Verschillen tussen NL brood en CZ chleba

  • Onderwerp starter Deleted member 495
  • Startdatum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pasqual, ik sluit me bij jou aan, ik ben verzot op het Tsjechische brood, gewoon s'morgens met wat goede boter en een Melta....heeerlijk. En een lekkere Tatrak kan toch enkel met Tsjechisch brood goed smaken, niet ?
 
D

Deleted member 495

Guest
confused.gif

O nee, waarom dan niet ? Vroeger bakte mijn moeder ook oud brood in de koekepan. Ze maakte ook wel een wentelteefjes.
 
eeuhm... wat ik bedoel is eigenlijk topinka s cesnekem wat je van het Tsjechische brood kan maken. Om eerlijk te zijn, ik heb het met het NL/BE brood nog niet geprobeerd maar volgens mij is het gewoon niet zo lekker. Kan me ook vergissen natuurlijk...
crazy.gif
 
Bij mij gaat er niets boven Tsjechisch brood. De geur..de smaak, ik kan er van blijven eten en neem altijd zo veel mogelijk broden mee terug naar Nederland.
Rohliky vind ik best lekker, maar als ik kies, is het toch Tsjechisch brood. Nederlands brood vind ik niets bijzonders, dat wil zeggen het smaakt wel, maar ervan genieten zoals van Tsjechisch brood, doe ik niet.
 

G

Berichten van gasten...
Ik weet het nog niet zo met dat Tsjechische brood. Ik eet hier dag in, dag uit rohliky of housky omdat ik het tsjechische "bruine brood" niet te eten vind. Je wordt er af en toe wel een beetje gek van. Het voedt voor geen meter en het is binnen een dag oud. Als er iets is dat ik hierwel graag zou hebben, dan zou het wel het vertrouwde bruine brood van de AH moeten zijn. Want ik heb hier nog niks gevonden wat een beetje in de buurt daarvan komt.
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik zoek al 10 jaar en hab het nog niet gevonden. Als je het kan vinden, geef het dan door. Ook ik ben voorstander van lekker Nederlands brood
 
Hier in Belgie heb je wel ècht lekker bruin brood, zoals Waldkorn, volkoren ( iets te zwaar voor velen ), Amaro, koala, Zwarte Woud, natuur, granen, toscane, multigranen ( vind ik het lekkerst ), sesam, panda, muesli, notenbrood...
Het witte verse brood is ook heerlijk, maar er zit niets in.
Ik lust wel heel graag piccolo ( zoals rohliky, maar beter ) en bruine pistolets ( ronde broodjes ).
 
Als je geen Tsjechische genen in je bloed hebt dan is het later vragen om bv. hart en vaatziekte problemen!!!
 
Dat Tsjechische brood is wel zwaar maar prima weg te spoelen met bier en met de juiste belegsoorten onovertroffen. Het vraagt wat mij betreft om dik beleg met moravische ham bijvoorbeeld of met zo'n schnitzel zoals je ze alleen daar krijgt ertussen of droog bij bijvoorbeeld worsten met hořčice, nogmaals graag met bier erbij of bij elke maaltijd met overvloedig saus. Ik hou er heel erg van.
 
Waarom maken jullie zelf geen brood ?
Ik heb zo een broodmachine, en in 3 uur tijd heb je een vers brood naar Belgische/Nederlandse smaak die je zelf wil.
Echt niet moeilijk hoor.
 
Arthur schreef:
Het vraagt wat mij betreft om dik beleg met moravische ham bijvoorbeeld of met zo'n schnitzel zoals je ze alleen daar krijgt ertussen of droog bij bijvoorbeeld worsten met hořčice
Daar heb je gelijk in, dat ben ik al weer vergeten. Wat een "dobrota".
 
Dat wegspoelen met bier lijkt mij wel een leuk idee. Alleen levert het misschien wel problemen op als je dit met het ontbijt doet en je moet nog werken.
 
We nemen ook altijd brood mee uit Tsjechië (zoveel mogelijk en dan invriezen). Gewoon heerlijk.
Nu hebben we in Amsterdam een winkeltje ontdekt, De Bakkerswinkel , waar ze o.a. zuurdesem brood verkopen (waaronder ook roggebrood, deze komt heel dicht in de buurt van het Tsjechische brood) dus nu kunnen we heerlijk genieten van vers “Tsjechisch-achtig” brood als we daar zin in hebben.

hetbrood.jpg
 
Klopt, gewoon roggebrood verkopen ze inderdaad bijna bij elke bakker en bij elke supermarkt, maar het roggebrood waar ik het over heb is heel wat anders, het is niet grof, het is een zuurdesem brood en het heeft een heerlijke krokante korstje - zie plaatje bij mijn vorige bericht.
 
Dankjewel Jarin,
Mijn schoonouders klagen hier altijd over het NL brood; nu kan ik ze een alternatief bieden. Helaas laat de 'prijslijst' op de site van deze winkel geen prijzen zien dus ik weet niet of ik hiermee failliet ga. Wel mooi dat ze ook op zondag geopend zijn. Heeft iemand nog andere bakkers gespot? Ik weet dat vroeger Tsjechische vrienden ergens 'Duits brood' vandaan haalden, dat was ook zo'n beetje hetzelfde. Maar die winkel bestaat al niet meer.
 
Bovenaan