Vakantie Zuid-Moravië augustus 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Ad, ik had het zelfde als jou en heb ook gekozen om het "leuk te vinden" omdat ik het verhaal van Franky erg waardeer.

Franky, bedankt dat ik jullie vakantiebelevenissen mocht meebeleven en voor morgen een hele goede huisreis.
 
ik vind het super wat jullie doen. vind het niet leuk voor jullie dat je niet alles kunt doen wat je wil doen maar wel dat jullie zo veel mogelijk dingen doen die je wel kunt doen en dat mooi beschrijven. hoop dat jullie nog lang gezamenlijk op vakantie kunnen gaan en dingen bekijken en ik neem aan dat men ook in tsjechie inziet dat er voorzieningen moeten komen voor gehandicapten. een tijd geleden heeft (ben helaas de naam even kwijt) er iemand op het forum geschreven over welke kastelen en zo te bekijken zijn voor mensen met een rolstoel. een goede thuisreis.
 
Ook jullie weer bedankt voor de lieve woorden:top: . Nu wij aan het eind van de vakantie raken sluiten wij inmiddels een volgende vakantie in Tsjechië niet meer uit. Maar of dat alweer volgend jaar zal zijn:denk:. Feit blijft dat zowel mijn vrouw als ik niet moeten denken aan een vakantie in de gewilde drukke plaatsen.

Onze hele grote droom is en blijft Amerika en dan daar rondtrekken. Maar dat is voorlopig nog een meerjaren project. Maar dat geeft niet, dromen is leuk toch:ja:
 
Ik heb genoten van jullie verhalen.
Ik heb misschien een kleine troost:
Wij hebben zeker in het begin wel wat kastelen bezocht en ook van binnen bekeken.
Vaak is het me bitter tegengevallen wat je te zien kreeg. Met daarnaast een niet te verstane gids (ook in het Engels of Duits) heeft ons vaak doen besluiten om later de binnenkant maar te laten voor wat het is. Van buiten zijn ze m.i. mooier....
 

kuurgast

Donateur
Franky :troost:
Best heftig om te lezen ook al had ik het eerder in de gaten met die kinderkopjes en ontoegankelijk kasteel.
Blijf kijken naar de mogelijkheden en gooi de onmogelijkheden naast je neer. Belangrijkste is dat je een fijne tijd samen hebt. Een aangepast huisje is een van de vereisten maar is in ieder land moeilijk te vinden (@ Petra dat geldt niet alleen voor Tsjechië maar zelfs in NL). Als je echt een aangepast verblijf wilt kom je op een gegeven moment in een apartementencomplex of hotel terecht (daar zijn wel diverse mogelijkheden in CZ) maar is niet meer zo privé met BBQ enzo. We gaan gewoon allemaal zoeken naar een aangepast vakantiehuis voor Jelle ,gelijkvloers met zwembad en ruime badkamer. ;)
Heb je al eens gekeken naar een hulpmotor om die kinderkopjes de baas te zijn? Heb daar eerder iets over geschreven hier.
Hopelijk komt er volgend jaar weer een reisverslag vanuit Tsjechië.
Ik wens jullie een hele goede thuisreis. :bloem:
 
Als je echt een aangepast verblijf wilt kom je op een gegeven moment in een apartementencomplex of hotel terecht (daar zijn wel diverse mogelijkheden in CZ) maar is niet meer zo privé met BBQ enzo. We gaan gewoon allemaal zoeken naar een aangepast vakantiehuis voor Jelle ,gelijkvloers met zwembad en ruime badkamer. ;)
Heb je al eens gekeken naar een hulpmotor om die kinderkopjes de baas te zijn? Heb daar eerder iets over geschreven hier.

Kuurtje, jij slaat de spijker op zijn kop:top:.

@ Aangepast verblijf: via diverse kanalen/instanties zijn die vast wel te vinden, net als aangepaste vakantie, maar dat willen wij juist niet. Thuis hebben wij ook geen traplift. Goddank kan Jelle nog steeds op zijn armkracht naar boven. Je zou zijn spierballen eens moeten zien

@ Hulpmotor voor rolstoel: dat is inderdaad wel een idee. De rolstoelen die ik in Tsjechië heb gezien hebben vaak aan de voorkant ook luchtbanden. Kijk dat scheelt ook al weer. Gelukkig kent de WMO in onze woonplaats (nog steeds) een heel ruimhartig beleid, dus wie weet

En tenslotte dank voor je oproep. Heb wel vaker gesteld, maar bij het boeken van een huis kijk ik altijd naar wat er via het forum beschikbaar is. Tot nu toe loop ik daarbij vast op het ontbreken van een geschikt (gelijkvloer) zwembad
 
Donderdag 15 augustus 2013

Zo, vandaag de laatste dag alweer in Slapanov. Wij besluiten vandaag niet weg te gaan en dat valt in zeer goede aarde bij onze kinderen.

Er moeten nog wel wat boodschapjes gedaan worden en hiervoor zoeken wij de dichtstbijzijnde Lidl in Havlickuv Brod. De kinderen laten wij lekker thuis.

Dankzij nogal wat wegomleggingen duurt de rit van 9 km toch iets langer dan gedacht, maar dat is eigenlijk alleen maar leuk. In de Lidl, die overigens in Tsjechië overal de zelfde indeling kent (wel zo handig), slaan wij ook het nodige bier in. Wij verwachten vanavond namelijk bezoek van onze beheerder en aanhang. De echte Tsjechië kenners beginnen waarschijnlijk nu al te gniffelen:D.

Eenmaal thuis wagen wij ons nog een keer in het ijskoude zwembad. Buiten is het weliswaar aangenaam, maar vanwege een onbekende lekkage moet het zwembad dagelijks gevuld worden (met ijskoud water). Aangezien onze dochter Tamar opnieuw het voortouw neemt, kan ik natuurlijk niet achter blijven en dapper spring ik achter haar aan. Hierna volgt ook mijn echtgenote, alleen Jelle verdomt het vandaag.

Daarna is het alweer tijd om voor de laatste keer de bbq aan te steken. En wie weet sowieso wel voor het laatst dit jaar, gezien het weer in Nederland.
Tegen 18.30 u hebben wij allen ons buikje vol en ruimen wij af in afwachting van onze gasten.

De afspraak was tegen zeven uur, maar als ik rond kwart voor acht net op het punt sta een sms te sturen of er misschien iets tussen is gekomen, ontvang ik er 1 van hen. Of het nog door kan gaan, vragen ze. Na bevestiging van onze kant dat zij beiden van harte welkom zijn, ontvangen wij opnieuw een bericht waar wij geen chocola van kunnen maken.

Maar kort hierna staan zij voor onze neus. Hierna is het werkelijk een gezellig samenzijn met behulp van Google vertalen. En oh ja, zij kwamen natuurlijk weer niet alleen. Het gevolg bestond uit bier, Lambrusco en een soort eigen gemaakte jenever. Het wordt allemaal gezellig door elkaar heen gedronken en de ene fles na de andere gaat leeg. Dan volgt nog het vriendelijke verzoek of ik even mee wil gaan naar de plaatselijke kroeg.
Gezien de lange rit van morgen bedank ik hier zo beleefd als ik kan voor. Wij “praten” nog even wat, waarbij telkens de laptops met de “vertaling” worden getoond. Dan maken onze gasten aanstalten verder te gaan en nemen wij afscheid. Per saldo zien wij elkaar morgenochtend toch nog bij het opmaken van de eindafrekening.
 
Een prachtig verhaal waar we van genoten hebben, maar vooral jullie hebben genoten van Tsjechië en daar ging het om deze vakantie.
Leuk om te lezen dat jullie communiceren via translate op de laptop.
Had graag een uurtje bij jullie willen zijn om mee te genieten.
Waar wij niet verder kunnen kan de techniek uitkomst bieden.

Na het lezen van oa. Keesi zijn reactie, is het nog niet gek als wij(forum) eens beginnen met het vertalen van de rondleidingen , onze ervaringen zijn het zelfde , een A4 papier met 50 regels NEDERLANDSE TEKST voor 12 kamers , en de rondleiding duurde ruim een uur.
Niet leuk om dat je er voor spek en bonen bij staat te hangen .
Verder lachen de Tsjechen keer op keer , maar op ons papier staat niets waar we om kunnen lachen.

De beste en meest uitgebreide vertaling die we hebben mogen ontvangen was in de zilvermijn van Kutna hora, maar ja het was zo veel tekst dat we geen tijd en licht hadden om het te lezen .
 
Goede reis Franky!!

Anekdotes zijn natuurlijk ook lastiger te vertalen in rondleidingen. Elke gids doet het anders en voegt misschien iets toe. Ik vind het al grappig dat de Tsjechen tegenwoordig wat te lachen hebben bij rondleidingen. 19 jaar geleden stond iedereen strak en stijf bij.
 
Hallo allemaal, het leek misschien even zo, maar ik blaas natuurlijk niet zomaar de aftocht. Ik zal ook gelijk de nabeschouwing/epiloog posten Baan;).

Vrijdag 16 augustus 2013

Allereerst nog even een korte toevoeging aan het verhaal over gisteravond. Al eerder beschreef ik de enorme vriendelijkheid van de beheerder en mijn aanvankelijke achterdocht . Ik bleek helaas toch een beetje gelijk te krijgen.

Gaande het gesprek werd ons gevraagd of wij interesse hadden ons te vestigen in Tsjechië. Want zij wisten nog wel een huis te koop. Gedurende ons verblijf vroegen wij ons al meermaals af wat nu hun relatie tot het huis was. Beheerders/pachters/eigenaar? In ieder geval gaven zij aan er graag vanaf te willen. In detail kan ik natuurlijk niet treden, dat druist vast tegen de forumregels in, maar mocht iemand interesse hebben of meer willen weten kan dat via PM. Het is een nieuw huis (2007) met wel wat achterstallig onderhoud. Maar ja, koop je een krot heb je dat ook :lache:

Goed, gisterochtend afgerekend en daarna ging de reis terug naar huis. Wij vertrokken om 9.30 u met een reis van 1060 km voor de boeg. Allereerst (misschien wel voor het laatst :denk:) over die aparte snelweg richting Praag gereden. Hierna nog een mooi stuk Tsjechië en tenslotte de grens over via de 8 (langs Teplice) en via Dresden Duitsland binnen.

Het gemis van het mooie Tsjechië wordt vrijwel meteen goed gemaakt met het weer kunnen verstaan van de radio en lezen van aankondigingen langs de weg.
En daarna was het een kwestie van kilometers maken door Duitsland. Af en toe een tankstopje (met LPG nu eenmaal iets vaker dan met benzine) en geleidelijk stijgt de temperatuur weer naar waarden rond de 31 graden.

20130816_130252.jpg

Eigenlijk vergelijkbaar met onze heenreis. Na de zoveelste “stau” stoppen wij rond 17.15 u bij een Burger King en nemen daar een hele flinke pauze. Dan gaat het tegen 19.00 u weer verder richting huis en rijden wij met regen en 17 graden (hoe kan het ook anders) via Leer Nederland binnen. Daarna nog even het gaspedaal intrappen en wij arriveren rond 23.00 u in A.P. Home Sweet Home

Epiloog

Tja, na 2 eerdere Tsjechië vakanties was dit toch wel weer een bijzondere vakantie. Het meeste is daarover al gezegd wat Jelle betreft, maar wij moeten wellicht ook onze volgende Tsjechië vakantie (ja, toch wel:ja: ) anders gaan organiseren. Wij zullen toch iets meer de grote lijnen uit moeten zetten om meer uit de vakantie te halen.
Gelet op de ontwikkeling van Jelle’s beperking is het niet langer mogelijk om op de bonnefooi bezichtigingen e.d. te gaan doen. Dat lijdt tot onnodige frustratie en is voor niemand goed.

Dan Tsjechië zelf. Wat een geweldig mooi land is het toch. De charme van andere gewoontes (o.a. gastvrijheid), de taal niet machtig zijn, meestal goed weer en noem maar op.
Maar daarnaast heb ik ook een enorme bewondering gekregen voor het karakter van veel Tsjechen. Alsmaar aan het werk, ook oudere mensen. En dat aanpakken. Dan het gedrag in het verkeer. Dat pittige rijden (met respect overigens) van veel Tsjechen. Ik lach mij soms rot, maar hou ook wel eens mijn hart vast.

Nu net na de vakantie pin ik mij nog nergens op vast, maar het moet wel raar lopen als wij volgend jaar niet naar weer Tsjechië gaan. Maar dan niet zonder eerst goed te kijken naar de geschiktheid van een huis. En dan gaat onze voorkeur toch naar de reisorganisatie van vorig jaar. Die heeft ons echt geen knollen voor citroenen verkocht. In het contact met onze vrienden, die dit jaar in “ons” huis van vorige jaar zitten, blijkt dat ook weer. En tja, mochten jullie nog iets horen/zien, graag! Zelf sla ik het forum er natuurlijk ook op na. Tot slot nog wat foto impressies.

20130810_094509.jpg 20130813_172133.jpg 20130813_135502.jpg 20130815_162211.jpg 20130816_070053.jpg
 
Bovenaan