Winterseizoen 2016-2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zijn er Nederlanders die deze week op vakantie zijn in het reuzegebergte ?
Hoe is het daar nu ?

Wij gaan as. vrijdag en weersvoorspellingen zijn érg wisselvallig. Vanaf vrijdag geven ze: regen, sneeuw, zon, temperaturen onder 0 , temperaturen rond de 5 graden ... zo'n beetje alles dus. Een beetje in de trant van "het kan vriezen, het kan dooien"
We zullen het wel zien, kunnen er toch niks aan doen ;)
Hoe dichter we bij vrijdag komen, hoe betrouwbaarder de voorspellingen natuurlijk.

Ik heb wel gezien de afgelopen dagen dat het tot nu toe erg meevalt qua temperaturen. Ze voorspellen bijvoorbeeld 6 graden en dan zie ik op de webcams een live temperatuur van 3 graden... Ik denk dat dit ook voor een groot deel komt door het hoogteverschil.


Edit: ik ben niet bang dat de sneeuw opeens weg zal zijn, want die ligt er genoeg. Ik hoop alleen dat het weer overdag meevalt. Qua temperatuur én regen. Want regen is wel het ergste op de piste, vind ik dan.
 
Plank, alvast een hele fijne vakantie gewenst.
Voor a.s. vrijdag goede reis en een zeer prettige vakantie toegewenst.
Dankje, dat komt wel goed !

Die Tsjechische site kende ik nog niet, voor mij is deze dan het belangrijkste:
http://www.meteocentrum.cz/predpoved-pocasi/cz/2579/vrchlabi

Bedankt


Vandaag zie ik op allerlei weersites weer veel wijzigingen... we zullen wel zien wat het word
 

Ad Verschoor

Donateur
Wintersportverkeer krijgt veel last van sneeuw
Wintersport-verkeer-sneeuw-1280x600.jpeg

21 februari 2017, 16:49

Wintersporters die vrijdag naar de Alpen reizen moeten rekening houden met vertraging. In Nederland komen hoofdzakelijk regenbuien en hagelbuien voor, maar eenmaal in Duitsland krijg je onderweg met sneeuw te maken. Als je richting de Franse Alpen rijdt krijg je pas in de Alpen met sneeuw te maken. Alleen als je een route via de Ardennen neemt kan je onderweg natte sneeuw tegenkomen.

Na een paar zachte dagen, waarbij in de Alpen tot grote hoogte zelfs regen viel, worden de pistes vrijdag verfrist met een verse laag sneeuw. In het weekend wordt het zachter en kan zeker op zondag worden genoten van zon en vers gevallen sneeuw.

Koude lucht en flinke sneeuwval op vrijdag
Vrijdag stroomt vanuit het noorden koude lucht richting de Alpenlanden. Ook in Nederland wordt het voelbaar kouder en kunnen buien winters van aard zijn. In Duitsland valt op veel plaatsen (natte) sneeuw. In Winterberg valt, na een aantal dagen met dooi en regen, zo’n 10 cm sneeuw. Door de kou komt het nulgradenniveau op de meeste wintersportlocaties tussen 500 en 1000 meter te liggen en in Tsjechië mogelijk nog lager. De temperatuur gaat hard onderuit en vanuit het noordwesten trekken sneeuwbuien over. Het gaat op grote schaal sneeuwen.

De meeste sneeuw is voor de noordzijde van de Franse, Zwitserse en Oostenrijkse Alpen. In de Franse Alpen valt circa 10 cm en in Zwitserland of Oostenrijk tussen 10 en 40 cm. In Tsjechië kunnen we 10 tot 20 cm verse sneeuw verwachten. Voor de Italiaanse Alpen is de verwachting nog onzeker. Waarschijnlijk blijft het droog, maar mogelijk veroorzaakt een apart lagedrukgebied boven Italië enkele sneeuwbuien vanuit het zuiden en valt ook in de Dolomieten sneeuw.

Droger in het weekend
Zaterdag wordt de kou naar het noordoosten verdreven, maar hoe snel dat gaat is nog onzeker. Waarschijnlijk valt zaterdagochtend in Winterberg sneeuw, die vervolgens in de loop van de dag over gaat in regen. In Tsjechië blijft de koude lucht iets langer aanwezig en valt in de bergen nog sneeuw. In de Franse en Zwitserse Alpen blijft het waarschijnlijk droog en in Oostenrijk kan nog wat sneeuw vallen. De vorstgrens loopt geleidelijk op richting 2500-3000 meter, waardoor vooral in de hoger gelegen gebieden de sneeuwkwaliteit gewaarborgd blijft. Dooi veroorzaakt in de lagere gebieden papsneeuw en een verhoogd lawinegevaar

Bron: weeronline.nl

Op zondag wordt het in de meeste skigebieden droog en kan worden genoten van een fraai zonnetje. De temperatuur gaat duidelijk omhoog. Vroeg naar de pistes gaan is dan wel een aanrader, omdat de kwaliteit van de sneeuw in de middag afneemt. Begin van de week kan tot 2500 meter hoogte lokaal een beetje regen vallen, maar halverwege volgende week lijkt het opnieuw kouder te worden met daarbij verse sneeuwval.
 
Dat klinkt inderdaad goed !
Ik zie nu ook weer aanpassingen op de weersites.

Vrijdag overdag dus sneeuw , wij rijden meestal rond 13:00 Tsjechië binnen dus we zullen er vast wel wat van merken. We hopen dat het in Duitsland meevalt maar dat is nog onzeker.
Zaterdag een prima eerste dag op de piste, omdat het 's nachts en 's ochtends nog vriest tot -6. 's Middags wordt zon aangegeven.
Dit geldt eigenlijk ook voor zondag, behalve dat er 's ochtends nog kans is op neerslag.
De rest van de dagen zijn nog onzeker en wisselvallig maar het lijkt er op dat het 's nachts wel blijft vriezen, overdag wellicht een paar graadjes boven nul met af en toe zon.
 

Ad Verschoor

Donateur
Het ziet er voor jullie hartstikke goed uit en wens jullie allemaal een goed verblijf. Ik blijf, als Tsjechisch zomergast, heerlijk thuis bij de kachel. In het weekend kan ik mij weer vermaken met sport, zoals WK sprint schaatsen, de start van het wielerseizoen en Feijenoord - PSV.
 
Wij gaan 31 augustus, maar dat heeft niets met Tsjechië te maken. Deze reaktie zal wel verwijderd worden.
Nu reken ik daarop, in tegenstelling van andere reakties!
 
Bovenaan