Vakantie Zuid-Moravië augustus 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

Zoals aangekondigd in het andere topic beschikken wij hier toch over Wifi. Voor zover de tijd het toelaat neem ik dus al een voorsprong op het schrijven van ons verslag. Komt 'ie.....

Reisverslag Tsjechië 2013

Vertrek (3 augustus 2013)

Na een heel kort nachtje, de wekker gaat om 01.30 uur, staan wij op. Beiden douchen wij snel na elkaar douchen en voorzien het proviand voor de reis van koelelementen.
Daarna trekken wij, voor de tijd van het uur, 2 opvallend wakkere kinderen uit bed.
Kennelijk hebben ook zij erg veel zin in de vakantie. Alleen maar prettig toch. Na een korte schrik :sterretjes: , waar is de Tomtom, kunnen wij toch vertrekken en laten wij een in totale slaap gehuld Anna Paulowna achter ons.
Het rijdt lekker en zeker tot Groningen komen wij maar weinig verkeer tegen. En voor wij het weten rijden wij alweer Duitsland in en de eerste tankbeurt tegemoet.
Duitsland rijdt zo mogelijk nog lekkerder maar wij richten ons toch op het filevrij bereiken van Hannover. Twee jaar terug hebben wij daar immers zo vreselijk veel oponthoud gehad. Maar niets daarvan dit jaar, mede te danken aan het vroege vertrek uit Anna Paulowna waarschijnlijk.
20130803_073341.jpg

Ondanks het behoorlijke slaapgebrek rijdt het nog steeds lekker door en van de gevreesde zwarte zaterdag merken wij niets, ook niet aan het tegemoetkomende verkeer. Ach ja, zo af en toe mag je ook best wat geluk hebben, toch?
Inmiddels wordt het steeds warmer in de auto en onder de 30 graden wordt het niet meer in de auto. De airco doet weliswaar zijn best maar lijkt het gevecht tegen de warmte al lang te hebben verloren. Alleen op momenten dat wij even stoppen merken wij toch nog wel het verschil met de werkelijke warmte buiten.
Net over de grens met Tsjechië valt ons het grote aantal geparkeerde vrachtwagens op. Dan opeens herinner ik mij het rijverbod voor vrachtwagens deze maand.

20130803_133046.jpg 20130803_133026.jpg

Intussen kunnen wij maar geen vignet zien te bemachtigen en passeren wij een politiecontrole, maar gelukkig niet voor ons. Dan doemt na de zoveelste waarschuwing dat een vignet verplicht is gelukkig het eerste tankstation op en kunnen wij een forse boete gaan voorkomen.
Aangezien mijn Tsjechisch nog een beetje roestig is bestel ik het vignet in het Engels. Waarbij op mijn vraag de jongedame duidelijk nee schudt. Zij spreekt inderdaad geen Engels. Het lachje van haar collega doet anders vermoeden. Blijft toch apart die houding van sommige Tsjechen.
Inmiddels gaat het via Praag richting de beruchte weg naar Brno. In het begin vraag ik me nog af waar al die ophef nu over gaat. De weg lijkt best mee te vallen, toch? Dit nog niet gedacht hebbend begint het gehobbel, zij het overigens afgewisseld met opgelapte stukken. Achteraf heel aardig om zo iets mee te hebben gemaakt, maar eigenlijk is het niet meer van deze tijd natuurlijk. En wie weet behoort deze rariteit met een paar jaar tot het verleden.
Na een lange reis bereiken wij ruim twee uur te vroeg ons vakantieadres. Vanuit de verwachting er vast nog niet terecht te kunnen worden wij aangenaam verrast door de eigenaar.
Hij zegt er geen probleem mee te hebben dat wij zo vroeg zijn en geeft ons een rondleiding. Het is een geweldig mooi en groot huis, maar wij schrikken ons wel rot.
Een huis met een wenteltrap naar de slaapkamers. Hoe gaat Jelle daar in hemelsnaam komen. Maar erger, en daar had ik specifiek naar geïnformeerd bij de organisatie, om te beginnen al een trap bij de voordeur. En ook in het huis zijn er nog wat trappetjes. Het huis stamt weliswaar van 1988 maar heeft behoorlijk wat jaren 70 trekjes. Muren met schrootjes, granol plafond en ja, daar komt het: aangrenzend aan de keuken een zitkuil.
Vermoeid door de lange reis zinkt ons de moed in de schoenen. Hoe kan Jelle en dus ook wij hier in hemelsnaam een relaxte vakantie hebben. De vergelijking met het huis vorig jaar in Jickovice stemt ons treurig. Ik houd mij voor deze vergelijking niet steeds op te zoeken maar doe het onwillekeurig toch.
Gelukkig brengt een duik in het geweldige (overkapte) zwembad ons de nodige afleiding. En laat het ons zien dat er ook pluspunten zijn aan dit huis. Het water is dankzij de overkapping heerlijk warm en het bad aangenaam schoon.
In een bliksembezoek aan de plaatselijke Penny Market kopen wij nog wat voor ’s avonds en het ontbijt voor zondag en gaan allen hondsmoe naar bed. Is dit hier onze eerste of gelijk ook laatste avond? Wij slapen er nog even over spreken wij af.
Zondag 4 augustus 2013

Allemaal hebben wij heerlijk geslapen en wij besluiten deze dag nog aan te zien. Het besluit of wij hier nog langer blijven bedoel ik hiermee.
Het zwembad maakt opnieuw weer veel goed, maar als wij eenmaal aan het ontbijt zitten neemt ook de zoon van de eigenaar een duik. Zo privé is ons zwembad dus ook weer niet. Het gastenboekje vermeldt dit overigens ook al meerdere keren. Ik vraag mij dan wel weer af of men dit ook op een andere manier kenbaar heeft gemaakt. Natuurlijk heel aardig om je grieven van je af te schrijven, maar of het effect sorteert bij een eigenaar die een paar woordjes Duits spreekt….
Na het zoeken van een Lidl in de buurt vertrekken wij daarheen. Zoals bekend doet de Tsjech, door de bank genomen, niet aan zondagsrust en gaat het boodschappen doen hier continue door.
Voor ons toeristen heel prettig. Gelijk ook ingeslagen voor onze eerste bbq hier en dat was weer een feest van herkenning.
Na de zoveelste duik in het zwembad de bbq maar aangestoken en met z’n allen heerlijk gegeten. Overigens naderde tegen het einde wel een enorme wolkenpartij, dus met het laatste worstje achter de kiezen dit “noodweer” kunnen aanschouwen. Blijft een heel aparte ervaring. Het geweld waarmee dit onweer hier overtrekt in Tsjechië en ook de korte duur ervan.
Tot slot een rustige avond met flink wat afkoeling beleefd.
 
Moet zeggen, het ongemak begint te wennen. Niettemin vanmorgen toch ons ongenoegen geuit. Gelukkig had de organisatie nog onze mail van januari. Ik had toen een optie op het huis genomen. Na het geruststellende bericht vervolgens het huis geboekt. Zal zo een impressie van het huis geven
 
Hieronder wat foto's. Het lijkt misschien niet zo spannend, maar je moet beseffen dat Jelle helemaal niet meer los kan lopen. Hij moet dus altijd met hulp naar het toilet en vanaf de eettafel betekent dat voor hem 3 treden af en daarna weer 3 treden op

20130805_112536.jpg 20130805_112521.jpg
 
wat jammer dat zo'n reisorganisatie zo slordig omgaat met je aanvraag, dit is toch echt niet te doen als je niet kunt lopen! ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt! gelukkig maakt het zwembad veel goed! ondanks alles toch nog een fijne vakantie toegewenst
 
Inmiddels wordt er achter de schermen naarstig gezocht naar een oplossing voor ons. Overigens door Novasol. Kennelijk betrekt onze organisatie (Casamundo) ook daar zijn huizen. Wij hebben duidelijk aangegeven wat wij nodig hebben voor Jelle en dat is nogal wat, maar goed ze gaan het proberen. Zou zomaar kunnen dat wij dan in een andere regio terecht komen, maar dat nemen wij voor lief. Per saldo is het hoogseizoen :ja:. Wij zijn heel benieuwd
 
Lekker handig maar niet heus, hopelijk vinden jullie en ander huis wat wel geschikt is. Sommige reisorganisatoren nemen gehandicapte mensen niet serieus. Laatst ook bij het Max-vakantieprogramma een vrouw die echt niet met haar rolstoel door de wc/badkamerdeur kon van het appartement. Volgens de organisatie was de deurbreedte geschikt voor standaardrolstoelen. Ja hun eigen standaard....:stom:
 
Maandag 5 augustus 2013

Tegen half zeven wordt ik opnieuw wakker onder klokgeluid. Daarnaast voel ik ook een brandend zonnetje. Kortom, tijd om op te staan en met een kop senseo (ja nog steeds!) achter de laptop te kruipen.

De eerste blik op buienradar voorspelt opnieuw warm tot zeer warme dagen deze week. De 35 graden van vandaag is daarbij nog mild te noemen. Wellicht vandaag maar eens Brno verkennen, gecombineerd met een bezoekje aan forumlid Lisa F. Zodra ik het topic over haar boekje las had ik zoiets van: hebben hebben :wow:. En aangezien wij toch in de buurt zijn van haar woonstede…. Bovendien ook wel zo leuk zoiets te kunnen lezen nu wij hier op vakantie zijn.

Maar eerst een vervelende maar noodzakelijke klus, namelijk Casamundo bellen over het huis. Dit blijkt niet zo eenvoudig als gedacht, overigens kreeg ik ze ook in Nederland moeilijk te pakken. Dan maar rechtstreeks Novasol gebeld en die geven wel thuis. Ze nemen al onze gegevens en met name die van Jelle op en wij krijgen de indruk echt serieus genomen te worden. Ze waarschuwen ons wel dat beschikbare huizen in deze periode en met name deze omgeving niet voor het oprapen liggen. Op hun vraag geven wij aan desnoods uit te willen wijken naar een andere omgeving. Na kort hierna nog een keer gebeld te worden door Novasol gaan zij aan de slag voor ons.

Hierna genieten wij nog even van het lekkere zwembad. Want eerlijk is eerlijk, over het zwembad niets dan lof. Een overkapt zwembad, ideaal voor een koukleum als ik. Zal mijn Indische bloed wel zijn.

20130805_112208.jpg 20130805_112222.jpg

In de tussentijd heb ik nog even contact met Lisa en wij kunnen in de middag even bij haar terecht. Na nog wat heerlijke duiken in het zwembad gaan wij en route. De Tom stelt, ongevraagd overigens, een route voor “weg van de snelweg” en dat rijdt een stuk rustiger. Vlak voor bestemming worden wij tot onze verrassing nog gebeld door Novasol. Zij hebben goed nieuws voor ons. Een alternatieve locatie is namelijk gevonden en de details gaan op de mail wordt ons beloofd.

Bij Lisa aangekomen worden wij hartelijk ontvangen en maken wij kennis met het gezin F. Wij wisselen in korte tijd e.e.a. over Tsjechië met elkaar uit en praten in een ongedwongen sfeer over koetjes en kalfjes. Maar wij kwamen maar even langs en gaan hierna, in het bezit van "Tsjechië met volle teugen", weer de warmte in richting Brno.

We besluiten op verzoek van dochterlief te gaan eten bij een pizzeria. Een groot spandoek verraadt de locatie. Maar daar blijft het dan ook bij, want het etablissement blijkt gesloten/failliet, wie zal het zeggen. Wij kunnen er in ieder geval niet terecht.

Dan maar een wegrestaurant pikken op weg naar ons huis. Dit blijkt een vestiging van KFC te worden en ik moet zeggen dat het ons best smaakt. Wel wat prijzig (voor Tsjechische begrippen dan), maar ach het is vakantie, toch. Misschien nog “aardig” om te vermelden dat wij grote moeite hadden om Jelle het restaurant binnen te krijgen. Nergens een oprijplaats voor rolstoelers te vinden namelijk. Nee, want de oprijplaten stonden tegen de muur in het gehandicapten toilet opgesteld :lache:

Op de weg terug naar huis helpt het restant van de hobbeldebobbel snelweg ons met de spijsvertering, heel prettig.

Eenmaal thuis vlieg ik achter de laptop en vergaap me aan de foto’s van het huis waar wij vanaf zaterdag terecht kunnen. Het heeft werkelijk alles wat Jelle’s hartje begeert en hiermee is de vakantie voor ons allen alsnog gered. Hulde aan Novasol:bloem:
 
Dank je Lisa, ben inderdaad blij dat ik niet meteen afgehaakt heb bij het zien van jullie opgang. Dat is wel onze valkuil moet ik eerlijk bekennen, het niet altijd zien van de kansen:ja:. Enorm leuk boek trouwens Lisa. Ik leg het maar af en toe weg, anders is het veel te snel uit
 
Dank jullie beiden :dank2:. Hier komt overigens weer een stukje. Tot nu toe zijn het overigens nog een beetje "huisje-boompje-beestje" tralala verhalen, maar dat heeft met name met de hitte te maken. Met een beetje geluk gaan wij voor zaterdag, dat wij hier vertrekken naar het andere huis, nog wat plaatsjes aandoen.

Dinsdag 6 augustus 2013

Allereerst nog even iets rechtzetten m.b.t. het bezoek aan KFC gisteren.

20130805_183439.jpg

Ik stak weliswaar de draak met het personeel van KFC (die rijplaten in het toilet bedoel ik dan), de eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat de hulpvaardigheid van het personeel mij enorm trof. Jelle stond even in zijn rolstoel geparkeerd bij het afgesloten gehandicapten toilet, maar werd meteen aangeschoten door het personeel dat langskwam. Inmiddels was ikzelf al op weg terug met de sleutel, maar toch…

Volgens afspraak nemen wij tegen 9.00 u contact op het Novasol voor het doornemen van de formaliteiten. Het alternatief dat ons wordt geboden, een geschikt huis voor Jelle vanaf zaterdag, voelt namelijk als een lot uit de loterij en dat laten wij niet aan ons voorbijgaan vanzelf.

Tja, wat het weer betreft is het vanmorgen eigenlijk een “copy-paste” verhaal. Wat boffen wij toch maar. Wij doen het dan ook rustig aan en nemen af en toe een duik in het zwembad, lezen wat, forummen wat (ik dan :lache: ) en komen zo de ochtend wel door.

Tegen de middag besluiten wij weer wat proviand in te gaan slaan. Vooral het gemis aan Cola-light wordt door de kinderen gevoeld.

We rijden dit keer richting de dichtstbijzijnde Aldert, toch nog gauw een 30 minuten rijden. Het gaat een andere richting uit dan gisteren naar de Lidl. Het is een nogal bochtig parcours en vanaf de achterbank word ik gemaand mijn rijstijl aan te passen. Allemachtig wat is het warm als wij bij de Aldert aankomen. In de winkel brengt de airco een nog ietwat misselijke echtgenote weer tot leven.

We slaan vervolgens in voor wellicht de laatste bbq alhier. Per saldo willen we ook nog wat plaatselijke restaurantjes aandoen zolang we nog in Breznik zijn. Onopvallend (althans dat denken wij) passeren wij, een enkel Tsjechisch woordje brabbelend, de kassa en hierna gaat het weer de hitte in richting ons huis.
Bij aankomst schieten de kinderen het zwembad in en lezen wij eerst nog wat. Lezen en ik, tegenwoordig steeds meer een zeldzaamheid. Maar sinds gisteren heb ik heb een goede aanleiding dit weer op te pakken :ja:
Eind van de middag gaat de bbq weer aan en voldaan nemen wij nog maar een plons in het zwembad

20130806_180329.jpg

Tot slot kijken wij met ons allen nog een gezellige familiefilm en hierna is het alweer het einde van de dinsdag
 
Woensdag 7 augustus 2013

Het was me vannacht het nachtje wel. Om de warmte een beetje kwijt te kunnen slapen wij met deuren en ramen open of op de valstand. Nou die konden vannacht bijna allemaal dicht. Wat een onweer weer en fascinerend hoe snel dit zich hier aandient. En dan sta je ’s-morgens op en is er niets meer van te zien. Komt ook door de netheid van de eigenaar overigens. Plassen en resten bladeren worden keurig weggewerkt voor ons.

Onder een kopje koffie kijk ik naar plaatsen waar wij nog naar toe kunnen. Olomouc is een goede kanshebber (maar wat ver weg) en willen wij ooit nog naar het Western Park van Boskovice moeten wij dat nu doen. Straks vanaf Slapanov is het weer een heel stuk verder. Maar ook plaatsen als Znojmo, Mikulov en Zlin moeten mooi dan wel interessant zijn. Wij gaan het wel merken deze week. Veel hangt van het mooie weer af.

Het kwik gaat in Breznik vandaag weer moeiteloos voorbij de 35 graden. Wij besluiten dan ook na het bezoekje aan de Lidl het zwembad in te duiken en daar komen we pas tegen vieren uit.

Dan is het even opknappen en gaan wij naar Znojmo. Niet naar Mikulov, leek me net iets te druk en toeristisch. Wellicht een andere keer. Ik bleek gelijk te hebben, want het Italiaans restaurant waar wij neerstreken was niet al te druk. Wij hebben hier lekker gegeten en wat ons betreft een aanrader (www.restaurantznojmo.cz).

20130807_183014.jpg

Ondanks de korte afstand tot de Oostenrijkse grens waren wij de enige niet-Tsjechen. Dit weerhield de serveerster er overigens niet van aardig Duits en Engels te spreken, althans voldoende voor ons.

De weg terug voert ons lang idylische dorpjes hetgeen mooie plaatjes oplevert.

20130807_202556.jpg 20130807_202714.jpg 20130807_202720.jpg

Door de zwoele avond, op de weg terug is het evengoed nog 27 graden, nemen wij bij thuiskomst nog 1 maal een duik. Behalve Jelle, hij bedankt want hij is moe en wil bovendien zijn krachten sparen voor zijn dagelijkse klim naar boven. Nog 2 nachtjes beloven wij hem, nog 2 nachtjes…
 
Bovenaan