Vakantie in Marenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemorgen allen die dit vakantierelaas lezen :D

Gisteren is het hoofdzakelijk droog gebleven, geen zon, wel koud met temperaturen tussen 10 en 14 C.

We gaan alweer naar het einde van onze 2 weken vakantie; dus daar moeten we een beetje op inspelen. Gisteren geen spannende dag mbt bezoekjes. We moesten nog eea kopen en zijn daarvoor weer naar Liberec gereden. Weer een keer op een bus/trambaan uitgekomen helaas :lmfao:en ondanks de vele eenrichting straten en met Tommie hebben we de auto weer kunnen parkeren bij t Forum (trouwens de eerste 2.5 h is gratis :stout:). Nu dan ook gelijk het centrum bewonderd van Liberec, maar dat viel ons een beetje tegen. Ze hebben wel een leuk plein met een prachtig raadhuis (daar je moet eens binnen gaan kijken... erg mooi) en dat is t dan wel zo'n beetje, of we moeten eea hebben gemist........:denk:.

Daarna terug naar Marenice en verder met een Dan Brown.

's Avonds nog even de Ceske Hospoda aangedaan waar nu een ander team aan t werk was; was ook merkbaar in de kwaliteit van t eten.......:(

Vandaag blijft het koud met buien, we zien wel. We gaan vandaag Ceská Kaminice bezoeken :D
 

Pelhřimov

Donateur
Aad, het plein is mooi in Ceská Kamenice maar verder valt er niet zo veel te beleven.:D
Op het plein in Krasná Lipa zit een groot toeristisch info centrum van de streek. Daar moet je eens binnen lopen voor allerlei info. Er is ook een kleine tentoonstelling en in de kelder worden films gedraaid.

Wat ik zelf leuk vond was dat motormuseum (bij de buren - tussen de middag gesloten) in een oude fabriekshal, 3 of 4 verdiepingen en daar hebben wij een paar uur rondgelopen. Het stadje zelf is daar ook de moeite om te bezoeken.

(ik kwam voor je ook nog een leuk filmpje met stoomtreinen tegen)
 
Goedemorgen allen,

Vanuit een koud en mistig Marenice mijn voorlopig laatste verslag; het is onze laatste vakantiedag; dat wordt dus de laatste boodschappen halen, de laatste spullen kopen en opruimen en inpakken. Morgenochtend vroeg vertrekken we weer.

Het weer was gisteren bewolkt, wel meestal droog, maar koud; 12 C max......

Ondanks het advies van Jeanne toch naar Ceská Kamenice gegaan. We hadden gelezen dat ze daar een leuk pleintje hadden, een mooie kerk, een kasteelruine en een Mariakapel.
Pleintje was leuk, maar zowel de kerk als de Mariakapel bleken gesloten te zijn helaas. Kerk was alleen in de weekenden geopend en waarom de Mariakapel nou gesloten was, is ons niet duidelijk geworden, ondanks de navraag bij de plaatselijke info (opvallend vonden wij dat ze daar, net zoals bij de meeste andere info's in deze omgeving, geen Engels konden, alleen wat Duits...).
Op de terugweg langs de Panska Skala gekomen en die rotsformatie bezocht, die is wel mooi met die zeer aparte rotsen. We waren de enigste bezoekers trouwens........:D

's Avonds een kebab met toebehoren gegeten in het naburige Podstelje.

Ik hoop Zondag het laatste stukje van dit verslag te kunnen afmaken.....:zwaai2:
 
Precies mijn ervaring. Ik vond Liberec nauwelijks de moeite van een tweede bezoek waard, maar ik ben er toentertijd wel vaker geweest vanwege Jested (fraai uitzicht enzo) en de noodzakelijke boodschappen.
Ik zou ook voor een 2e keer het centrum niet meer bezoeken idd. Wij deden meestal onze boodschappen bij de Globus; net aan de buitenkant van Liberec, voor ons de goed kant, daarbij zat ook een winkelcentrum met diverse winkels......:D
 

Ad Verschoor

Donateur
Aad en Punkenstein, ik deel jullie mening en voor mij is het geen must om het centrum van Liberec te bezoeken. Jaarlijks doen we wel nog even onze inkopen bij winkelcentrum Nisa aan de snelweg met ernaast de Mc. Aad bedankt voor je leuke verslag. Ik heb er alle ochtenden van genoten. Een goeie thuisreis alvast
 
Nog een laatste berichtje; het was eigenlijk vandaag een prima dag; regelmatig een zonnetje, paar druppels en wel 18 C :D Vanmorgen ook nog heerlijk buiten kunnen zitten in het zonnetje......
Net mijn drankenvoorraad aangevuld; de Fernet, Becherovka (ook de Lemond...:D) en de Stara Myslivecka ........... Moet er weer een jaartje tegenkunnen. Ook een voorraadje Svijany 13 % gaat mee; vond dit een prima biertje hier......:D
 
Rianne je kan overal onderuit als ouder, want als je het kind de info niet geeft, weet het er niets van.:fluit:
Het was het enige zwembad wat we in 3 weken bezocht hebben (op een paar incidentele, onverwachte plonzen na), dus we hebben haar dit plezier maar niet ontnomen. Bovendien wilde ze graag een keer in de grotten zwemmen waar papa en mama dat ook ooit gedaan hadden. ;)
 
Goedemorgen allemaal,

We zijn weer in Nunspeet; na een wat langere rit dan gedacht........ Gisterenmorgen 8.30 h met Anna afgesproken dat wij dan zouden willen vertrekken. Dit liep verder gesmeerd; Anna met haar man op tijd; afgerekend en onder een tot volgend jaar ........:stout: afscheid genomen. Om 08.45 weggereden. In het begin wat mistig door de bergen en later klaarde het op en kwam het zonnetje erbij. Tommie had een andere route bedacht voor de terugweg........ Hij leidden ons via Decin richting de rijksweg en we hadden geen vignet deze vakantie................:oeps: Maar goed; het was een kort stukje rijksweg in Tsjechië; geen benzinestations erlangs om een vignet te kopen ..............:confused:, dus maar doorgereden; was wel een mooi stukje (wat een tunnels .......).

Naar mate we verder Duitsland in reden nam de bewolking toe en kwam er wat regen. Al een stuk voor Hannover begon Tommie alarmerende tijden mbt files aan te geven.... Ja hoor weer rond Hannover; hier hebben we slechte ervaringen mee uit t verleden helaas. De alternatieve route van Tommie opgevolgd en via wat leuke binnendoor wegen weer op de rijksweg teruggekomen en naar Nunspeet gereden, waar we om 18.15 arriveerden (2 wat langere stops en een tankbeurt...).

We kijken terug op een goed geslaagde vakantie; we hadden een prima vakantiewoning :D, heerlijk rustig dorpje Marenice (wat een stilte....), mooie dingen gezien, maar ook minder mooie.........
Kortom: wij hebben genoten.

Omdat we het erg naar onze zin hebben gehad en nog veel dingen van onze lijst nog niet hebben gezien; hebben we besloten om volgend jaar (mits onze werkgevers akkoord gaan) weer in dezelfde periode 2 weken in Marinice vakantie te gaan vieren..... :D

Groeten van Wilma, Aad en Djessie (de hond :stout: )

Ik wil in een nieuw topic wat discussiepunten aankaarten mbt onze ervaringen in Tsjechië na 3 jaar afwezigheid en dan uiteraard door de ogen van 2 vakantievierders en geen inwoners.....:D
 
Bovenaan