Verschillen tussen NL brood en CZ chleba

  • Onderwerp starter Deleted member 495
  • Startdatum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

D

Deleted member 495

Guest
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig wat jullie vinden van het verschil tussen het Nederlandse brood en het Tsjechische Chleba. Als Nederlander die al weer een tijdje in Tsjechie woont, prefereer ik het Nederlandse brood. Ik vind de meeste chleba soorten 'te zwaar' en beperk me dan vaak tot het eten van rohliky. Wat is jullie mening ?
 
Het is net waar je mee grootgebracht bent, denk ik.

Toen ik in Nederland kwam, kreeg ik het Nederlandse brood niet door mijn strot. Jaren lang kocht ik bij Albert Heijn Duitse brood “Oberlander” die het Tsjechische brood een beetje kon benaderen. Ik schroomde zelfs niet om naar Kleve bij Nijmegen te rijden om daar verse brood te halen.

Nu vele jaren later vind ik een goede Nederlandse brood beter smaken dan het Tsjechische brood. Ik denk dat het ook een stuk gezonder is.
 
Bij ons in Pisek verkopen ze een klein rond broodje, lekker bruin gebakken die wil ik weleens kopen dan, lekker met boter en tomaat, maar over het algemeen koop ik valdkorn bij de hypernova, benaderd het nederlandse brood aardig
 
Ik ben het met Vasek voledig eens, ik heb het ook meegemaakt. In het begin vond ik het brood in België niet lekker en nu... het Tsjechische. Als ik naar Tsjechië ga en ik eet er chleba dan smaakt het zuur en zwaar. Af en toe smaakt het maar als ik kan dan verkies ik rohlíky.
 
Ben net weer terug uit Nederland en heb 7 broden meegenomen. Vanmorgen vers gekocht en die liggen inmiddels in de diepvries. Het is net wat vasek zegt, waar je mee opgegroeid bent, want het meeste Hollands brood eet ik dus. Ik vind het brood in Tsjechie zo hard en het lijkt wel of het altijd een paar dagen oud is. Geef mij het lekkere zachte Hollandse brood maar, en dan met een Nederlands plakje jong belegen kaas. En ik heb dan voor een boterham ook geen bordje nodig
59.gif

Bij het Tsjechisch brood ligt de helft altijd op de keukenvloer
ahum.gif
 
Inderdaad, in Tsjechie is gewoon brood te zwaar, maar 'rohliky' vind ik niet gezond en probeer ik te vermijden.
Nederlans brood is OK (zo lang die vers is), het probleem is dat volgende dag of zelfs al dezelfde avond is die niet meer te eten.
 
Dat klopt, als het brood in NL/BE vers is is het lekker, de andere dag is het precies kurk. Heeft er iemand een idee hoe je dat langer vers kan houden? Heb vanalles geprobeerd, voorlopig zonder resultaten...
ahum.gif
 
voor mijn dochtertje heb ik witbrood uit nl. ook in de vriezer. binnen een kwartier is een sneetje ontdooit. maar niet in de magnetron doen want dan wordt het oud
gewoon in een plastic zakje doen en op het aanrecht leggen
 
Steek het verse brood gewoon in een plastiekzak, en het blijft langer vers en zachter dan in de gewone broodzak alleen.
 
En heb je teveel vers brood, doe dan zoals Tonca zegt. Eerst in de vriezer, dan gewoon laten ontdooien, en tenslotte in een plastiekzak.
 
Er zijn heel wat manieren om brood langer vers te houden van vacuum zuigen tot zoutbolletjjes in het brood.
Onthou des te sneller een brood droog wordt des te natuurlijker is het klaargemaakt om te bakken.
Van ons Tsjechische buren in Nova Ves heb ik wel de volgende truuc geleerd van oude rohlikys kun je onzettend lekker paneermeel maken.Rontje heeft wellicht het recept. kan dat ook met oude Belgische harde broodjes??
 
D

Deleted member 495

Guest
Jose schreef:
Van ons Tsjechische buren in Nova Ves heb ik wel de volgende truuc geleerd van oude rohlikys kun je onzettend lekker paneermeel maken.
Komt me bekend voor. Mijn vrouw doet dit geregeld.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Jan_en_Marcela schreef:
Ben net weer terug uit Nederland en heb 7 broden meegenomen. Vanmorgen vers gekocht en die liggen inmiddels in de diepvries.

En ik doe precies het tegenovergestelde!
laugh.gif

Het is dat ik maar een klein vriesvak heb waar ik maximaal 4 Tsjechische broden in kwijt kan, anders waren het er ook minstens 7!

Als ik zo de reacties lees, dan zijn er maar weinig liefhebbers zoals ik van het Tsjechische brood. Heerlijk zo'n vers tsjechisch brood met bijvoorbeeld domácí sádlo s oškvarkama of een lekkere klobasa!
smiley20.gif
 
dat klopt Pasqual, het zijn juist de momenten dat ik het Tsjechische brood lekker vind. Vergeet ook niet het brood met de tlacenka... mmmmm
smiley20.gif
 
Wat ik wel heel lekker vind in Tsjechië zijn die kleine bruine broodjes met die zoutkorreltjes erop, het is niet zuur wel wat zwaarder en erg geschikt voor hartig beleg. Ik lust het gewone "zure" brood ook wel maar eet dan toch liever een echt hollands oerbrood met veel pitten en granen.
 
Ja, dat kan ook met Belgische harde broodjes, maar ook met gewoon oud brood. De broodjes drogen in de oven. Zijn ze al oud genoeg, dan hoeft het niet in de oven. Dan gewoon heel fijn mixen en je hebt lekker paneermeel ( chapelure ).
 
Bovenaan