Vakantie aan de uitlopers van het Reuzen- en Adelaarsgebergte 2015

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat zijn de ronde houten schijfjes in Tsjechië noemt men die Turistické známky.

Nee kuur, ik spaar de schildjes die je op een stok kunt timmeren, turistický odznaki of turistických štítků na hole


Die komt nog een keer op mijn to-do (of to-see) lijstje

Dank voor het uitgebreide reisverslag met de vele foto's. :toppie:
Graag gedaan
 

Pelhřimov

Donateur
Dit was het laatste verslag, want de vakantie zit er op. Ik blijf het forum lezen om ervaringen van anderen te volgen, en….. om me alvast voor te bereiden op onze volgende reis!


En nogmaals bedankt dat we mee mochten liften , maar waar gaat de volgende reis naar toe?

Misschien kunnen we jullie nog voorzien van enkele tips, keuze`s moeten jullie natuurlijk zelf maken.
 
... maar waar gaat de volgende reis naar toe?

Die keuze hebben we nog niet gemaakt, we hebben wel de intentie om volgend jaar weer naar Tsjechië te gaan. Het wordt in elk geval niet een plek waar we in de aflopen tien jaar zijn geweest (regio Cheb, Karlovy Vary, Marianske etc. / Decin, Novy Bor, Liberec/ of de gebieden zoals hierboven omschreven. De gedachten gaan uit naar een gebied met minder toerisme/Nederlanders. Natuurschoon, rosten, bergen, oude kastelen en ruïnes zijn wat ons betreft wel de vaste ingrediënten.

We denken bijvoorbeeld aan het noordoosten: Hrubý / Jeseniky of dichter bij Brno: Moravský kras. Maar dit kan ook nog veranderen
 
Laatst bewerkt:
Deze regio is ook een aanrader.

Bedankt voor de tip, de plannen zijn toch gewijzigd (niets is zo veranderlijk als de mens)
De reserveringen voor deze zomer zijn inmiddels gedaan:
- 3 nachten in Hotel Paradis te Turnov, (met bezoek aan Mala Skála en diverse kastelen/ruïnes)
- daarna 7 nachten in Ubytování Opočno (net als vorig jaar)
- gevolgd door 3 nachten in Penzion Kocourov te Třebenice (met bezoek aan Terezin).
 
Ik lees nu pas je reisverslag.
25 jaar alweer geleden daar geweest.
We liepen daar overal echt helemaal alleen.
Geen toeristen.
Vervallen stadjes en dorpen.
Gewoon Tsjechisch eten.
Alles stil en rustig in een mooie natuur.
Bedankt voor het meereizen anno nu.
Mooie foto's.
Misschien ga ik er weer kijken, maar liever bewaar ik de herinnering van toen.
 

Ad Verschoor

Donateur
3 nachten in Hotel Paradis te Turnov, (met bezoek aan Mala Skála en diverse kastelen/ruïnes)
Zuidelijk van Turnov ligt Jicin, Prachovske Skaly, kasteel Kost en nog veel meer kastelen in dit gebied (Cesky Raj).
Noordelijk van Turnov ligt kasteel Sychrov.
Een aardige route van Turnov naar Opocno is via Zelezny Brod, Semily, Nova Paka, Bila Tremesna (Dam), Dvur Kralove (dierentuin) en Kuks (historisch ziekenhuis).
Zomaar wat ideetjes en misschien heb je er iets aan!
 
Zuidelijk van Turnov ligt Jicin, Prachovske Skaly, kasteel Kost en nog veel meer kastelen in dit gebied (Cesky Raj).
Noordelijk van Turnov ligt kasteel Sychrov.
Een aardige route van Turnov naar Opocno is via Zelezny Brod, Semily, Nova Paka, Bila Tremesna (Dam), Dvur Kralove (dierentuin) en Kuks (historisch ziekenhuis).
Zomaar wat ideetjes en misschien heb je er iets aan!
Bila Tremesna, de dierentuin en Kuks hebben we vorig jaar aangedaan. Ik zal binnenkort mijn reisplan wat uitgebreider uitwerken en dan meld ik me hier wel weer
 
Terwijl we een andere boom aan het bekijken waren, werden we aangesproken door Nederlanders: 'Weten jullie wat dit voor boom is?' Wij hebben geen idee (iemand?).

Wel wat laat deze reactie, maar hopelijk lezen jullie hem nog:

Ik kwam jouw vraag tegen toen ik wat aan het bladeren was in je reisverslagen met (mooie!) foto's.

De boom op jouw foto kan een Magnolia geweest zijn, waarschijnlijk de Magnolia kobus (de beverboom, valse tulpenboom). Zie internet voor vergelijkende afbeeldingen van de bladvorm en vruchtvorm.
 
PS. De info kreeg ik van mijn broer die botanisch onderlegd is.
Nu weet ik dat de Magnolia geen tulpenboom maar Valse tulpenboom (of beverboom) heet en de mooie witte soorten met de andere bloemvorm Stermagnolia. Welke hebben jullie?
 
Bovenaan