Typisch Tsjechisch!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

voor de Tsjech is het de gewoonste zaak van de wereld dat hij met zijn eigen bierpul ( ik heb ze gezien van 5 liter ) naar de hospoda gaat en zijn glas laat voltappen om het vervolgens thuis te nuttigen.
fakt/fact.
 

pepo

† In Memoriam
Dan heb je geen bierpul van 5 l gezien, maar een kruik of misschien een melkkan?
Ook wordt er bier gehaald in de PET's, de plastic frisdrankflessen.
 
Wat laat op de middag waren we vandaag in een winkel aan het plein in Broumov. We scharrelden wat op de eerste verdieping toen ineens het licht uitviel. In het schemerduister vonden we de weg naar beneden naar de kassa, die het natuurlijk niet deed.
Het hele rijtje winkels aan die kant van het plein zat zonder stroom, maar niemand die er warm of koud van werd of voor wat (kaars)licht zorgde. Ook geen gezeur van klanten over de pinautomaat of over de ontbrekende kassabon. Het zou vanzelf wel weer goed komen.
 
Ik heb dat vaak gezien en die gewoonte snel overgenomen.
Op de camping met hotel/restaurant ging ik met een colafles naar de bar en nam 2 liter bier mee naar de caravan-koelkast.
Precies op temperatuur. Altijd vers en beter dan bier uit een een fles(je)!
En tijdens het wachten (tappen kost tijd!) nam ik nog een klein pilsje en een topenec voor de smaak. Jammer, dat we geen caravan meer hebben....
 
Je voorstellen door eerst je achternaam te noemen en dan pas je voornaam. Vraag me altijd af of dit een overblijfsel uit bureaucratisch-communistisch werk & schoolverleden is, of gewoon als praktisch wordt gezien. Ik vind het altijd erg afstandelijk overkomen...

ps heb onlangs 'wraak' genomen op een Tsjechische collega die me 'n lijstje met namen moest doorgeven die in 'n systeem verwerkt moesten worden. Natuurlijk was zijn lijstje met inverse naamsvolgorde. Die lijst heb ik, heel gemeen, zonder verder commentaar doorgestuurd naar m'n Indiase collega's die de data entry verzorgen, en natuurlijk absoluut geen gevoel hebben of 'Jan' nu een voor- of achternaam is. Gevolg: iedereen staat met z'n achternaam als voornaam, en voornaam als achternaam. Humor!
 
Meneer Bartiku daar worden de Tsjechen niet warm of koud van, het is heel gewoon dat men met de familienaam aangesprooken word en het naampje Jan is maar een koosnaampje.Dat is wel een beetje iritant maar het went wel.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een andere tsjechisch (on)hebbelijkheid ide ook met je naam te maken heeft: Je voorstellen en/of aangeproken worden met je titel:

Pan inženýr ...... Pani inženýr . . . Zelf als het helemaal niet ter zake doet (bijvoorbeeld als je door politie aangehouden voor een overtreding . . . krijg dan meteen het gevoel dat ik dubbel moet betalen)


(BTW, moet je is in een bedrijfs telefoonboek kijken hoeveel mensen ing. heten!)
 

Vodnik

† In Memoriam
Over het warm of koud hebben, In Tsjechië staat in de winter de thermostaat doorgaans hoger dan in Nederland, bij mensen thuis, maar ook in winkels, café's en overheidsgebouwen.


Yes! binnen 26 graden buiten ook 26 graden, maar dan minus!
(heb ooit is een muntje -10 heller- onder / in de thermostaatknop geplakt zodat de temperatuur niet hoger op kon lopen!)
 
big_dzban.jpg

zoiets gaat van klein naar groot en heet in tsjechie "drzbán"! daarbij is 5 liter geen uitzondering
 
Meneer Bartiku daar worden de Tsjechen niet warm of koud van, het is heel gewoon dat men met de familienaam aangesprooken word en het naampje Jan is maar een koosnaampje.Dat is wel een beetje iritant maar het went wel.


en dan wordt je meestal daarna (jan) met "honzi" aangesproken, als je er op staat "jan" genoemd te worden, moet je niet vreemd opkijken, om, als men je roept, met "jana" aangesproken te worden (naamval)
 
Bovenaan