Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Cees,... Is deze plaats in het grensgebied met het voormalige Oost-Duitsland?... Niet, dat ik met jouw antwoord wat opschiet, natuurlijk!!..

Maar,...ik moet toch ergens beginnen??..

Char.
 
LoL Char....
Ik kom toch al best veel in Tsjechië, en we trekken meestal rond dus zien veel plaatsen.
Maar net als jij herken ik ze niet of nauwelijks...dus gedeelde smart..
 
Aha, hier komen dus eerst je foto's te staan Cees. ;) Mooie foto's, ik hoop dat je er veel hebt gemaakt, als je ze hier eerst gaat plaatsen dan heb je nog wel even te gaan waarschijnlijk. :stout:
Ik ken de streek niet waar jullie zijn geweest, dus zelfs gissen heeft voor mij geen zin.
Ik wacht rustig af. :)
 
Haha, Bohemen is een heel groot deel van Tsjechië Cees, :stout: maar uit je eerdere verhalen zal het in de omgeving van Sindelova zijn. ;)

En natuurlijk ook goedemorgen Cees, vanuit een zonnig Tsjechië.
 
Grensovergang,maar wel te voet.
Duitsers zetten hun auto op duits grondgebied en lopen over Asia markt.
2 jaar terug stonden er duitse en Tsjechiesche douane
die paspoortcontrole deden bij voetgangers.
Cees.
 
Phelrimov: helemaal goed :top:
Baan: ik zal je even voor zijn ;)

Het is het stadshuis van Liberec. Wisten jullie trouwens dat Liberec een stedenband heeft met Amersfoort, dit sinds 1993.
Nu nog wat informatie over Liberec zelf:

De eerste vermelding van Liberec dateert van 1348. Onder invloed van Vlaamse en Duitse linnenwevers die zich in de stad gevestigd hadden en de handel een impuls gaven, kreeg het in 1577 stadsrechten.
In de 18e eeuw richtte de opkomst van de weefmachine de textielindustrie op veel plaatsen ten gronde. Dit gebeurde niet in Liberec omdat de lokale baron Liebig veel in deze machines investeerde. Liberec werd een van de eerste plaatsen waar arbeiders zich organiseerden en streden voor betere omstandigheden.
Liberec werd tot 1945 vooral door Duitsers bevolkt. In 1933 werd het Sudetendeutsche Heimatfront opgericht door de turnleraar Konrad Henlein, die afkomstig was uit Liberec. Deze partij pleitte voor aansluiting van de grensstreken (Sudetenland) bij nazi-Duitsland. Na de Duitse inlijving werd Henlein rijksstadhouder van het gebied rond Liberec. Na de komst van de Amerikanen in 1945 pleegde Henlein zelfmoord. Vandaag de dag is Liberec nog steeds een belangrijke stad die je kunt vergelijken met Den Haag.

Het hart van Liberec wordt gevormd door het plein námĕstí Dr. E. Beneše en het daaraan gelegen stadhuis (1892) in een Vlaamse renaissancestijl.
Andere bezienswaardigheden zijn de neogotische Antoniuskerk, de 17de-eeuwse Wallenstein-huizen ('Valdštejnské domky'), de barokke, kasteel van Liberec, Heilige Kruiskerk (1733 -1756 met een schilderij van Albrecht Dürer), het Noord-Boheems museum met glas en textiel, een renaissanceslot met Salvatorkapel en de grootste dierentuin van Tsjechië, de Zoo Liberec. Er is een universiteit gevestigd in de stad, namelijk de Technische Universiteit Liberec. Deze universiteit biedt onderwijs aan zo'n 5000 studenten. Severočeské muzeum v Liberci is een museum in Liberec

Tevens kun je aan het plein, op het terras naast de mc donalds heerlijk ijs :ice:en koffie's krijgen. En juist aan de andere kant van het plein lekkere mojito's :lekker:
 
Bovenaan