Vakantie in Marenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoi vanuit een (nu nog) koud Marenice.

Gisteren vroeg opgestaan om op 5 uur in de auto te zitten en op weg te gaan naar Marenice voor 2 weken vakantie. De hond was erg onrustig want die denkt altijd met inpakken dat je hem vergeet, nou daar krijgen we de kans niet voor met hem.
Na een zeer voorspoedige reis, geen files ondanks de vele werkzaamheden aan de weg, en 3 x een uitgebreide stop, arriveerden we om ca kwart over 2 bij Landhuis Anna, waar zij met haar man (??) ons stonden op te wachten. Nou, wat wij al hadden gelezen en gezien op diverse foto's...... in het echt is het nog mooier. Een prachtig groot huis met een enorme (omheinde!!) tuin met veel zitjes en diverse tuinhuisjes. Er is zelfs een buitentoilet voor als je tijdens het roosteren van Speckacky en het nuttigen van enige alcoholische drankjes even snel moet .....
Eerst alles even snel uitgepakt en daarna even al lekker buiten gezeten. Dan wat boodschappen gehaald in Novy Bor bij een Billa met de B van Brrrrrrrrrrr. Nog nooit een supermarkt helemaal zonder klanten gezien; we waren de enige; gezien zijn prijzen begrepen we wel waarom. Verderop bleek een Kaufland te zitten met een vol parkeerterrein.:stout:
Toen weer terug naar Marenice waar we wat wilden gaan eten. Toen we aankwamen bleek dat er een of ander plaatselijk feest in Marenice aan de gang was; en een wielerwedstrijd waar we tussendoor mochten/moesten rijden. Dus toen al erg druk bij U Tri Lip (inderdaad onder 3 Lindes). Dus toen we terugkwamen was het nog steeds erg druk daar; wij door naar U Husky wat 100 m verderop ligt. Daar was het erg rustig; 3 man in de biergarten en verder niemand..... Dat was en bleef zo totdat iemand van de 3 opmerkte dat we zelf wat te drinken moesten halen binnen; dit wisten we niet. Dat hadden we in Tsjechië nog niet eerder meegemaakt. Ik naar binnen en gevraagd of we wat konden eten. Helaas de kok (haar man??) was ziek. Ik nog gevraagd naar de rest van de week, maar helaas, ziek is ziek en voorlopig geen eten daar, jammer. Dan toch maar naar U Tri Lip. Nog steeds erg druk en, ik had geleerd, ik naar de balie voor wat te eten. We bestelden allebei een kipspies met wat "beilages" en uiteraard de 1e Pivo, een prima Kozel, en een colaatje light. Helaas bleek de kipspies van mijn vrouw veel niet gare delen kip te bevatten. We zijn maar weggegaan want degene achter de bar had geen belangstelling voor onze niet gare kip helaas..... Toch te druk waarschijnlijk.
Daarna nog even buiten gezeten en de Wifi geïnstalleerd, die zelfs binnen werkt ondanks het verhaal dat ik alleen maar in het tuinhuis Wifi zou kunnen ontvangen. Dus vroeg naar bed na zó'n lange vermoeiende dag.
Nu weer vroeg op om dit verhaaltje te tikken en mijn ontbijtje te nuttigen.....

Wordt vervolgd :D
 
Ben blij dat jullie goed aangekomen zijn.
Jammer van Husky, het eten is daar beter. Maar dit is echt op zijn Tsjechisch. Kok ziek, dus geen eten. Buiten is het inderdaad een soort zelfbediening. Je moet het binnen aan de bar bestellen, maar ze komt het wel brengen.

U Tri Lip hebben we nooit klachten gehad over eten, dus begrijp ik het niet zo goed. Houd er rekening mee, dat U Tri Lip morgen gesloten is, ze zijn een dag per week (maandag) dicht.
 
Goedemorgen, daar ben ik weer.

Bedankt voor je reactie, Vasek :D, elke keer is weer een ervaring rijker....
De 2e reactie van Mazackova begrijp ik niet zo en die van Carla; idd een leuke omgeving en de glaswinkels, tja, ik weet nog niet wat we missen..... :stout:

Ik zag dat een forumlid ook langs was geweest en zijn naam had achtergelaten; er zit een bordje op ons hek; Pozor Pes :deuk: Flauw he, Pozor ......:D

Gisteren rustig aan gedaan. In de loop van de ochtend de hond met zijn tweeën een stuk mee gewandeld in het bos hier vanuit onze woning; lekker stukkie gelopen.
Daarna naar Liberec geweest en oa mijn Tsjechische drankvoorraad (Globus) weer wat op peil gebracht. ;)
Mijn vrouw voelde zich nog niet 100% om meer activiteiten te ontplooien, zodat we weer terug naar Marenice zijn gegaan en een heerlijke rustige dag hebben doorgebracht. 's Avonds ergens een pizzaatje gegeten. Het was zo rustig dat ik eindelijk weer tijd had om met een boek te beginnen. Ik had Inferno van Dan Brown bewaard; in een ruk uitgelezen; was wel laat vannacht :D maar wel waard; goed boek!
Het weer was prima, zon, wolken maar droog, maar niet warm, ca 15 C.

Tja Tabe, ik ben toch maar weggegaan ondanks dat ik dan Vitesse mis; ben prima op de hoogte gehouden door mijn zoon via de app..... helaas maar een puntje. :stout:

Nu dus weer vroeg wakker en straks weer een leuke dag tegemoet. :D
 
Goedemorgen vanuit een koud en nat Marenice,

Het was gisteren een koude dag (12 C) en later begon het ook nog te regenen. Ben dus net zoals thuis altijd vroeg wakker en dus ook vroeg op. Was 's ochtends behoorlijk koud met ca 7 C. Toen mijn vrouw ook wakker was eerst ontbeten waarna we weer met Djessie (onze hond) een stuk het bos in zijn gewandeld. Was wel lekker zo. Daarna vroeg op pad; we zijn naar Zittau in D gegaan. Leuk en aardig stadje waar het barst van de monumentale gebouwen en kerken. Wat rond gelopen in de binnenstad en daar een ijschocolade met een stukkie taart genuttigd. :stout: Toen besloten om naar Rumburk te rijden; de TomTom had er een mooie route van gemaakt; schitterend. Onderweg nog gestopt om 2 mooie kerken te bekijken. Rumburk viel ons enigszins tegen qua stadje. Er was aardig wat leegstand (crisis??), het gehalte aan Vietnamezen in de overige winkeltjes was erg groot. We wilden nog wel 2 er leuk uitziende kerken bezichtigen maar die bleken allebei gesloten te zijn. We zijn geëindigd bij de Ceske Hospoda in Hermanice, waar we lekker hebben gegeten :) (zowel U Tri Lip, wat bekend was, als de U Husky bleken gesloten). Deze Ceske Hospoda bleek voor ons een schot in de roos; prima kwaliteit en bediening.

Vandaag weer een volgend avontuur... :D
 
Misschien kan je ook eens naar Gorlitz en/of Bautzen. Persoonlijk vind ik deze Duitse stadjes mooier dan Zittau. Verder is de Loretta kapel en klooster in Rumburk erg interessant. En dan de beeldentuin in Doubice, Stare Hospoda, daar kijk je je ogen uit. De toegang is gratis. Er is een goed restaurant bij met heerlijke pannenkoeken met ijs, slagroom en vers fruit. Er is zoveel te zien in dit heerlijke deel van Tsjechie. Misschien komen we elkaar nog wel tegen. Jullie rijden niet toevallig een zwarte mpv?
 
Bedankt voor je tips Carla..:D Ehhhhh nee, we hebben een oud Astraatje waar we in rijden ....... :stout: Hier is verder trouwens geen Nederlander te ontdekken hoor.....

Het regent hier al sinds gisterenmiddag............. daar wordt je een beetje depri van ....:tong:.

Haha nee hoor het gaat best goed, alleen weinig te vertellen over vandaag. Zijn maar gaan winkelen in Liberec; daar loop je tenminste droog in t Forum. Haha in Liberec met Tommie; tja dan gaat t fout he... zit ik opeens op een tram/busbaan met verbijsterde chauffeurs in die trams...... ging net goed :D. Verder niets te melden.

Nou Jan (Nijdam), die weersite van jou klopt goed hoor.. 2 dagen regen voorspelt en het klopt... maar als ie t verder ook goed heeft wordt het de komende periode heel mooi :yess:

Wordt vervolgd........:zwaai2:
 
Vervelend natuurlijk als je regen hebt tijdens je vakantie maar het was erg nodig. Het is zo droog geweest. En inderdaad voorspellen Duitse en Tsjechische weersites goed weer voor de komende dagen. Geniet van jullie vakantie.
 
Het wordt hier net een beetje licht; kijk naar buiten en ...........nog steeds nat.... We lezen wat af met dit weer...:lezen:

Haha nog nooit zo'n lange natte periode meegemaakt...... Maar goed het wordt vanaf vandaag beter begrijp ik.

Enne Vasek; nee we hebben de open haard nog niet aangemaakt; het is binnen best nog wel te doen hoor. Mijn vrouw heeft haar dikke vest mee en ik heb er absoluut geen problemen mee. Vind dit toch beter dan wanneer we met >> 30 C binnen zitten. Geen probleem en je slaapt heerlijk bij deze temperatuur en regen.:ja:

Vandaag een nieuwe dag en eens kijken waar we naar toe zullen gaan.:D
 
Ahoi, daar zijn we weer.

Eindelijk was het gisteren zover....... na de gemelde natte start volgde er rond 12.00 h nog een flinke hoosbui en dat was t. Heel voorzichtig brak het wolkendek en daar was ie; de zon. Het werd gisterenmiddag een mooie middagdag; volop zon en net boven de 20 C.
We zijn gisteren naar Oybin gereden mbv Tommie. Mooie route, maar eigenlijk ligt het hier hemelsbreed vlakbij. Het was een heel leuk stadje; een kuurort (Kuurtje??). Wel erg toeristisch maar lekker rustig. We zijn met de Gebirgexpres naar boven gereden alwaar een Burgruine was. Het laatste stukje moesten we nog wat klimmen. Erg mooi, later weer naar beneden met dezelfde expres en uitgestapt bij het Bergkerkje........ klein stukje klimmen en .............. tsjonge wat een prachtig kerkje van binnen; zelden zo mooi gezien. Daarna rustig door het dorpje terug naar de auto, die we geparkeerd hadden bij het stationnetje. Degenen die er ooit zijn geweest weten om wat voor stationnetje het gaat en om welk spoor....... :D Een smalspoor met een stoomtreinverbinding. Nou wil het toeval dat ik nogal gek ben op stoomtreinen (en dus ook op miniatuurtreinen). En ik heb geluk, wat komt er net binnen gereden..... idd een stoomloc met 4 wagons. De loc werd losgekoppeld en moest worden voorzien van de benodigde materialen, zoals bijv water. Ik er boven op natuurlijk (figuurlijk dus he). Daarna reed ie weer weg om via een zijspoor weer voor de wagons te komen en hij vertrok weer. Prachtig...... Ook het oude stationnetje bekeken. Aan de overzijde van het spoor bleek een smalspoor museum te zijn; ook geopend. Wij naar binnen, waar we werden tegengehouden door een oud mannetje, een oude liefhebber en die nu in zijn vrije tijd daar kaartjes verkocht. Voor 1 Euro kregen we een oud treinkaartje, vers geknipt en uitleg wat we er allemaal konden zien. Nou was dat zo klein dat je er met 5 min wel klaar zou kunnen zijn maar de verhalen, voor zover we het konden begrijpen, hielden ons enige tijd bezig.
Daarna door naar Jonsdorf, maar dat viel ons tegen nadat we Oybin hadden bezocht.
Dan mbv Tommie via een mooie weg naar Liberec, de Globus weer bezocht voor wat noodzakelijke zaken. Wat heb je daar trouwens een giga keus aan broodjes en gebak (en ook de rest:stout: ). Ergens onderweg wat gegeten en weer naar huis gegaan.

Het was een mooie dag.

Wat zal het vandaag gaan worden ..............??:zwaai2:
 

kuurgast

Donateur
44538806.jpg


Foto's van de binnenkant hier. :)
Dan moet je ook op 3 kwartier rijden kijken in museum van Frýdlant v Čechách.(adres aan rechterkant bij kontakt)
Ken je Kryštofovo Údolí daar is het een en ander te zien.
Heel dichtbij Marenice is glasbedrijfje van Ajeto Lindava voor excursie ,winkeltje met glaswerk en restaurant.
 
Bovenaan