Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als je goedkoop aan hout kan komen. De kachel (ketel) zelf is niet erg klein, dat lijkt er wel klein, omdat die ergens onder de grond zit.
Je hebt een afgrijzelijke berg hout nodig voor die paar maanden stoken per jaar als Tsjech.
ach wat is klein , ik schat zo´n 1.3 m h x .8m lang x .3m breed
wat hout kost , zelf zagen 5kc/m³
kopen 350-2000 kc/m²
in mijn omgeving heeft bijna iedereen dit systeem omdat gas te duur is. en elektro alleen voor nood gebruikt wordt.
 
en de daarom hebben de meeste tjechen ook een andere houtkachel met warmtewisselaar staan in bijv de kelder . is gewoon een cv op hout.
elke 6-8 uur hout erop en in combinatie met een geisoleerde tank 2x
de capaciteit.
goedkoop simpel en klein.

Ik weet het Curious,maar bij ons zou er dan in de entreehal een speciale pijp geplaatst moeten worden als schoorsteen en dan ook nog boven het dak uit.Dit was geen gezicht(en bovendien extra kosten).
Een neef van mij heeft bij een speciale firma in Cerveny Kostelec 2 houtkachels gekocht,die er niet uitzien maar optimaal verbranden.Hij en z'n vriend willen hun huis in Friesland hier op laten verwarmen.De kachels zijn niet mooi om te zien: gewoon een vierkante ijzeren bak.Ze willen er geloof ik een waterreservoir van 200 liter op aansluiten.Die van ons heeft maar een reservoir van ongeveer 7 liter..Wij moesten de kachel wel in de woonkamer plaatsen omdat daar de schoorsteen zit.

Gerrit
 
Als je goedkoop aan hout kan komen. De kachel (ketel) zelf is niet erg klein, dat lijkt er wel klein, omdat die ergens onder de grond zit.
Je hebt een afgrijzelijke berg hout nodig voor die paar maanden stoken per jaar als Tsjech.

Wij hebben deze zomer voor 9.000 Kc hout gekregen en moesten het zelf nog zagen en kloven.Toen bleek dat we 26,5 m3 hout :fluit: hadden.Omgerekend is dat per kuub niet duur denk ik.
Dankzij de bemiddeling van onze,altijd,hulpvaardige buurman...!

Gerrit :zwaai:
 

Vodnik

† In Memoriam
ik heb een kachel van Haas en Sohn met warmtewisselaar. Afgegeven vermogen 13 kW waarvan 7 kW naar de warmtewisselaar. De warmtewisselaar is aangesloten op de CV waaraan 13 kW aan radiatoren. Tevens een 17 kW electrische ketel (driefase 400V 25 A!) die parallel geschakeld is. Bij een buitentemp. van ca. 5 graden (dat is het nu) hoeft de elektro kotl niet bijgeschakeld te worden! (die draait alleen 's morgens om het huis op te warmen als de houtkachel uit is)

BELANGRIJK: beide systemen moeten een eigen pomp hebben (met terugslag ventiel!) Op de pomp van de kachel moet een noodstroomvoorziening zitten om de pomp bij stroomuitval door te laten draaien, zoniet, dan begint eea zich als een stoomlokomotief te gedragen!

eea is door mijzelf aangelgd en werkt voortreffelijk!

P.
 
Wij hebben ook een moederhaard met 4 radiatoren. Omdat de radiatoren zich allemaal boven bevinden hoeven we geen pomp etc. in de leiding te plaatsen. Door de warmte stijgt het water vanzelf op. Wel is er boven een expansievat geplaatst en is het systeem gevuld met anti-vries. Een winter hebben we nog niet mee gemaakt maar tot nog toe wordt het in het gehele huis lekker warm.
De kachel is bij een kachelbedrijf in Liberec gekocht.
 

Bijlagen

  • kachel.JPG
    kachel.JPG
    214,1 KB · Bekeken: 20
BELANGRIJK: beide systemen moeten een eigen pomp hebben (met terugslag ventiel!) Op de pomp van de kachel moet een noodstroomvoorziening zitten om de pomp bij stroomuitval door te laten draaien, zoniet, dan begint eea zich als een stoomlokomotief te gedragen!

Ik heb geen verstand van stoom, maar het lijkt me bloedlink als daadwerkelijk de stroom uitvalt.

Vraag me af hoe je noodstroom geregeld hebt.

En wat gebeurd als de noodstroom ook weigert?

Huisje weg?
 
En als het veiligheidsventiel blokkeert, nog steeds grappig?

Zonder dollen, gewoon ter lering ende vermaeck: zitten er geen risico's aan?

Ik ga het niet doen hoor.

Maar hoe werkt jouw noodstroom nou?
 
Dat probleem onderkenden wij ook. De instalateur heeft ons verzekerd dat wij geen pomp nodig hebben omdat onze radiatoren zich boven bevinden. Hierdoor stijgt het warme water vanzelf naar boven. Wel is er een drukvat geplaatst.
Tja, zo kan het dus ook of kan dit alleen in Tsjechie?
 
Klopt Ben
Alleen als je radiatoren hebt op gelijk of lager niveau als de ketel, is een pomp beslist nodig.
In jouw geval werkt het verwarmde water zich een weg omhoog en drukt zo automatisch koud water naar de warmtebron. (Toch leuk die natuurkunde)
Een expansievat hoort in iedere verwarmingsinstallatie..
 
Klopt Ben
Alleen als je radiatoren hebt op gelijk of lager niveau als de ketel, is een pomp beslist nodig.
In jouw geval werkt het verwarmde water zich een weg omhoog en drukt zo automatisch koud water naar de warmtebron. (Toch leuk die natuurkunde)
Een expansievat hoort in iedere verwarmingsinstallatie..
er bestaan ook de zogenaamde open systemen .
zonder expansievat.
 
en zo is ook met deze systemen in cz er zit gewoon een veiligheidventiel met dezelfde werking. (of het open systeem)
denk je nou echt dat er CE goedgekeurde systemen worden gemaakt die ontploffen.
of dat het hier in cz levensgevaarlijk is om je huis te verwarmen:lache:.
ps: ik heb een installateursdiploma.
 
Bovenaan