"Tandartsreisjes" naar Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
dan zult u eerst opnieuw in de sanering moeten voordat ze ook maar iets doen dus als je al een probleem hebt zal je die eerst zelf moeten betalen.
Klopt,deze kosten waren voor ons,hierna heb je recht op 2 keer per jaar controle die wel verplicht is.

Ik heb zelf twee implantaten en zou dit echt niet ergens anders durven laten doen dan bij een Nederlandse implantanoloog. Zou er zeker de reis niet voor ondernemen. Misschien als je toch al in Tsjechie woont cq. er veel verblijft dat je je gebit daar laat onderhouden, maar dan heb je het arrangement ook niet nodig. Voor mij 80% vergoeding, dus altijd goedkoper dan afreizen naar een land waar ze me niet verstaan...
Onze tandarts spreekt vloeiend Engels dus ik zie het probleem niet zo.De tandheelkundige klinieken in de grotere steden daar spreken ze Duits of Engels.Zelf spreek ik meerdere talen maar niet iedereen natuurlijk.En in het Tsjechisch red ik me ook wel als het moet.
Maar op de vraag terug te komen:Er is zeker markt voor.
 
Waar is die markt op gebaseerd?

Ik speel even de advocaat van de duivel, maar er reageren maar enkele leden en daarvan denk ik is niemand die een vakantie met tandartsperikelen zou doen.

Je zal al geinteresseerd in het land moeten zijn, in de omgeving, op vakantie willen en pijn in je mond moeten hebben.
En voor heeeeeeel weinig "klaar" komen.

Ik geloof er niet in.
 
zubní lékař

Wat een leuk onderwerp!

Sinds 5 jaar heb ik een zeer waardevolle relatie met Mijn "eigen" tandarts in Zichovice. Dit was niet vooraf in een planning opgenomen, maar had te maken met de puinhoop die mijn Amsterdamse tandarts had achtergelaten. Na wat nood ingrepen, overigens onder de condities die ik toch wel belangrijk vond, heeft zich een goed contact ontwikkeld. Mijn Tsjechische tandarts heeft haar opleiding in de toenmalige DDR gevolgd, is er een van de rechte lijn en no nonsense approach. In de afgelopen jaren is mijn gebit op een méér dan perfect niveau gebracht waarbij uiteraard de plaatsing van nieuwe kronen en meervoudige bruggen niet zijn geschuwd. Dit was natuurlijk mede afhankelijk van de exellente kennis en kunde van de lokale tand-technici en - laboratoria.
(waarvan de nederlandse tandartsen al jaren gebruik maakten en op de geleverde produkten enorme woekerwinsten maakten)

Inderdaad, wij hebben het wel eens gehad over een mogelijkheid om van de ontevreden, minder draagkrachtige of anderszins ontevreden Nederlandse klanten richting Tsjechie te krijgen. Haar eigen "marktonderzoek" wees echter al gauw uit, dat er al wekelijks bussen vertrekken richting Hongarije, Moldavie, Servie blijkt in opkomst en gaan er tevens wekelijks vliegtuigen richting Turkije om daar een of andere soort van tandarts ingrijpen te laten uitvoeren.
Zij is daar niet rouwig onder. De lokale gemeenschap geeft haar handen vol met werk. Gelukkig mag ik met haar nog een afspraak maken per e-mail.

Een initiatief om klanten (patienten) naar Tsjechie te krijgen moet daarom met een volledig dichtgetimmerd businessplan, goed worden beargumenteerd om het een kans van slagen te geven.
Mijnerzijds denk ik echter dat het initiatief 10 jaar geleden genomen had moeten worden.

Maar nu het antwoord op de vraag:

Go for it!

Maak een goed plan, regel de artsen, vindt een representive plek, zorg voor accommodatie en catering, vind een betrouwbare transporteur en een goede verzekering, een goed reclamebureau, en doe vooral aan nazorg in nederland. Een probleem oplossen op 1200 km afstand is niet goed voor de business en of medische zorg. Minimaal 1! contractuele tandarts in één van de grote steden is het minste dat je de klant moet kunnen bieden.
Dit is geen dozen schuiven, maar zorgverlening!

Heel veel succes!
 

Maria

Geroyeerd Lid
Onze tandarts spreekt vloeiend Engels dus ik zie het probleem niet zo.De tandheelkundige klinieken in de grotere steden daar spreken ze Duits of Engels.Zelf spreek ik meerdere talen maar niet iedereen natuurlijk.En in het Tsjechisch red ik me ook wel als het moet.
Maar op de vraag terug te komen:Er is zeker markt voor.

Ik spreek zelf ook diverse talen, maar geen Tsjechisch en een andere taal dan mijn moedertaal lijkt me niet fijn om dergelijke belangrijke zaken in te bespreken.

Wat het traject betreft, als ik even uitga van een implantaat: kies trekken (1e bezoek), laten genezen, consult (foto's e.d. implantanoloog) (2e bezoek), na enkele weken implantaat in de kaak laten zetten (3e bezoek), vier maanden laten 'zetten', opzetverlengstuk erop (4e bezoek), twee weken wachten, kroon erop (5e bezoek), controle na enkele weken (6e bezoek). Een traject van ruim een half jaar en diverse bezoeken. Voor een vakantie of korte trip dus niet te doen, ook zijn reis/verblijfkosten denk ik inmiddels zodanig dat je er al zeker twee in NL had kunnen laten plaatsen...En als je goed verzekerd bent is er dus helemaal geen reden om naar het buitenland te vertrekken. Wat mij persoonlijk betreft denk ik dus: nee.
 
Ben het (alweer) volkomen met je eens Maria.
Ik zou het ook nooit doen.
Een bril koop ik zelfs liever in Nederland, mijn tanden en kiezen wil ik alleen maar door een Nederlander laten behandelen, zelfs dan is elkaar "verstaan" niet altijd vanzelfsprekend.
 

Leen

† In Memoriam
Het totale plaatje schreef Kukel.
Dat is dus incl verblijf autokosten, mogelijk opnieuw een nabehandeling. Tel dat maar eens bij elkaar op.
De behandeling in de stoel van de tandarts wordt gewoon gedekt door de, in mijn geval nederlandse verzekering.
Ik ga in CZ naar de tandarts omdat mij de tijd gewoonweg ontbreekt om de noodzakelijke 2 kronen en een nieuwe brug te laten plaatsen in NL. Navraag bij mijn zorgverzelkeraar leert dat het gewoon in CZ kan mits je hun kan aantonen waarom niet in NL en een offerte van het geheel.
Wanneer er nu een probleem zou komen zou ik in NL verhaal kunnen halen. Niet jij besteed de behandeling uit in CZ maar je verzekering. Maar of ze dat doen bij een ieder die 'normaal' in NL woont?

Prettige bijkomstigheid is de prijs en nog meer de persoonlijke behandeling. Zondagmorgen 0900h en alle tijd. Ik heb in mijn 50 jarige tandarts ervaring niet zoveel woorden gewisseld dan afgelopen week. En mocht onverhoopt de verzekering niet dat betalen wat ik wel wil dan is het aan mij om dat te beslissen en bij te betalen. Maar.. dan vervalt de aansprakelijkheid gedeeltelijk voor de verzekering, denk ik.

Met vr gr Leen

(smileyfromcz, mogelijk dat er ook een pedicure wordt vergoed:zwaai:)
 
Ik spreek zelf ook diverse talen, maar geen Tsjechisch en een andere taal dan mijn moedertaal lijkt me niet fijn om dergelijke belangrijke zaken in te bespreken.
Als je dergelijke zaken niet in het Duits of Engels kan bespreken beheers je deze talen eenvoudig niet ;)

Ik spreek zelf ook diverse talen, maar geen Tsjechisch en een andere taal dan mijn moedertaal lijkt me niet fijn om dergelijke belangrijke zaken in te bespreken.

Wat het traject betreft, als ik even uitga van een implantaat: kies trekken (1e bezoek), laten genezen, consult (foto's e.d. implantanoloog) (2e bezoek), na enkele weken implantaat in de kaak laten zetten (3e bezoek), vier maanden laten 'zetten', opzetverlengstuk erop (4e bezoek), twee weken wachten, kroon erop (5e bezoek), controle na enkele weken (6e bezoek). Een traject van ruim een half jaar en diverse bezoeken. Voor een vakantie of korte trip dus niet te doen, ook zijn reis/verblijfkosten denk ik inmiddels zodanig dat je er al zeker twee in NL had kunnen laten plaatsen...En als je goed verzekerd bent is er dus helemaal geen reden om naar het buitenland te vertrekken. Wat mij persoonlijk betreft denk ik dus: nee.
Wat mij persoonlijk betreft klopt hier niet veel van....bij onze kennis was echt alles in 2 weken achter de rug... gaat het hier veel sneller natuurlijk,immers geen wachttijden he?

Het totale plaatje schreef Kukel.
Dat is dus incl verblijf autokosten, mogelijk opnieuw een nabehandeling. Tel dat maar eens bij elkaar op.
De behandeling in de stoel van de tandarts wordt gewoon gedekt door de, in mijn geval nederlandse verzekering.
Ik ga in CZ naar de tandarts omdat mij de tijd gewoonweg ontbreekt om de noodzakelijke 2 kronen en een nieuwe brug te laten plaatsen in NL. Navraag bij mijn zorgverzelkeraar leert dat het gewoon in CZ kan mits je hun kan aantonen waarom niet in NL en een offerte van het geheel.
Wanneer er nu een probleem zou komen zou ik in NL verhaal kunnen halen. Niet jij besteed de behandeling uit in CZ maar je verzekering. Maar of ze dat doen bij een ieder die 'normaal' in NL woont?

Prettige bijkomstigheid is de prijs en nog meer de persoonlijke behandeling. Zondagmorgen 0900h en alle tijd. Ik heb in mijn 50 jarige tandarts ervaring niet zoveel woorden gewisseld dan afgelopen week. En mocht onverhoopt de verzekering niet dat betalen wat ik wel wil dan is het aan mij om dat te beslissen en bij te betalen. Maar.. dan vervalt de aansprakelijkheid gedeeltelijk voor de verzekering, denk ik.

Met vr gr Leen

(smileyfromcz, mogelijk dat er ook een pedicure wordt vergoed:zwaai:)
Nou Leen ik ben blij dat jij WEL heel tevreden bent ;)

Wij ook :lmfao:

Ik heb zelf twee implantaten en zou dit echt niet ergens anders durven laten doen dan bij een Nederlandse implantanoloog.
Ehhhh..Maria...ze lopen hier echt niet achter hoor ;)
 
Wat mij persoonlijk betreft klopt hier niet veel van....bij onze kennis was echt alles in 2 weken achter de rug... gaat het hier veel sneller natuurlijk,immers geen wachttijden he?

Helemaal mee eens.
Controle volgens afspraak: tandsteen of niet. ALLE ingrepen haalbaar binnen twee weken. Waar mijn "Hollandsche" tandarts in het verleden zijn batig saldo liet prevaleren door het uitzetten van meerdere vervolg afspraken voor het leveren van inferieur werk, á raison van € ???? wordt bij mijn Tsjechische tandarts voortvarend gewerkt. Vandaag bijten, morgen de mould, twee dagen (3) later de pas sessie en binnen een week de definitieve plaatsing.

Wie is er nu gek?

Overigens; Alles wordt contant afgerekend en mét een bonnetje voor de verzekering. (mijn verzekering dekt deze kosten trouwens niet).
Laten we eerlijk zijn. De prijs van een verregaande heelkundige ingreep in Tsjechie komt in de totaalprijs op het niveau van een eenvoudig consult van 5 minuten met minimale ingreep, bij een Nederlandse tandarts. Het bedrag voor een Nederlandse verdoving komt op het niveau van een lokale Tsjechische uurprijs.

Mijn tandarts is blij. Ik ook!

Leef en laat leven is dus het credo.
 

Vodnik

† In Memoriam
Is wederom een typische Kukel reactie. Niks kan zomaar waar zijn en alles moet in twijfel getrokken worden. Kun je dan echt niet gewoon dingen die hier verteld worden aannemen ??

Ik heb vorig jaar een kroon laten zetten, kosten 4500 Kronen. Een nieuwe multy-focale bril met tunnel correcte, geharde hlazen, reflectiefilter en wat al niet meer voor 7000 kronen (incl montuur). Dus Kukel.....neem het nu gewoon voor waar aan. Dank dank dank.

Nou Smiley, dan was je voor die kroon twee keer zoveel kwijt als ik betaalde! 2000Czk!! Maar, maakt niet uit, in beide gevallen véél goedkoper dan in NL!
In 1998 heb ik in CZ een brug laten maken over vier (onder) tanden. Mijn nederlandse tandarts vond dat het zéér vakkundig gedaan was.

P

PS e kroon is porceleijn!
 
De "Kroon" was goud, werd zilver en is nu van porcelein.

Amalgaan is uit de mode.

Zoals vele zaken daarvoor!
 

Vodnik

† In Memoriam
Er beginnen hier wel twee zaken door elkaar te lopen,

1 / op welk niveau is de tandheelkundige zorg in CZ, + of - tov NL

2/ de kosten van die zorg.

Terzijde;
de gezondheidszorg in NL behoort tot de duurste van Europa (alleen ijsland en noorwegen zijn duurder) De kosten van Duitsland liggen op zo'n 70% van de nederlandse! Is de zorg daar slechter??
Trek dit door naar tandheelkundige zorg, dan is CZ niet zozeer goedkoper maar is NL extreem duur.
 
Mijn Tsjechische tandarts heeft een hele praktische werkruimte. Sober maar efficient. Mijn Fancy NL tandarts gaf mij destijds de boodschap, dat bij hem binnenkomen een ultimate vorm van verzorging en luxe was. Net als de huidige apotheken die op een pharmaceutische cinema lijken. Je moet wel héél bevoorrecht zijn om daar te mogen binnenkomen. Het duurste van het duurste is niet genoeg en daaromheen wordt een kompleet circus opgevoerd. Handschoentjes, monddoekjes, kweildoekjes, foto'tje hier, foto'tje daar, geborduurde uniformpjes, gekleurde (volledig zinloze) hoofdkapjes. Néé, vandaag echt geen tijd voor een uitgebreide ( d.w.z. niet geplande) verrichting. Nieuwe afspraak maken: Extra consult, wéér een dag naar de knoppen en ga zo maar door.

Het lijkt mij nu wel duidelijk.
Ik stop er even mee.

Maar misschien hebben Char of Kukel er nog een stevige mening over!
 
Nou Smiley, dan was je voor die kroon twee keer zoveel kwijt als ik betaalde! 2000Czk!! Maar, maakt niet uit, in beide gevallen véél goedkoper dan in NL!
In 1998 heb ik in CZ een brug laten maken over vier (onder) tanden. Mijn nederlandse tandarts vond dat het zéér vakkundig gedaan was.

P

PS e kroon is porceleijn!

Inderdaad Semabyt, ik heb me vergist, ik heb het even nagekeken en ik was voor de porselijne kroon 1450 Kc kwijt waarbij een bijdrage van de tsjechische ziektekostenverzekering zat van (ik denk) 800 Kc
 

Maria

Geroyeerd Lid
Lubnik, het door mij omschreven traject klopt echt wel hoor. het kan ook sneller (de zogenaamde 'turbo-tand', geen grapje) maar dat kan alleen als er niet te veel druk op het implantaat komt te staan. In mijn geval dus niet. Waarschijnlijk ben je in de war met een gewone kroon plaatsen.

Inderdaad gaat het om de moeite en kosten die je moet getroosten om je in CZ te laten behandelen. Mijn conclusie was: te veel moeite en omslachtig, als je in NL verzekerd bent al helemaal niet de moeite waard. Een ander mag daar gerust anders over denken!

Ik spreek al jaren dagelijks diverse talen voor mijn werk, dus aan talenkennis ligt het niet. Wel vind ik bepaalde zaken nog altijd fijner te bespreken in mijn moedertaal. Mag ik ook zelf weten toch, zonder dat ik veroordeeld wordt op een vermeende slechte talenkennis?
 
Wat een heerlijk forum is dit toch.

Ale zaken aangaande geld worden deskundig ontweken.

Er wordt gezegd en aangenomen dat Tsjechie zoveel en zoveel goedkoper zou zijn.
Maar waar zijn dan de prijzen, die zie ik niet.

Ik neem voetstoots aan dat het goedkoper is maar hoeveel, en rechtvaardigd dat verschil een reis voor een vakantie/behandeling in de tandartsstoel?

Sommige reacties worden wel op de man gespeeld, maar het zij zo.

Het lijkt wel als je aan Tsjechie komt de persoon pijn gaat lijden.
Maar dit terzijde.
 
ik ben blij dat ik jullie mening had gevraagd. HARSTIKKE BEDANKT!! :dank:

Ik probeer nog een paar details uit te leggen.

Wat betreft de taal. sommige hebben niet gelezen dat ik de NL patienten zou begeleiden ook bij de tandarts. dat houdt in dat ik alles in het Nederlands kan uitleggen. dat scheelt een hoop.

En hoe zit het met de prijzen/kwaliteit/ nazorg? De prijzen liggen hier zeker veel lager dan in NL, dat is een feit. omdat ik ook in NL heb gewerkt kan ik het bevestigen. Over de kwaliteit gesproken: Het klopt wel dat niet alle tandartsen hier de nieuwste behandelkamers hebben (dat is trouwens niet het geval van de tandarts met wie ik samen wil werken voor NL patienten), maar dat zegt niet dat de kwaliteit die ze leveren ook lager ligt. Je moet gewoon weten bij welke tandarts je je tanden laat behandelen. Je hebt minder goede tandartsen in NL en ook in CZ, je hebt hele goede tandartsen in NL en ook in CZ. De materialen en methodes die in CZ worden gebruikt en toegepast zijn zeker niet verouderd, juist het tegenovergestelde. De Tsjechische tandartsen en tandtechnici worden goed opgeleid en na de studie zijn we verplicht een levenslange opleiding te volgen. Dit houdt in dat we cursussen volgen (waaronder ook van de buitenlandse vakmensen) en mee doen aan de otwikkelingen in de zorg. Ik bestel ook materialen in Duitsland. De Tsjechische materialen worden ook in het buitenland verkocht (daar is zeker veel vraag naar).

Maria schreef dat het moeilijk gaat worden als je een implantaat laat zetten in CZ ivm vele afspraken. Dat klopt. Het lijkt me dus ook logisch en begrijpelijk dat je dit soort specifieke ingrepen beter in NL kan laten uitvoeren.

Wat ik wil aanbieden zijn: kronen, brugwerk en uitneembare kunstgebitten, die zijn gemakkelijk in een week te leveren.

Wat betreft de nazorg en garantie het volgende. De garantie is 6 maanden. Als je hier bijvoorbeeld een waterkoker koopt moet je ook van te voren nadenken hoe je hem eventueel terug brengt. En dat is nog iets waar ik zeker over na ga denken. Er zijn genoeg mogelijkheden die normaal gesproken toegepast worden bij patienten uit andere landen. Ik zou een hele lijst kunnen opschrijven van mogelijke "problemen" die kunnen optreden na een bezoek bij een tandarts. Maar dat ga ik hier niet doen. Het hangt van het concrete probleem af, maar wat wel zeker is, dat alle problemen opgelost kunnen worden zonder dat het de patient extra geld gaat kosten (en een extra reis naar CZ).

Ik ben wel blij dat ik dit interresant topic heb geplaatst, ik voel me wel aangemoedigd om mijn plan voort te zetten. :)
 
Lubnik, het door mij omschreven traject klopt echt wel hoor. het kan ook sneller (de zogenaamde 'turbo-tand', geen grapje) maar dat kan alleen als er niet te veel druk op het implantaat komt te staan. In mijn geval dus niet. Waarschijnlijk ben je in de war met een gewone kroon plaatsen.
Ik geloof je heus wel dat het bij jou zo ging.
Ik ben niet in de war met een kroon plaatsen,is wel een verschilletje een kroon of komplete renovatie.Ik kan je per pb wel even de adresgegevens van de vrouw doorgeven,kun je checken of het klopt.
 
Beste Stania,

Hierbij een persoonlijke reactie en ervaring (met interesse vooir je concept).

Mijn vrouw (ook tandtechnicus) heeft nogal wat reparaties aan haar gebit gehad en zal er nog wel een paar nodig hebben. Ikzelf heb gelukkig nog geen problemen met mijn gebit. Kwaliteit in Nederland is naar tevredenheid. Kwaliteit in Tsjechie is moeilijk te vergelijken omdat het al een paar jaartjes (~5) geleden is dat de oorspronkelijke amalgaam vullingen zijn geplaatst maar ik herinner me wel dat er altijd wat met die vullingen was.
Echter (!) mijn schoonvader heeft een paar jaar geleden een set nieuwe voortanden aangemeten gekregen en die zien er niet uit. En ik zie het vaak om me heen in Tsjechie dat het tandtechnische werk in Tsjechie tegenvalt (persoonlijke mening). Waar dit door komt weet ik niet. Het kan zijn dat men voor de vaak voor de goedkoopste methode kiest en niet veel geeft (of kan geven) om esthetiek.
Ik zal dus niet zo snel kiezen voor een tsjechische tandarts gezien de kwaliteit.

Aan de positieve kant: Als ik de rekeningen zie van de tandarts in Nederland en gezien het feit dat we vaak in Tsjechie zijn zou ik zeker geinteresseerd zijn in een dergelijk traject onder de volgende opmerkingen:
1. Kwaliteit moet duidelijk zijn. Als je niet kunt overtuigen dat de kwaliteit gelijk is is het lastig adverteren en klanten trekken en de algemene mening in Nederland is toch dat Tsjechie "achter loopt". Dus dat zul je moeten weten te doorbreken.
2. Wat doe je als je een probleem hebt. Je moet dan weer (op korte termijn) terug naar tsjechie. Dit is een algemeen dilemma met alles wat je ver haalt. Soms neem je het op de koop toe omdat je denkt dat het wel mee zal vallen.
3. Omdat mijn vrouw tsjechische is is taal voor ons geen probleem en zal het voor ons voornamelijk gaan om een adres waar goede kwaliteit gewaarborgd is tegen een goede prijs.

Tot slot is al genoemd dat er meerdere van dit soort concepten bestaan en animo genoeg is dus ik neem aan dat de kwaliteit ook goed kan zijn.

Mocht je ermee verder gaan dan in iedergeval veel succes.
 
En ik zie het vaak om me heen in Tsjechie dat het tandtechnische werk in Tsjechie tegenvalt (persoonlijke mening). Waar dit door komt weet ik niet. Het kan zijn dat men voor de vaak voor de goedkoopste methode kiest en niet veel geeft (of kan geven) om esthetiek.


hier ben ik mee eens. Vroeger werden kronen en bruggen gemaakt van 2 soorten (met of zonder metaal), dat was het. Esthetisch gezien was het niet altijd een succes, maar die tijd hebben we echt gehad.
tegenwoordig kan je hele mooie tanden laten maken die voldoen aan de eisen van deze tijd. Ik krijg vaak met mensen te maken voor wie ik veel meer zou kunnen betekenen, maar die willen (en nog het vaakst niet kunnen - financieel niet) hun gebit op laten knappen. dus dan maak je kronen die volledig vergoed worden door de zorgverzekeraar en dan blijft het daarbij. vaak wel jammer, want tanden kunnen toch wel positief je uiterlijk veranderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan