Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

liberec_radnice.jpg


Beetje laat maar misschien nog wat aanvulling.

Liberec Reichenberg Liberecký kraj Noord-Bohemen

Liberec ligt aan het gebergte Jizerské hory (IJzergebergte). De hoogste top, Smrk, reikt tot een hoogte van 1124 m. Jizerské Hory is het kleinste gebergte in Tsjechië; aan de oostkant gaat het bijna ongemerkt over in het Krkonosegebergte. Het veelvormige berglandschap en de relatief lagere ligging ten opzichte van het zeeniveau zorgen samen voor gunstige natuurlijke omstandigheden, die vooral de langlaufsport en het toerisme ten goede komen.
In het noorden van Jizerské hory, voorbij de koepel van de berg Jested met zijn spitse uitzichttoren, ligt het gotische kasteel Frýdlant, waar ter ere van Albrecht von Wallenstein, een Renaissanceslot bijgebouwd werd. In de tijd van de Dertigjarige Oorlog was dit het buitenverblijf van Albrecht von Wallenstein, de beroemde keizerlijke veldheer, oorlogs-handelaar van Europees formaat, intrigant en gretige koper en verzamelaar van kunstwerken, later hoofdrolspeler in de vermaarde drama's van Schiller. Frýdlant is beroemd om het prachtige meubilair en om werken van de Barokschilders Karel Skréta, Peter Brandl en Wenzel Lorenz Reiner. Een ander romantische kasteel Sychrov, is gesitueerd ten zuiden van de stad Liberec wat dateert uit de 19e eeuw.
In het centrum staat het Raadhuis uit 1892 in de Vlaamse renaissancestijl. De toren is 56 meter hoog en kan beklommen worden. De gevel met rondbogen is duidelijk geïnspireerd op de Renaissance terwijl de drie torens gotische vormen vertonen, Neo-renaissance. Aan het zelfde plein de kerk van St. Antonius de Kluizenaar. Deze kerk stampt uit 1579 maar werd in 1879 verbouwd.
Verder bezienswaardigheden en dingen om te doen:
Centrum Babylon: het grootste overdekte vrijetijdscomplex in Tsjechië: zwemparadijs, waterglijbanen, sauna's, massage, stoombaden, whirlpools, aquaria, buitenterrassen, bar, rodeo, videospelletjes, bowling, discotheek, 60 winkeltjes, kinderhoek, parkeergarage.
Smal kronkelstraatje Vetrna ulice
Pleintje Sokolovske namesti met schilderachtige houten huizen uit de 17e eeuw
Mirove namesti Heilige Kruiskerk (1761) met Mariamonument van de bekende beeldhouwer Mathias Braun (ook elders in Tsjechië komt u beeldhouwwerken van hem tegen) uit 1719
Textiel- en glasmuseum Severoceske
Museum van het Nazi-Barbarendom in de voormalige villa van een van Hitlers naaste medewerkers Henlein (de leider van de Sudetenduitse Nazibeweging - Liberec was het centrum van deze beweging): Henleinovo nacisticke
Met de kinderen kunnen uitstapjes gemaakt worden naar de botanische tuin met zee-aquarium en zoetwateraquarium, een verzameling vleesetende planten die tot de grootste van de wereld behoort en de dierentuin, of spannend met de kabelbaan naar de top van de berg Jested (1012 m. hoog) gaan waar een televisietoren staat. Hier kunt u in het restaurant van een imposant uitzicht genieten op de omgeving.
 
Hendrikus en Grytsje, dank voor de aanvulling over Liberec. Ook dank voor de aanvullende tips en bezienswaardigheden. We komen regelmatig in Liberec, maar momenteel nog meer in de bouwmarkten. :lmfao: Daar gaat uiteraard tzt verandering in komen.
 
Lina: Geen dank.. liberec is zeker een mooie stad waar je je lang kunt vermaken !! Alvast veel plezier :wow:

Pelhrimov: is het wel een oorlogsmuseum of zou je misschien een tip kunnen geven ?? Ik zou het zou anders echt niet weten.. :denk:
 
Ik bekijk de foto van Cees, en zie tot mijn stomme verbazing het pension er op staan waar ik een week met de mannen gelogeerd heb.

Ik denk: ik zeg niets.

Maar de foto met de bus zegt mij niets.

Die bus heb ik dus zogezegd gemist.

Groet.
 
Bovenaan