Tsjechische tradities

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja dat klopt!! Ik reageer net in een ander topic dat ik nu eindelijk jouw band met W'veen ontdekt heb! Duurden even omdat er Dordrecht als woonplaats stond maar las net in je profiel hoe het zat! Ik heb zelf tot m'n 24e in W'veen gewoond en woon nu in Gouda
Ik ben in 5 VWO als keuze reis naar Tjechie geweest! 2 jaar later kwamen ze uit Pelhrimov hierheen en is de tjech, waar ik in het gastgezin zat, een week bij ons thuis geweest. Was erg leuk!
 
pasen vieren in tjechie

werd ik weer uitgenodigt hoor moest wel takje kopen gisteren
vandaag heel de familie langs en dan de vrouwen slaan met dat stokje
alleen je word er zo dronken van
en maar zeggen hoby hoby en nog wat

zo maak je weer wat mee en gezellig hoor
 
eh, was het bijna fulltime 'wonen' in de keuken, of die nu groot of best klein is, al genoemd....?

overigens wel zo gezellig, je blijft er wat wakkerder (door staan of zitten op harde stoelen, in elk geval geen fauteuils) en bent natuurlijk lekker dicht bij de koelkast. en gezellig omdat de tv doorgaans in de keuken niet zo'n prominente plaats inneemt.
 
Dat is zo. In Nederland zitten wij eigenlijk nooit in de keuken hoewel we daar een flinke tafel hebben staan, maar in Tsjechié ontvangen we zelfs viste in de keuken. De Tsjechen willen niet eens in de woonkamer zitten. Mij is ook opgevallen dat de meeste mensen in de keuken leven en sommigen gewoon geen woonkamer hebben maar een bank in de keuken.
 

Anke&

Geroyeerd Lid
Ik weet dat mijn partner, bij voorkeur rond etenstijd in Tjechie wil aankomen. (nu ook waarom) Ik weet ook dat in zijn bagage altijd een paar pantoffelsmaatje 'zeeschuimer' zitten. En onlangs in Tjechie viel me idd. op dat we de meeste tijd hebben doorgebracht in de keuken.

De gewoonte van op een naamdag onbeperkt taart is niet iets puur Tjechisch, dit is ook Duits en een Pools gebruik.
 
Bovenaan