Typisch Tsjechisch!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een andere tsjechisch (on)hebbelijkheid ide ook met je naam te maken heeft: Je voorstellen en/of aangeproken worden met je titel:

Pan inženýr ...... Pani inženýr . . . Zelf als het helemaal niet ter zake doet (bijvoorbeeld als je door politie aangehouden voor een overtreding . . . krijg dan meteen het gevoel dat ik dubbel moet betalen)


(BTW, moet je is in een bedrijfs telefoonboek kijken hoeveel mensen ing. heten!)

in tsjechie mag je al snel een titel vernoemen, daar hoef je niet veel voor gestudeerd te hebben. iedereen die de "V.Š." heeft doorlopen, mag al de titel "ING." voeren! (niet de ING-bank)
een lijstje met titels http://www.pravidla.cz/tituly/
 

kuurgast

Donateur
Mutsen!

Alle kinderen hebben nu mutsen op en het is nog lang geen winter. :koud:
Wat moeten ze aantrekken als het echt koud gaat worden?
Binnen 26°C vind ik persoonlijk héérlijk ,is voor reuma-patiënten veel beter dan het zuinige verwarmen van de Hollanders. :tomaat2:
 
Kinderen hebben in de zomer zelfs mutsen op..... mijn dochter kwam thuis met het verhaal dat ze niet buiten mocht spelen, omdat ze geen muts mee had naar school (in de zomer)....:fool:
 
big_dzban.jpg

zoiets gaat van klein naar groot en heet in tsjechie "drzbán"! daarbij is 5 liter geen uitzondering

waarom gelooft men mij toch niet..??

Camyl!! BEDANKT>>!!:dank2:
 
En kinderen hebben niet alleen een muts op maar ook een trui met een vestje en een jas erover, (je zal eens kou vatten) en een mallot zit ook lekker warm.
Toch zie ik dit niet alleen in Tsjechie maar ook in Polen, Belarus.
Ook in mijn werk zie ik bij mensen van niet Nederlandse afkomst dat ze baby's en kinderen (naar onze begrippen) vaak veel te warm aankleden.
 
@ Pozor Pes. Een paar weken geleden nog werd ik door mijn schoonfamilie er zelf op uitgestuurd met een dergelijk atribuut om bier te halen bij de hospoda. Wel grappig, ze zien je in Nederland al aankomen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Volgens mij is ING echt een universitaire titel.

Off topic:

ing. is een beschermde titel (net als in NL), en inderdaad met een opleiding van de V S (Vysoka skola . . . ) ben je ing.

De VS is in CZ een universitaire opleiding.

de VSE (economie) is beslist meer dan HEAO maar of het het nederlandse universiteitsniveau haalt (drs) vraag ik me af!
 
Alle kinderen hebben nu mutsen op en het is nog lang geen winter. :koud:
Wat moeten ze aantrekken als het echt koud gaat worden?
Binnen 26°C vind ik persoonlijk héérlijk ,is voor reuma-patiënten veel beter dan het zuinige verwarmen van de Hollanders. :tomaat2:

Dit is als de R in de maand is ook al vallen de mussen dood van het dak van de hitte.
 

kuurgast

Donateur
Wat hebben ze toch met wc-papier............
of het is schuurpapier of zo dun dat je er dwars doorheen kijkt. :confused:
We hebben wel eens mensen gehad die naar het ziekenhuis moesten voor opname en daar voor hun
eigen wc-papier moesten zorgen anders hadden ze helemaal niets bij wc bezoek.
 
dit kan ik helaas niet bevestigen...

majk, ik heb hetvolgende geleerd:

1. pád - kdo? (honza, jana)
2. pád - koho (honzy, jany)
3. pád - komu (honzovi, janovi)
4. pád - koho (honzu, janu)
5. pád - oslovujeme (honzo! jano!)
6. pád (o) kom (honzovi, janovi)7. pád - kym (honzou, janou)

óók de praktijk leerde mij dat deze vervoegingen bestaan!
waar ben je het dan niet mee eens?
 
@ camyl

Jan of Jana? Je haalt alles door elkaar.
Jan is een mannelijke naam, Jana is een vrouwelijke versie.

Dus dat hele rijtje van jou is fout!

1. KDO, CO Jan Jana
2. KOHO, ČEHO Jana Jany
3. KOMU, ČEMU Janovi Janě
4. KOHO, CO Jana Janu
5. Jane! Jano!
6. (O) KOM, ČEM Janovi Janě
7. (S) KÝM, ČÍM Janem Janou

Snappie? :)
 
Bovenaan