Vakantie 2023 vlak bij Pisecna

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrijdag 12 mei 2023

Vandaag willen wij er weer even op uit, zonder daarbij te lang in de auto te moeten zitten. Daarbij valt ons oog op een leger museum, een luttele 31 minuten van ons huis vandaan. Maar eerst nuttigen wij nog ons ontbijt in ons huis. Voor de zekerheid ook nog even het museum gebeld, maar dat gesprek vlot niet echt. Wel noemt mijn vrouw meermaals het woord handicap om aan te geven wat er bij ons speelt.

Daarna gaan wij vol goede moed naar het militair museum in Kraliky. Maar wat is de weg erheen mooi! Werkelijk een skala aan haarspeldbochten, ik ken iemand op dit forum die daar ook werkelijk heel gelukkig van wordt:ja: . Op een gegeven moment loopt het laatste stukje van de weg over in onverhard en zien wij een bordje welke naar het museum verwijst.

Bunker.jpg

Terwijl wij na parkeren de rolstoel in orde maken worden wij verwelkomd door een jongetje van een jaar of 12 schat ik . Gewapend met zijn telefoon spreekt hij in goed te verstaan Engels wat woordjes. Enorm schattig.:dank2: Dan komt er uit de bunker een man in camouflage kleding en zo te zien wacht hij ons op. En dan begint ons avontuur met Jelle in zijn rolstoel, daarbij enorm geholpen door meneer soldaat. Wie een beetje een bunker kent begrijpt denk ik wel dat het een gevecht wordt om steeds de hoeken in de bunker te kunnen nemen. Maar zoals gezegd, de Tsjech in camouflage helpt ons geweldig.

Via de rondleiding zien wij heel veel documentatie over Tsjechoslowakije in de periode van vlak na de Eerste Wereldoorlog tot het einde van de jaren Dertig van de vorige eeuw.

Bunker2.jpg
Bunker3.jpg

Wat wij ervan meekregen is dat deze bunker onderdeel was van een soort Tsjechoslowaakse Maginot linie van ongekende kwaliteit voor de periode destijds. Maar na een aantal kamers gezien te hebben, waarbij de rolstoel steeds hoeken van 45 graden moest zien te nemen stopt hiermee onze rondleiding. En wij zien al snel waarom als wij de trap naar beneden zien. Ons worden dan ook geen kosten in rekening gebracht, kennelijk begon bij meneer soldaat het gesprek die ochtend te dagen. Dat neemt allemaal niet weg dat de hulpvaardigheid van deze Tsjech een enorme indruk op ons achter liet. Wat een schat van een man :dank:.

Nu de rondleiding dus van korte duur bleek te zijn gingen wij eerst nog even naar ons huis. Om vervolgens nog voor een laatste keer (?)naar het Westernachtige restaurant te rijden. Dit keer liet de temperatuur het weer toe om op het terras plaats te nemen en middels de Engelse menukaart hebben wij daar weer enorm lekker gegeten. En toen gebeurde er bij het afrekenen weer zoiets typisch Tsjechisch. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik met kaart kon afrekenen en had dan ook onvoldoende kronen mee. Oh, maar betalen mocht ook morgen kregen wij te horen:bloem:. Gelukkig hoefde dat ook weer niet aangezien ik wel voldoende Euro’s mee had. Kortom, opnieuw een dag met een dikke gouden rand.
 
Zaterdag 13 mei 2023

En toen was het al weer de laatste volledige dag in Tsjechië, want wij besluiten niet op maandag naar huis te gaan maar al op zondag. Hebben Jelle en ik nog een dag om bij te komen voor wij dinsdag weer aan het werk gaan.

Enfin, voor de laatste boodschapjes gaan wij nog 1 keer naar de Lidl in Usti, scheelt morgen weer. Na thuiskomst neem ik nog voor de allerlaatste keer een duik in het geweldige overdekte en verwarmde zwembad. Daarna doen wij de rest van de middag rustig aan, want voor het eten gaan wij dit keer naar Polen. Nooit eerder geweest en nu wij zo dichtbij zijn kan een bezoekje gecombineerd met een restaurant bezoek natuurlijk niet uitblijven.

De route erheen is voor een groot gedeelte dezelfde als naar het legermuseum, maar zodra wij Polen binnen rijden valt ons de kwaliteit van het wegdek op. Wat een verschil met Tsjechië. En ook bij het tanken, gelukkig mag ik in Polen zelf LPG tanken, valt ons niet alleen de prijs maar ook de netheid van de pomp op. En verder gaat het richting het restaurant in Klodzko. Bij aankomst hebben wij gelukkig nog 1 parkeerplekje dankzij een ouder echtpaar dat HEEL langzaam vertrekt. Heel anders dan in Tsjechië worden wij al buiten door een serveerster opgewacht die ons vervolgens naar een tafeltje brengt. En dat allemaal in keurig Engels, wat een verschil. Volgend jaar wellicht een keer naar Polen denk ik nog. Nee hoor, de afwisseling is leuk, laten wij het daar maar op houden. En inderdaad heel lekker en spotgoedkoop gegeten in een restaurant met een beetje de ambiance van een Van Der Valk restaurant.

Eten Korona1.jpg

Eten Korona2.jpg

Een heel bijzondere en leuke ervaring en dat na 12 jaar Tsjechië :ja:
 
Zondag 14 mei 2023

En dan komt altijd weer die laatste dag in Tsjechië, meestal wat melancholisch van aard, maar niet dit keer. Wellicht omdat deze vakantie ook niet de enige vakantie dit jaar is? Wat een luxe hè, maar in augustus gaan wij ons geluk eens voor de eerste keer in Italië beproeven.
En laten wij niet vergeten, het is gelukkig ook altijd weer heel fijn om naar huis te gaan, zo is het vakanties.

Op de afgesproken tijd verschijnt onze huisbazin (eigenlijk de schoondochter) en wordt de rekening opgemaakt. Met name door het verwarmde zwembad en de yakuzi (die wij overigens niet hebben uitgeprobeerd), is de rekening fors hoger dan doorgaans het geval. Maar wij worden flink gematst, zo lief:dank:. En onder een zeer hartelijk afscheid gaat de reis naar huis via Melnik en wat blijkt, opnieuw kunnen wij daar goed parkeren. En al genietend van het eten realiseren wij ons wanneer wij hier weer zullen zijn. Want wellicht bevalt Italië wel dusdanig dat….
Afijn, laten wij ons maar eerst bezig houden met een veilige terugreis. En die vangen wij zo rond 13.30 aan, hetgeen zou betekenen dat wij zo rond 23.30 u in A.P. zouden moeten geraken. Maar niets is minder waar. Met geen dakkoffer bereiken wij in Duitsland regelmatig snelheden rond de 170 km en blijven wij verschoond van verkeersdrukte. En zoals gezegd komen wij dan ook een uur vroeger in Anna Paulowna aan. Einde van weer een bijzondere Tsjechië vakantie:ja:.
 
Leuk dat jullie in Klodzko hebben gegeten, erg mooi stadje ook. En Polen is echt wel een aanrader om een keer heen te gaan op vakantie. Ik ken alleen de grensgebieden een beetje, maar vind het er erg mooi. Misschien elke keer wel weer extra verrassend omdat Polen niet echt als een topvakantiebestemming klinkt ;)
 
Bovenaan