Tradities bij geboorte baby in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Doordat ik met een Tsjechische vrouw ben getrouwd wordt ik dus ook regelmatig met Tsjechische gewoontes geconfronteerd. Onze dochter van bijna 9 maanden heeft gisteren oorbelletjes gekregen
confused.gif
. Voor mij als Nederlander echt iets waar ik aan moet wennen. Zijn er meer Nederlandse mannen met Tsjechische vrouwen die soms aan Tsjechische gewoontes moeten wennen? Misschien zijn wij Nederlanders ook wel te nuchter en "preuts" voor zulke dingen. Ik respecteer natuurlijk de wens van mijn vrouw en steun het natuurlijk volkomen, maar als het 100% aan mij gelegen had, dan had ik gewacht tot onze dochter zelf de keuze kon maken.

Heeft iemand ervaring?
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Jan schreef:
Ik respecteer natuurlijk de wens van mijn vrouw en steun het natuurlijk volkomen, maar als het 100% aan mij gelegen had, dan had ik gewacht tot onze dochter zelf de keuze kon maken.

Precies mijn woorden
smiley20.gif


Waarom zou je een baby oorbellen geven.
Het heeft er niks aan. Je verandert iets aan het lichaam van iemand zonder te weten of hij/zij er later blij mee zou zijn. Straks zit ze met gaatjes in de oren waar ze niet blij mee is. Of kunnen die gaatjes in baby-oren weer dichtgroeien?

Dit zijn van die dingen die een kind op latere leeftijd zelf moet beslissen.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Die gaatjes groeien wel dicht als je lang genoeg geen oorbellen draagt.
Zelf heb ik als een kleine baby van een paar maanden gouden oorbellen van mijn oma gekregen. Dit is echt een gewoonte in CR maar het verandert wel. Tegenwoordig gaan mensen niet zo gauw voor hun dochters oorbelletjes kopen. Mijn broer en schoonzus bijvoorbeeld hebben gezegd dat hun dochtertje dit zelf moet kunnen/ mogen beslissen of zij dat zelf zal willen of niet (nu is ze pas 5 jaar).
Ik moet wel toegeven dat ik waarschijnlijk geen oorbellen had willen dragen als het puur aan mij lag.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

de dochtertjes van onze tsjechiesche kennissen hebben inderdaad allemaal oorbelletjes.ik vindt dit minder erg dan het feit dat kinderen van een jaar of 14/15 beginnen te vragen of ze tatouages mogen zetten .
ot.gif
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Het lijkt mij ook een Tsjechische traditie te zijn, heb het vaker gehoord.
Bij onze dochter hoefde ik niet veel stampei te maken om dit te voorkomen; van ons allebei hoefde het nog helemaal niet (nu, 5 jaar later, wordt 't een ander verhaal vrees ik...). Daar komt bij dat de kans groot is dat 't gat excentrisch wordt; het oorlelletje is nog zo klein, dat als 't groeit, het gat niet meer op de goede plek hoeft te zitten. En tenslotte: het gevaar van infecties bij zo'n kleintje, je wilt je dochter toch geen pijn doen en zo'n kleintje gaat frunnikken en haalt dan of vinger of oorlel open aan die oorbel? Bovenal; ik vind het GEEN gezicht.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Mijn moeder is volgens mij de enige Tsjechische vrouw die geen oorbellen heeft. Meeste meisjes krijgen van hun )katholieke) peetouders oorbellen als zij gedoopt worden.

Tja, en over dat ´geen gezicht´....smaken verschillen. Ik vind die kleine belletjes best aandoenlijk bij een meisje. Maar weet niet of ik het zelf zou doen als ik een dochter zou hebben.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Jan_en_Marcela schreef:
Misschien zijn wij Nederlanders ook wel te nuchter en "preuts" voor zulke dingen.
Ja, dat is die Nederlandse nuchterheid. Tsjechen zijn anders, die willen laten zien, wat ze hebben.

In Tsjechië krijgen soms meisjes oorbellen meteen na de geboorte. Dat vind ik overdreven. Voor mijn dochter in Nederland heb ik gaatjes laten prikken, toen ze een jaar of twee was. Juist als ze klein zijn, hebben ze minder last van pijn a kans op ontstekingen is ook kleiner.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Alle vrouwen en meisjes die ik ken hebben er (meestal al vlak na hun geboorte) aan moeten geloven: oorbelletjes!

Zelf vind ik het een leuke traditie en vind het reuze schattig staan.
Of het meisje het echt zo leuk vindt is moeilijk te zeggen. De meeste meiden willen op een gegeven moment toch wel oorbellen. (en vaak meer dan de traditionele 1 in elk oor
grin.gif
)
Maar dat is inderdaad wat veel Nederlanders zeggen, niet doen en wachten tot het kind er zelf over kan beslissen.
Kan ik ook heel goed inkomen hoor. Het is maar wat je gewend bent. Surinamers en Antillianen bv. laten vaak ook na de geboorte gaatjes schieten bij de baby.
Zelf werd ik er op tweejarige leeftijd, heel modern naar gevraagd door mijn moeder. En ja, ik wilde maar al te graag. Ze waarschuwde me wel voor dat het pijn zou doen, misschien zelfs wel erg pijn, maar daar liet ik me niet door af schrikken. maar het deed dus echt pijn
mad.gif
omdat het in die tijd gewoon nog met naalden werd gedaan i.p.v. zo´n modern schietmachientje. Ik was en ben er toch wel heel blij mee hoor!
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Jaja... onder het mom van traditie is er al genoeg leed in de wereld.

Hoe mijn schoonfamilie het ook zal wenden of keren, mijn toekomstige spruiten blijven natural!

Ik kan me er bijzonder aan storen als dergelijke ingrepen worden gedaan. Eh.... hoe zat dat ook nog weer met besnijdenissen, neusbotjes, nekringen, voetjes inbinden????? ook allemaal omdat-het-altijd-al-zo-was......
Wat een disrespect!

Direct kappen met die onzin!!!!!
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Mijn zus hoefde (als kind) geen oorbelletjes te dragen. Is het misschien iets van de laatste 10-20 jaar? Het kan ook zijn dat mijn ouders gewoon anders over dachten.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Nou ja, ik zal het niet met de besnijdenis of voetjes inbinden vergelijken. Het is hele kleine ingreep en je heb er geen last van. En de gaatjes groeien ook weer dicht, als je het niet wil hebben - ik ken trouwens geen meisje, die zelf geen oorbelletjes wil... maar ja, ieder zijn eigen mening.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Ik ben nederlands, heb zelf wel gaatjes, maar pas sinds mijn 14e. Mijn dochters hebben en willen geen bellen. Gaatjes in de oren van jonge kinderen kan de taalvaardigheid remmen. Je prikt gaten in energielijnen. Het is verstandiger te wachten tot na het 12e jaar. Piercings kunnen ook heel link zijn.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Klara schreef:
Nou ja, ik zal het niet met de besnijdenis of voetjes inbinden vergelijken. Het is hele kleine ingreep en je heb er geen last van. En de gaatjes groeien ook weer dicht, als je het niet wil hebben - ik ken trouwens geen meisje, die zelf geen oorbelletjes wil... maar ja, ieder zijn eigen mening.
Ja, zeg dat wel Klara! Als je het niet wil vergelijken, wordt des te meer bevestigd dat een traditioneel gemeengoed maar zonder nadenken moet worden voorgezet!!!!! Enne...... iemand eerst verminken die nog niet eens oud genoeg is om te praten - laat staan zijn / haar eigen keuze kenbaar te maken - en dat vergoeilijken door te zeggen dat 't ook weer dicht kan groeien.... ik kan er niet bij! Wat een gebrek aan respect voor een individu, notabene je eigen kind!

Saskia.v.h schreef:
Je prikt gaten in energielijnen.
Dit brengt weer een heel andere kijk op de zaak. Gebaseerd op het feit dat alle uiteinden van de zenuwen / energielijnen eindigen in je oren? Ik heb wel eens gehoord dat je oor als het ware een foetus op zn kop representeert met bijbehorende plaatsen.

adios, Bart
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

ja, dat zou wel eens kunnen van die oren. toen ik ziek was, kwam een vriendin, die traditionele chinese geneeskunde studeert, oa mijn oorlellen masseren. dees natuurlijk lachen...
grin.gif
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Kijk, leuk dat dit onderwerp er ook bij staat. Melanie krijgt van Veronika d'r moeder ook oorbellen. Maar nu heb ik eens rondgevraagd, maar tot nu toe nog niet een juwelier bereid gevonden om de gaatjes te prikken. (althans, geen nederlandse juwelier, wel 1 turkse). Nagevraagd bij de kraamzorg en die zei toen ook dat buitenlandse juweliers het wel doen, maar nederlandse niet vaak. Die zijn er niet zo dol op. Maar in CZ is het ook heel gewoon inderdaad.
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Vind het een leuke traditie hoor.

En wat een gedoe over wachten tot ze er zelf over kan beslissen? Oorbellen horen bij meisjes, wil ze ze later nietk, nou dan draagt ze ze toch niet? Wat maken die gaatjes nou uit.

ooo.gif
 
Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Als het allemaal goed gaat is het niet zo'n punt. Ieder zijn smaak, zal ik maar zeggen. Maar als wat anders loopt... We waren een keer op bezoek bij mensen met een klein babietje. Ze had een formaat oorringen in dat bij haar kleine hoofdje gewoon komisch stond. Gewoon geen gezicht dus. Maar haar moeder was er wel trots op. "Ja, wel jammer dat ze een week lang heeft liggen huilen vanwege de ontsteking die ze in haar oortjes kreeg, maar het staat schattig, of niet?" Wat moet je daar nou op zeggen. Gelukkig heb ik twee zoontjes en zal niemand me achter de vodden zitten om ze mee naar de juwelier te slepen.
 
Bovenaan