Tradities bij geboorte baby in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

B@rt schreef:
Eh.... hoe zat dat ook nog weer met besnijdenissen, neusbotjes, nekringen, voetjes inbinden????? ook allemaal omdat-het-altijd-al-zo-was......

Laten we niet te hard van stapel lopen. Oorbellen is iets anders dan een besnijdenis. Elke cultuur kent zijn eigen waarden en normen. Tradities vormen een onderdeel van een cultuur.
Het is niet aan ons om het geven van oorbellen aan kinderen van 9 maanden vanuit onze eigen (Nederlandse) culturele achtergrond te veroordelen. Je bent het er mee eens of niet. Het is geen punt van goed of fout.
Met betrekking tot je eigen kinderen kun je nog altijd zelf bepalen of het met 9 maanden oorbellen krijgt of niet. Doe je het niet, dan zal niemand je erop aankijken. Doe je het wel prima!:) Ik heb niet het idee dat in Nederland problemen ontstaan als een kind van 9 maanden oorbellen zou krijgen.
En voor wat betreft de eerder beschreven mogelijke vergroeiing; ik ben er de afgelopen jaren in Tsjechie geen tegengekomen.
 
Grappig :-) Het wordt inderdaad vanzelfsprekend gedaan, maar mijn twee meisjes gaan het ook zonder oorbellen moeten stellen, ook al ben ik een Tsjechische. Ik vind het wreed om zo´n prutske zo veel pijn en ongemak aan te richten.
 
:confused:
Volgens mij is het verboden in Nederland sinds enkele jaren oorbellen bij jonge kinderen te plaatsen.

Zelf heb ik tijdens het sporten ongelukjes zien gebeuren.:snik: Uitscheurende oorlelletjes bloeden flink. Het uitdoen stuitte toch op zoveel praktische bezwaren dat de oorbellen werden ingehouden.
Ook is er altijd het infectiegevaar. Kleine kinderen zijn kwetsbaarder.
Ik heb er voor gekozen mijn oren heel te houden. Mijn oudste dochters hebben inmiddels meerdere gaatjes.Zij kregen rond hun twaalfde mijn toestemming.
Ook ondanks alle voorzorgen hadden ze de nodige problemen en ontstekingstoestanden.
Voor kinderen die ongeremd moeten kunnen spelen lijkt het me lastiger met oorbellen.:kind: :yo:
Of het Tsjechisch of Nederlands is????:confused: :confused:Hilde
 
gaatjes en dat gedoe ;wij hebben drie dochters dus wij kunnen er over meepraten.toen ze klein waren geen gaatjes en dat soort zaken.vanaf 17 jaar mogen ze het zelf weten.nou dat was wat: gaatjes ,tatouages e.d. kon niet op. nu zeggen ze :toch wel veel gaatjes en die tatouages vinden we ook niet meer mooi.
 
Ik vind dat ieder dit voor zich moet weten,en juweliers doen het hier in Nederland wel onder de 10 jaar hoor.
Ook vind ik niet dat het iets echt tsjechie´s is,ik zie best vaak nederlandse kindjes meestal meisjes dan wel rond een jaar of 1 en ouder die al oorbelletjes hebben.
 
Mijn vrouw is geboren in Praha, en ons dochtertje werd met 10 mnd voorzien van belletjes. Bij het schieten v/d oorbel was de schrik :snik: even dat ze huilde, en na 10 min.alweer tevreden en happy.In Nederlands doen ze het meen ik,boven de 6 mnd, maar ik zie zo ook NL kindertjes van jonge leeftijd met "bling-bling"in oor. ;) :zwaai:
 
Wie maakt mij wijzer.
Zijn er in Tsjechie speciale gewoontes als er een baby geboren wordt? Zoals bv wij als nederlanders beschuit met muisjes uitdelen. En is het in Tsjechie gebruikelijk dat je een kaartje stuurt naar de ouders of gaat men juist snel op bezoek?

Irene
 
Bezoek is niet gebruikelijk. Alleen naaste familieleden. Een kaartje sturen kan altijd.
Meestal geeft de vader van de baby een feest voor vrienden en kennissen, in een kroeg of restaurant.
 

Tabe

† In Memoriam
Klaverik schreef:
Zijn er in Tsjechie speciale gewoontes als er een baby geboren wordt? Zoals bv wij als nederlanders beschuit met muisjes uitdelen. En is het in Tsjechie gebruikelijk dat je een kaartje stuurt naar de ouders of gaat men juist snel op bezoek?
Ik heb hier nog een aanvullende vraag over :
Toen we ons huisje kochten zat er een laag blauwe verf op. Ik heb mij laten vertellen dat er een huwbare zoon in dat huis woont als het huis een blauwe verf heeft, Klopt dat ?

Overigens Klaverik.
Toen vrienden van ons een dochter kregen zijn we gewoon op de Nederlandse manier op visite gegaan, wel even eerst gebeld of we langs konden komen. Maar dat was geen enkel punt. Als kado hebben we een besteksetje met ingegraveerde naam meegenomen. Dit werd zeer gewaardeerd.
Overigens ben ik ook , net als jij, benieuwd of er in Tsjechie andere gewoontes zijn mbt geboorte baby.:confused:

Dus welke Tsjech geeft uitleg ?
 
Okee, daar gaan we dan. Dat 'feest voor de familie en vrienden' wordt hierboven tamelijk eufemistisch beschreven. In de volksmond heet het vooral dat de nieuwbakken vader het met z'n vrienden en zwager(s) op een zuipen zet in de kroeg, terwijl moeder en kind nog in het ziekenhuis liggen. Dit heb ik natuuuuurlijk in mijn eigen schoonfamilie niet meegemaakt.
De ouders zelf sturen geen geboortekaartje. Wel wordt tegenwoordig een geboorte-SMSje gestuurd, met meestal tamelijk plechtige tekst en alle zakelijke gegevens (datum, tijdstip, lengte, gewicht).
Speciaal gebak o.i.d. is er niet, eigenlijk wel raar als je ziet dat de Tsjechische traditie toch voor alles en nog wat een speciaal gebaksvoorschrift heeft, van trouwen tot kerst.
Een gewoonte die de fluwelen revolutie heeft overleefd, is dat alle babies uit bijv. dezelfde geboortemaand tegelijk bij het gemeentehuis worden ontvangen voor een 'verwelkoming van nieuwe burgers'. Je zou het als een overheidsdoopritueel kunnen beschouwen. Helaas heb ik dit ritueel nooit zelf kunnen meemaken; maar wellicht vult Lisa F. mij als ervaringsdeskundige aan; is dit net zo formalistisch als het Tsjechische burgerhuwelijk?
Er is geen kraamhulp thuis, om de doodeenvoudige reden dat moeder en kind de eerste dagen/week in het ziekenhuis verblijven. In het ziekenhuis bestaat nog immer de (in mijn ogen grappige) gewoonte om de kinderen in winkelwagentjes door het ziekenhuis heen te vervoeren; natuurlijk wel voorzien van kussens & dekens, maar het zijn en blijven standaard winkelwagentjes. Maar ja, als je een Tsjech vertelt van ons systeem van verloskundigen slaan ze ook stijl achterover - lees hierover maar de postings in het Tsjechisch op dit forum.
En cadeau's zijn natuurlijk gewoon welkom en ook wel een 'must'. Dat het kraambezoek niet zo massaal is als in Nederland is geloof ik ook wel waar, maar ook op dat gebied wil ik mijn Tsjechische contacten niet als maatgevend opvoeren.
 
OK, dus als ik het nu goed begrijp krijg ik geen geboortekaartje, maar een smsje....kan ik wel een kaartje sturen... is het niet gebruikelijk, maar zou ik op kraambezoek kunnen gaan....wordt daar vervolgens geen speciaal taartje geserveerd (maar da's dan wel weer goed voor de lijn)...wordt een cadeautjes goed ontvangen....en wordt mijn man mogelijk uitgenodigd voor een prettig potje bier in het café
Goed allen bedankt voor de info. Zo zie je maar weer dat ieder land zijn eigen gewoontes kent.
 
ok.de ziekenhuizen in Tsjechie zijn niet zo modern als in belgie of nederland,en de behandeling is ook niet perfekt,maar ik moet wel toegeven dat tsjechische vrouwen kunnen meer verdragen als die in Belgie.ik bedoel dat ze toch niet zo klagen.als ik op werk verhaaltjes hoor over pijnstillers en verdoving middelen bij geboorte,moet ik toch zeggen dat wij sterker zijn op die vlak.(dat is natuurlijk geen kritik voor de nederlanders en belgen hier op het forum!!!).dat is mijn personlijke mening.kindje kopen op natururlijke wijze zonder verdoving als dat niet nodig is ,staat in Tsjechie op 1ste plaats.:confused:
 
He he he, niet zo snel oordelen hé!! :D :D
Nederland is één van de weinige "rijke" landen waar thuis wordt bevallen en dus zonder verdoving!!
Als er hier verdoofd wordt is daar een medische reden voor en gebeurd dat in het ziekenhuis!!

Er wordt hier ook in een ziekenhuis bevallen hoor, gelukkig kan iedereen hier kiezen (als alles goed is met moeder en kind tenminste).
 
Bovenaan