Verschillen tussen NL brood en CZ chleba

  • Onderwerp starter Deleted member 495
  • Startdatum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij halen wel eens van dat Duitse brood bij een bakkertje vlakbij de Albert Cuyp. Dat lijkt heel erg op Tsjechisch brood en smaakt prima!! Maar roggebrood? Hebben we het wel over hetzelfde brood, want roggebrood zoals ik het ken, dat donkere, uit elkaar vallende, beetje kleffe brood met heel karakteristieke smaak vind ik weinig gemeen hebben met Tsjechisch brood...
 
4 Euro voor een brood, daar was ik al bang voor... beetje van de dure, he.
Erikita, waar zit jouw bakkertje bij Albert Cuyp precies? Die Albert Cuyp is nogal lang en 't is best vermoeiend om die helemaal af te lopen dus als je concreet kan aangeven, graag...
 
Arthur,
ik bedoelde dit eigenlijk voor de Nederlanders in Tsjechie die het Nederlandse brood missen. Gewoon wit brood maken is niet moeilijk, vandaar.
Nu moet ik zeggen ik heb ook al van dat zuurdesem brood gemaakt en is best lekker, maar je krijgt de korst niet zo mooi als in Tsjechie. Bij ons is er een watermolen waar ze zelf bloem malen en daar kan je een 20tal verschillende soorten bloem kopen waaronder bv Zwarte woud bloem, of Zuurdesem bloem en daar zit wel wat tussen dat de smaak benadert. Als je een goede oven hebt kan je de deeg ook in de machine maken en er dan uithalen om in je oven te bakken, en dan begint het al meer op chleba te lijken maar het is een beetje zoeken naar de juiste bloem.
 
Erikita schreef:
Maar roggebrood? Hebben we het wel over hetzelfde brood, want roggebrood zoals ik het ken, dat donkere, uit elkaar vallende, beetje kleffe brood met heel karakteristieke smaak vind ik weinig gemeen hebben met Tsjechisch brood...
Nee dat is hem zeker niet, Erika. Dat wat je hier beschrijft is roggebrood wat je eet bv met rookvlees bij een erwtensoep.
Dat brood wat ik bedoel is van rogge meel en is donker, echter niet met kummel, zoals veel Tsjechisch brood dat heeft, maar smaakt desalniettemin heerlijk.
 
Ok ik dacht al met roggebrood
confused.gif
ha ha.
Ik moet eens langsgaan in dat winkeltje, krijg nu al trek!
Als ik zeg roggebrood, dan snappen ze wel welke ik bedoel? Of heeft het nog een speciale naam?
 
Ja, inderdaad als je zegt roggebrood, dan weten ze al wat je wilt. Brood "grand mère" wit is ook heerlijk!! Ook zuurdesembrood wel iets anders dan de roggebrood maar het is ook smullen.
Success.
 
Dank je wel, Jarin. Ik ga het snel eens proberen! Maar eerst maar eens van the real thing genieten in CR over 10 dagen
smile.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Ja, maar het lijkt er niet op (smaak bedoel ik)
 
Dat met die rohliky en panermeel deed mijn moeder altijd. Is een oude truk. Maar weet iemand eigenlijk hoe je zelf tsjechische brood kan maken????
 
Limburgse vlaai

Misschien bedoelt Robert de taart die in het eerste nummer van Apetit stond? Een Oostenrijks iets dat qua uiterlijk wel op vlaai lijkt. Het tijdschrift is niet echt Tsjechisch, maar voor wat recepten: www.apetitonline.cz, de vlaai staat er jammer genoeg niet bij.
Heb net wat recepten voor een Limburgse vlaai gevonden. Zal het 's uittesten met Tsjechische ingredienten en op Tsjechische proefkonijnen.
 
Bovenaan