"Vogeltjesdans"

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit is niet echt een mooi verhaal, maar ik vind het wel leuk.

De laatste avond in Tsjechië, we hebben de boel zoveel mogelijk ingepakt. De gasfles is leeg en we besluiten uit eten te gaan.

We stappen het restaurant binnen en het is gezellig druk. Recht tegenover de deur staat een grote tafel met allemaal grote glazen bier, met daarachter hun eigenaars. Achterin zitten drie mannen fanatiek een kaartspel te doen.

We zoeken een plekje en krijgen vrij snel de kaart. Het duurt even voordat we de kaart hebben ontcijferd, maar we hebben even de tijd. Eerst een lekker biertje. De mannen aan de grote tafel heffen een lied aan en worden iets te luidruchtig, want daar komt de eigenaar. Hij maant ze tot stilte, in ieder geval, zo zie ik het. En inderdaad, ze stoppen met zingen. Maar niet voor lang, daar gaan ze weer ......en daar komt de eigenaar weer. Wij moeten er wel om lachen, het is in ieder geval geen suffe boel, ik voel me er wel lekker.

Ons eten komt en ziet er heerlijk uit, we bedanken de man en ondertussen gaan de mannen aan de grote tafel er ook nog bij staan om hun lied wat kracht bij te zetten. Daar komt de eigenaar weer en maakt een verontschuldigend gebaar naar ons. Maar wij lachen en maken duidelijk dat wij het in ieder geval niet erg vinden.

Een van de mannen staat op om naar de w.c. te gaan, zijn motoriek is niet meer zo denderend, dus mijn dochter schuift iets opzij, zodat hij er makkelijker langs kan. Maar hij stopt bij onze tafel, zegt iets in het Tsjechies en begint ook hier een "prachtig" lied. Het enige wat ik kan verstaan is Moravië. Ik nam dus aan dat hij daar vandaan kwam.
De eigenaar houdt de boel op een klein afstandje in de gaten. De man begint een gesprek, maar ik onderbreek hem en vertel hem, in mijn beste Tsjechisch:"Ik kom uit Holland". Hij herhaalt "Holland" en ik denk nog, nu komt het, Amsterdam, tulpen, klompen molens, maar nee, niets van dat alles.

Hij begint, tot grote verbazing van zowel zijn vrienden als ons, tatatatatatata, jawel de vogeltjesdans. Mijn dochter fluistert nog snel:"Niet doen hoor Ma!", als hij probeert mij te verleiden om mee te doen. Maar dat gaat zelfs mij te ver, ik heb me altijd verbaasd over al die Nederlanders die overal de Vogeltjesdans doen. Toch is deze vogeltjesdans wel charmant en hij maakt de gebaren er ook bij, soms even steun zoekend aan de tafel. Zo, hij is klaar en maakt een korte buiging. We kunnen niet anders dan klappen en de eigenaar loopt hoofdschuddend weg.
 
Haha geweldig verhaal, je had mij kunnen wegdragen als ik in hetzelfde restaurant had gezeten. Kan je nagaan hoe beroemd wij zijn, alhoewel om dit nu te zijn dankzij de vogeltjesdans, mmm :hmm:
 
Ik heb inmiddels de plaat opgezet en ben hem weer even aan t oefenen
Als ik hem in de komende weken hoor en nog geen pivo op heb kan ik hem dan uitvoeren maar ik ben bang dat alleen smorgens vroeg kan zijn.
wel leuk verhaal toch.:deuk: :deuk:
 

Tabe

† In Memoriam
geen mooi verhaal ???

Geen mooi verhaal ??? ik vind hem schitterend. Een stukje tekst, precies zoals het kan gaan in Tsjechie. Veel herkenning.

Volgens mij zaten jullie niet in een restuarant waar veel "buitenlanders" komen maar in een gewoon dorsprestaurant. Markante mensen in werkpak die voor het weekend nog even doorzakken. Typisch de tentjes waar wij bij voorkeur naar binnengaan.
 
Dank jullie, ik heb hier nog eens zitten opzoeken op internet en de vogeltjesdans is van 1980 gemaakt door de Electronica's. Maar eigenlijk is het al geschreven in de jaren 50 door de Zwitser; Werner Thomas. Het heette doen de eendendans.

Maar ik stond toch even te kijken dat ik hier in Tsjechië zat in een restaurant en de vogeltjes dans voor mij gedaan werd, door een Tsjech. Ik hoop wel dat hij ook nog andere herinneren heeft aan Hollanders.
 
ceesfijneman schreef:
Ik heb inmiddels de plaat opgezet en ben hem weer even aan t oefenen
Als ik hem in de komende weken hoor en nog geen pivo op heb kan ik hem dan uitvoeren maar ik ben bang dat alleen smorgens vroeg kan zijn.
wel leuk verhaal toch.:deuk: :deuk:
O.K. Cees, ga je best doen de komende weken, maakt het uit dat het 's morgens vroeg is, als je maar plezier hebt toch. En ik wens je heel veel plezier.:bloem:
 
Tabe schreef:
Geen mooi verhaal ??? ik vind hem schitterend. Een stukje tekst, precies zoals het kan gaan in Tsjechie. Veel herkenning.

Volgens mij zaten jullie niet in een restuarant waar veel "buitenlanders" komen maar in een gewoon dorsprestaurant. Markante mensen in werkpak die voor het weekend nog even doorzakken. Typisch de tentjes waar wij bij voorkeur naar binnengaan.

Ja, Tabe. We zaten in een dorpje en er zaten alleen Tsjechen. We begrepen dat de man uit Moravië kwam en hier in de buurt werkte. Het gebaar voor werken is universeel. Ze hadden inderdaad allemaal dezelfde werkkleding aan. Nou, ik heb die avond heerlijk gegeten en genoten.
 
Krulletje schreef:
Mayca, unieke en kostelijke kijk van deze man op Nederland!:top: Ik word persoonlijk niet goed van alle toespelingen op drugs, Ajax, Cruyff en Amsterdam!
Ja, uniek was hij:gitaar:. Deze dansende reactie had ik dan ook echt niet verwacht.
 
Corrys, vorig jaar mei ben ik op dit Forum gekomen en wist dat ik naar Tsjechië wilde. Maar toen wist ik nog niet wat ik kon verwachten. Wel heel veel gelezen hier. Ik ben nu geweest en geloof mij, je wilt nooit meer anders. Wat heb ik genoten van het land en de mensen. Het was nog beter en mooier dan dat ik me had voorgesteld. Ja, en deze man gaf glans aan de dag ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
mayca schreef:
Corrys, vorig jaar mei ben ik op dit Forum gekomen en wist dat ik naar Tsjechië wilde. Maar toen wist ik nog niet wat ik kon verwachten. Wel heel veel gelezen hier.

En ondertussen nog veel meer gelezen en nog veel meer gaan verlangen naar meeeeeeeeer........;)
 
Freddy2005 schreef:
En ondertussen nog veel meer gelezen en nog veel meer gaan verlangen naar meeeeeeeeer........;)
ooh, je moest eens weten. Ben al helemaal bezig om op te zoeken waar ik volgend jaar naar toe wil. Zoveel prachtige foto's gezien en verhalen gelezen. Zoals het er nu naar uitziet wil ik in "Klein Zwitserland" beginnen. Die fantastische, natuurlijke brug. Al die bergen en rotsen. En ik wil naar Terezin en als het kan, nog een keer Praag dat moet gewoon. Ja, wat wil ik nou niet. Ik wil nog zoveel en wel even terug naar Mariaan om te vertellen van de "Blob".;)
 
mayca schreef:
ooh, je moest eens weten. Ben al helemaal bezig om op te zoeken waar ik volgend jaar naar toe wil. Zoveel prachtige foto's gezien en verhalen gelezen. Zoals het er nu naar uitziet wil ik in "Klein Zwitserland" beginnen. Die fantastische, natuurlijke brug. Al die bergen en rotsen. En ik wil naar Terezin en als het kan, nog een keer Praag dat moet gewoon. Ja, wat wil ik nou niet. Ik wil nog zoveel en wel even terug naar Mariaan om te vertellen van de "Blob".;)

Kom ook even op mijn camping langs...
 
Krulletje schreef:
Kom ook even op mijn camping langs...

Waar zit jij dan Krulletje, ook daar in de buurt. Trouwens weet wel wat je zegt, want we komen dan met z'n zevenen (zoals het er nu naar uitziet) en een luidruchtige hond:DEn we hebben mijn zwager en zoon ook al helemaal gek gemaakt en die wil ook mee, dus dan zitten we op 9. Een hele invasie dus:D
 
Bovenaan