Wonen in Tsjechië: kleine woning en hulp gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

..... ik heb ooit begrepen dat als je naar het buitenland gaat niet meer dan 50% van je aow krijgt.
Volgens mij krijg je hetzelfde als in NL, dus 100%. Wat jij bedoelt geldt volgens mij voor niet-EU landen. Buiten de EU hangt het percentage af van de lokale levensstandaard.
Maar als je niet altijd in Nederland hebt gewoond, heb je niet altijd 100% AOW opgebouwd. En dan krijg je minder, zowel in NL als CZ.
 
AOW wordt inderdaad opgebouwd in Nederland in stapjes. Dat is (of was) altijd gedurende 50 jaar lang 2%/jaar. Dus van je 15e tot je 65e bouw je 100% AOW op.
Als je dus na je 65e (of wellicht tegenwoordig 66/67) verhuist naar het buitenland, houd je gewoon je 100% AOW. (Als je voor je 65e verhuist kost je dit 2% per jaar dus...)
 
ik heb ooit begrepen dat als je naar het buitenland gaat niet meer dan 50% van je aow krijgt.
Jan heeft al AOW Rob en die blijft hij gewoon houden. Sterker nog, als hij naar CZ gaat verhuizen dan krijgt hij die AOW bruto en gaat er ook hier niets meer vanaf.
Datzelfde geldt ook voor zijn pensioen. Ook die wordt dan van netto naar bruto uitgekeerd en zo lang die 2 bedragen samen maar onder de (36x16.200 kronen blijven) heb je hier vrijstelling van belasting. Wel moet je dan in NL ook vrijstelling aanvragen voor de belasting.
BTW 36x16.200 kronen is ongeveer €24.000 euro ofwel €2000,- per maand.
 
Bovenaan