Tradities bij geboorte baby in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Corrie schreef:
He he he, niet zo snel oordelen hé!! :D :D
Nederland is één van de weinige "rijke" landen waar thuis wordt bevallen en dus zonder verdoving!!
Klopt helemaal, je krijgt hier niet zomaar een verdoving. En in Tsjechië kreeg ik het wel (zonder een medisch probleem).
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nou, dat heb ik even moeten opzoeken hoor ! Ook uit het verslag van Lisa kon ik het nog niet thuisbrengen. Dan maar Van Dale erbij genomen:

hy·po·chon·der1 (de ~ (m.), ~s) 1 iem. die aan hypochondrie lijdt
hy·po·chon·drie (de ~ (v.)) 1 ziekelijke neiging om voortdurend ten onrechte te denken dat men allerlei ziektes heeft.

Zo dat weten we dan ook weeral, nu nog zien te onthouden.;)
 
Het laatste zinnetje van het artikel vond ik toch erg innemend.
Na alles over te veel zorg in Tsjechië even een positief einde , omdat de artsen in Nederland het `nog even aanzien`tot een kunst hebben verheven.

Hilde
 

Freddy2005

† In Memoriam
hilde_kees schreef:
Het laatste zinnetje van het artikel vond ik toch erg innemend.
Na alles over te veel zorg in Tsjechië even een positief einde , omdat de artsen in Nederland het `nog even aanzien`tot een kunst hebben verheven.

Hilde

Het artikel van Lisa F bedoel je.:)
 
gevonden! ik wist dat ik in het verleden iets gelezen had over oorbellen bij baby's...
vandaag kreeg ik een sms-je van mijn tsjechische schoonmoeder dat zij graag gouden oorbellen wil kopen voor de eerste verjaardag van onze dochter. gelukkig vroeg ze er wel bij of de kleine ze zal gaan dragen... klaarblijkelijk was haar al opgevallen dat niet alle nederlandse baby-meisjes oorbellen dragen. of zou die vraag komen doordat ik zelf geen oorbellen draag? :fluit:
eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om die lieve kleine zachte lelletjes van ons prinsesje te voorzien van een gaatje voor een oorbel. dus nu mag mijn man dit aan z'n moeder gaan uitleggen, daar is mijn tsjechisch nog niet goed genoeg voor :bloos2:. hij is het er overigens helemaal mee eens hoor, hij vindt ons meisje ook nog te klein voor zo iets.
 
ja, moeilijk, he?

ben zelfs ook Tsjechische van oorsprong en ook ik al vanaf baby met oorbelletjes :slik:
in mijn kindertijd, herinner ik me, vonden we meisjes zonder oorbellen toch een beetje vreemd, ja! erg, he?

mijn moeder wou al oorbellen kopen wanneer ik pas een paar maanden zwanger was
'gelukkig' werd het een jongetje :kind: anders moest ik zeker wat gaan uitleggen :D

ik vind dat zoiets mag iedereen later zelf bepalen haar oorlelletjes wel of niet laten prikken
 

Vodnik

† In Memoriam
dit moest ik natuurlijk eve verifieren bij mijn vrouw (tsjechiesche):

Het is traditie dat de grootmoeders de babygirl nog voor het verlaten van het ziekenhuis oorbellen geven! Mila (moje manzelka) heeft al gaatjes in haar oren vanaf ze 4 dagen oud is!
De oorringen worden dan doorgegeven van dochter op dochter!
Helaas heeft ze zelf geen dochters en ook (nog geen) kleindochters, en die wil ze zo graag!!
 

Bijlagen

  • IMG_1290.JPG
    IMG_1290.JPG
    50,6 KB · Bekeken: 0
In nederland mag het inderdaad gewoon bij jonge kinderen, Mijn jongste was 4 toen ze er om vroeg, dus wij naar de winkel, en een half uur later weer naar huis met één oorbel. De andere hebben we een jaar later gedaan...:bloos2:
 
Voor mijn kleindochter hebben we een winkel gevonden waar ze dat mooi hebben opgelost, twee mensen die tegelijk een oorbel in een oortje schoten! Anders had zij ook zeker maar één oorbel gehad.
Dit soort problemen hebben ze op deze maniet in Tsjechië niet, dat is misschien wel het voordeel!! :fluit:
 
IK HEB OORBELLEN VANAF DAT IK 5 DAGEN OUD WAS.MAAR TOCH WEET IK NIET MEER HOEVEEL PIJN DAT DOET!:) IK VINDT DAT EEN HEEL MOOI TRADITIE.EN DE MEISJES ZIJN AL VAN JONGE LEEFTIJD ZO BEETJE VROUWELIJK.:zwaai:
 
gevonden! ik wist dat ik in het verleden iets gelezen had over oorbellen bij baby's...
vandaag kreeg ik een sms-je van mijn tsjechische schoonmoeder dat zij graag gouden oorbellen wil kopen voor de eerste verjaardag van onze dochter. gelukkig vroeg ze er wel bij of de kleine ze zal gaan dragen... klaarblijkelijk was haar al opgevallen dat niet alle nederlandse baby-meisjes oorbellen dragen. of zou die vraag komen doordat ik zelf geen oorbellen draag? :fluit:
eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om die lieve kleine zachte lelletjes van ons prinsesje te voorzien van een gaatje voor een oorbel. dus nu mag mijn man dit aan z'n moeder gaan uitleggen, daar is mijn tsjechisch nog niet goed genoeg voor :bloos2:. hij is het er overigens helemaal mee eens hoor, hij vindt ons meisje ook nog te klein voor zo iets.

Nou ik heb het uitgelegd, en ze snapte het wel. Verstandige mama heb ik, he?

Zelf ben ik er ook tegen, omdat:
  • ik het recht niet heb om schade aan het lichaam van mijn kind aan te brengen
  • ik al vaak genoeg ongelukken heb zien gebeuren, toen peutermeisjes met de oorbellen ergens aan bleven hangen
  • ik weet, dat de kans, dat er een zenuwuiteinde om zeep word geholpen, heel groot is, waardoor direct merkbare maar ook minder zichtbare schade kan ontstaan
  • ik geen schaap ben, die alles doet, alleen omdat anderen het ook doen
  • ik het veel leuker vind, als mijn meisje van zelf begint te vragen om zoeits en ik dan JA mag zeggen, wat mij weer voldoening brengt
Maar ook ga ik weer niet anderen veroordelen, omdat ze het wel doen. Iedereen moet het zelf weten. Vind het wel jammer voor de baby's, welke de kans niet krijgen dit zelf uit te zoeken, maar worden ermee opgezadeld.
 
Gelukkig ben ik zwanger, ben ik toch nog een klein beetje vrouwelijk. En mijn dochter ratelt de hele dag alsof haar leven er vanaf hangt, ook héél vrouwelijk :)

Marion
 
en een beetje mishandeld

Het is net hoe je er tegenover aankijkt. In mijn ogen is dit in ieder geval geen verminking, er zijn ergere praktijken/ tradities die verder gaan dan gaatjes in oren prikken.
Maar het is een traditie en als men hiermee opgroeit blijft men dat ook niet anders dan normaal vinden.
Waarschijnlijk zou ik mijn dochter (ooit) niet direkt van oorbellen voorzien en haar zelf later laten kiezen maar zelf voel ik me niet mishandeld dat ik oorbellen heb gekregen toen ik paar dagen oud was.
 
Ik begin er aan te twijfelen of oorbellen bij baby´s überhaupt een typisch Tsjechisch gewoonte is. Hooguit zou je kunnen zeggen dat er meer mensen met oorbellen in Tsjechië rondlopen dan in Nederland? Is er ooit onderzoek naar geweest? P.S. Heb zelf geen gaatjes in mijn oren en praktisch geen vrouw in mijn Tsj. familie heeft dat.
 
Hoi,

weet iemand wat de gewoontes in Tsjechie zijn rondom de geboorte van een kind? Hier doen we een geboortekaartje en beschuit met muisjes, kraambezoek, etc maar ik krijg van de tsjechien in mijn omgeving alleen te horen: biertje en een sigaar.

Is het gebruikelijk om in Tsjechie een kaartje te sturen? Wat kan ik verwachten dat mijn schoonouders mee aankomen zetten? etc.. Alle suggesties welkom.

Alvast bedankt,
Antonius
 
Bovenaan