu hiermee in de financiele problemen / schulden1
 
Oke snap je beweegreden. Doet er eigenlijk ook niet toe, jij vraagt iets en dan moet je daar antwoord op geven.

Woning huren = pronajmout dům
Hier in de buurt zit je nagenoeg tegen de duitse grens aan.
Plaatsen zijn Rumburk - Varnsdorf - Sluknov - Krasna Lipa om er maar een paar te noemen.
google met pronajmout dům Rumburk geeft:


Als ik nu op de site kijk dan zie ik te huur voor 7000 kronen per maand datis 280 euro

https://reality.idnes.cz/detail/pronajem/byt/krasna-lipa-nemocnicni/6304b95e7e9703572b2e94ec/

Ik zou zeggen leef je uit, google is je vriend ;)
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling Je AOW en je pensioen krijg je hier bruto uitgekeerd en aangezien je gepensioneerd bent betaal je er hier ook hellemaal geen belasting over omdat de vrijstelling zo hoog is dat je daar niet overheen komt. Dat is dan weer mooi meegenomen.

Je ziektekosten regel je in Nederlnad via het CAK
Hier kan je berekening wat je dat per maand gaat kosten. Dat is ook een stuk minder dan in Nederland
 
Oke snap je beweegreden. Doet er eigenlijk ook niet toe, jij vraagt iets en dan moet je daar antwoord op geven.

Woning huren = pronajmout dům
Hier in de buurt zit je nagenoeg tegen de duitse grens aan.
Plaatsen zijn Rumburk - Varnsdoorf - Sluknov - Krasna Lipa om er maar een paar te noemen.
google met pronajmout dům Rumburk geeft:


Als ik nu op de site kijk dan zie ik te huur voor 7000 kronen per maand datis 280 euro

https://reality.idnes.cz/detail/pronajem/byt/krasna-lipa-nemocnicni/6304b95e7e9703572b2e94ec/

Ik zou zeggen leef je uit, google is je vriend ;)
ik lees 10.000 plus nevenkosten in het artikel . plus provisie en borg.
 
Bovenaan